Industriarbetarnas tidning

Underbemanning tär på Samhalls personal

19 april, 2021

Skrivet av

Samhalls vittnen Samhall i Karlstad har varit framgångsrikt att vinna kunder. Men personalen räcker inte till. Varje morgon träffas driftledarna för att få ihop folk till alla uppdragen.
– Vi bara kör, säger Robert Hallstensson.

”Cheferna som har arbetsmiljöansvaret är kopplade till kunderna, inte till medarbetarna. Man kan alltså ha olika chefer olika dagar. Det blir svårt då”, säger driftledaren Robert Hallstensson. Foto: Joel Danell

– Tolv borta i tvätteriet.

– Tolv borta på städ.

– Fyra borta på inhandlingen.

– Två på hemservice.

Så börjar arbetsdagen för driftledarna.

– Varje morgon sitter vi så här och försöker få ihop det. Att kasta folk emellan oss är det enda mötena går ut på, säger Robert Hallstensson som är driftledare och även vald till skyddsombud.

Normalt brukar det bli vilda diskussioner om vem som kan lånas ut till vem och vilka som går att undvara för att täcka upp på andra uppdrag. En ekvation som aldrig går ihop, enligt Robert Hallstensson.

– Det är alltid kort om folk. Det finns de som på kvällarna får städa objekt själva. Hur vi ska få ihop sommarsemestern vete fåglarna.

Klockan har precis passerat sju på morgonen. Städarna är redan fördelade och igång ute hos kund. Driftledarna drar i den personal som finns kvar och försöker få ihop det på bästa sätt. Men denna morgon när DA är på plats är det inget högljutt pusslande. Varje andetag hörs i det lilla rummet som också används som matsal. Ingen vågar säga någonting. En chef har satt sig att övervaka mötet, i väntan på att hans överordnade från distriktskontoret ska dyka upp. Så denna morgon är alltsammans avklarat på bara några minuter. Driftledarna lämnar rummet för att informera medarbetarna om att de tyvärr måste fortsätta underbemannade.

För en tid sedan larmade en arbetskamrat om underbemanningen i tvättstugan, tjugo personer saknades. Ingenting hände. Lappen åkte i papperskorgen, berättar Robert. Stressen och splittringen äter sig in i dem. Själv är han, som skyddsombud och driftledare, den som både medarbetare och kunder hör av sig till när de är missnöjda. För det mesta håller han ihop.

– Men ibland kommer jag hem och kollapsar i soffan. Där kan jag bli liggande i 24 timmar utan att kunna resa mig upp.

Driftledarna är även de anvisade till Samhall av Arbetsförmedlingen. Robert kom till Samhall efter att ha slitit ut kroppen i jobbet som snickare.

Det är alltid kort om folk. Det finns de som på kvällarna får städa objekt själva. Hur vi ska få ihop sommarsemestern vete fåglarna.

Robert Hallstensson, driftledare på Samhall.

Samhall i Värmland har kontrakt med både kommunen och det privata näringslivet. Förutom matbutiker och hamburgerkedjor städar Samhall äldreboenden, trapphus och rastplatser, sopar gator och handlar mat till äldre som fortfarande bor hemma.

– Det görs inga lokala riskbedömningar vare sig på objekt eller individuellt. Ibland startar vi uppdrag utan att ha sett avtal. Vi vet ingenting, vi bara kör!

Robert Hallstensson ger ett exempel. På skärtorsdagen kom en chef förbi och meddelade att de skulle börja städa golfklubben på tisdag.

– Jaha, med vilken personal, med vilken bil, med vilken utrustning? frågade jag.

Trappstädning sliter på kroppen. Medarbetarna önskar att de hade fått gå någon utbildning i hur man städar utan att drabbas av skador.
– Men vi trivs tillsammans i alla fall, säger Stefan Johansson. Foto: Joel Danell

Huvudskyddsombudet ansluter och visar bilder i sin mobil på hur väggar och tak vittrar sönder, mögel och sprickor, ett hål rakt ut som täckts för med silvertejp.

– Men distriktskontoret där de högre cheferna och HR sitter har minsann helrenoverats och blivit jättefint, säger huvudskyddsombudet och ler.

Hon säger att hon måste iväg nu till skåpet där hon förvarar sina fackliga papper.

– Andra gången på kort tid fick jag nu på morgonen se att det är fullt med råttbajs därinne bland dokumenten, säger hon och försvinner in i lokalen.

Samhall håller till i försvarets gamla lokaler där man en gång i tiden tillverkade ammunition. Som skyddsombud har Robert Hallstensson fått tjata sig till en nödutgång i händelse av brand. I rummet där mötena hålls och maten äts finns inga fönster som går att öppna, ingen väg ut. Dörren fick personalen inte öppna. En annan kund hyrde utrymmet bredvid, vilket innebar att nödutgången täpptes till.

