"Ödesvalet är inte över. Kampen måste fortsätta"Nu måste Liberalerna och de rödgröna bilda allians, skriver Helle Klein på bloggen.

”Vi behöver fundera över vilken makt vi har över teknologin – och den över oss”Daniel Mathisen om digital ensamhet.

Volvo går på tvärs med fasta jobb

DA ANALYS Är det någon bransch som gått i bräschen för inhyrning och visstidare så är det bilindustrin. Men när Volvo nyrekryterar för att slå produktionsrekord handlar det i första hand om fasta jobb. Flexibiliteten fixas med nya arbetstider, inte inhyrning.

Utöver tjänstemannajobben blir det noga räknat 1 235 nya IF Metall-jobb när Volvo trampar igång tillverkningen av nya XC90 på riktigt nästa år. I karosseriet, i måleriet, på monteringen, bland truckförarna, på logistikavdelningarna.

De allra flesta av de nya jobben, 9 av 10, blir tillsvidareanställningar.

Kanske förvånande med tanke på att det är just bilindustrin som varit piggast på att visstidsanställa och hyra in. Få branscher svänger så snabbt som just biltillverkning. Försäljningen åker upp och ner, månad för månad.

Bilbranschen var en av de första med att kundorderanpassa tillverkningen, inspirerade av Toyota. Inte tillverka bilar för lager – utan tillverka bilen först när kunden har köpt den. Och då ska det gå undan.  Det var just bland biltillverkarna som man först hörde begreppet ”just in time”.

För fordonsindustrin har ”just in time”-tänkandet oftast varit synonymt med allt fler tidsbegränsade anställningar och allt mer inhyrning.

I synnerhet efter finanskrisen. Efter den har industrin uteslutande sett bara hyrt in och staplat visstidsanställningar på varandra. Som om den ville vara förberedd inför nästa kris.

Bara från Volvos Torslandafabrik försvann tusentals anställda hösten 2008.

Den gången beklagade arbetsgivarna långa uppsägningstider. Försäljning och intäkter dök medan utgifter för löner låg kvar i månader under uppsägningsperioden, långt efter att krisen hade slagit till.

Efter den smällen sas det att de fasta jobben inte skulle komma tillbaka.

I dag utlovade Volvos vd Håkan Samuelsson 1 300 nya jobb och att 9 av 10 skulle vara tillsvidareanställningar.

Det kan svänga fort i bilindustrin.

Att snabbt rekrytera 1 300 jobb i en storstadsregion som Göteborg innebär att man måste locka med någonting. Fasta jobb är bristvara idag, inte minst för ungdomen. Att erbjuda fasta jobb innebär att man har god chans att locka till sig den arbetskraft man vill ha.

Att erbjuda massor av visstidsanställningar hade knappast varit riktigt lika hett.

Men samtidigt måste Volvo kunna hantera den svängiga efterfrågan – utan att tvingas dra på sig onödigt stora extrakostnader. Ingen undslipper en nyckfull marknad.

Det finns tre vägar. 

  • Sänka lönerna. En omöjlighet eftersom kollektivavtalet skyddar lönen.
  • En numerär flexibilitet – bemanningsföretag och inhyrda som åker ut och in.
  • Eller att hantera upp- och nergångarna med arbetstider.

Både inhyrning och flexibla arbetstider kostar. De inhyrda går in på genomsnittslönen på verkstan vilket gör att somliga inhyrda i arbetsgivarens ögon är ”överbetalda”.  Dessutom ska bemanningsföretagen ha en slant för att de hyr ut personalen.

Även flexibla arbetstider kostar. Arbetsgivaren måste – enligt kollektivavatlet – komma överens med facket om flexibiliteten. Det brukar facket kunna ta betalt för. I form av pengar, extra kompledighet eller kortare arbetstid.

Dagens Arbete har tidigare berättat om de nya flexibla arbetstiderna på Volvo. Principen är att arbetstiden kortas samtidigt som flexibiliteten ökar.

Volvo personvagnars nya arbetstidsavtal gör det möjligt att gå upp och ner i produktionen med 20 procent. Därmed fördubblas flexibiliteten jämför med det gamla arbetstidsschemat.

