FRÅGA DA | Rot Vi ska lägga om taket på vårt hus i sommar och har fått en offert på 340 000 kronor och av det är 190000 arbetskostnad. Hur mycket kommer vi att behöva betala efter rotavdraget?
SVAR: Ni får rotavdrag med 30 procent av arbetskostnaden. Det innebär 57 000 kronor. Det maximala skatteavdraget för rot och rut är sammantaget för en person 50 000 kronor så ni bör ta en del av kostnaden var. För att få göra det måste ni båda stå som ägare till huset. Hur stora andelar ni äger, var och en, spelar ingen roll. För att ni ska kunna dela på avdraget, lika eller i olika delar, ska ni uppge för hantverkaren hur ni vill ha det och ge era personnummer.
Om den ena av er tjänar betydligt mer än den andra kan det vara bra att dela avdraget olika (se ruta nedan).
De 70 procent av arbetskostnaden som hantverkaren ska ha, förutom det ni betalar, får hen direkt från Skatteverket.
Annika Creutzer
Privatekonom
Så får du rätt avdrag
För att kunna få rot- och rutavdrag krävs det att inkomsten belastas tillräckligt med skatt. Maximalt skatteavdrag för rot och rut sammantaget är 50 000 kronor. För den som inte har stora ränteutgifter och andra avdrag som sänker skatten, krävs en månadsinkomst på cirka 27 000 till 28 000 kronor före skatt.
För den som har pensionsinkomster krävs en lägre inkomst eftersom hen inte har något jobbskatteavdrag.
Två som köper en tjänst gemensamt kan fördela avdragen mellan sig genom att vid beställning uppge hur mycket som ska betalas av var och en. Det går också att i efterhand fördela om avdragen i bådas deklarationer följande år.
Räkna
Skatteverket har en e-tjänst på sin hemsida: Räkna ut rot- och rut-tjänster.