– Men nu har vi löst det. Nu kan vi ta oss ut om det börjar brinna, berättar Robert som tycker om sin närmast överordnade.

– Områdescheferna kommer i kläm. De har inte mycket att säga till om. De mäts sönder precis som vi. Min områdeschef kom till Samhall och ville verkligen hjälpa alla de här människorna, men efter ett halvår blir de som robotar. Det är inte deras fel.

Dagen fortsätter bakom ratten. Som driftledare ska Robert kvalitetssäkra Samhalls städuppdrag ute hos kunderna och även träffa sin personal därute och se hur det går. Han sätter sig i en bil. Och vi följer efter honom i vår egen. Vi stannar längs med vägarna, vid offentliga toaletter och trapphus som ska städas runt om i Karlstad och Grums. Driftledarens uppgift är att kolla så att det blir ordentligt gjort.

Utanför en radda med höghus skiner trappstädarna upp när Robert närmar sig. De trivs tillsammans, säger de, har kul ihop, och gillar Robert som driftledare, men uppskattar inte osäkerheten, att aldrig veta var de ska vara nästa dag, att behöva hålla på och täcka upp för varandra hela tiden, varje dag, för att grundbemanningen aldrig är tillräcklig.

– Just här, där jag är i dag, trivs jag, säger en av dem.

Det håller alla tre som samlas utanför huslängan med om. Det är splittringen som tär, att behöva kastas omkring och aldrig veta hos vilken kund de hamnar.


Distriktschefen: Oerhört viktigt att vi har det bra och tryggt på vår arbetsplats

– Vi säkerställer att våra medarbetare kan fylla sitt CV och gör det möjligt för en del att ta sig vidare till annat jobb utanför Samhall, säger Mattias Ljungdahl, distriktschef i Värmland.

Mattias Ljungdahl, distriktschef på Samhall i Värmland. Foto: Joel Danell

Går det att anpassa jobben efter människorna när det är så kort om folk?

– Vi har som alla andra företag drabbats mer eller mindre av pandemin. Vi hade i början i vårt distrikt fler som var frånvarande. Folk var oroliga. Nu har det lugnat ner sig om man jämför med hur det var.

Men är det lämpligt att Samhall med sitt uppdrag att utveckla människor med olika funktionsnedsättningar kastar folk fram och tillbaka på det här sättet?

– Det är viktigt att vi stöttar varandra, vilket jag tycker våra chefer gör på ett fantastiskt bra sätt. Vi är ett stort distrikt där avdelningarna hjälper varandra. Någon avdelning har det lite lugnare, andra behöver låna personal. Därför har vi de här morgonmötena med driftledarna.

Hur löser ni bemanningen i sommar?

– I Värmland tar vi in ett antal semestervikarier från Arbetsförmedlingen, såsom vi gjort i alla år. Vi gör också kundundersökningar på Samhall. Tittar vi på Värmland så har vi aldrig haft så hög kundnöjdhet som i år.

Informerar Samhall kunder och medarbetare om en av era städare smittats?

– Vi har alltid en dialog med våra kunder om saker och ting som kan hända och ske. Som för alla blir det en smittspårning. Vi följer riktlinjerna från myndigheterna.

Lokalerna är undermåliga med råttor i fackets utrymme, sprickor i väggarna och takplattor som faller ner. Vad gör ni åt detta?

– Vi har möten på fredagseftermiddagar med distriktets skyddsombud. Där lyfter vi saker. Sedan har vi lokala arbetsmiljökommittén där vi också träffas och lyfter frågor. Är det någonting som inte är som det ska så jobbar vi igenom det tillsammans. Absolut självklart.

När en medarbetare larmade om att tjugo personer saknades i tvätteriet hände ingenting. Varför inte?

– Det är inget jag känner till. Det måste vi titta på.

Områdescheferna på Samhall har delegerat arbetsmiljöansvar. De följer kunderna, inte medarbetarna. Hur kan de då säkerställa att arbetet är säkert för personalen?

– Ja, som områdeschef så har man ett arbetsmiljöansvar. Helt rätt. Vi ska säkerställa en trygg och bra arbetsmiljö för medarbetarna. Vi fokuserar under pandemin, och även annars, på att vi har det bra och tryggt på vår arbetsplats, det är oerhört viktigt.

Tycker du det finns en tydlighet vad Samhall ska vara, från ägarna?

– Jag tycker det är jättetydligt. Vår uppgift är att utveckla människor som har haft det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, så att de kan gå vidare. Det gör vi via arbete i mångt och mycket ute hos kund. Fördelen för oss i Värmland är att vi har ett ganska brett spektrum med arbetsuppgifter, det gör att man kan utvecklas på ett bra sätt och få prova på olika saker. Städ är bra, men man kan också jobba med servicenära tjänster till äldre hos oss till exempel.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.