Industriarbetarnas tidning

Så fick Dalstorp nystart i krisen

28 maj, 2014

Skrivet av

Bilindustrin Pedalfabriken i Dalstorp klarade sig när finanskrisen slog till för ett par år sedan. I dag jobbar 175 personer i fabriken och affärerna går så bra att man även startat tillverkning i Kina.

Fakta underleverantörer

  • Fordonsindsustrins underleverantörer finns i drygt 350 företag med cirka 70 000 anställda. Tillsammans står underleverantörerna för en tredjedel av den svenska verkstadsindustrin.
  • Underleverantörerna drabbades hårt av finanskrisen då bankerna plötsligt slutade att låna ut pengar. 28 000 jobb försvann under 2008–2009.

De amerikanska ägarna övergav pedalfabriken i Dalstorp under finanskrisen. Mitt under krisen tog nya ägare med lokal förankring över – men nobbades av bankerna. Nu investerar CJ Automotive i nya pressar och tar hem jobb från låglöneländer.

Finanskrisen för fem år sedan höll på att knäcka bilindustrins underleverantörer. Men pedal-fabriken i Dalstorp klarade sig och har fått en ny start.

– De nya ägarna har gjort det riktigt bra. De har fått ordning på saker och ting, säger Henrik Sundvall, IF Metallklubbens ordförande.

Företagets styrelseordförande heter Thore Andersson. Han var tidigare vd på företaget några år innan det amerikanska riskkapitalbolaget tog över. När han fick möjlighet att gå in som delägare tvekade han inte.

– Företaget var visserligen misskött och orationellt, men jag visste vilka möjligheter som fanns.

Problemet var att bankerna inte hade samma uppfattning. Banker undvek att låna ut till bilindustrin och CJ Automotive nobbades, trots att företaget hade en upparbetad kundkrets.

– Vi ville initialt bara låna 10 miljoner, ungefär vad en bankdirektör tjänar på ett år, minns Thore Andersson.

Men det blev nej. I dag låter det annorlunda. Välviljan finns både hos bankerna och statliga Almi Företagspartner, som ska främja utvecklingen av mindre företag. 

– I dag har vi inga problem med finansieringen. Vi kan visa att vi är ett sunt, livskraftigt företag.

Vägen dit gick genom ett antal åtgärder. 70 tjänster togs bort utan att minska produktionsvolymen, kontorslokaler i Göteborg av-vecklades, fastigheten såldes med ett avtal som innebar att man kunde fortsätta hyra den. 

Men framför allt fick man hjälp från kunderna som ansåg att pedal-tillverkningen i Dalstorp var omistlig. När inte bankerna ville låna ut kom hjälpen i stället från bland annat General Motors och Ford – själva konkursmässiga på den tiden. 

I dag arbetar 175 personer i fabriken. Allt utvecklingsarbete är koncentrerat till Dalstorp. Företaget investerar i nya pressar. Plåten ska pressas i fabriken i stället för att köpa in den från Litauen.

CJ Automotive har också öppnat och startat tillverkning i Kina som ska förse Fords och Volvos kinesiska fabriken med pedalställ.

– Från Dalstorp kan vi förse våra europeiska kunder, men man måste finnas där kunderna finns. Närheten är viktig, så fungerar den här branschen, säger Thore Andersson.

Han tycker ”Sverige är ett bra land att producera i, bara inte lönerna sticker iväg alltför mycket. Men här finns bra folk på alla nivåer som vill vara med att bidra”.

Ute i verkstan råder full aktivitet. Ingvar Alf, reparatör med över 30 års erfarenhet av företaget:

– Det har hänt mycket positivt de senaste åren. Inte minst för att vi nu tillverkar våra egna maskiner, vi köper inte in dem längre. Det betyder mycket för utvecklingen av jobben här.

– Jag tror att många känner att man satsar på personalen här.

– Förr hade vi platschefer styrda från USA och som inte kunde fatta några egna beslut. Nu har vi ägarna på plats och ha en ständig dialog med dem.

Henrik Sundvall:

– Inställningen hos folk är bra, det finns ett jäkla ”go” här. Det finns ett driv i fabriken.

– Det enda som är lite bekymmersamt på sikt är generationsväxlingen. Att locka hit unga människor blir viktigt, för många kommer att pensioneras de närmaste fem åren.

Rita Suomäki har jobbat fjorton år på monteringen:

– Det var som om dörrarna slogs igen framför våra ögon under krisen. Det var hemskt. Men nu känns det bara bra. Allt har blivit så mycket bättre här under den sista tiden.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?