Industriarbetarnas tidning

Så lätt är det att skaffa truckkort

20 september, 2021

Skrivet av

Test Kan man verkligen skaffa truckkort på bara ett par timmar? Vi tog reda på det.

Arkivbild. Foto: David Lundmark

Vem får köra truck?

Du ska ha dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper. Men kunskapskraven är inte preciserade hos Arbetsmiljöverket. Det finns rekommendationer att följa TPL10 läro­planen och att ha minst 40 timmar grundutbildning.

Du måste ha körtillstånd, ett tillstånd för att få köra truck på arbetsplatsen som utfärdas av arbetsgivaren.

Truckkort är ett utbildningsintyg som ska garantera att föraren har den utbildning som utlovas på kortet. Truckkortet brukar ligga till grund för körtillståndet.

I princip vem som helst får utfärda truckkort. Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) har avtal med 500 utbildningsföretag och genomför stickprov. Det finns även utbildningsföretag som inte är registrerade där som utfärdar kort.

På bara ett par timmar kunde DA:s reporter skaffa ett truckkort utan att ens ha kört en truck.

För att ta reda på hur det kan se ut i truckbranschen och hur man kan komma över ett truckkort skapade vi ett mejlkonto och kontaktade flera truckutbildningsföretag.

Vi utgav oss för att vara en ung kille som vi här kallar för Jonas.

I mejlet berättar Jonas att han precis fått anställning och snabbt måste få ett truckkort eftersom arbetsgivaren kräver det. Jonas har varken b-körkort eller erfarenhet av truckkörning.

I mejlet berättar Jonas att han behöver ett truckkort nästa dag då hans anställning börjar. Samtliga företag som vi mejlade lovade Jonas truckkort inom ett par timmar mot betalning. Och andra lovade mer än så.

Utbildare 1, Västergötland:

Om du vill bevisa för ditt företag att du redan har en gått en kurs och har truckkort kan jag skicka till ditt företag eller till dig ett e-postmeddelande som bekräftar att du har fått det från oss innan du går kursen.

Utbildare 2, Skåne:

Inga problem, vi kan garantera dig ett truckkort redan i morgon.
Jonas: Hur mycket körtid får jag?
Utbildare 2: Börjar med en timme sedan kan du komma hit och öva när du har tid. Teorin kan du göra på distans.
Jonas: Behöver jag Bank-id eller på annat sätt bevisa att det är jag som gör teorin på distans?
Utbildare 2: Nej. Tycker du det är svårt kan du be en kompis hjälpa dig.

Utbildare 3, Dalarna:

Vi kan hjälpa dig i morgon. Vi har plats på vår utbildning.
Jonas: Hur många timmar körning får jag då?
Utbildare 3: Vi har en truck och 17 deltagare i kursen så ni kommer alla att få känna på trucken.
Jonas: Det låter som lite lite körtid?
Utbildare 3: Tro mig, köra truck är busenkelt. Vi garanterar att alla som går kursen får truckkort.
Jonas: Hur många trucktyper får jag behörighet för, efter det?
Utbildare 3: Alla.

Utbildare 4, Västernorrland:

Vi har plats i morgon. En dagskurs då du får behörighet att köra A1-4 samt B1-4. Det kostar 2 499 kronor.

FACKFÖRBUNDEN REAGERAR

”Oansvarigt – tydligare krav behövs”

Lea Skånberg, enhetschef på arbetslivsenheten IF Metall.

– Vi tycker det är oansvarigt både av truckutbildningsföretaget, som bara vill tjäna pengar, och av arbetsgivarna som tar till förödande genvägar. Konsekvenserna är självklart att olyckor och incidenter med truckar fortsätter och i värsta fall sker även dödsolyckor.

– Vi har tidigare fått indikationer på att det förekommer fusk med truckkort och utbildning. Det måste till tydliga kunskapskrav för truckförare och högre krav på de som utbildar. Dessutom behövs höjda sanktionsavgifter.

Vilka åtgärder kommer ni att vidta?

– Vi har kontaktat vår motpart men det har hittills inte funnits något intresse av att åtgärda något, från deras sida. Vi fortsätter att försöka påverka dem. Utöver det har vi återkommande information till våra arbetsmiljöansvariga på avdelningarna samt RSO så att de kan vara uppmärksamma på detta.

”Utbildningen behöver säkras”

Lars Wåhlstedt, sammankallande till Pappers centrala arbetsmiljökommitté.

– Det är oerhört allvarligt, truckar är inte att leka med. Det är stora risker för allvarliga olyckor. Vi har dock inte särdeles många truckolyckor med sjukfrånvaro – däremot historiskt har vi haft fler, inklusive fatala. Rätt utbildning och god hantering av körtillstånd är oerhört viktigt för arbetsmiljö och säkerhet.

– Vi har inte fått några direkta indikationer om att det fuskas, däremot har frågan varit uppe, om hur man/vi kan hantera truckkort och körtillstånd för entreprenörer. Därmed inte sagt att vi sett fusk, snarare att vi inte alltid vet hur de fått truckkort.

Vilka åtgärder kommer ni att vidta?

– På något sätt behöver det säkras att utbildningen för truckförare och truckutbildare är tillräckligt omfattande och väl utförd, sen är det förstås viktigt med aktiv hantering av körtillstånd ute på bruken. Vi kommer att ta upp frågan i vårt partsgemensamma organ Sirius.

Tipsa oss!

Vill du berätta om falska truckkort? Kontakta vår reporter Johanna Edström, 070-648 22 15, je@da.se.

Läs på tipsa.da.se hur vi ­garanterar din anonymitet. Tänk på att inte använda företagets­ telefon eller dator!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.