Industriarbetarnas tidning

”Arbetarna skämdes över sina låga löner på Volvo”

19 mars, 2013

Skrivet av Mikael Färnbo

Arbetarna skäms för sina låga löner och måste jobba extra för att få ekonomin att gå ihop. Det berättar professor Nora Räthzel för Dagens Arbete. Hon har gjort en stor studie med djupintervjuer bland Volvoarbetare i Indien, Sydafrika och Mexiko. I intervjuerna säger arbetarna att Volvo har sämst arbetsvillkor i branschen.

Se TV 4:s inslag om vår granskning:

Dagens Arbetes Volvogranskning i TV4

Hur kommer det sig att du besökte arbetarna på Volvo i Bangalore?

– Det var en del i ett forskningsprojekt som finansierats av Vetenskapsrådet. Vi har studerat arbetarnas vardag i ett transnationellt företag, såväl på jobbet som på fritiden. Vårt exempel har varit Volvokoncernen eftersom det är ett av de största transnationella företagen som är baserade i Sverige. Vi har rest och undersökt hur arbetarna har det i Sverige, Mexiko, Sydafrika och Indien. Just nu håller vi på och sammanställer forskningsresultaten för publicering.

Vad berättade arbetarna för dig i Indien?

– Den dominerande bilden som vi fick från arbetarna och från fackföreningsrepresentanterna var att de ansåg att de fick lägre löner än på liknande fabriker i Indien.

– I alla tre fabriker i Bangalore var arbetarna också mycket oroade över Volvos strategi att utöka antalet bemanningsanställda och visstidsanställda. Det var inte ovanligt att en majoritet av arbetsstyrkan bestod av osäkert anställda. Det medförde en rad problem när det gäller löner, anställningstrygghet och att bli representerad av facket och så vidare. Vi ser samma utveckling i Europa också, till exempel i Umeå där Volvo nu börjat anställa via ett bemanningsföretag. Men i Indien sker det i större skala.

– Arbetarna framförde också kritik mot hårdare regler mot förseningar. Företaget har infört regler som innebär att den som kommer en halvtimme för sent blir av med halva dagslönen. Har man en låg lön från början betyder det väldigt mycket. Facket har försökt få bort det här och driver ett fall i arbetsdomstolen just nu.

Hur ser ledningen på facket?

– Volvoarbetarna på de tre fabrikerna i Bangalore har varsin fackklubb och de har också en gemensam federation. Men företagsledningen har inte godkänt federationen trots att den är godkänd av myndigheterna. De har inte heller godkänt att fackklubbarna är medlemmar i det centrala facket, vilket gör att de har sämre ekonomiska förutsättningar och tillgång på juridisk expertis.

– Facket har inte heller någon egen lokal och får inte heller ledig tid för fackligt arbete. Om de till exempel driver ett rättsfall så måste fackföreningsledaren ta ut semester för att kunna närvara i rättssalen.

Vad drar du för slutsatser efter dina resor till Volvos fabriker i Indien, Mexiko och Sydafrika?

– Jag vill betona att vårt huvudsakliga fokus var att förstå hur vardagslivet ser ut för arbetare i ett transnationellt företag. Vi ville veta om de kände sig som en del av en internationell organisation, hur de förhöll sig till andra arbetare inom samma företag i andra länder och hur deras arbetliv och fritid såg ut.

– Vi var inte alls beredda på den dominerande berättelse vi sedan fick höra. Volvo anses ju vara en ganska bra arbetsgivare här i Sverige. Men i de här länderna sa både arbetarna och deras fackföreningar som vi intervjuade att Volvo är den sämsta arbetsgivaren jämfört med liknande företag som de har erfarenhet av. Till exempel japanska eller tyska företag. Det var slående hur lika de svarade. Det kom som en överraskning.

