”Fackföreningar är en del i människovärdets självförsvar”Helle Klein om civilsamhällets roll i motståndet mot nazismen.

”Demokratin styrs av det som klickar bra”Jan Scherman efterlyser fler tråkiga och seriösa politiker och mindre yta. Men då måste vi väljare också ta vårt ansvar och lyssna, skriver han.

Det nya arbetslivet

IF Metall: Så kan flexibiliteten bli tryggare

Veli-Pekka Säikkälä är avtalssekreterare på IF Metall

Veli-Pekka Säikkälä är avtalssekreterare på IF Metall,

Debatt. Det pågår en intensiv debatt om bemanningsbranschen som jag följer med stort intresse. För att försöka sortera alla uppfattningar, och en och annan missuppfattning i frågan om inhyrning, tror jag att man måste ta avstamp i företagens krav på hög flexibilitet.

Ökad flexibilitet, det vill säga hanteringen av upp- och nedgångar i produktionen av varor eller tjänster, sker i huvudsak enligt följande:

  •  Övertid och uppsägningar.
  • Konjunkturanpassad arbetstid.
  • Variationer av visstidsanställda.
  • Genom bemanningsföretag.

Vår erfarenhet är att om någon av dessa ”flexibilitetskranar” stängs av ökar flödet i den eller de som är kvar. Till exempel blir trycket på variationer i arbetstid allt hårdare om antalet osäkra anställningar blir färre och om antalet visstidsanställda minskas ökar i stället antalet inhyrda.

Hur kan vi då från fackligt håll möta dessa utmaningar? Vi skulle vilja se en strategi som vilar på flera ben.

1. Lokala arbetstidsavtal med flexibla arbetstider. Syftet med dessa är att om arbetstidens längd varierar från en period till en annan ska ändå lönen för den enskilde vara ungefär densamma. Genom att spara tid vid extra arbete när det är mycket att göra kan dessa timmar tas ut när det är mindre att göra. Företagen kan hantera upp- och nedgångar utan vare sig varsel eller i form av ökat antal osäkra anställningar.

Sådana avtal finns i dag på flera arbetsplatser och i det centrala kollektivavtalet på Stål- och metallavtalets område. Denna del tror jag kan utvecklas både i andra centrala och lokala avtal. Då vinner företagen ökad flexibilitet samtidigt som de anställda får ökad trygghet.

2. Vi anser att de visstidsanställda ska ha samma rättigheter som de fast anställda och att varje visstidsanställning ska kunna vara minst en månad och som längst 12 månader. Därefter ska fast anställning erbjudas.

3. För bemanningsanställda bör ungefär samma regler kunna användas, det vill säga att den maximala sammanlagda tiden för att vara inhyrd på ett och samma företag ska maximeras till 12 månader. Därefter ska den bemanningsanställde få erbjudande om fast anställning i företaget som denne är uthyrd till.

På detta vis kan vi från fackligt håll möta företagens krav på flexibilitet med ökad anställningstrygghet för våra medlemmar. För att detta ska bli möjligt krävs dock ett aktivt arbete av alla tre berörda parter.

De fackliga organisationerna behöver bli bättre på att organisera visstidsanställda och anställda i bemanningsföretagen för att kunna utgöra en trovärdig motpart. Dessutom behöver de fackliga organisationerna i större utsträckning involvera bemanningsanställda och visstidsanställda i den ordinarie fackliga verksamheten.

Företagen som hyr in personal eller visstidsanställer vet att det gäller under en kortare period och planerar sin verksamhet efter det. Vid inhyrning tillämpas Bemanningsavtalet. Dessutom ska alla anställda – oavsett anställningsform – få del av de fastanställdas förmåner.

Bemanningsföretagen tillämpar Bemanningsavtalet och använder nästintill uteslutande tillsvidareanställning som anställningsform i bemanningsbolaget.

Inget pekar på att kravet på flexibilitet kommer att minska. Därför gäller det att hitta en balans som gör att otryggheten för de anställda minskar. Med våra förslag är detta möjligt!

