Nu måste vi skapa ett hållbart Sverige

”Just in time”-filosofin har gällt såväl inom sjukvård och omsorg som i industrin. Det har gjort oss onödigt sårbara, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Digitalisering för framtiden är viktigt, men det är inte allt”

Peter Larsson om att grundläggande kunskaper kommer att behövas även i framtiden.

Volvo går på tvärs med fasta jobb

DA ANALYS Är det någon bransch som gått i bräschen för inhyrning och visstidare så är det bilindustrin. Men när Volvo nyrekryterar för att slå produktionsrekord handlar det i första hand om fasta jobb. Flexibiliteten fixas med nya arbetstider, inte inhyrning.

Utöver tjänstemannajobben blir det noga räknat 1 235 nya IF Metall-jobb när Volvo trampar igång tillverkningen av nya XC90 på riktigt nästa år. I karosseriet, i måleriet, på monteringen, bland truckförarna, på logistikavdelningarna.

De allra flesta av de nya jobben, 9 av 10, blir tillsvidareanställningar.

Kanske förvånande med tanke på att det är just bilindustrin som varit piggast på att visstidsanställa och hyra in. Få branscher svänger så snabbt som just biltillverkning. Försäljningen åker upp och ner, månad för månad.

Bilbranschen var en av de första med att kundorderanpassa tillverkningen, inspirerade av Toyota. Inte tillverka bilar för lager – utan tillverka bilen först när kunden har köpt den. Och då ska det gå undan.  Det var just bland biltillverkarna som man först hörde begreppet ”just in time”.

För fordonsindustrin har ”just in time”-tänkandet oftast varit synonymt med allt fler tidsbegränsade anställningar och allt mer inhyrning.

I synnerhet efter finanskrisen. Efter den har industrin uteslutande sett bara hyrt in och staplat visstidsanställningar på varandra. Som om den ville vara förberedd inför nästa kris.

Bara från Volvos Torslandafabrik försvann tusentals anställda hösten 2008.

Den gången beklagade arbetsgivarna långa uppsägningstider. Försäljning och intäkter dök medan utgifter för löner låg kvar i månader under uppsägningsperioden, långt efter att krisen hade slagit till.

Efter den smällen sas det att de fasta jobben inte skulle komma tillbaka.

I dag utlovade Volvos vd Håkan Samuelsson 1 300 nya jobb och att 9 av 10 skulle vara tillsvidareanställningar.

Det kan svänga fort i bilindustrin.

Att snabbt rekrytera 1 300 jobb i en storstadsregion som Göteborg innebär att man måste locka med någonting. Fasta jobb är bristvara idag, inte minst för ungdomen. Att erbjuda fasta jobb innebär att man har god chans att locka till sig den arbetskraft man vill ha.

Att erbjuda massor av visstidsanställningar hade knappast varit riktigt lika hett.

Men samtidigt måste Volvo kunna hantera den svängiga efterfrågan – utan att tvingas dra på sig onödigt stora extrakostnader. Ingen undslipper en nyckfull marknad.

Det finns tre vägar. 

  • Sänka lönerna. En omöjlighet eftersom kollektivavtalet skyddar lönen.
  • En numerär flexibilitet – bemanningsföretag och inhyrda som åker ut och in.
  • Eller att hantera upp- och nergångarna med arbetstider.

Både inhyrning och flexibla arbetstider kostar. De inhyrda går in på genomsnittslönen på verkstan vilket gör att somliga inhyrda i arbetsgivarens ögon är ”överbetalda”.  Dessutom ska bemanningsföretagen ha en slant för att de hyr ut personalen.

Även flexibla arbetstider kostar. Arbetsgivaren måste – enligt kollektivavatlet – komma överens med facket om flexibiliteten. Det brukar facket kunna ta betalt för. I form av pengar, extra kompledighet eller kortare arbetstid.

Dagens Arbete har tidigare berättat om de nya flexibla arbetstiderna på Volvo. Principen är att arbetstiden kortas samtidigt som flexibiliteten ökar.

Volvo personvagnars nya arbetstidsavtal gör det möjligt att gå upp och ner i produktionen med 20 procent. Därmed fördubblas flexibiliteten jämför med det gamla arbetstidsschemat.

