Industriarbetarnas tidning

Farligt fusk med truckkort

18 maj, 2021

Skrivet av

Många olyckor I ett skåp i Mellansverige finns en pärm. Den är fylld av falska truckkort. Men de flesta kort finns hos förare som kör utan att veta hur.

Vem får köra truck?

Du behöver grundläggande trafikkunskaper. Men det finns inget preciserat vilken typ av kunskaper.

Du ska ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper. Men det finns inte preciserat vilka kunskapskrav hos Arbetsmiljöverket. Det finns rekommendationer att följa TPL10 läro­planen och att ha minst 40 timmara grundutbildning.

Du måste ha körtillstånd, ett tillstånd för att få köra truck på arbetsplatsen som utfärdas av arbetsgivaren.

Truckkort är ett utbildningsintyg som ska garantera att föraren har den utbildning som utlovas på kortet. Truckortet brukar ligga till grund för körtillståndet.

Vem får utfärda truckkort

I princip vem som helst. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) har avtal med 500 utbildningsföretag och genomför stickprov som en typ av kvalitetssäkring i branschen. Det finns även utbildningsföretag som inte är registrerade där som utfärdar kort som följer läroplan och rekommendationer.

Första gången blev Yusuf irriterad. Kortet han fått i sin hand lovade något som det inte kunde hålla. Truckföraren framför honom hade köpt ett truckkort med behörighet som han omöjligt kunde ha skaffat sig efter bara två timmars utbildning. Han var också enligt kortet behörig att köra trucktyper, som han inte ens sett.

Yusuf hade fått samtal från flera företag; Vad är det här för kort? Vad är det här för utbildning? Yusuf, som själv håller i utbildningar för truckförare, frågade sig detsamma.

Frågorna kom efter flera mindre olyckor på företag som fått arbetsgivare att tvivla på om de anställda över huvud taget gått någon truckutbildning. ­Några hade det, men inte tillräckliga. Andra hade köpt korten för ett par tusen kronor för att få anställning.

Under de senaste två åren har det hänt flera gånger. Nu har Yusuf en hel pärm med hundratals falska truckkort i skåpet på sitt kontor.

– Några har kommit på att det är snabba cash att göra truckkort. På två timmar kan de ”utbilda” tio personer, ge dem truckkort som de kopierat själva och tjäna tio–tjugo tusen kronor. Ibland mer.

Yusuf skakar på huvudet. Det har blivit svårt att konkurrera med de utbildningsställen som lovar truckkort med full behörighet efter några få timmars utbildning.

– Men framför allt innebär det att flera arbetar i en livsfarlig arbetsmiljö. Kan man inte köra går det illa, det är inga leksaker, det är stora tunga fordon.

I snitt inträffar det över 1 000 olyckor med truckar per år och de senaste fem åren har antalet olyckor ökat. Den vanligaste orsaken är att föraren förlorar kontroll över trucken.

Yusuf har försökt lyfta frågan om ­falska kort och undermåliga utbildningar. Nu betalar han priset. Under det ­senaste året har han fått flera hot.

– De som håller på med falska kort och oseriösa utbildningar har hotat att bränna mina lokaler. Jag har familj och vågar inte driva anmälningar vidare hos polisen.

Truckar är ett av de farligaste arbetsredskapen på hela arbetsmarknaden. Man måste veta vad man gör.

Johan Nyman, regionalt skyddsombud.

En annan som försökt få stopp på fusket är Johan Nyman, regionalt skyddsombud på Transport. Efter att en man blev påkörd av en truck inne på ett lager i Göteborg upptäckte Johan Nyman att truckförarna saknade truckkort och hade inte genomgått någon utbildning.

– Truckar är ett av de farligaste arbetsredskapen på hela arbetsmarknaden. Man måste veta vad man gör, det är livsfarligt annars.

Han stoppade arbetet. Men dagen ­efter rullade allt på som vanligt igen. Arbetsmiljöverket hade hävt skyddsstoppet då arbetsgivaren meddelat att de sett till att samtliga anställda förare nu hade truckkort.

Arbetsgivaren hävdade att de anställda fått truckutbildning. Men korten var falska, intygade de anställda skriftligt. Några hade dessutom varit på semester när de påstods ha gått utbildning.

”Va fan ska jag säga nu, hur gick det här till”, frågade sig Johan Nyman. Han räknade snabbt ut att på de få timmar som gått mellan skyddsstoppet till det att arbetet återupptogs skulle det vara omöjligt för de anställda att ta till sig ­hela läroplanen. Två av de anställda som fått utbildningsbevis och truckkort var dessutom på semester när de skulle ha genomgått utbildningen.

Fyra anställda intygade även skriftligt att de inte fått någon utbildning. Johan Nyman trodde att det skulle räcka för att Arbetsmiljöverket skulle ingripa. Men det gjorde det inte. Arbetsmiljöverket har inte någon skyldighet att granska truckkort eller andra utbildningsbevis. Vittnesutsagorna från de anställda avfärdades i det här fallet när arbetsgivaren hävdade att de anställda ljög.

– Jag känner mig bränd. Du kan plasta in dasspapper och skriva; ”Jag kan köra truck”, så duger det som truckkort, säger han.

Yusuf som utbildar truckförare stöter allt oftare på förare som köpt ett falskt kort och inte gått tillräckliga utbildningar. Han har hundratals falska kort i sin pärm. Foto: Johanna Edström.

Arbetsmiljöverket kontrollerar i stället körtillstånd som utfärdas till truckförare av arbetsgivaren. Men det ger Johan Nyman inte mycket för.
– Det kan man få efter att ha suttit och fikat med chefen och sagt jag kan köra truck. Och när ingen sedan kontrollerar truckkortet eller andra utbildningsintyg – en del av underlaget till körtillståndet – så är det meningslöst.
Han skulle önska att en oberoende myndighet utfärdade och kontrollerade truckkort.

Den enda kontrollfunktion som han menar fungerar i dag är Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA). Där är omkring 500 av truckutbildningsföretagen registrerade. För att få vara det måste företagen uppfylla TYA:s krav, de rekommenderar bland annat 40 timmars grundutbildning för truck­förare. De utför också stickprovskontroller för att garantera att kraven uppfylls.

Men inte heller TYA kommer undan fusket. I maj förra året tvingades de att göra om sina kort, för att de ska vara svårare att förfalska.

– Vi upptäckte att våra loggor användes på kort som inte var våra. Det såldes även andra utbildningsintyg och kort med våra loggor till ”extrapris” på nätet, säger Maria Themptander, projektledare på TYA.

De polisanmälde händelserna som rubricerades som urkundsförfalskning.
Att korten förfalskas tror hon beror på att det är värdefulla handlingar för att få jobb.

– Det har blivit en affärsidé – ett sätt att tjäna pengar. De oseriösa före­tagen pressar tiden på utbildning.

Fyra av fem ­truckförare som vi anställer måste vi skicka på ny truck­utbildning eftersom de har falska kort och inte kan köra.

Anonym arbetsgivare.

Det finns en gråzon som utnyttjas av oseriösa. I dag finns inte några specifika kunskapskrav på vilken utbildning eller längd på utbildning som krävs för att köra truck i Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Där finns en mening som berättar att: ”En truck får användas bara av den som har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper för att använda den säkert.”

Utöver det finns en kommentar som säger att det är lämpligt att följa den läroplan som tas fram av arbetsmarknadens parter och branschorganisationer. Det saknas även tydlighet kring vem som får utbilda. I princip kan vem som helst utbilda andra och utfärda truckkort.

Det menar arbetsgivare och regionala skyddsombud har öppnat upp för en marknad där folk luras till att betala för undermåliga utbildningar och kort.

– Fyra av fem truckförare som vi anställer måste vi skicka på ny truckutbildning eftersom de har falska kort och inte kan köra. Det har hänt att de har kört sönder varor för över tvåhundra­tusen kronor och det har även skett olyckor på grund av att de inte kan ­manövrera en truck eller känner till reglerna, säger en arbetsgivare, som är bunden av sekretess av sin huvud­entreprenör och kan därför inte uttala sig med namn och bild i tidningen.

Han tycker att allt ansvar hamnar på arbetsgivaren när det bara är körtillståndet som granskas. I stället, menar han, borde man införa certifiering för att få köra truck.

De som köper falska kort och korta utbildningar är ofta inte medvetna om vad de bör kunna för att få viss behörighet, menar Maria Themptander. Det går inte att lära sig det man behöver på ett par timmar eller en dag, eftersom det inte räcker att bara vara bra på att ”köra” truck, man måste kunna arbeta med den och känna till reglerna, berättar hon.

– Annars är det som att köra bil och när man kommer till ett rödljus vet man inte vad som gäller. Man har inte en chans att göra rätt.

Fotnot: Yusuf heter egentligen något ­annat.

Tipsa oss!

Vill du berätta om falska truckkort? Kontakta vår reporter Johanna Edström, 070-648 22 15, je@da.se.

Läs på tipsa.da.se hur vi ­garanterar din anonymitet. Tänk på att inte använda företagets­ telefon eller dator!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.