”Jag läser på om dinosaurierna igen. Hur blev det så fel?”

Sågverksarbetaren och musikern Stefan Eriksson om hur blixtsnabbt vi människor lyckats förstöra så mycket omkring oss.

”Ett ohållbart arbetsliv visar sig vara samhällsfarligt”

Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete.

Bränder under jord

”Vi måste ha regler efter verkligheten – inte tvärtom”

Fyra timmar. I fyra timmar räcker luften i en laglig räddningskammare i Sverige. Ett gruvfordon kan brinna i över sju timmar. Lägg sedan till tiden fordonet fortfarande ryker och du har ett stort arbetsmiljöproblem.

Emilia Töyrä är terminalarbetare på LKAB Malmtrafik i Kiruna och sitter i riksdagen för S

Innan hon blev riksdagsledamot var hon fackligt engagerad inom IF Metall och LO, främst som handledare på utbildningar.

För att skydda räddningspersonal finns regler och föreskrifter vid rökdykning som gör att det i praktiken blir omöjligt att utföra släckningsarbete i gruvor eller tunnlar.

Det handlar inte om att sätta en grupp före den andra. Det är självklart att inte rökdykares arbetsmiljö och liv ska äventyras för att lyckas rädda en gruvarbetare. Men om gruvarbetarens liv hänger på att daterade föreskrifter inte anpassats på över 30 år finns det anledning att förändra arbetssättet.

Jag vill inte vara cynisk utan tror att just den gruvarbetarens liv är värt att rädda – oavsett resursbehoven – och att alla ser på det på samma sätt. Skulle detta inte vara fallet finns också en annan dimension till problemet som nog ligger fler närmare vardagen. Detta är nämligen inte unikt enbart för ”gruvisar”, samma sak gäller för tunnelbanan. Skulle ett fordon börja brinna mellan stationer blir tunneln snart rökfylld och resenärerna måste evakueras. Kan räddningstjänsten då inte rädda passagerarna utan att bryta mot sina föreskrifter har vi en förestående katastrof att se fram emot.

Nu krävs en grundläggande översyn av lagar, av arbetsmiljöföreskrifter och framför allt – en omfattande utbildning för personal inom räddningstjänsten som kan riskera att få undsätta människor från gruvor eller tunnlar.

De större gruvföretagen i Sverige har utarbetat rutiner som gör att föreskrifterna kan rundas och personalen är medveten om riskerna och också om hur en ska göra i en nödsituation. Dock finns det även på de företagen inhyrd personal och entreprenörer som kanske inte blivit delgivna vare sig utbildning eller information. I min föreställningsvärld ska det heller inte spela någon roll om du arbetar på ett företag där ledningen tar arbetsmiljön på största allvar eller inte – ett grundläggande skydd ska garanteras genom lagstiftning och återkommande kontroller av till exempel Arbetsmiljöverket.

För oss som använder tunnelbanan då och då borde det också finnas ett intresse av att räddningspersonalen vet hur en ska agera vid brand i tunneln och att det finns en beredskap för det. Att tågpersonalen vet hur en ska agera vid brand i tunneln och att det finns en beredskap för det. Vi återkommer till det primära i all arbetsmiljöproblematik – utbildning och kunskap.

De senaste åren har det prospekterats för fler gruvor runt om i Sverige och intresset för gruvfrågor börjar sprida sig. Ska vi lyckas rekrytera personal som inte består av galna risktagare krävs en reformering av arbetsmiljön under jord så att chansen att överleva vid brand inte beror på om du är en ”gammal räv” som hittar i orterna som i din egen bakficka, utan att räddningsrutinerna som finns är uppdaterade och inövade av personalen som ska undsätta.
Att personbilarna är utrustade med flykthuvor som tillgodoser behovet av syre en stund är givetvis också viktigt men än viktigare är då räddningskammare som klarar syretillförseln längre än dagens minimikrav på fyra timmar.

Vi har nu en regering som vill se en nolltolerans på dödsolyckor på arbetsplatsen. En sådan chans har vi inte haft de senaste åtta åren och nu gäller det att ta den. Upp till bevis – börja med gruvindustrin!

Läs mer: Debatt | Opinion

Håller du med? Diskutera artikeln här.

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Två instängda efter brandlarm i Aitik

Två personer räddades oskadda ur Aitikgruvan på tisdagsförmiddagen efter rökutveckling. Orsaken var ett transportband som gått varmt.

Brand i Kirunagruvan

Räddning förbjuden

DA granskarBrandmännen får inte gå in och rädda gruvarbetares liv. Sören Eriksson bröt mot reglerna för att rädda instängda jobbarkompisar.