På så vis går Volvo på tvärs med utvecklingen inte bara inom fordonsindustrin utan större delen av arbetslivet där antalet fasta jobb blir allt mer lätträknade.

Att kunna locka till sig, behålla och utveckla arbetskraft ses som en nödvändighet för att nå de rekordhöga produktionsmålen.

För rekord är vad det handlar om för Volvos del.

Aldrig tidigare har det tillverkats så många Volvobilar. Redan i år kommer Volvo att slå produktionsrekord med uppskattningsvis 470 000 bilar. Nästa år, då den nya XC90-modellen introduceras, ska Volvo för första gången någonsin tillverka över en halv miljon bilar.

Även när det gäller försäljningen går Volvo på tvärs. Man ökar i det ekonomiskt lamslagna Europa (Storbritannien är nu näst största exportmarknad efter Kina). Däremot rasar Volvo på den viktiga amerikanska marknaden. Där är försäljningen mindre än hälften mot vad den brukar vara.

Strategiskt måste det vara en huvudvärk för Volvoledningen. USA har en betydligt yngre befolkning än Europa, lägre bränslepriser och har dessutom kommit längre i den ekonomiska återhämtningen.  Där minskar Volvo.

Å andra sidan är Volvo jämte Range Rover det snabbast växande lyxmärket i Kina, numera världens största bilmarknad.

Hissnande 75 miljarder kronor har plöjts ner i Volvos framtid. Den nya generationen Volvobilar ska byggas på den nya plattformen. De största – och ekonomiskt viktigaste – bilarna byggs på Torslanda som befäster sin ställning inom företaget.  Och där kommer bilarna att till alrra största dlen byggas av fast anställd personal.  

Läs mer: Uppgång i skift ger 1 300 nya jobb

Läs mer:


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Så fungerar de nya reglerna

DA guidarUnder coronakrisen har regeringen både lättat på reglerna för att få ersättning och höjt beloppen för den som uppfyller villkoren från a-kassan. Följ DA:s guide för att ta reda på vilken ersättning du har rätt till.

Arbetsrätten

Så kan las ändras – detta säger parterna

Nästa måndag presenterar regeringens utredare sina förslag på hur las kan förändras. SVT har tagit del av dem redan nu – och varken fack eller arbetsgivare är nöjda

1

Kerstin får gå när jobben ska räddas

Nästa vecka kommer utredningens förslag på hur las ska ändras. Det finns en oro för att de fasta jobben ska bli mindre trygga. Men i coronakrisens spår är det som vanligt. De med osäkra anställningar blir av med jobbet först.

Så ser ditt anställningsskydd ut

DA REDER UTSå ser anställningstryggheten ut i dag för visstidare, för inhyrda – och för den som chefen tycker är besvärlig. Här är förändringarna som politiker, fack och arbetsgivare vill se.

LO-tappet

Kan krisen bli ett lyft för facket?

CoronaeffektenI flera år har fackförbunden brottats med sjunkande organisationsgrad. Så kom en annan kris. Nu rapporterar flera förbund om medlemmar som strömmar till.

Joachim Dagerud på Mälarplast. Foto: Lina Larsson

"Jag trivs just här"

ÖGONBLICKETKlockan är 16.08 på Mälarplast AB i Eskilstuna.

Illustration: Josephine Skapare

Får chefen neka min semester?

Fråga om jobbet | LedighetHar arbetsgivaren skyldighet att ge en orsak till varför en semesteransökan avslås, eller räcker det att bara säga nej?

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

Krisstöd

”Klokt och moget av Volvo”

AB Volvo drar tillbaka aktieutdelningen. Ett moget och klokt beslut av ägarna, tycker facket.

7

SKF-facket befarar varsel

SKF delar hellre ut pengar till aktieägarna än att söka statligt stöd till permitteringar. Nu väntar varsel om uppsägningar, befarar facket.

1

Stora aktieutdelningar ger indraget krisstöd

Inget statligt krisstöd till företag som gör stora aktieutdelningar. Det beskedet från Tillväxtverkets generaldirektör Gunilla Nordlöf kom på torsdagen.

1

Regionala skyddsombud

”Skyddsombud behövs i kris”

KRÖNIKADet är minst sagt upp­rörande att de, mitt under pågående coronakris, meddelar att de tänker rösta nej till förslaget att låta de regionala skydds­ombuden komma in på fler arbetsplatser, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Ingen utökad tillträdesrätt för regionala skyddsombud

TillträdesrättRegeringens förslag om att ge regionala skyddsombud rätt att komma in på arbetsplatser där facket inte har några medlemmar kommer att röstas ner. Flera partier går i dag samman för att stoppa förslaget.

1

”Det är de små arbetsplatserna som behöver oss”

Regionala skyddsombud är oroliga över utvecklingen. Vad blir steg två, frågar de sig. Och kommer Arbetsmiljösverige monteras ner ytterligare?

”Jag har fått lära mig att ha tålamod”

Martin Gunnarsson är smålänningen som vill pröva nya sätt att värva medlemmar till IF Metall, och som med åren lärt sig att lugna ner sig lite.

”Bra Karl-Petter, men ta ett steg till”

DebattJag saknar fortfarande en tydlighet från LO:s styrelse om turordningsreglerna i las, skriver Jan-Olov Carlsson, IF Metallklubben på Volvo Lastvagnar Umeå.

Nödår, strejker, slit – och äventyr

ArbetarhistoriaHur var det att vara arbetare för hundra år sedan? Med usel lön, eländiga villkor och en polis som sköt skarpt. DA:s Pontus Ohlin hittar ett gammal­t brev och söker svar.

Efter coronan

Marie Nilsson, förbundsordförande IF Metall. Foto: Ylva Bergman

”Staten bör ta en del av kostnaden för kompetens­utveckling”

DEBATTStaten bör kunna subventionera kompetenshöjande insatser i samband med korttidsarbete, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

”Passa på att utbilda de anställda”

Korttidspermitterade bör få utbildning. Bättre det än att folk går hemma och bygger altaner, säger förre Metallordföranden Göran Johnsson.

”Krisen kräver en framtids­grupp”

Industriledaren Carl Bennet tycker det är dags för näringslivet att överge kortsiktighet och utflyttning av produktion.

2

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Coronakrisen

”Det får inte bli en falsk trygghet”

Världsdagen för arbetsmiljöVad händer om du jobbar på ett USA-ägt företag som kräver munskydd för alla, åtta timmar om dagen? I Kristianstad fick skyddsombudet Susanne Alekova handskas med det.

Jesper Johansson är tjugosex år och har varit huvudskyddsombud i mer än två år. Foto: Åke Ericson

Sätter stopp för smittan

Nya risker.Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Repstopp i gruvan mitt under coronakrisen

ArbetsmiljöBajamajor till entreprenörerna. Dygnet-runt-arbete för att minska smittan. Zinkgruvan har reparationsstopp – mitt i coronatider. Hundra man extra befinner sig innanför grindarna.

Coronakrisen – dag för dag

TidslinjeAllt hände så fort. Här kan du följa utvecklingen när det nya coronaviruset spreds över världen. Vilka konsekvenser det fick, och fortfarande får, med ett särskilt fokus på svensk industri.

Tillbaka på Scania efter fyra veckor

I dag kommer en stor del av Scanias permitterade personal tillbaka till jobbet. Luigi Garrapa är en av dem, och han har dubbla känslor. DA mötte honom redan när fabriksportarna slog igen den 24 mars.

Sekab ställer om till handsprit

OMSTÄLLNINGDomsjö fabriker skänkte 65 000 liter etanol till grann­fabriken Sekab, som snabbt ställde om till att producera handsprit och desinfektionsmedel. Och fler fabriker har ställt om sin verksamhet.

IF Metall håller kongress i Västerås

300 kongressombud får förbereda sig för att åka till Västerås i höst. Nu är det klart att IF Metalls kongress blir på Aros Congress Center den 23–27 november i år.

Vi ska klara krisen – tillsammans

KRÖNIKANu kraftsamlar vi alla våra resurser och gör allt vi kan för att minska oron och öka tryggheten. Just nu gäller det att rädda jobb och se till att industriarbetare som trots allt blir arbetslösa kan försörja sig, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.