Industriarbetarnas tidning

10 brandkatastrofer under jord

17 februari, 2015

En brand under jord kan få fasansfulla konsekvenser. Dagens Arbete listar tio brandkatastrofer i tunnlar och gruvor.

2014, maj. Gruvkatastrofen i Soma. Soma, Turkiet.

Långt ner under jorden i en kolgruva i västra Turkiet. En kraftfull explosion utlöser en brand och slår dessutom ut elen, vilket gör att gruvans hiss slutar fungera. Av nästan 800 personer som befinner sig i gruvan vid tidpunkten för explosionen, omkommer 301. De flesta till följd av kolmonoxidförgiftning.

2007, november. Explosion och brand i Zasyadkogruvan. Donetsk, Ukraina.

Efter flera tidigare olyckor hade Zasyadkogruvan fått ryktet som en av Ukrainas farligaste. Gasläckan som inträffade 2006 tog livet av 13. Två explosioner i gruvan runt millennieskiftet tog runt 50 var. Men explosionen 2007 skulle bli värre ändå. Den ledde till att 101 personer miste livet i kolgruvan. Branden, långt ner under marken, fortsatte många timmar vilket försvårade räddningsarbetet.

2003, februari. Mordbrand på Daegus tunnelbana. Daegu, Sydkorea.

Den värsta morgonrusningen i Daegus tunnelbana är precis över. En man försöker, enligt vittnesuppgifter, tända eld på en kartong fylld med brandfarlig vätska. Trots försök att stoppa honom sprider sig elden snabbt. Utöver tåget som först antänds brinner ett annat tåg på stationen upp och totalförstörs även det. På grund av den omfattande eldsvådan var det svårt att räkna offren, troligtvis dör 192 personer i attentatet.

2000, november. Brand i bergbana. Kaprun, Österrike.

Ett element i förarhytten överhettas och tar eld. Branden sprider sig snabbt på grund av ett läckage i tågets hydraulsystem. Totalt mister 155 människor livet i olyckan. Tolv personer från tåget klarar sig mirakulöst genom att söka sig nedåt i den branta tunneln och undvika skorstenseffekten som uppstår. Banan används numera endast för varutransport.

1999, mars. Brand i Mont Blanc-tunneln. Mont Blanc, mellan Frankrike och Italien.

Enligt en expertrapport kastas en fimp, kanske från en cigarr, genom ett bilfönster och fastnar i luftfiltret på Volvo-lastbilen bakom. Mitt inne i den över en mil långa Mont Blanctunneln börjar lastbilen brinna. Föraren överlever, men 39 människor i bakomliggande bilar dör bland rök och lågor på gränsen mellan Italien och Frankrike. ATMB, som ansvarade för säkerheten i tunneln, fick efter händelsen hård kritik för långsamt arbete.

1995, oktober. Brand i Bakus tunnelbana. Baku, Azerbajdzjan.

Troligtvis är det ett elfel i en tunnelbanevagn som leder till en brand som snabbt sprider sig i både tunnel och vagnar. Röken upptäcks precis när tåget lämnar stationen Ulduz och efter 200 meter stannar tåget inne i en tunnel. Ungefär 300 människor mister livet i tunneln

1987, november. Brand i tunnelbanan vid King’s Cross. London, Storbritannien.

Halv åtta på kvällen upplyser en person biljettkontrollanten om att rök stiger upp ur en rulltrappa på tunnelbanestationen King’s Cross St. Pancras. Senare visar det sig att en tändsticka fallit ner mellan en sidovägg och rulltrappan. Tändstickan blir inledningen på en omfattande brand och under höstkvällen slåss drygt 200 brandmän mot lågorna. 31 personer omkommer och dubbelt så många skadas i branden.

1945, juni. Röktragedi i El Teniente. El Teniente, Chile.

En eld bryter ut nära Braden Copper Companys gruva i El Teniente. Branden stänger in gruvans arbetare och de dåligt märkta nödutgångarna gör flykten från rök och lågor än svårare. Totalt dör 355 människor, många förgiftade av kolmonoxid. I folkmun kallas olyckan ”La tragedia del humo”, röktragedin.

1909, november. Brand i Cherry-gruvan. Cherry, Ilinois, USA.

Ett strömavbrott tidigare samma vecka hade gjort att fotogenlampor och facklor fick stå för ljuset i byn Cherrys kolgruva. I gruvan fanns förutom drygt 500 män och pojkar, några så unga som elva år, ett antal mulor som användes i arbetet. Ett hölass till dessa mulor i kombination med den provisoriska belysningen fick katastrofala följder. I den efterföljande branden dör över hälften av gruvarbetarna.

1903, augusti. Brand i Paris tunnelbana. Paris, Frankrike.

Parismetrons tåg nummer 48 ankommer till Couronnes. Ur tunneln framför tåget väller det rök. Stationsmästaren i Couronnes, som en stund tidigare sett ett brinnande tåg bogseras förbi av ett annat tåg, har insett faran. Tillsammans med föraren på tåg 48 beslutar han att evakuera stationen. Passagerarna, varav vissa kommer från tågen som tidigare passerade, är inte medgörliga. De vill ha pengar tillbaka för den förstörda resan. Kort därefter släcker eldsvådan stationens belysning. 75 människor mister livet vilsna i rök och mörker. Totalt omkommer 84 i branden.