Industriarbetarnas tidning

IF Metall: Låt VW få ta över hela Scania

24 april, 2014

Skrivet av

”Låt Volkswagen få köpa hela Scania.” I sista stund tar nu IF Metall på Scania ställning i ägarfrågan.

– Det är det tryggaste alternativet, säger Michael Gustafsson från Scanias verkstadsklubb.

I morgon fredag går budtiden ut. Då måste alla aktieägare ha sagt ja eller nej till Volkswagens bud på hela Scania. Budet lyder på 200 kronor per aktie vilket ett flertal svenska institutioner tackat nej till.

– Därmed har vi hamnat i en situation där vi inte ville vara, säger Michael Gustafsson.

– Affären kanske inte blir av och då mister vi det avtal som vi förhandlat fram med Volkswagen.

Avtalet innebär bland annat fackligt veto mot nedläggningar och flytt av jobb. Dessutom representation i koncernens bolagsstyrelse och garantier för att Scania förblir ett svenskt företag med säte i Södertälje. 

Ni har tidigare undviktit att ta ställning till budet med motiveringen att det är en ägarfråga. Varför plötsligt ta ställning?

– Därför att vi vill ha vårt avtal med Volkswagen som ger den svenska verksamheten betydligt bättre förutsättningar.

Ni litar mindre på svenska kapitalförvaltare än Volkswagen?

– Absolut. Kapitalförvaltare ser bara till den vinst man kan göra, till exempel på nedläggningar och rationaliseringar.

– Vi känner oss inte bekväma med att lita på att Scanias vänner eller institutioner för kapitalförvaltning tryggar svenska jobb. När utdelning och aktiekurs ställs mot trygghet och inflytande så har dessa ägare ett tydligt uppdrag, att förvalta kapital och tjäna pengar.

Vill inte Volkswagen tjäna pengar?

– Volkswagen har en lång historia där man visat att man är en långsiktig ägare med en uthållig strategi för företaget. Vi känner till är hur Volkswagen har agerat under de senaste 14 åren. Volkswagen har som koncern och i Scania representerat stabilitet, trygghet och långsiktighet.

En del svenska kapitalförvaltare har ju ett visst fackligt inflytande, som AMF Pension. Litar du inte på dem mer än Volkswagen?

– Nej, när det kommer till kritan så tittar institutionerna alltid främst på hur hög vinst de kan göra på sin kapitalförvaltning. Det är deras uppdrag.

Vad talar emot att ni inte ändå får avtalet med VW även om de inte äger hela företaget?

– Vissa delar faller ju bort automatiskt, till exempel vår vetorätt mot nedläggningar och flytt av jobb. Men framför allt kommer vi att hamna i en ny, osäker situation. Risken är att det i slutändan är knegaren på golvet som får ta skiten.

– Avtalet ger oss större möjligheter att lyckas med vårt fackliga uppdrag, att göra våra medlemmars anställningar och villkor så trygga och bra som möjligt. Blir det inget övertagande så faller avtalet. Det är därför vi tar ställning.

Bakom ställningstagandet står enbart IF Metall. Tidigare har alla facken agerat gemensamt. Varför inte nu?

– Inom de olika fackliga organisationerna har vi gjort olika bedömningar. Detta är IF Metalls ställningstagande.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.