Veli-Pekka Säikkälä,
avtalssekreterare på IF Metall,

12Kommentarer

André Börvall f.d. klubbordförande proffice hbg:

Hej Veli-Pekka!
40 000 ca är heltidare i bemanningsbranschen. 177 000 jobbade i branschen ca 2014. Det betyder kortfattat att på varje heltidsanställd går det ca 3 timanställda till (Bilden du har av branschen är tyvärr helt fel). Flertalet av företagen missbrukar timanställningarna brutalt och hänsynslöst. Det krävs inte mycket för att kontrollera. Gå in på Ams.se, eller på bemanningsföretagen själva. Det är nästan uteslutande studenter som söks. Men dessa tvingas sedan att jobba i stort sett heltid. Annars slutar telefonen ringa, ungefär som när de ställer krav på schysta villkor.
Student consulting t.ex. ett företag som totalt sett lever på detta. Men även Proffice, och Manpower…Som är IF Metalls område centralt.
Att använda sig av bemanning i den mening som du beskriver är mer en utopi. Det är omöjligt att genomföra. Det enda som kommer hända är att bemanningsföretagen antingen cirkulerar personalen mellan sig, med 12 månader mellanrum, eller helt enkelt blir omplacerade till andra företag. Det är lite som att stoppa huvudet i sanden för dagens problem, och säga nu har vi löst det. Nä tvärt om det förvärrar det avsevärt ännu mer för de inhyrda bara.

Jag vill även påpeka att det bland fackförbunden nappats på näringslivets, och arbetsgivarnas myter om ökad flexibilitet. Herregud, hur gjorde man på 80- och 90-talets början? Inte ens när Las stod sig som starkast så fanns inte bemanningsföretag, och de kunde möta både konjunkturer och internationell konkurrens. (ekonomiska läget i landet får man räkna bort, då möjligheten att producera hela tiden funnits) Flexibilitet är en försämring för de som står längst ner, allt annat är bara trams. Vill företagen ha anställda närvarande hela tiden, då kan de även anställa dessa. Att ha en inhyrd att göra 3 mans jobb är totalt orimligt, och leder just till högre arbetslöshet. För arbetslösheten är även vad vi arbetstagare tillåter den att vara. Hade någon satt ned foten och sagt att det är orimligt att vi har 88 timmars arbetsveckor i bemanningsbranschen. Ja då hade vi även fått anställa en massa människor. Än bättre om branschen inte funnits.
Att själva inom fackförbunden göra skillnad på människor är totalt fel väg att gå. Det är ett a och b lag, och kommer så bli så länge medlemmarna tillåter sig själva segregeras i sönder. Det är inte förenligt med det fackliga löftet att bygga ett avtal som försämrar ett annat avtal. Det sistnämnda borde hela LO fundera på ordentligt.

Det som även är ganska så märkligt är att det är de stora företagen som kunde anställt flera hundra personer som gnäller som mest om detta. Titta på Volvo, Ica, DHL. Företag som gör flera miljarder i vinst. De har flera hundra inhyrda i sin verksamhet dagligen, som skulle kunna vara direktanställda istället. Sen klagar både näringslivet, och Almega på att det måste bli billigare att anställa framför allt unga??
Mig veterligen kostar det ca 1.7 ggr så mycket att hyra in? Det är både dyrare i längden, och med sämre resultat oftast, än om man direktanställt personal. Men märkligt nog är snittåldern på bemanningsanställda väldigt låg. Ett tag på Proffice i Helsingborg så hade vi enbart 15% ca som var över 30 år gamla. ( Det ser ungefär likadant ut i hela landet) Så myten om kostnaden är både framlagd och besvarad av de som trycker på om den… och fastslagen som myt.

Därför så undrar jag om facken inte ska ta tag i frågan. Ska vi ständigt gå på arbetsgivarnas myter, eller ska vi ställa krav på en schyst tillvaro? Fackledningarnas jobb är att säkra arbetstillfällen och villkor, inte att sälja ut arbete till sämre villkor.
Jag hörde någon förvirrad människa säga att om man förbjudit bemanningsbranschen så skulle människor bli av med jobben. Visst stämmer det att man skulle bli av med jobbet som inhyrd, men vem ska tillverka Volvos bilar? Vem ska packa Icas varor? Vem ska köra posten? Vem ska göra jobben på lagercentralerna?.. Jo just det. Rovdriften på arbetskraft finns kvar, och den kommer tvinga företagen att anställa. Ica skulle tvärstanna på 2 dygn utan bemanning. Volvo lär behöva gå ner på 1 skift, och så skulle de se ut i de flesta stora bolagen.

Så man borde på allvar ta sig en funderare på vad konsekvenserna av bemanningsbranschen blivit på svenska arbetsmarknaden. Det hade varit kul om någon kunde göra en analys av detta, och för att se hur pass låg arbetslösheten blivit.

stevO:

Finns bara en sak att göra om man är missnöjd, gå ur facket.

