”Bekväma tider föder veka människor”

Det känns som att året 2020 kommer att handla om klimat och konflikt mer än på länge, skriver Stefan Eriksson.

”Värna asylrätten. Jobbinvand­ringen måste stramas åt.”

Helle Klein om hur generösa regler för arbetskraftsinvandring utnyttjas av kriminella.

Volvo går på tvärs med fasta jobb

DA ANALYS Är det någon bransch som gått i bräschen för inhyrning och visstidare så är det bilindustrin. Men när Volvo nyrekryterar för att slå produktionsrekord handlar det i första hand om fasta jobb. Flexibiliteten fixas med nya arbetstider, inte inhyrning.

Utöver tjänstemannajobben blir det noga räknat 1 235 nya IF Metall-jobb när Volvo trampar igång tillverkningen av nya XC90 på riktigt nästa år. I karosseriet, i måleriet, på monteringen, bland truckförarna, på logistikavdelningarna.

De allra flesta av de nya jobben, 9 av 10, blir tillsvidareanställningar.

Kanske förvånande med tanke på att det är just bilindustrin som varit piggast på att visstidsanställa och hyra in. Få branscher svänger så snabbt som just biltillverkning. Försäljningen åker upp och ner, månad för månad.

Bilbranschen var en av de första med att kundorderanpassa tillverkningen, inspirerade av Toyota. Inte tillverka bilar för lager – utan tillverka bilen först när kunden har köpt den. Och då ska det gå undan.  Det var just bland biltillverkarna som man först hörde begreppet ”just in time”.

För fordonsindustrin har ”just in time”-tänkandet oftast varit synonymt med allt fler tidsbegränsade anställningar och allt mer inhyrning.

I synnerhet efter finanskrisen. Efter den har industrin uteslutande sett bara hyrt in och staplat visstidsanställningar på varandra. Som om den ville vara förberedd inför nästa kris.

Bara från Volvos Torslandafabrik försvann tusentals anställda hösten 2008.

Den gången beklagade arbetsgivarna långa uppsägningstider. Försäljning och intäkter dök medan utgifter för löner låg kvar i månader under uppsägningsperioden, långt efter att krisen hade slagit till.

Efter den smällen sas det att de fasta jobben inte skulle komma tillbaka.

I dag utlovade Volvos vd Håkan Samuelsson 1 300 nya jobb och att 9 av 10 skulle vara tillsvidareanställningar.

Det kan svänga fort i bilindustrin.

Att snabbt rekrytera 1 300 jobb i en storstadsregion som Göteborg innebär att man måste locka med någonting. Fasta jobb är bristvara idag, inte minst för ungdomen. Att erbjuda fasta jobb innebär att man har god chans att locka till sig den arbetskraft man vill ha.

Att erbjuda massor av visstidsanställningar hade knappast varit riktigt lika hett.

Men samtidigt måste Volvo kunna hantera den svängiga efterfrågan – utan att tvingas dra på sig onödigt stora extrakostnader. Ingen undslipper en nyckfull marknad.

Det finns tre vägar. 

  • Sänka lönerna. En omöjlighet eftersom kollektivavtalet skyddar lönen.
  • En numerär flexibilitet – bemanningsföretag och inhyrda som åker ut och in.
  • Eller att hantera upp- och nergångarna med arbetstider.

Både inhyrning och flexibla arbetstider kostar. De inhyrda går in på genomsnittslönen på verkstan vilket gör att somliga inhyrda i arbetsgivarens ögon är ”överbetalda”.  Dessutom ska bemanningsföretagen ha en slant för att de hyr ut personalen.

Även flexibla arbetstider kostar. Arbetsgivaren måste – enligt kollektivavatlet – komma överens med facket om flexibiliteten. Det brukar facket kunna ta betalt för. I form av pengar, extra kompledighet eller kortare arbetstid.

Dagens Arbete har tidigare berättat om de nya flexibla arbetstiderna på Volvo. Principen är att arbetstiden kortas samtidigt som flexibiliteten ökar.

Volvo personvagnars nya arbetstidsavtal gör det möjligt att gå upp och ner i produktionen med 20 procent. Därmed fördubblas flexibiliteten jämför med det gamla arbetstidsschemat.