På så vis går Volvo på tvärs med utvecklingen inte bara inom fordonsindustrin utan större delen av arbetslivet där antalet fasta jobb blir allt mer lätträknade.

Att kunna locka till sig, behålla och utveckla arbetskraft ses som en nödvändighet för att nå de rekordhöga produktionsmålen.

För rekord är vad det handlar om för Volvos del.

Aldrig tidigare har det tillverkats så många Volvobilar. Redan i år kommer Volvo att slå produktionsrekord med uppskattningsvis 470 000 bilar. Nästa år, då den nya XC90-modellen introduceras, ska Volvo för första gången någonsin tillverka över en halv miljon bilar.

Även när det gäller försäljningen går Volvo på tvärs. Man ökar i det ekonomiskt lamslagna Europa (Storbritannien är nu näst största exportmarknad efter Kina). Däremot rasar Volvo på den viktiga amerikanska marknaden. Där är försäljningen mindre än hälften mot vad den brukar vara.

Strategiskt måste det vara en huvudvärk för Volvoledningen. USA har en betydligt yngre befolkning än Europa, lägre bränslepriser och har dessutom kommit längre i den ekonomiska återhämtningen.  Där minskar Volvo.

Å andra sidan är Volvo jämte Range Rover det snabbast växande lyxmärket i Kina, numera världens största bilmarknad.

Hissnande 75 miljarder kronor har plöjts ner i Volvos framtid. Den nya generationen Volvobilar ska byggas på den nya plattformen. De största – och ekonomiskt viktigaste – bilarna byggs på Torslanda som befäster sin ställning inom företaget.  Och där kommer bilarna att till alrra största dlen byggas av fast anställd personal.  

Läs mer: Uppgång i skift ger 1 300 nya jobb


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

General Electric i Belfort. Foto: AP

Franska facket tar strid mot GE

TvistGeneral Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga. "Företaget drivs av rent finansiella intressen", säger ombudet Philippe Petitcolin.

Foto: Mats Erlandsson

95 varslas när V-Tab lägger ner i Västerås

95 varslas.Anledningen är MittMedias val att inte förnya sitt avtal med V-Tab, uppger vd Peder Schumacher.

Här byggs framtidens vindkraft

ENERGIBara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

Makten över företagen

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

”Kortsiktigheten kan leda till katastrof”

INTERVJUAktieägarnas makt riskerar att leda till katastrof. Därför måste företagen styras efter helt nya regler. Det kan politikerna ordna, säger Oxfordprofessorn Colin Mayer.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

Ladda ner DA nr 5 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

Färre industriarbetare med i facket

För tredje året i rad minskar andelen industriarbetare som vill vara med i facket. Det visar en ny rapport gjord av tankesmedjan Arena Idé.

1

Striden om arbetsrätten

Oro när facket förhandlar om turordning

Håller facket på att sälja ut en hjärtefråga – eller finns det en chans till ökad trygghet på arbetsmarknaden? När fack och arbetsgivare nu förhandlar om arbetsrätten väcker det starka känslor.

4

Europa sent ute med egna batterifabriker

PerspektivScania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

IF Metall stämmer företag för brott mot kollektivavtalet

ARBETSDOMSTOLENIF Metall stämmer ett företag i Uppsala inför Arbetsdomstolen. Företaget har infört sammanfallande semesterår, trots att det enligt facket bryter mot semesterlagen och kollektivavtalet.

”Det är skönt att få ta i”

ProfilenHalva veckan väver Petra Elström exklusiva mattor i Märta Måås-Fjetterströms verkstad i Båstad. Men det är bland kossorna som hennes vecka kommer i balans.

Dödsolycka i Lycksele

En man i 55-årsåldern har omkommit efter en arbetsplatsolycka i en serviceverkstad i Lycksele.

Dödsolycka i Södra Sandby

En man i 20-årsåldern omkom igår efter en arbetsplatsolycka på en betongfabrik i Södra Sandby utanför Lund.

IF Metall stämmer bilvårdsföretag

16 bilvårdsarbetare i Göteborg har haft för låga löner, enligt IF Metall. Därför stämmer facket arbetsgivaren inför Arbetsdomstolen, AD.

