Industriarbetarnas tidning

Laddat samarbete på snabbväxande fabrik

18 oktober, 2021

Skrivet av

Snabbväxaren Vid årsskiftet ska produktionen i Europas största elbilsbatterifabrik starta. Samtidigt pågår arbetet med arbetsmiljön i Skelleftefabriken. Och utmaningarna är flera. 

Maria Forsell tittar åt det ena hållet, där reser sig batterifabriken Northvolts första etapp. Stora grå byggnader. Åt det andra hållet förbereds etapp två. Samtidigt finns planer på att delar av produktionen ska starta vid årsskiftet.
När fabriken är färdigbyggd kommer omkring 3 000 anställda att jobba där och fem produktionslinor ska tillverka en miljon elbilsbatterier per år. Under september fanns 2 000 byggnadsarbetare på plats och 300 inom produktion.

Men de blir fler. Varje månad anställs 50 till 100 personer till produktionen.  

Maria Forsell tillsammans med ledningsgruppen är de som ska se till att arbetsmiljön är bra och att den blir bra i Europas största elbilsbatterifabrik.  

Övermäktigt?  

– Nej, även om det ibland kan kännas så. När man bygger en sådan stor arbetsplats som den här från grunden, och där vi ska bedriva en verksamhet som knappt funnits i Sverige och ens Europa tidigare, så är det viktigt att få så mycket som möjligt rätt från början, säger Maria Forsell, som är EHS Manager (Environment, Health and Safety) på Northvolt.  

Förutom det systematiska arbetsmiljöarbetet satsar de särskilt på utbildning, berättar hon.  

– Därför har vi en arbetsplatsintroduktion som innehåller utbildningar inom arbetsmiljö och säkerhetskultur.   

Foto: David Lundmark

Vi skulle behöva bygga upp ett större arbetsmiljöteam.

Maria Forsell, EHS Manager på Northvolt.

Utmaningarna är flera. Eftersom verksamheten knappt funnits i Sverige eller i Europa tidigare så har de tittat på kemiindustrier i bland annat Asien för att dra lärdom av deras erfarenheter. På arbetsplatsen i Skellefteå finns över 40 nationaliteter. 

– Vi har krav på att samtliga som anställs på Northvolt ska kunna engelska, för att vi är ett multinationellt företag. När det gäller entreprenörerna så är kravet att deras arbetsledare ska kunna engelska, säger Maria Forsell. 

Viss information har de även på fler språk.  

– För produktionen har vi en del skyltar på kinesiska och för byggarbetsplatsen har vi information om corona på flera språk för att nå ut till fler personer inom firmorna. 

Alla anställda som börjar arbeta i Skellefteå erbjuds även en ledarskapsutbildning. 

– Anledningen till det är att vi ser alla som ledare inom vår verksamhet, även om de inte har en chefsroll, och att alla har en viktig roll i hur man påverkar andra och bygger en bra arbetsplats.  

Platsen där batterifabriken växer fram i Skellefteå, är i gränslandet mellan byggarbetsplats och produktion, och i konstant förändring.    

– Bygget går så snabbt, efter en vecka kan arbetsplatsen se annorlunda ut. Därför har vi som rutin att man inte får gå ensam om man varit borta från platsen länge eller om man ska gå där för första gången.   

Nu vill de stärka sin arbetsmiljöorganisation. 

– Vi skulle behöva bygga upp ett större arbetsmiljöteam och letar nu efter arbetsmiljöingenjörer, särskilt de med kompetens om svensk lagstiftning. 

Inne i fabriken monteras ventilationstrummor upp. Långa rader med vita ugnar, som påminner om kabinliftar i skidbackar, sätts på plats för att förbereda produktionen av elbilsbatterier. Hittills har arbetsplatsen inte varit särskilt skade- och olycksdrabbad i förhållande till storlek och antal anställda. En fallolycka och ett coronautbrott då cirka 150 personer smittades på byggarbetsplatsen.

Efter Arbetsmiljöverkets senaste inspektion fick Northvolt en lista med krav på åtgärder, bland annat måste de bättre separera tung trafik från gångtrafik, se till att det finns tillräckligt med toaletter på området och se till att det finns övergripande rutiner om någon faller.

3 000 ANSTÄLLDA NÄR FABRIKEN STÅR KLAR

  • Northvolt AB grundades 2016 av riskkapitalisten Harald Mix, företagsutvecklaren Carl-Erik Lagercrantz och företagsledaren Peter Carlsson. 
  • Företaget samarbetar med biltillverkaren VW, som också är bolagets största ägare. De samarbetar även med BMW och Volvo Cars.   
  • Northvolt siktar på att ta 20–25 procent av batterimarknaden i Europa.
  • Northvoltfabriken byggs i etapper och beräknas vara helt utbyggd 2023. I fabriken planeras fem produktionslinor.
  • Två ska driftsättas i slutet av 2021. 
  • När fabriken är färdigbyggd kommer det vara över 3 000 anställda inom produktionen
  • Vid full produktionskapacitet ska en miljon elbilsbatterier tillverkas per år.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

Underleverantörer saknar kollektivavtal

Northvolt vill bygga upp en bra arbetsmiljö. Men facken menar att de gör fel från början genom att inte kräva kollektivavtal för underentreprenörer.

En chans att göra nya livsval

En chans att göra nya livsval

Ska klimatomställningen lyckas måste den vara socialt hållbar. Därför är vidareutbildning och omställningsstöd så viktigt, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

I-ordet inte längre tabu

I-ordet inte längre tabu

PERSPEKTIV Industripolitiken är tillbaka. Men inte den gamla som försökte hålla skakiga företag under armarna. Utan en ny som handlar om grön och digital omställning. Och om din kompetensutveckling. Länge, länge var i-ordet bannlyst från den politiska debatten. Ett pestsmittat ord fördrivet ur den ekonomisk-politiska vokabulären. I dag är det annorlunda. Nu är inte i-ordet […]

Vi kan ställa krav på det vi producerar

Vi kan ställa krav på det vi producerar

30 års facit visar att vi inte kan överlåta klimatkrisen till politiker, företagsledare och en anonym marknad, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

Här maxas fröna som ska ge mer skog

Här maxas fröna som ska ge mer skog

Industrin vill ha mer timmer, så skogen måste växa snabbare. Nära hundra års arbete ligger bakom de nya superplantorna.

”Människor trasas sönder av orimliga krav”

”Människor trasas sönder av orimliga krav”

Hur det är på Samhall säger någonting om hela arbetslivet, skriver DA:s reporter Elinor Torp.

Farligt fusk med truckkort

Farligt fusk med truckkort

I ett skåp i Mellansverige finns en pärm. Den är fylld av falska truckkort. Men de flesta kort finns hos förare som kör utan att veta hur.

”Industrin kan rädda klimatet”

Svensk industri är på god väg att bli världs-ledande i klimatsmart produktion. Vi har en nyckelroll i vår tids stora ödesfråga, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Hur har du det på jobbet under pandemin?

Hur har du det på jobbet under pandemin?

Alla jobbar hemma, eller? Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek vill få en bredare bild av hur vi har det under pandemin. Därför efterlyser de fler berättelser från de som jobbar inom LO:s område.

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.