På så vis går Volvo på tvärs med utvecklingen inte bara inom fordonsindustrin utan större delen av arbetslivet där antalet fasta jobb blir allt mer lätträknade.

Att kunna locka till sig, behålla och utveckla arbetskraft ses som en nödvändighet för att nå de rekordhöga produktionsmålen.

För rekord är vad det handlar om för Volvos del.

Aldrig tidigare har det tillverkats så många Volvobilar. Redan i år kommer Volvo att slå produktionsrekord med uppskattningsvis 470 000 bilar. Nästa år, då den nya XC90-modellen introduceras, ska Volvo för första gången någonsin tillverka över en halv miljon bilar.

Även när det gäller försäljningen går Volvo på tvärs. Man ökar i det ekonomiskt lamslagna Europa (Storbritannien är nu näst största exportmarknad efter Kina). Däremot rasar Volvo på den viktiga amerikanska marknaden. Där är försäljningen mindre än hälften mot vad den brukar vara.

Strategiskt måste det vara en huvudvärk för Volvoledningen. USA har en betydligt yngre befolkning än Europa, lägre bränslepriser och har dessutom kommit längre i den ekonomiska återhämtningen.  Där minskar Volvo.

Å andra sidan är Volvo jämte Range Rover det snabbast växande lyxmärket i Kina, numera världens största bilmarknad.

Hissnande 75 miljarder kronor har plöjts ner i Volvos framtid. Den nya generationen Volvobilar ska byggas på den nya plattformen. De största – och ekonomiskt viktigaste – bilarna byggs på Torslanda som befäster sin ställning inom företaget.  Och där kommer bilarna att till alrra största dlen byggas av fast anställd personal.  

Läs mer: Uppgång i skift ger 1 300 nya jobb


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Politikernas svar om skuggsamhället

SkuggsamhälletDA ställde samma frågor till ledamöter från S, M och C i arbetsmarknadsutskottet. Läs deras reaktioner på avslöjandena om den utbredda arbetslivskriminaliteten och vad de vill se för åtgärder.

Arbetsgivaren som ville vara laglig

ArbetslivskriminalitetAnto försökte göra rätt. Men konkurrerades ut av kriminella. Bolaget som anlitat hans firma var skyldigt honom miljoner. Svensk domstol lyfte inte ett finger, vittnar han om. Skulderna växte. Än i dag har Anto svårt att höra ljudet av kuvert som öppnas.

2

Bortstädad: Mannen som försvann

BortstädadHan kom från Mongoliet, skadades allvarligt. Och försvann från landet. Han är bara en av många som mist eller nästan mist sitt liv i Sveriges nya laglösa arbetsliv.

Tidslinje: Så har skuggsamhället vuxit fram

TidslinjeEn rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.

Illustration, person som källsorterar

Vad gör jag med korken till mjölken?

PlaståtervinningHur plast ska återvinnas är inte alltid lätt att veta. Och hur mycket av den svenska plasten återvinns faktiskt? DA reder ut ett par oklarheter.

”Vi män måste helt enkelt rycka upp oss”

GÄSTKRÖNIKA | INDUSTRIN OCH KLIMATETSe lite djupare på klimatfrågorna än skattesatsen på bränsle och plastkassar, skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist från Umeå.

Debatt arbetsmiljö

Dödsolyckorna skulle bli fler med Svenskt Näringslivs förslag

DEBATT | ARBETSMILJÖVad händer om arbetsmiljöombudet utsätts för trakasserier, eller inte kan begära skyddsstopp eller arbetsmiljöåtgärder? Det frågar Stefan Lindahl, regionalt skyddsombud på IF Metall, efter Svenskt Näringslivs förslag med arbetsmiljöombud istället för fackligt tillsatta regionala skyddsombud.

1

Avtal 2020

Ordföranden för Facken inom industrin

Industrifacken kräver 3,0 procent

Det finns ingen anledning att växla ned löneökningstakten. Det anser Facken inom industrin som kräver 3,0 procent på ett år.

