Industriarbetarnas tidning

Avtal klart mellan Scaniafacken och VW

2 april, 2014

Skrivet av

Fackligt veto mot nedläggningar och flytt av jobb. Ökat inflytande och garantier för att Scania förblir ett svenskt företag med säte i Södertälje.  – Ett historiskt avtal, säger Scaniafacket efter uppgörelsen med Volkswagen.

Det nya avtalet mellan Volkswagen och Scaniafacken träder i kraft under förutsättning att Volkswagen tar över hela ägandet av den svenska lastbilstillverkaren. Det innebär inte att Scaniafacket tar ställning i ägarfrågan.

– Vårt uppdrag är att se till medlemmarnas bästa, säger koncernfackets förhandlare Stefan Leiding och Michael Gustafsson som tillsammans med tjänstemännen förhandlat fram avtalet.

– Vi vill att Scania har bra och långsiktiga ägare. Det har vi hittills haft. Men vi har ingen åsikt om Volkswagens bud på hela företaget.

Volkswagen har varit majoritetsägare till Scania sedan 2008, men redan 2000 skaffade sig den tyska bilkoncernen en större aktiepost i Scania efter den havererade fusionen med AB Volvo.

Så fort Volkswagen meddelade att man ville ta över hela ägandet började det svenska facket arbeta på ett avtalsförslag i syfte att säkra jobben och inflytandet.

– Det har vi fått nu, säger Stefan Leiding. Tryggare jobb och bättre inflytande.

– Sedan 2000 har vi haft ett bra samarbete med arbetstagarorganisationen på VW. Så relationerna hade vi alltså sedan tidigare.  

Jobben tryggas så tillvida att facket i praktiken får en vetorätt mot nedläggningar och flytt av jobb. Den vetorätten omfattar såväl Scanias orter i Sverige, som företagets verksamhet i resten av världen.

Facket får också plats i de organ där Scaniafrågor diskuteras.

Avtalet gäller bara under förutsättning att Volkswagen tar över hela ägandet när budperioden löpt ut den 25 april.

Med så starka skrivningar i avtalet varför säger ni inte ja till att Volkswagen tar över hela Scania?

– Det är inte vår uppgift. Vi är inga aktieägare. Vårt uppdrag är att se till medlemmarnas bästa. Därför har vi förhandlat fram det här avtalet i händelse av att Volkswagen tar över hela ägandet, säger Stefan Leiding,

Volkswagen tror sig kunna nå samordningsvinster – synergieffekter – på närmare 5 miljarder kronor per år genom att Scania och MAN närmar sig varandra. Hur ska man kunna nå de effekterna utan att verksamhet drabbas i Sverige?

– Volkswagen talar om synergieffekter genom expansion. Att man växer och samtidigt minskar exempelvis overhead-kostnader och att man kan sprida fasta kostnader på fler producerade enheter, säger Michael Gustafsson.

Ni har garantier för jobben i Sverige?

– Ja. All överflyttning av produktion och forskning och utveckling måste godkännas av oss. Det står i avtalet att Scanias produktionsanläggningar ska finnas kvar utan några förändringar. Scania ska även i fortsättningen ha sitt säte och huvudkontor i Södertälje.

Tyska facket brukar ha jobbgarantier i sina avtal, att inga uppsägningar får ske inom en specificerad tidsperiod. Försökte ni också med det?

– Nej. Vi tycker att våra skrivningar är starkare. Vi vill inte hamna i den situationen att med jämna mellanrum förhandla om anställningstryggheten. 

När det gäller anställningstryggheten har ju Scania idag en hög andel bemanningsanställda, 30 procent. Vad gäller där framöver?

– Att vi anpassar oss till det som gäller inom Volkswagen. Där finns det ett riktmärke på 5 procents inhyrda. Där ska vi sätta oss och diskutera med företaget utifrån de förutsättningar som finns inom den tunga fordonsindustrin.

Några andra inslag ni är nöjda med?

– Att vi får rätt att förhandla om en bonus till de anställda. Idag har vi bonussystem inom Scania. Men den bestäms ensidigt av arbetsgivaren. Nu får vi chansen till inflytande även i den frågan.

Vad fick Volkswagen i utbyte mot detta avtal?

– Vi har inte gjort några eftergifter och sålt ut något. Volkswagen är ett företag med långa traditioner av fackligt inflytande. Samtidigt är Scania ett starkt och världsledande företag och det har också bidragit till kvalitén på avtalet.

– Avtalet är också tecknat med Volkswagens fackliga världsråd. Det innebär att skulle arbetsgivaren blåsa oss så blåser man också det tyska facket. Och det har hittills inte hänt.

Är avtalet tidsbestämt?

– Nej, det rullar på tills vidare förutsatt att Volkswagen tar över hela ägandet.

Finns det något som oroar er?

– Inom fordonsindustrin finns det alltid en ovisshet. Oavsett vem som äger oss. Vi hade svenska majoritetsägare när enheterna i Falun, Katrineholm och Sibbhult lade ner. Nu säkrar vi jobben och stärker inflytandet. Samtidigt som vi får svart på vitt att Scania även i fortsättningen är ett svenskt företag.

– Det innebär att det kommer att behöva tas jobbiga beslut framöver där vårt inflytande tvingar oss att ta ett större ansvar. Det blir en facklig utmaning.

Det är oklart om Volkswagen kommer att kunna ta över hela ägandet i Scania. Volkswagen har erbjudit de andra aktieägarna 200 kronor per aktie. Pensionsbolaget AMF och AMF Fonder har hittills ställt sig kallsinniga till budet.  Dessutom har den oberoende kommittén i Scanias styrelse rekommenderat aktieägarna att inte sälja sina aktier till det pris som Volkswagen erbjuder. Budtiden går ut den 25 april.

Volkswagens ägande i Scania motsvarar idag 89 procent av rösterna och 62 procent av kapitalet.

Läs mer:

Frågor och svar om Scaniaavtalet

DA Analys: Ett avtal starkare än tyska jobbgarantier

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?