André Börvall f.d. klubbordförande proffice hbg:

Hur i hela fridens namn tänker du nu?
Ska du vinna matchen genom att gå av planen?
Nej, man gör så genom att man engagerar sig. Man diskuterar, fördjupar och bildar opposition i frågan, så att frågan kan tas upp på allvar. Att gå ur facken är det dummaste du kan göra i denna branschen. Utan dem så är du verkligen körd på alla sätt och vis.

Däremot är det viktigt att man informerar uppåt hur läget verkligen är på golvet, lika så till kamraterna i andra branscher. För endast med kunskap, solidaritet och sammanhållning kan man få bättre villkor. Därtill är det faktiskt så att det är medlemmarna som röstar fram vem som ska sitta i ledningarna i de olika förbunden.

LasseVbg:

”Jag hörde någon förvirrad människa säga att om man förbjudit bemanningsbranschen så skulle människor bli av med jobben. ”

Det är samma människor som hävdar att om man förbjuder vinster i vård, skola och omsorg så måste privata lägga ner och då förlorar en massa folk jobbet. Som att det arbete de gör helt plötsligt inte behöver göras mer och inte istället då kan ske i det offentligas regi.
Men egentligen säger dom att det jobb vi gör i det privata är onödigt och behöver inte göras….eftersom om dom lägger ner så kan inte personalen jobba någon annanstans.

stevO:

Klart man ska gå ur facket om man är missnöjd. Jag sitter inte och betalar för något som jag inte håller med om. Detta med bemanningsföretag har varit en het potatis oerhört länge och det blir inte nämnvärt bättre. Att sitta och läsa denna goja från Veli-Pekka Säikkälä är helt ofattbart för mig. Jag har vänt på steken och har gått ur facket. Man ska inte vara med i facket bara för att, man ska vara med för att dom gör någon nytta. Tyvärr har fackets makt försvunnit med tiden och det finns ingen anledning att vara medlem, gillar du inte jobbet så byter man.

Micke:

André Börvalls åsikter och tankar vittnar om att han har betydligt större erfarenheter av bemanningsföretagen och klart bättre verklighetsuppfattning än Veli-Pekka har.
Jag har också sett mycket av det André skriver om och det har säkert de allra flesta gjort, oavsett bransch.

Mikael Widéen:

StevO, då har du ingen nytta av kollektivavtalet som ger dig lönehöjning varje år? Ju färre som är med i facket desto svårare blir det att få igenom våra krav och hålla emot arbetsgivarnas. För det är fack och arbetsgivare som förhandlar om lönerna.

Arne Johansson:

StevO!
Kan hålla med om att facken gör mindre och mindre för den enskilde!. Dröjer väl inte länge innan bemanningsanställda har tagit över deras arbete också.

André Börvall f.d. klubbordförande proffice hbg:

Fakta är att det finns ingen i denna branschen som vill vara anställd i ett bemanningsföretag. Anledningen till att människor är anställda i ett bemanningsföretag är p.g.a att de måste ha mat på bordet, då alla lediga arbete i stora drag är via bemanningsföretag. Det är rovdriften på arbete som styr idag. Vi som arbetar i branschen är självhatande. Vi vill inte arbeta här, vi vill ha riktiga arbete. Anledningen till denna galenskap kan fortsätta är för att facken tillåter det.

Hur kan man göra ett avtal som dumpar alla andra avtal och lagar? Kan Veil-Pekka förklara hur det är förenligt med det fackliga löftet? Att självmant ställa de där ”10 som är villiga att ta arbetet till lägre villkor” utanför dörren.

Jag tycker man ska titta ut genom fönstret och se om det är en bemanningsbransch eller vår tids största legitima avtalsdumpning som sker. Jag har inte hittat ett bemanningsföretag som följer avtalet, eller lag. Jag har ändå träffat ett par tusen bemanningsanställda från nästan alla bemanningsföretag. Det är likadant överallt, stad eller län. Samma soppa, samma usla recept, och samma sorts galna kockar.

Hur många nya jobb tror man att det kommer att skapas, när en ”flexibel” person som måste jobba 88 timmar i veckan ersätter kundföretagens egna, dessutom utan övertidsersättning, för den förhandlade faktiskt LO bort för bemanningsanställda 2013.

Ett bra exempel är lagerbranschen, där det hela tiden ökar med andelen inhyrda, och kundföretagens egen personalkår ständigt minskar i procent. Jo men det är inte ”våra” avtalsområden. Vänta nått år så får du se resultatet. Jag hörde att Volvo har mer eller ett helt skiftlag med inhyrda. Scania har över 700 stycken.

