Industriarbetarnas tidning

Volvo köper Renault

25 april, 2000

Skrivet av

Volvo köper Renaults lastbilsbolag, RVI för 15 miljarder kronor. Samtidigt går Renault in som storägare i Volvo.
Affären gör Volvo till en jätte på lastbilsmarknaden. Störst i Europa och näst störst i världen.

I USA har Volvo länge haft målet att komma upp i 20 procent av lastbilsmarknaden. Genom köpet av RVI – och med RVI:s amerikanska lastbil Mack – fördubblar Volvo sin marknadsandel i USA till 24 procent.

Affären var väntad. Inför morgondagens bolagsstämma hade styrelsen föreslagit återköp av aktier för 12 miljarder kronor vilket åter satte fart på uppköpsryktena.

Renault övertar 15 procent av aktierna i AB Volvo. Framöver vill Renault dessutom öka sin ägarandel i Volvo till 20 procent.

Med köpet av RVI slår AB Volvo med vd:n Leif Johansson i praktiken in på en ny strategisk väg. Det planerade uppköpet av Scania ansågs länge vara det bästa alternativet trots att både Volvo och Scania slogs om samma kunder med samma typ av lastvagnar.

Men nu väljer Volvo-ledningen en annorlunda inriktning. RVI är egentligen ingen konkurrent. Varken när det gäller produkter eller geografiska marknader. RVI är starka där Volvo är svaga: i sydeuropa. Dessutom tillverkar man en typ av tyngre fordon som Volvo inte tillverkar: distributionsbilar, sopbilar och andra tyngre lastvagnar som går i
stadstrafik. Dessutom tävlar man i olika segment: Volvo gör mer prestigefyllda lastvagnar medan RVI:s är enklare modeller.

Det största klippet gör Volvo i USA där man kommer över RVI-ägda Mack, det fjärde största lastbilsföretaget i
USA. Med affären kan Volvo med rätta göra kunna göra anspråk på andraplatsen efter Daimler-Chrysler före viktiga konkurrenter som Paccar och Navistar.

Att Renault säljer sina lastvagnar är inte överraskande. Man behöver pengar till stora investeringar i såväl sina egna personvagnar som i Nissan där Renault är stor delägare. I affären ingår inte RVI:s bussar eller Renaults innehav i Nissan Diesel.

När Volvo nu köper RVI räknar man med att kunna spara in 3,5 miljarder kronor inom två år främst genom att samordna inköp. Men även när det gäller motortillverkningen kommer man att kunna spara in mycket pengar. Kommande motormodeller väntas kunna anpassas till såväl Volvo, Renault som till Mack. På sikt räknas ytterligare 3 miljarder kunna sparas in.

De tre varumärkena – Volvo, Renault och Mack – hålls åtskilda. De olika märkena ska även i fortsättningen att säljas via separata distributörer. Det nya bolaget får 23 000 anställda, varav 18 000 i Europa.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nya gymnasielagen

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Ministern: De ensamkommande borde ha förberett sig bättre

Hundratals unga ensamkommande måste hitta fasta jobb innan jul för att få stanna i Sverige. Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S) tycker att Sverige varit generösa mot gruppen – men föreslår nu vissa lättnader på grund av pandemin.