Viktig delseger men mycket återstår att göra
12 mars, 2018
Skrivet av Helle Klein
Expressen och Dagens Nyheter har de senaste dagarna intensivt granskat nätjättar som Google och spridningen av antisemitism och nazism. Jag skrev om detta här i bloggen i lördags. Jag har valt att träda fram offentligt även om jag vet att varje gång man figurerar i dessa sammanhang tenderar det att öka hat och hot-bilden men jag ser att det äntligen börjar bli ett starkt ifrågasättande av nätjättarnas ansvarslösa agerande.
Under helgen har det hänt saker – trycket ökade då både annonsörer och politiska makthavare kritiserade Google oetiska hållning till sin publicistiska makt. I natt meddelade Google att de äntligen tar bort den antisemitiska listan, åtminstone för den svenska delen av Google.
Det är en viktig delseger, men precis som DN och Expressen visar i sina granskningar återstår oerhört mycket mer att göra. Google har tydligt visat att de bara agerar när det börjar bli ekonomiskt kännbart och deras varumärke kan drabbas. Trycket måste öka så att dessa nätjättar börjar ta publicistiskt ansvar och agera etiskt. Det handlar om moral, inte så mycket om juridik.
Precis som Tidningsutgivarnas VD skriver i ett debattinlägg: Google fungerar som hatets hovleverantör
Kampen går vidare.
UPPDATERING: Expressen har nu intervjuat mig angående delsegern att Google plockat bort hatlistan.