Industriarbetarnas tidning

”Skyll inte på kronan”

25 april, 2014

Skrivet av

Nedläggningen av GötaverkenIgår kom beskedet att det sista varvet i Göteborg lägger ned. Idag riktar IF Metalls verkstadsklubb hård kritik mot företaget. – Ägarna kan inte bara skylla på den starka kronan och konkurrens från de baltiska varven. Det saknas helt enkelt kompetens i ledningen, säger Jacob Billborg, klubbordförande på Damen Shiprepair Götaverken.

För ett par veckor sedan omorganiserades verksamheten på Götaverken. Nu skulle man ta nya tag och testa en ny organisation efter höstens varsel som innebar att över hälften av arbetarna tvingades lämna varvet.

– Den sista av de varslade slutade för ett par veckor sedan. Och nu kommer det här beskedet.

– Vi hann aldrig testa den nya organsationen, säger Jacob Billborg.

I går kom beskedet. Götaverken läggs ned.

I det pressmeddelande företaget skickade ut igår motiverades nedläggningen med konkurrensen från de baltiska varven och den höga kronkursen.

– Titta på Landskronavarvet och de danska varven, de har hur mycket jobb som helst, säger Jacob Billborg.

– Tyvärr saknar vår ledning den kompetens som behövs för att verka i en sådan här bransch. Man måste kunna båtar. Det var inte längesedan vi gick med vinst men då hade vi en ledning som också kunde branschen.

Damen Shiprepair Götaverken är det sista som återstår av Göteborgs varvsindustri, en gång världsledande. De tre stora varven på Hisingen – Götaverken, Lindholmen och Eriksberg – sysselsatte tiotusentals varvsarbetare långt in på 1970-talet. Sedan slog varvskrisen slog ut större delen av branschen i Sverige.

Alltsedan krisåren har Götaverken levt kvar som i första hand ett reparationsvarv. Men nu är även den tiden till ända.

– Göteborg är ju en varvs- och hamnstad. Varven är en del av siluetten, en del av själen. Det är jättetråkigt att Götaverken nu helt försvinner, säger Jacob Billborg.

På måndag får klubben mer information av företaget.

– Allt vi vet är att en likvidator har anlitats. Innerst inne hoppas vi att någon vill köpa varvet och driva det vidare. Jobb har vi.

Götaverken har idag 36 anställda i produktionen.

Dagens Arbete har sökt Jan-Hein Reeringh, kommunikatör vid Damen Shipyards Group för en kommentar. Till Sjöfartstidningen säger han att beslutet var oundvikligt eftersom det i längden var omöjligt att hålla uppe affärerna, något som i sin tur främst beror på den allvarliga situationen på den skandinaviska sjöfartsmarknaden och den hårda konkurrensen från de baltiska varven. 

– Det återstår att se vad som kommer att hända, det är alltid oklart i en sådan här situation. I nästa vecka bör vi ha mer besked att ge, säger Jan-Hein Reeringh till Sjöfartstidningen.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen