Industriarbetarnas tidning

Vägen till 240-land

27 maj, 2016

bildrep-helge-skodvin-portratt
Helge Skodvin

Mer än någon annan bil står 240 för nordiska värderingar. Det trygga, det pålitliga, det tråkiga. Fyrkantig och trög, men solid och till att lita på. Funktion före form. Inget lullull. Tar sig från A till Ö. En bil. En representant för socialdemokratin.

Men liksom för Socialdemokraterna gick det till slut dåligt för Volvo 240. Bilen var en av Norges mest sålda bilmärken i många år från slutet av 70-talet och en bra bit in på 80-talet. Sedan kom liberalismen och post­modernismen på slutet av 80-talet, och 240 blev ett av offren.

1993 var det över och slut. Vi ville inte vara som alla andra, som grannen. Vi ville skilja ut oss. Vi ville handla på söndagar och ha många tv-kanaler. Vi ville ha form före funktion. Vi ville inte ha den bilen som alla andra hade. Vi ville inte längre ha en Volvo 240.

2 850 000 exemplar av bilen producerades mellan åren 1974 -1993. Volvo 240 blev ”nationalbilen” i de nordiska länderna. Bara i Norge såldes 84 287 bilar och ännu rullar det omkring 17 000 registrerade 240:or på de norska vägarna.

Flerfaldigt prisad

Helge Skodvin är född 1968 i Bergen, där han är verksam som frilansfotograf. Han har flera böcker och utställningar bakom sig, varav ”240 landscape” (Journal) utkom förra året. Han är flerfaldigt prisad i norska Årets bild och medle­m i bildbyrån Moment Agency.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Rätt att lyssna på Adrian

När Magdalena Andersson höll tal i Almedalen hamnade industriarbetaren och numera ordförande för verkstadsklubben på Volvo, Adrian Avdullahu i centrum. Helt rätt, statsministern!

Gatusmarta fåglar

Gatusmarta fåglar

Erik Berglins gatukonstprojekt tar fasta på hur fåglar anpassat sig väl till ett liv i urbana miljöer. Se bildspelet här!

Vilda fångar

Vilda fångar

Under tio års tid har fotografen Julia Lindemalm skildrat djurparker och vår obesvarade kärlek till vilda djur.

Gubbar gör saker tillsammans

Gubbar gör saker tillsammans

Att gå i pension och tappa kontakten med arbetslivet kan bli en svår omställning. För att motverka det har ett gäng gubbar på lilla Asperö i Göteborgs södra skärgård startat ett ”gubbdagis”.

”Man ska inte bli missgynnad för att man tar bilen”

”Man ska inte bli missgynnad för att man tar bilen”

Vi vill höja reseavdraget, och ändra så att det helt baseras på avstånd. Ni industriarbetare måste kunna fortsätta ta er till jobbet, skriver finansminister Mikael Damberg (S).

Hjortronlandet – spåren går norrut

Hjortronlandet – spåren går norrut

Fotografen Krister Hägglund har dokumenterat författaren Sara Lidmans hembygd Missenträsk med omnejd.

”Därför ska vi jobba för en s-ledd regering”

”Därför ska vi jobba för en s-ledd regering”

För att vi verkligen ska kunna leverera trygghet i arbetslivet behöver vi också engagera oss partipolitiskt, skriver fyra förtroendevalda i GS-facket.

”Det är S och deras allierade som hindrar krafttagen mot brott”

”Det är S och deras allierade som hindrar krafttagen mot brott”

LO försöker hitta syndabockar när partiet man pumpar in pengar i inte levererar, skriver Maria Malmer Stenergard och Mats Green (M).

LO: ”Högern hindrar krafttag mot brott i arbetslivet”

LO: ”Högern hindrar krafttag mot brott i arbetslivet”

Den mest växande formen av kriminalitet, arbetslivskriminaliteten, har understötts av borgerlig politik, skriver LO:s ordförande Susanna Gideonsson.

L: ”Så kan vi stoppa växande skugg­samhällen”

L: ”Så kan vi stoppa växande skugg­samhällen”

Nationell folkräkning, mer resurser till gränspolisen och krafttag mot fusket. Så kan vi stoppa skuggsamhället, skriver Liberalernas Roger Haddad och Malin Danielsson.