Industriarbetarnas tidning

Maskinkörkort ska minska olyckorna i träindustrin

9 september, 2010

Skrivet av

Klämskador, förlorade fingrar och allvarliga olyckor är allt för vanliga i trä- och möbelindustrin. Maskinkörkortet ska öka säkerheten i en olycksdrabbad bransch.

Trävarutillverkningen är en av de mest olycksdrabbade branscherna i Sverige. Nästan var tredje olycka beror på att en anställd har förlorat kontrollen över en maskin. Det här vill både fackförbundet GS och arbetsgivarorganisationen TMF (Trä- och möbelföretagen) ändra på.

Tillsammans med Prevent har parterna tagit fram en svensk variant av maskinkörkortet, ett verktyg för bättre säkerhet som har funnits i Danmark i tio år. Där har olyckorna minskat med 30 procent och maskinkörkortet tros vara en av anledningarna.

Förhoppningen är att både skolor och företag ska använda och efterfråga maskinkörkortet. Nyligen har lärare vid alla gymnasieskolor med trätekniskt program fått information samt bjudits in att testa och utvärdera körkortet under hösten.

– Det har nästan varit halleluja-stämning, säger Lennart Gunnarsson som är ansvarig för projektet på GS.

– Lärarna säger att det här är något som de har sökt efter.

Maskinkörkortet ska fungera som en sorts certifiering både för allmänna kunskaper om arbetsmiljö samt för specifika maskiner. För att få maskinkörkortet måste man klara både ett teoretiskt och ett praktiskt prov. Målet är att det ska vara möjligt att ta körkort för de vanligaste maskinerna redan i vinter.

Körkortet ska öka kunskapen och medvetenheten och samtidigt vara ett sorts bevis för vilken kompetens en person har.

Maskinkörkortet presenterades på Trä- och Teknikmässan i Göteborg. Henrik Smedmark, utbildningsansvarig på TMF, hade besök i montern från flera företag som visade stort intresse.

– De sade att ”vi vill ha det här”. Både för befintlig personal och för nyanställda.

I Danmark har maskinkörkortet blivit en framgång på skolorna, men ute på företagen har det gått sämre. Henrik Smedmark tror att det blir annorlunda i Sverige.

– I Danmark var det bara facket som drev, i Sverige är vi den drivande parten.

Mats Bjurvald är projektledare på Prevent och han är imponerad över det engagemang som både fack och arbetsgivare visar för maskinkörkortet.

– Särskilt glädjande är TMF:s stora engagemang i arbetet. De satsar väldigt mycket.

Texten är korrigerad 2010-09-13.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.