Industriarbetarnas tidning

”Jag ville få in foten i industrin”

3 oktober, 2017

Skrivet av Hector Barajas

Läs reportaget från 1997 här (PDF-fil).

10 år senare. Att unga ratar industrin har DA skrivit om många gånger. När vi träffade en skolklass i Södertälje kunde bara tre av tioåringarna tänka sig ett jobb i fabrik. I dag arbetar en av dem på Scania.

Fem sätt att locka unga till industrin

1. Teknikcollege: Samverkan mellan utbildningar, företag och kommuner/regioner för att höja kvaliteten på tekniska utbildningar och locka fler sökande.

2. Motorbranschcollege: Ny satsning inspirerad av teknikcollege. Närmaste åren behöver tusentals bilmekaniker anställas.

3. Lärlingsutbildningar: Elever på ett yrkesprogram går mer än hälften av ­utbildningen på en arbetsplats. Finns även efter gymnasiet.

4. Yrkesintroduktion: Lön och utbildning på ett företag för 15–24-åringar (även långtidsarbetslösa och nyanlända).
Ett exempel är ­Volvo­steget.

5. Mer prao: Regeringen har föreslagit att prao ska bli obligatoriskt i grundskolan igen.

1,5 procent av de sökande till gymnasiet 2016 hade industri­tekniskt program som förstahandsval. Fem år tidigare var det 2 procent.

Klass 3A på Södertälje friskola 2007. Nitton elever får besök av Dagens Arbete, som vill veta hur många av dem som kan tänka sig ett jobb i industrin när de blir stora. Flera av dem har föräldrar på Astra Zeneca och Scania, kommunens stora arbetsgivare.
Det visar sig snart att de allra flesta drömmer om något annat. Bara tre av eleverna kan tänka sig att jobba i industrin: Marcello Can, Julia Tano och ­Johan Samaan.

Tio år senare arbetar Marcello Can på en bilfirma och Julia Tano studerar vidare. Johan Samaan jobbar på Scania och stortrivs. Vägen hit har varit nästan förutbestämd:

– Min pappa var bilmekaniker och det gjorde att jag fick intresse för motorteknik väldigt tidigt. Jag gillade att titta på när han fixade bilar.

Som barn drömde du om att bygga din egen bil. Har du gjort det?

– Nej, men jag har byggt mopeder. Det började jag med när jag var femton. Jag köpte sådana som var trasiga och skruvade isär varenda liten del för att utforska dem och lära mig hur motorn är uppbyggd. Nu håller jag på mycket med min bil. Det är en Volkswagen 2009 och jag fixar själv allt som behöver bytas.

Han drömmer stort, ska bygga sig en stor villa, ett par fina bilar framför, och så ett eget garage där han kan få meka i fred. Det är därför han jobbar på Scania.

– Jag ville få in foten i industrin, visa vem jag är och vad jag går för och kan, för att senare kunna komma in som ekonom eller logistiker.

Han är bemanningsanställd och jobbar med kvalitetskontroll, samtidigt som han läser ekonomi- och logistikprogrammet på Södertörns högskola. Det innebär att han inte är garanterad jobb, och på samma sätt lovar han inte att komma varje gång de skickar ett sms. Det beror på hur mycket han har att göra i skolan.

– Vissa månader har jag jättemycket tid över och andra har jag ingen tid alls.

Hur är det att jobba på Scania?

– Det är underbart. Det är bra organiserat, det är tydligt. Det är en bra arbetsmiljö och man träffar chefer och känner delaktighet, alla får vara med.

Logistik handlar om tajming. Så lyder den första meningen i texten på Södertörns hemsida om programmet som Johan Samaan läser. Och han har insett att framgång underlättas om man vet vart man vill gå och kan tajma stegen rätt på vägen dit. Relationer hör till exempel till sådant som ibland måste offras.

– Det är mycket jobb och skola, jobb och skola, och det finns ingen tid för tjejer. Inte just nu, men kanske i framtiden, säger Johan Samaan och fortsätter:

– Jag har alltid varit en sådan person. När jag har bestämt mig för att göra en sak, då måste jag få det gjort, oavsett hur jobbigt det är.

Men du tänker alltså inte jobba inom produktion om några år?

– Nej, jag ska vara lite högre upp i triangeln, om man säger så. Men det är viktigt att ha med sig erfarenheten från att ha varit på golvet. Det är viktigt för att förstå, säger Johan Samaan.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.