Nu skärps kraven på industriutbildningar
3 april, 2018
Skrivet av Marie Edholm
Arbetsförmedlingen skärper kraven när man nu köper upp ny industriutbildning: 60 procent av deltagarna ska klara kunskapstestet i slutet av utbildningen. För dåliga resultat kan leda till förlorat uppdrag.
Dagens Arbete har tidigare berättat att bara fyra av tio går ut i jobb efter en arbetsmarknadsutbildning. Något krav på ett visst resultat har inte funnits i avtalen mellan Arbetsförmedlingen och utbildningsföretagen. Nu testar myndigheten att utforma kraven på ett nytt sätt.
I de pågående upphandlingarna av industriteknikutbildningar har man tagit bort kravet på en viss lärartäthet, och i stället lagt in krav på att utbildningen ska nå ett visst resultat.
Minst 60 procent av deltagarna som påbörjar en utbildning ska klara kunskapskraven för det intyg eller diplom som de obligatoriskt ska testas för i slutet av kursen. Utformningen av proven står en tredje part för, till exempel branschorganisationer som Skärteknikcentrum eller Svetskommissionen.
– Jag tror att det här är rätt väg att gå. Det blir tydligare mål för leverantören och vi får hjälp av branschen med vilka mål deltagarna ska uppnå, säger Lars Forsberg, ansvarig på Arbetsförmedlingen för upphandlingen av industriteknikutbildningar.
Om en leverantör visar upp ett sämre resultat än 60 procent ska Arbetsförmedlingen begära in en åtgärdsplan och inom fyra månader ska leverantören nå upp till målet. Annars kan avtalet sägas upp. En utbildare som har färre än 40 procent godkända deltagare kan bli av med avtalet direkt.
– Det kan låta som ganska låga krav, men vi vet att det är många som hoppar av innan man är klar med utbildningen, säger Lars Forsberg.
Varför tar ni bort kraven på en viss lärartäthet?
– Det är resultatet som är det viktiga, inte hur många lärare det är. Ansvaret ligger på leverantören att lyckas med utbildningarna.
Klarar inte elever proven så är det snarare eleverna som har inlärningsproblem.
Nu kommer man dumma ner proven för att få fler som klarar dom. Men kvalitén på eleverna kommer fortfarande vara lika dålig.
När leverantören redan gjort misslyckande att informera under flera år och får behålla förtroende är förklaringen till dålig kvalité. Arbetsförmedlingen har skyldighet att agera, skylla saken på för dåliga elever och inlärningssvårigheter är rent trams. Tack StevO för inlägget.