Industriarbetarnas tidning

Laddat samarbete på snabbväxande fabrik

18 oktober, 2021 - 06:54

Skrivet av

Snabbväxaren Vid årsskiftet ska produktionen i Europas största elbilsbatterifabrik starta. Samtidigt pågår arbetet med arbetsmiljön i Skelleftefabriken. Och utmaningarna är flera. 

Maria Forsell tittar åt det ena hållet, där reser sig batterifabriken Northvolts första etapp. Stora grå byggnader. Åt det andra hållet förbereds etapp två. Samtidigt finns planer på att delar av produktionen ska starta vid årsskiftet.
När fabriken är färdigbyggd kommer omkring 3 000 anställda att jobba där och fem produktionslinor ska tillverka en miljon elbilsbatterier per år. Under september fanns 2 000 byggnadsarbetare på plats och 300 inom produktion.

Men de blir fler. Varje månad anställs 50 till 100 personer till produktionen.  

Maria Forsell tillsammans med ledningsgruppen är de som ska se till att arbetsmiljön är bra och att den blir bra i Europas största elbilsbatterifabrik.  

Övermäktigt?  

– Nej, även om det ibland kan kännas så. När man bygger en sådan stor arbetsplats som den här från grunden, och där vi ska bedriva en verksamhet som knappt funnits i Sverige och ens Europa tidigare, så är det viktigt att få så mycket som möjligt rätt från början, säger Maria Forsell, som är EHS Manager (Environment, Health and Safety) på Northvolt.  

Förutom det systematiska arbetsmiljöarbetet satsar de särskilt på utbildning, berättar hon.  

– Därför har vi en arbetsplatsintroduktion som innehåller utbildningar inom arbetsmiljö och säkerhetskultur.   

Foto: David Lundmark

Vi skulle behöva bygga upp ett större arbetsmiljöteam.

Maria Forsell, EHS Manager på Northvolt.

Utmaningarna är flera. Eftersom verksamheten knappt funnits i Sverige eller i Europa tidigare så har de tittat på kemiindustrier i bland annat Asien för att dra lärdom av deras erfarenheter. På arbetsplatsen i Skellefteå finns över 40 nationaliteter. 

– Vi har krav på att samtliga som anställs på Northvolt ska kunna engelska, för att vi är ett multinationellt företag. När det gäller entreprenörerna så är kravet att deras arbetsledare ska kunna engelska, säger Maria Forsell. 

Viss information har de även på fler språk.  

– För produktionen har vi en del skyltar på kinesiska och för byggarbetsplatsen har vi information om corona på flera språk för att nå ut till fler personer inom firmorna. 

Alla anställda som börjar arbeta i Skellefteå erbjuds även en ledarskapsutbildning. 

– Anledningen till det är att vi ser alla som ledare inom vår verksamhet, även om de inte har en chefsroll, och att alla har en viktig roll i hur man påverkar andra och bygger en bra arbetsplats.  

Platsen där batterifabriken växer fram i Skellefteå, är i gränslandet mellan byggarbetsplats och produktion, och i konstant förändring.    

– Bygget går så snabbt, efter en vecka kan arbetsplatsen se annorlunda ut. Därför har vi som rutin att man inte får gå ensam om man varit borta från platsen länge eller om man ska gå där för första gången.   

Nu vill de stärka sin arbetsmiljöorganisation. 

– Vi skulle behöva bygga upp ett större arbetsmiljöteam och letar nu efter arbetsmiljöingenjörer, särskilt de med kompetens om svensk lagstiftning. 

Inne i fabriken monteras ventilationstrummor upp. Långa rader med vita ugnar, som påminner om kabinliftar i skidbackar, sätts på plats för att förbereda produktionen av elbilsbatterier. Hittills har arbetsplatsen inte varit särskilt skade- och olycksdrabbad i förhållande till storlek och antal anställda. En fallolycka och ett coronautbrott då cirka 150 personer smittades på byggarbetsplatsen.

Efter Arbetsmiljöverkets senaste inspektion fick Northvolt en lista med krav på åtgärder, bland annat måste de bättre separera tung trafik från gångtrafik, se till att det finns tillräckligt med toaletter på området och se till att det finns övergripande rutiner om någon faller.