Straffet klart för gruvbrand

Boliden Mineral och Styrud Artic har erkänt arbetsmiljöbrott i samband med gruvolyckan i Kristinebergsgruvan 2013. De kommer nu att sammanlagt betala ett strafföreläggande på 800 000 kronor.

"Vi har lusläst vår egen föreskrift"

RäddningsaktionDagens Arbetes granskning gav resultat: Nu tillåter Arbetsmiljöverket att brandmän går ner i rökfyllda gruvor.

LKAB rundar reglerna för att rädda liv

PÅ LKAB rycker den egna brandkåren ut för att rädda folk ur gruvrök - ett regelbrott enligt Arbetsmiljöverket.

Brand i Garpenbergsgruvan

I morse började det brinna i Bolidens gruva i Garpenberg. Över 150 personer var instängda. Strax före klockan elva var branden släckt och samtliga instängda var evakuerade.

"Ändra inte i föreskriften för rökdykning!"

Debatt/Ove Halvors och Mona Hjortzberg"För att garantera gruvarbetarnas säkerhet måste gruvbolagen vidta en rad åtgärder redan vid starten av en ny gruva. Att ändra regelverket för rökdykning är fel väg att gå", skriver Ove Halvors och Mona Hjortzberg, ombudsmän på Kommunal.

1

"Årets hjältar får inga medaljer"

Gästkrönika/Jari Söyrinki"De hade legat i ett dike med flykthuvor över ansiktet, bara legat och väntat på hjälp. Varje minut som en evighet och det hann bli någon timme. När jag senare ringer ett par stycken och frågar vad som hände efteråt svarar de: 'Ingenting'. De lurade döden och det blev en privat historia."

1

Forskare: "Ny teknik kan ge säkrare räddningsinsatser"

DebattDet behövs ett nära samarbete mellan räddningstjänst, industri och forskning för att ta fram ny teknik vid bränder under jord. "Utvecklingen går fort framåt – men det gäller att göra rätt saker", skriver två forskare vid SP Sveriges tekniska forskningsinstitut.

Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

1 000 meter under jord i Kiruna.Bengt blev fånge i röken: ”Lungorna sa stopp”

Skräcken: Eldsvåda i tågtunnel

Tusentals kan bli fast – reglerna är anpassade för hus och lägenheter.

Rune Lundberg överlevde i brinnande gruvan

InstängdHör Rune Lundberg berätta hur han överlevde branden i gruvan

”Fyra timmars luft är alldeles för kort”

Fyra timmar luftTuffare regler för räddningskammare utomlands.

Rädda liv kan inte vara olagligt

LedareBrandsäkerheten i svenska gruvor har stora brister. Det är hög tid att ändra regelverket.

Här brinner tåget i tunneln

FilmSe övningen med brand i tunnel

10 brandkatastrofer under jord

Bränder10 katastrofer under jord

Läs mer från Dagens Arbete:

Vi kan inte bara äta hamburgare

KrönikaSågverksarbetaren och musikern Stefan Eriksson läser på om dinosaurierna, igen och frågar sig hur det kunde bli så fel.

Bloggrubrik

Gör inte upp med Moderaterna

4

Människovärdet står på spel

LEDAREKortsiktiga vinstintressen har skapat ett ohållbart och mänskligt ovärdigt arbetsliv som nu också visar sig vara samhällsfarligt i coronasmittans tid, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Nu måste vi se till att kompetensutveckling också sker”

DEBATTTrots att korttidsarbete används i stor omfattning sker nästan inga kompetensutvecklande insatser. Vi parter är överens om att det är viktigt – nu måste vi också se till att det blir verklighet, skriver avtalssekreterarna för Pappers, GS och IF Metall tillsammans med Industriarbetsgivarna.

2

Arbetsrätten

”Las-utredningen lever inte upp till kravet på balans”

DEBATTUtredningens förslag, så som det är formulerat nu, kan aldrig bli ett skarpt lagförslag så länge Socialdemokraterna har makten, skriver S-gruppen i riksdagens arbetsmarknadsutskott.

4

Låt bli att luckra upp las

LEDAREAtt en försvagad anställningstrygghet skulle ge fler jobb är nyliberalt flum. Tvärtom ger ökad otrygghet rädda arbetstagare, sämre arbetsmiljö och fler konflikter.

”En modernisering – tillbaka till underkastelse och otrygghet”

DEBATTDärför blir förslaget en loska i ansiktet på föreningsrätten, skriver Gabriel Jöngren, ordförande i Pappers Avdelning 78.

1

”Småföretagen kan inte vänta till 2022”

DEBATTFör att få fart på svensk ekonomi efter coronakrisen måste småföretagens kostnader för att säga upp personal minska redan före 2022, skriver Lise-Lotte Argulander, arbetsrättsexpert på Företagarna.