Det är vi som får Sverige att funka

KRÖNIKADet råder ingen tvekan. Vi är redo för en kraftmätning med arbetsgivarna inför ett nytt avtal 2020, skriver Marie Nilsson, ordförande för IF Metall.

Från filmen om märket.

Striden om märket

VIDEO: MÄRKETIndustrins modell för lönesättning är under press. Dagens Arbete förklarar varför, och visar i en film vad märket är.

1

Här är kraven LO vill få igenom i avtalsrörelsen

Avtal 2020Låglönesatsning, slopad vållandeprövning för arbetssjukdomar och inbetalning av avtalspension från första arbetsdagen. Det är några av LO-kraven i avtalsförhandlingarna.

GS-facket: Väl värt att samordna sig kring

GS-fackets medlemmar berörs endast marginellt av låglönesatsningen, men den är oerhört viktig av solidariska skäl, tycker avtalssekreterare Madelene Engman.

Pontus Georgsson

Pappers lämnar LO-samordningen

I likhet med Kommunal väljer även Pappers att lämna LO-samordningen. ”Det finns ingen samordning att ställa sig bakom”, sa förbundsordförande Pontus Georgsson till DA på onsdagen.

IF Metall: Kommunal hade kunnat använda låglönesatsningen

LO-samordningenNär andra begär extra, begär Kommunal extra extra, tycker IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Därför kunde de inte ställa upp på kraven på extra satsningar till exempelvis barnskötare och undersköterskor.

1

Kommunal lämnar LO-samordningen

Kommunal väljer att dra sig ur LO-samordningen efter att inte fått igenom sina krav. Pappers: Det är djupt olyckligt.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

2

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

3

Med satiren som livsstil

EWK-vinnareKarin Sunvisson är grundli­g i sitt arbete. I Stockholm kan hon inte bo. Det är för dyrt. Hon har valt en livsstil som ger henne frihete­n att låta bilderna ta den tid de behöver.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Varannan ung tycker att jobbet är tungt

ArbetsmiljöUnga industriarbetare har svårare än äldre att säga i från, visar IF Metalls arbetsmiljöundersökning. De tycker att arbetet är tyngre, mer enformigt och känner mer olust inför jobbet än sina äldre jobbarkompisar.

Gruvarbetare kommer upp ur gruvan

Kolarbetarna slipper ta smällen i Spanien

Nedlagda gruvorVem ska betala notan när industrin måste bli renare? Inte arbetarna, tycker spanska regeringen, som storsatsar på dem som förlorar jobben.

1

”Det är ungefär som att fiska”

PROFILENMikael Rönnvall hade aldrig kört motorsåg tidigare. Men för tre år sedan bestämde han sig för att testa motorsågskonst.

Ring of fire

ÖGONBLICKET  Klockan är 16.48 i den brandskadade skogen i Kårböle i Hälsingland.

Drogerna ska bort – inte människorna

KRÖNIKAVi måste hjälpas åt att få bort alkohol och droger från våra arbetsplatser – och se till att de som fastnat i missbruk får hjälp, skriver Marie Nilsson är förbundsordförande för IF Metall.

”Metoo-rörelsen gav skjuts åt föreskriften”

DA MÖTERUnder sina fem år på Arbetsmiljöverkets har Erna Zelmin-Ekenhem sett hur de psykosociala arbetsmiljöproblemen uppmärksammats allt mer.

Delpension

Arbetsgivare missar betala in pensionspengar

Har du koll på att du får pengar till den nya delpensionen? Anställda kan förlora tusenlappar när arbetsgivare missar att betala in premien. Vi visar hur du kollar ditt pensionsbesked.

”Det är skönt att komma ifrån jobbet”

Sugen på att jobba mindre när du blir äldre? Möjligheten finns, men det är svårt för de flesta att få det att gå runt ekonomiskt. I stålindustrin, däremot, har man sparat extra till pensionen länge.

”Skulle gärna vara mer med barnbarnen”

På Svenska Fönster i Edsbyn är det inte ovanligt att gå ner i tid när pensionsåldern närmar sig. En riktig långhelg varannan vecka kan göra de sista yrkesåren lite lättare.

Läs allt om avtal 2020 här

Motorer i Volvo Cars fabrik i Skövde.

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.