De stackars få som vågar säga ifrån och kräver att lag och avtals följs i bemanningsbranschen blir ganska så kortlivade på företagen. Hur hade facken tänkt att man ska kunna kontrollera branschen om ingen vågar säga ifrån och informera facken om missförhållande?

Personligen blev jag sparkad från Proffice, för mitt fackliga engagemang (Handels stämmer Proffice i AD). Detta när man ställt krav på att lag och avtal ska följas.

Lite märkligt är att det tydligen bland annat skulle vara illojalt mot arbetsgivaren att man kontaktade arbetsmiljöverket som skyddsombud. Vi har 25 procent i sjukfrånvaro i Helsingborg på Proffice. Ja du läste rätt ca 25 procent konstant året om. Samma dag som Arbetsmiljöverket skulle göra inspektion var 40 procent av personalstyrkan i Helsingborg i behov av rehab. Detta är inte på ett år, utan enbart samma dag.

Man kan ställa sig frågan vad man får med detta kollektivavtal. Eftersom allt som kommer bli kvar är kostnaden för en stor del arbetsskadade människor. Samt en ekonomisk kris skapad på grund av att arbetarna tvingats konkurrera ner villkoren så pass att det slår på köpkraften hos svenska folket.
1. Vem ska då köpa allt vad industrin producerar?
2. Kallar man detta för samhällsansvar?
3. Är det värt det i slutändan?

kenneth sjödin:

Andre Börvall!
Du har mitt fulla stöd i ditt arbete och belysa verkligheten på svensk arbetsmarknad.
Kenneth Sjödin
GS-medlem

Den inhyrde (livegna):

Undrar när detta skulle kunna bli verklighet? Jag är inhyrd till ett företag och varit så i 5 år nu.. Trött på falskt hopp när det gäller anställning från personalchefer som ger blanka f-n i oss inhyrda som oftast behandlas som b-människor i jämförelse med de fastsanställda arbetarna, även om vi får jobba hårdare och får mindre upplärningstider mm, för att få vara kvar överhuvudtaget.

Dan Andersson:

Veli-Pekka ett par av de kranarna har du själv varit med och skapat. Vi behöver inte de sakerna. Du måste lära dig att arbetsgivarna är vår motpart!

Kommentera artikeln här.

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Bemanningens pris

INHYRNINGFör 20 år sedan var tanken att det skulle användas för att klara tillfälliga toppar. I dag har det blivit en permanent lösning, antalet bemanningsanställda har tiofaldigats. För många är det en väg in på arbetsmarknaden. Andra fastnar i en ­evighet av osäkra uppdrag. Som Antonio.

Bakom den europeiska jobbexplosionen

UtblickSedan 2013 har det skapats 5,4 miljoner nya jobb enbart i de 19 euroländerna. Men fyra av fem av dem är deltidsarbeten eller tillfälliga anställningar – och mestadels lågavlönade. DA visar i ett reportage från journalistnätverket Investigate Europe baksidan av det som kallats det europeiska jobbmiraklet.

"Krisen gav inget systemskifte i Sverige"

AnalysDet försvann 70 000 industrijobb i ett slag i Sverige - men arbetsmarknadens regler förändrades inte, skriver DA:s Harald Gatu. Inhyrningen har ökat, men de korta, otrygga jobben är inte fler och kollektivavtalen har fått extra hängslen och livrem för nästa kris.

Många får jobb hos kundföretaget

Ungdomar och utlandsfödda har större chans att få jobb på bemanningsföretag än hos andra arbetsgivare. Många går snabbt vidare till jobb hos kundföretagen.

”Av 110 operatörer är 46 inhyrda”

Catharina Berlin var klubbordförande 1998 på Evox-Rifa i Gränna, där anställda sades upp för att ersättas med inhyrda dagen därpå. Vad hände sedan?

”Det blev för dyrt att hyra in personal”

För tre år sedan var varannan arbetare inhyrd på Hjältevadshus. När DA nu kollar igen finner vi att bilden förändrats helt.

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

”Personalen är vår viktigaste resurs”

– Det ser ju ut som om branschen skulle vara mer skadetyngd än övriga och det tror jag hänger ihop med att vi inte är en utan många branscher. Det säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör på Bemanningsföretagen, som välkomnar en genomlysning av arbetsmiljön.

1

Var är debatten, var är kraven?

Krönika"Bemanningsavtalet är mer eller mindre ett bevis på att facket har misslyckats med att kontrollera villkoren", skriver Sara Flink om avtalet som löpte ut i dag.