3 000 ANSTÄLLDA NÄR FABRIKEN STÅR KLAR

  • Northvolt AB grundades 2016 av riskkapitalisten Harald Mix, företagsutvecklaren Carl-Erik Lagercrantz och företagsledaren Peter Carlsson. 
  • Företaget samarbetar med biltillverkaren VW, som också är bolagets största ägare. De samarbetar även med BMW och Volvo Cars.   
  • Northvolt siktar på att ta 20–25 procent av batterimarknaden i Europa.
  • Northvoltfabriken byggs i etapper och beräknas vara helt utbyggd 2023. I fabriken planeras fem produktionslinor.
  • Två ska driftsättas i slutet av 2021. 
  • När fabriken är färdigbyggd kommer det vara över 3 000 anställda inom produktionen
  • Vid full produktionskapacitet ska en miljon elbilsbatterier tillverkas per år.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Northvolt misstänks för brott efter ammoniakolycka

Flera personer utsattes för giftig gas vid en ammoniakolycka på Northvolt Ett. Ingen räddningstjänst tillkallades och batteriföretaget rapporterade inte olyckan när den inträffade.

Underleverantörer saknar kollektivavtal

Northvolt vill bygga upp en bra arbetsmiljö. Men facken menar att de gör fel från början genom att inte kräva kollektivavtal för underentreprenörer.

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Nya arbetsmiljörisker när motorn går på el

Varken bilmekaniker eller skyddsombud känner sig förberedda på omställningen.

”Tänk vad tillgången på energi och kompetens kan betyda”

Northvolt tänder ett ljus i mörkret när företaget tar över Kvarnsvedens pappersbruk, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Ge oss en svensk industripakt

Ge oss en svensk industripakt

Stat och industri måste gå åt samma håll om klimatomställningen ska genomföras i tid, skriver DA:s nya krönikör Kajsa Borgenäs.

”Vi måste både återvinna mer – och öppna nya gruvor”

”Vi måste både återvinna mer – och öppna nya gruvor”

Vi behöver både återvinna metaller och utvinna allt som går ur gruvavfall. Men det räcker ändå inte för den gröna omställningen som nu krävs, skriver LKAB:s presschef Anders Lindberg.

Klimatet är en facklig fråga

Klimatet är en facklig fråga

Ska klimatomställningen lyckas måste den också vara socialt hållbar, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

En chans att göra nya livsval

Ska klimatomställningen lyckas måste den vara socialt hållbar. Därför är vidareutbildning och omställningsstöd så viktigt, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

I-ordet inte längre tabu

I-ordet inte längre tabu

PERSPEKTIV Industripolitiken är tillbaka. Men inte den gamla som försökte hålla skakiga företag under armarna. Utan en ny som handlar om grön och digital omställning. Och om din kompetensutveckling. Länge, länge var i-ordet bannlyst från den politiska debatten. Ett pestsmittat ord fördrivet ur den ekonomisk-politiska vokabulären. I dag är det annorlunda. Nu är inte i-ordet […]

Vi kan ställa krav på det vi producerar

Vi kan ställa krav på det vi producerar

30 års facit visar att vi inte kan överlåta klimatkrisen till politiker, företagsledare och en anonym marknad, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson.

DA granskar skuggsamhället i en smutsig bransch

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder. Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Statsministerns städerska fick svarta pengar direkt av ägaren till städbolaget. Hans tidigare firma är dömd för ekonomisk brottslighet och han själv är ökänd hos facket som en oseriös aktör.

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo blev rikskänd för att ha städat svart hos statsminister Magdalena Andersson. Här är hennes ord från tiden i Migrationsverkets förvar.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Städarnas berättelser: Shakhzoda, Uzbekistan. ”Arbetsgivaren tvingade mig att jobba trots att jag var sjukskriven. Jag fick städa med vänsterarmen.”

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Städarnas berättelser: Aziza, Uzbekistan. ”Jag blev inte behandlad som en människa.”

Rebecca terroriserades av chefen

Rebecca terroriserades av chefen

Städarnas berättelser: Rebecca, Venezuela. ”’Jag sparkar skiten ur dig och skickar dig till helvetet’, sa min chef om vi protesterade.”

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

För att stoppa bolag som inte gör rätt för sig måste upphandlare bli bättre på att upptäcka fifflet, anser Städbranschen Sveriges ordförande Matthias Lindholm.

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Svartarbete i offentlig verksamhet är vanligt. Med hjälp av den här checklistan kan upphandlare få bättre koll.