Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Jonas mejlar – och får truckkort på nån timme

2 januari, 2023

Skrivet av

Perspektiv Tänk att ett fordon med gods som väger flera ton kommer mot dig. Tänk sedan att föraren köpt sitt truckkort för ett par tusen kronor efter bara en timmes utbildning. Då blir statistiken – 1 000 truckolyckor per år – inte lika obegriplig.   

Truckförare är en av landets mest skadedrabbade yrkesgrupper, så när jag fick ett tips om att det förekom falska truckkort och undermåliga truckutbildningar bestämde vi oss för att granska truckbranschen. Jag fick inblick i en värld där olyckor mörkas, personer hotas till livet, fusk och livsfara.  

Flera gånger i veckan får jag telefonsamtal som handlar om truckar. Upprörda arbetare berättar om gaffeltruckar som kört genom väggar, om arbetsgivare som fifflar med körtillstånd, skador, seriösa utbildare som går på knäna när de inte kan konkurrera med fusket. De är oroliga för säkerheten inte bara för den enskilda truckföraren utan för alla arbetskamrater på hundratals arbetsplatser runt om i landet där truckar framförs på livsfarligt sätt.

Hur kan det vara möjligt?

I dag finns inte några specifika krav på vilken utbildning eller längd på utbildning som man ska ha för att köra truck. I Arbetsmiljöverkets föreskrifter finns en mening där det står att en truck får användas bara av den som har teoretiska och praktiska kunskaper för att använda den. Men vilka kunskaper, det preciseras ingenstans.

Utöver det finns en kommentar som säger att det är lämpligt att följa läroplan framtagen av arbetsmarknadsparter och branschorganisationer. Men det är heller inget krav.  

Det här innebär att i princip vem som helst kan utbilda någon att köra truck. Den här gråzonen har öppnat upp för en marknad där personer tjänar tusentals kronor på falska truckkort och undermåliga utbildningar. 

Jag bestämde mig för att försöka ta reda på hur enkelt det egentligen var att skaffa truckkort och utgav mig för att vara en ung kille, som vi här kallar för Jonas.

Jonas berättar i mejl att han behöver truckkort till nästa dag. Han har ingen tidigare erfarenhet, inget annat körkort och är under 18 år. Majoriteten av företagen som Jonas kontaktar kan lova honom truckkort. Det finns också utbildare som säger att de kan mejla Jonas arbetsgivare och ljuga och säga att han har gått utbildning och fått truckkort, om Jonas betalar 3 000 kronor. 

Inom ett par timmar, efter att ha mejlat med en handfull utbildningsföretag, hade Jonas fått ett truckkort. Nu skulle en ung kille utan erfarenhet alltså kunna visa upp ett kort för en arbetsgivare och börja köra flera trucktyper, lyfta och hantera tungt gods bland andra människor.

Tanken var svindlande. Jonas skulle släppas lös bland höga lagerhyllor, andra fordon och köra bland oskyddade arbetskamrater.  

Det finns de som försökt sätta stopp för fusket. Johan Nyman, regionalt skyddsombud för Transport, är en av dem. Efter att en man blev påkörd av en truck i ett lager i Göteborg upptäckte Johan Nyman att truckföraren saknade truckkort och inte hade gått någon utbildning. Han stoppade arbetet. Men dagen efter rullade allt på som vanligt. Arbetsmiljöverket hade hävt skyddsstoppet efter att arbetsgivaren meddelat att samtliga förare nu hade truckkort. Men det var omöjligt på de få timmarna som gått mellan att stoppet lades och hävdes.

Johan Nyman fick fyra anställda att skriftligen intyga att de inte gått utbildning och att deras kort var falska. Men inte heller det räckte. Arbetsmiljöverket har inte någon skyldighet att granska truckkort eller andra utbildningsbevis. De förlitar sig på körtillstånden som utfärdas av arbetsgivaren. Men det ger Johan Nyman inte mycket för. Han menar att det kan man få genom att sitta och fika med arbetsgivaren och säga ”jag kan köra truck”. Innan vårt samtal slutar säger han:

– Jag känner mig bränd, du kan plasta in ett dasspapper och skriva truckkort på det så duger det åt Arbetsmiljöverket.

En annan som försökt stoppa fusket är en utbildare i Mellansverige. Efter att han fyllt en hel pärm med beslagtagna falska truckkort försökte han ta saken vidare. Men det slutade med att han hotades till livet och med att hans lokaler skulle brännas upp. Han gick inte vidare efter det.  

Efter vår granskning meddelade Arbetsmiljöverket att de ska se över regler och eventuellt inkludera truckar i nollvisionen. Men ännu har inget hänt. Den tidigare S-regeringen och myndigheter har inte sett någon anledning att reglera ytterligare.

En del menar att Transportfackens Yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA) är den enda kontrollfunktion som fungerar i dag. Där finns 500 truckutbildningsföretag registrerade. TYA utför kontroller för att garantera att deras krav uppfylls. Men inte heller TYA kommer undan fusket. De tvingades göra om sina kort efter att de upptäckte att deras loggor användes på kort som inte var deras. På nätet såldes de till ”extrapris”. 

Så vad kan då du som skyddsombud göra till dess att regeringen och myndigheter prioriterar frågan om säkerheten i truckbranschen?

En viktig start är att känna till att det före­kommer ett utbrett fusk. En annan är att du försöker sätta dig in i vad ett äkta truckkort ska innehålla. Du kan också gå till arbetsgivaren och höra hur de kontrollerar körkunskaper hos truckförarna och flagga för att det förekommer oseriösa utbildare. 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.