2

”Skamligt L och C – förslaget är allt annat än liberalt”

DEBATTAtt ta bort anställningstryggheten och med den yttrandefriheten, är den raka motsatsen till liberal politik, skriver sex företrädare för GS-facket.

”Inte ens i Grönköping skulle arbetsrätten behandlas så här”

KRÖNIKAI överenskommelsen med MP, C och L heter det att ”Arbetsrätten moderniseras.” Fel! Det är tvärtom – en föråldring till när demokratin motarbetades, skriver journalisten Jan Scherman.

5

”Därför borde Liberalerna kämpa för las”

DebattMed tanke på Liberalernas las-historia borde de ha intresse av att – oavsett vissa reformer – bevara en stark arbetstrygghet, skriver L-profilen Olle Wästberg.

2

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DEBATTJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Regionala skyddsombud

”Gå ut och se verkligheten, Svenskt Näringsliv”

DEBATTFörra året dog nästa 50 arbetare på våra arbetsplatser och 130 000 anmälningar om skador lämnades in. Att då komma med förslag som sätter oss arbetare i en ännu sämre sits är förödande, skriver det regionala skyddsombudet Claes Thim.

2

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

1

”Sjukförsäkringen måste bli tryggare – nu!”

KRÖNIKAAlltför ofta möter jag medlemmar i IF Metall som är för sjuka för att kunna jobba. Ändå anser Försäkringskassan att de är för friska för att få sjukpenning. Så kan vi inte ha det, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

4

”Bristerna i sjukförsäkringen måste åtgärdas – nu”

DebattVi kräver nu att regeringen går vidare med de utredningsförslag som tagits fram – annars riskerar ännu fler löntagare att kastas ut i fattigdom, skriver Mattias Vepsä, riksdagsledamot (S) och Mirja Räihä, ordförande LO-distriktet i Stockholms län.

2

”Vuxenutbildningen kan rusta oss ur krisen”

DEBATTTillsammans måste vi både möta den akuta krisen och förbereda oss för vändningen med snabb omställning. Då är möjligheterna till utbildning otroligt viktiga, skriver Gunilla Svantorp och Tomas Kronståhl,  ledamöter (S) i riksdagens utbildningsutskott.

Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

LEDARE”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

2

”I stället för c-ordet – låt oss prata om sexkurvan”

KRÖNIKAVarje gång jag hör c-ordet nämnas på nyheterna tänker jag säga klitorisollon högt, skriver författare Anneli Jordahl.

”Vi arbetare vill inte få det som vi konstnärer har det”

DEBATTKan du uppge ett enda rimligt skäl att som anställd arbetare lämna din enda möjlighet att påverka ditt arbete, skriver ventilationsmontören och konstnären Jörgen Karlsson.

Efter coronan

”Arbete är en fundamental mänsklig rättighet”

DEBATTArbetsmarknadspolitiken måste bli mer aktiv igen, inte avvecklas, skriver Ulf Dahlsten, tidigare  statssekreterare hos Olof Palme och författare till boken ”Efter Coronan. Svensk Modell i Kris”.

Hej då Hopp-Jerka, och hej på dig Corona-Carolina

KRÖNIKAKommer Coronakrisen att lära oss att uppslukas mindre och engagera oss mer i arbetet? Författaren Jan-Ewert Strömbäck funderar på framtidens arbetsliv med hjälp av Folke Fridell.

”Sverige har lösningarna – nu måste vi nå ut”

DEBATTKlimatkrisen kommer att finnas kvar när Coronapandemin bedarrat. Här finns en möjlighet för Sverige att visa ledarskap och vända kris till möjlighet, skriver Ylva Berg, vd för Business Sweden.

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

DEBATTSverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

”Följ med oss på kompetens­utveckling”

DebattHar verkligen företagsledningarna och bolagsstyrelserna rätt kompetens för att driva våra företag till framgång genom de föränderliga tiderna? Anders Olofsson på Caterpillar i Göteborg vill se fler samarbeten mellan parterna även efter krisen.

1

”Dags att på riktigt introducera Närproducerat”

DEBATTVarför ska kretskorten i en styrenhet på ett fordon tillverkas typ 700 mil från bilfabriken, skriver Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen.

2
Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Petters och Saras död skapar inga rubriker”

KRÖNIKAPandemin har fått oss att verkligen bry oss om varandra. Bra! Samtidigt får det mig att tänka på en annan, ständigt bortglömd epidemi – drogdöden, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Krisstöd

”Hur var det med hedern och samvetet när krisstödet söktes”

KRÖNIKAOm du skickar in en ansökan om a-kassa måste du på heder och samvete intyga att du verkligen är arbetslös. Precis som företag som söker krisstöd intygar att de är i en djup ekonomisk kris, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist.

1

”Vi måste kunna saker – på riktigt”

KRÖNIKADigitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt, skriver Peter Larsson.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.