4

Ta med en arbetskompis och rösta

KRÖNIKA | EU-VALET ”Vi behöver ett EU som bryr sig. Det är våra jobb det handlar om, vår vardag och våra liv”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Skuldfällan

Blir Kjell någonsin fri?

Kjells firma gick i konkurs för 27 år sedan. Huset såldes med tvång och skulderna började växa. Han hoppades bli ”förlåten” vid pensioneringen – i stället kom ett brev från Kronofogden. Läs eller lyssna på DA:s reportage.

EU-valet

Allt du vill veta om EU-valet

Nu är det bara dagar kvar till valet till Europaparlamentet. Behöver du veta mer innan du bestämmer dig? Vi guidar om hur EU funkar, vad partierna vill och vad medlemskapet betyder för dig som jobbar.

4

Las ska utredas på ett år

Regeringen har nu tillsatt utredningen som på ett år ska föreslå ändringar i lagen om anställningstrygghet, bland annat ”tydligt utökade undantag från turordningsreglerna”. Men om parterna under tiden kan enas om en förändrad Las kan deras förslag bli lag i stället för utredarens.

8

”Nästa års avtalsrörelse började i dag”

PerspektivSvensk basindustri har svårt att hitta rätt arbetskraft och hämmas av höga lönekostnader och krångliga tillståndsprocesser, enligt Industriarbetsgivarna. DA:s Harald Gatu har läst nya rapporten och konstaterar att nästa års avtalsrörelse redan har börjat.

1

Månadsklocka ska ge färre ­olyckor

ARBETSMILJÖ Ett tema per månad. Så arbetar Kvarn­sveden för att öka säkerhetstänket på bruket. ”Det blir lättare när man har en sak i taget att ­fokusera på”, säger huvudskyddsombudet Jan Grundelius.

Trumps kamp i Sundsvall

HANDELSKRIGUSA:s sanktioner mot ryska oligarker gjorde att Robert Sundin och hans 500 arbetskamrater på Kubal fick gå nio månader under hot om arbetslöshet. Nu när den faran är avvärjd möter DA ändå oro för vad som ska bli nästa kris.

”Därför ska jag demonstrera 1 maj”

KRÖNIKATrots januariavtalets mindre bra delar är det betydligt bättre än alternativet. Nu ska vi driva politiken i en riktning som medlemmarna vinner på.

1

Tyskar ska bygga elbilar i Trollhättan

Det tyska företaget Sonos ska börja tillverka elbilar på Nevs fabrik i Trollhättan – 260 000 under åtta år. ”Så här nära bilproduktion har vi inte varit på många år”, säger Stefan Larsson, ordförande för 170 IF Metallare på Nevs.

Lång kamp för ett erkännande

FÖRSÄKRINGSPENGARHon fick svåra utslag, andningsbevsär och huvudvärk på jobbet. Hon misstänkte skärvätskorna, företaget nekade ansvar – men Jaana Isaksson gav sig inte. Läs eller lyssna på hennes berättelse.

1

Så tar du hand om pannan

Tips från proffsetEn äkta gjutjärnspanna äger man inte – man lånar den av sina barn. Månadens läsarproffs visar hur du får den att hålla länge.

Vårbudgeten ger stöd åt arbetslösa och miljön

Regeringen ger i sin vårbudget bland annat ökat stöd till klimatsmart industri och satsar extra för att utrikes födda kvinnor ska få en chans till jobb. Men man tar också bort kravet på kollektivavtal för nystartsjobb och slopar skattesubventionen på gruvdieseln.

1

”Några över 55 år erbjöds 3000 kronor”

Vad hände sen?Britta Åhs-Niska blev efter 45 år av med jobbet när Electrolux flyttade tillverkningen utomlands. Nu är hon pensionär och nybliven hundägare.

”Som träslöjd i skolan – fast med metall”

PENSIONSAVGÅNGAREtt samarbetsprojekt i Värmland har gett över åttio arbetslösa ungdomar jobb i industrin. En av dem är William Sjöström på RZ Zampart i Karlstad.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.