Industriarbetarnas tidning

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

1 mars, 2021

Skrivet av

Anställda på Samhall i Sörmland kritiserar att de skickats ut under coronapandemin utan rätt skyddsutrustning. Fredrik Nilsson, distriktschef Sörmland/Gotland, svarar.

Vi har pratat med ett mångårigt skyddsombud i Sörmland som tycker att företagets inställning till facket har blivit mer fientligt under de senaste åren?

– Jag har arbetat i Samhall sedan slutet av augusti 2020 så jag är ganska ny som distriktschef, men har jobbat hårt med den här viktiga frågan, så vi får till ett bra samarbete med våra fackliga parter och skyddsorganisation. Vi träffas kontinuerligt och har haft både formella och informella möten. Det gynnar inte bara Samhall i stort och våra medarbetare utan också våra viktiga uppdrag som vi gör för kunderna. 

Vi har fått uppgifter från flera olika håll att Samhallstädarna inte haft rätt skyddsutrustning ute hos kunderna. Din kommentar?

– Jag känner inte riktigt igen den bilden. Skyddsutrustningen är anpassad utifrån det uppdraget vi har hos kund. I samband med corona är det naturligtvis extra förstärkt. Vi har dagligen genomgångar kring frågan vad som ska ingå, vilken skyddsutrustning. Och hur vi informerar på bästa sätt. Så att vi kan hjälpa våra medarbetare. Att de får rätt utrustning och jobbar på ett så rätt sätt som möjligt ute hos kund.

Varför tillåter ni inte desinfektion i era bilar?

– Nu måste jag fundera. Jag är ganska ny. Vi har instruktion för hur vi rengör våra bilar som är någon form av mikroduk och vatten eller med milda godkända kemikalier.* Så jag känner inte riktigt igen den bilden. Vi vill se till att säkra så att vi har en instruktion som fungerar så att det blir på rätt sätt. Det är viktigt inte minst i de här tiderna. Att förebygga.

Hur ser ni till att personalen inte blir smittad när de är i små omklädningsrum och fikarum hos kunderna, och när de åker buss mellan uppdragen? 

– Vi för en dialog med våra medarbetare och där vi har extra utmaningar finns möjligheten att ta kontakt med kunderna så att vi förebygger på bästa sätt och kan hjälpas åt. Det här är ju en fråga för samhället i stort. Alla har vi glädje och hjälp, både jobbmässigt och privat, av att hålla smittan borta. Vi erbjuder också våra medarbetare munskydd mellan uppdragen när de åker i kollektivtrafiken. Här i Eskilstuna så är det få medarbetare som gör det. Vi har interna transporter. Och en kontinuerlig information om att hålla avstånd.

Städare har tvingats sanera cell där bekräftad covid-sjuk varit inlåst. Din kommentar?

– Vi gör en extra insats nu för att säkerställa att vår personal har rätt utbildning och att skyddsutrustning finns just där. Sen har vi också, om det behövs extra sanering, avtal med ett externt företag som kan stötta upp.

Hur ser du på att Samhall i Eskilstuna har blivit 6:6a-anmälda till Arbetsmiljöverket? Och har ni vidtagit några åtgärder med anledning av detta?

– Ja, vi har haft en specifik anmälan. Det är ett beslut som kommer från Arbetsmiljöverket kring frågan. Vi har jobbat väldigt hårt med arbetsmiljö generellt sedan jag började i slutet av augusti. Arbetsmiljöarbetet är oerhört viktigt och att det når ner i chefsleden. Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förebygga så mycket det bara går. 

I den anmälan sägs att Samhall inte lyckas skydda sin personal. Vilka smittskyddsåtgärder har ni gjort lokalt? 

– Jag känner inte riktigt igen den bilden. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi har informerat och förebyggt och försöker glesa ut. Möten försöker vi ha digitalt. Vi har sett till att det finns skyddsutrustning och har gjort riskbedömningar löpande.

Vilka riskbedömningar har ni gjort lokalt i samband med corona-pandemin?

– Vi har gjort riskbedömningar på distriktet, här i Eskilstuna och även riskbedömt arbetsuppgifter.

Är det överhuvudtaget lämpligt att människor i riskgrupp städar stora butiker med trängsel under en pandemi?

– Vi har våra viktiga kunduppdrag som vi måste utföra och vi gör allt för att skydda vår personal så mycket det bara går. I vissa fall så tar vi en extra kontakt med våra kunder för att hjälpas åt att förebygga. Vi har gjort så mycket vi kan och kommer att fortsätta att utveckla det arbetet tillsammans med våra kunder. 

Arbetsmiljöverket corona-inspekterade er i dag, den 25 februari 2021, och ställde flera krav då myndigheten hittade omfattande brister i era riskbedömningar. Din kommentar.

– Detta var en nationell inspektion som görs i många branscher. De skulle besöka flera hundra arbetsplatser i Sverige. Det var ett jättebra möte. Och vi hade genomgång av våra senaste gedigna riskbedömningar som vi har gjort. Dels kunde vi stämma av direkt med inspektören, men vi fick också tips på hur vi kan utveckla ännu mer än vad vi gör i dag. 

* I Samhalls arbetsinstruktion om avtorkning i bilar under corona-pandemin står det inget om att kemikalier eller milda medel får användas, utan bara vatten och trasa. Det har ej heller kommunicerats till medarbetarna i Eskilstuna att milda kemikalier får användas invändigt.

En kommentar till “Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

  • Förkylning eller inte, Samhall har ett tänk som ingen annan firma har och tur är väl det. Jag började på Samhall 2006 och var där i elva år varefter jag gick i pension och vad jag ser har inget hänt sen den tiden, samma ”ideologi” ser ut att finnas kvar. För allas bästa borde Samhall läggas ner och återuppstå med kompetenta chefer! Vem som helst kan bli chef på Samhall – de söker folk hela tiden för de blir inte så långvariga, en loop som aldrig tar slut, vilket de som tvingas vara där få lida för! Så är det, anställ bevisad kompetens, human erfarenhet och sunt förnuft istället för: Jag hör vad du säger!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.