– Det var också överraskande att arbetarna, i alla de här tre länderna, drog sig för att berätta att de jobbade på Volvo. De skämdes eftersom folk då tog för givet att de tjänade bra med pengar samtidigt som de i själva verket fick en lön som de inte kunde leva på. Arbetarna skämdes över sin låga lön på Volvo och berättade för oss att de var tvungna att jobba extra på kvällar och helger för att få ekonomin att gå ihop.

Hur mycket vet den svenska företagsledningen om arbetsförhållandena utomlands?

– Alla arbetare och fackföreningar vi intervjuade berättade att de hade haft besök av chefer från Sverige, antingen regelbundet eller mer sällan. De sa att de hade berättat för dem om sina arbetsvillkor. Men ingenting hade hänt.

Hur kan Volvo låta det här pågå tror du. Är de inte rädda om sitt varumärke?

– Ingen känner till det! Alla antar att Volvo, som har ett gott rykte, även tar med sig sina goda arbetsförhållanden utomlands. Men enligt vår forskning så stämmer inte den föreställningen. Till exempel sa arbetarna: ”Vi får en broschyr som kallas The Volvo Way, där det står att företagets kultur är att ta hand om människor. Men vi som arbetar här frågar oss, var finns den här Volvokulturen? Var finns omsorgen för individen? Vi märker inte av den kulturen eftersom de inte betalar oss anständiga löner.”

Varför är det just Volvo som, enligt arbetarna, är sämre än de andra företagen?

– Jag tror det är enkelt: Volvo har insett att de kan komma undan med det. Arbetslösheten är så hög i de här länderna. Folk är glada att få vilket jobb som helst. Många sa till oss att de skulle vilja jobba någon annanstans men att det inte fanns några andra jobb.

Fotnot: Nora Räthzel är professor i sociologi vid Umeå universitet. Forskningsresultaten från Volvostudien kommer att publiceras senare i år. Dagens Arbete besökte nyligen Volvoarbetarna i Indien som hungerstrejkade för bättre villkor. Läs reportaget här.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

Facket: Här förväntar sig folk löneökningar

På Skandinaviska byggelement går fabriken för högtryck, trots coronakris.

Arbetsmiljöveckan

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

Tre ombudsmän om Skydds­ombudens dag

21 oktober är det Skyddsombudens dag. DA frågade tre ombudsmän från tre fackförbund hur de tänker uppmärksamma dagen.

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

”Skydds­ombuden kan vara avgörande i mitt arbete”

I över 15 år har Lotten Loberg varit den enda åklagaren i landet som arbetat heltid med arbetsmiljöbrott.
Nu när hon gått i pension tar ingen över hennes arbete på heltid.

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Han har gått 75 fackliga utbildningar

Skyddsombudet Momodou Lamin Sanneh har 75 fackliga utbildningar i bagaget. Men han är fortfarande hungrig på kunskap.

Dagarna då livet förändrades

Dagarna då livet förändrades

”Jag upprepar allt ännu en gång i huvudet. Har vi missat något?” Regionala skyddsombudet Linda Forså skriver om när uppdraget att arbeta med vår säkerhet tog en ny vändning, och om att äntligen få fika i samma rum som andra människor.

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Slitigt men meningsfullt – så mår skyddsombud i industrin

Tre av tio skyddsombud har funderat på att avsäga sig sitt uppdrag på grund av svårigheter med att utföra det. Det visar en undersökning som Dagens Arbetsmiljö har gjort bland skyddsombud i industrin.

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Psykosociala arbetsmiljöproblem bakom mer än var tredje 6:6a-anmälan

Fyra år efter att lagen skärptes – nu handlar mer än var tredje larm från skyddsombud om den psykosociala arbetsmiljön, visar en unik kartläggning från Dagens Arbetsmiljö.

Sätter stopp för smittan

Sätter stopp för smittan

Tredje året som skyddsombud ställs Jesper Johansson inför en oväntad fråga: Vad kan han göra för att hjälpa arbetskamraterna under en pågående pandemi?

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.