Scanias kamp mot belastningsskador

På Scania har man på ett år minskat andelen inhyrda från 80 till 8 procent och jobbar aktivt mot belastningsskador: "Det kan går på tre veckor, en månad att bygga upp en skada", säger Christian Lindström på de inhyrdas egna fackklubb.

1

Utnyttjandet av unga oacceptabelt

LEDARE"Låt inte inhyrning bli ett sätt för företagen att strunta i dålig arbetsmiljö", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

"Vi söker en bredare syn"

Debatt"Vi i IF Metall vill hitta lösningar som både kan tillgodose företagens behov av ökad flexibilitet och de anställdas behov av ökad trygghet", skriver Veli-Pekka Säikkälä i en replik till Bemanningsföretagen.

5

"Ni saknar förankring i verkligheten"

Debatt"Det är som att se två visionärer måla varsin tavla föreställande någonting helt annat än vad det egentligen är", skriver André Börvall på DA Debatt.

2

"Ni utmanar den svenska bemanningsmodellen"

Debatt"Ingen kommer att tjäna på en facklig reglering där bemanningsanställda med automatik ska övergå i anställning hos kundföretaget."

1
André Börwall

"LO-facken skjuter sig själva i foten"

DebattFacken skjuter sig själva i foten när de inte driver de bemanningsanställdas frågor hårdare, skriver André Börvall, före detta klubbordförande för Proffice i Helsingborg, angående nya bemanningsavtalet.

5

"Utan organisering blir det julafton året runt"

Debatt"För att kunna försvara vårt avtal måste det ges bättre möjligheter att organisera inhyrda. Annars chansar många företag på att komma undan med sämre villkor." Johan Sandberg, ombudsman för IF Metall i Sydvästra Skåne.

Dags för nytt avtal för inhyrda

InhyrningBemanningsfrågan är en av industrins mest eldfängda frågor. Om några veckor möts parterna för att förhandla om ett nytt avtal, det nuvarande går ut den sista april.

7

Här är LO-fackens krav

Facken kräver höjd garantilön, stopp för vikariat samt lön för all tid som den anställde är tillgänglig. Motparten önskar fler anställningsformer i bemanningsavtalet.

6

"Bäckström verkar tondöv"

LedareDA:S chefredaktör Helle Klein svarar branschorganisationens vd i debatten om det nya bemanningsavtalet.

"Arbetsgivarna håller sig till avtalet"

Debatt"Det är en historielös bild av verkligheten", skriver Henrik Bäckström på Bemanningsföretagen.

1

"Stoppa det moderna slaveriet"

Ledare"Många upplever att arbetsgivare försöker runda las med hjälp av bemanningsavtalet", skriver Helle Klein i en ledare.

Bemanningsbranschen vill fortsätta att öka

"Rimligt att fördubbla omsättningen", tror Henrik Bäckström på Bemanningsföretagen.

"Jag kan ju inte neka till att jobba"

Jobba när kunden vill. Det är affärsidén för bemanningsföretagen. Andreas (påhittat namn) berättar hur det är att aldrig vara riktigt ledig.

Läs mer från Dagens Arbete:

”Höj gärna lönen – men gör det rättvist”

DEBATTDet är sorgligt att facken börjat närma sig arbetsgivarnas och de liberala politikernas krav på ökad lönespridning som någon positivt, skriver Anders Törnberg (S).

Industrin och klimatet

”En klimatstrejk riktar kraven åt rätt håll”

DEBATTEn generalstrejk för klimatet riktar kraven gentemot politikerna – till skillnad från exempelvis bensinskatt, som mest drabbar vanliga arbetare utan att ge några långsiktiga lösningar, skriver medlemmarna i verkstadsklubben på RZ Zam Parts, i Karlstad

”Självklart att industrin är en del av lösningen”

DebattVi talar ofta om hur viktig industrin är för välfärden, men mer sällan om hur viktig industrin är för att rädda klimatet. Men för det behövs politikernas stöd, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

”Det behövs en tydlig politik”

DebattSverige är väl rustat att bli fossilfritt till 2045. Men för att nå dit får inte de som drabbas av omvandlingen lämnas skyddslösa. Det behövs tydlig politik, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare för regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

1

”Dags för kollektiv kamp för klimatet”

KRÖNIKANu måste vi i den internationella fackföreningsrörelsen stiga ner från åskådarplatsen och förena oss med Gretas rörelse, skriver GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

1

”Fackens roll avgörande för en rättvis framtid”

DebattHur kan vi undvika att arbetstagarna får betala priset när utsläppen ska minska? Ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet måste bindas samman, skriver Sofia Östmark, kanslichef på Union to union.

2

Makten över företagen

Thomas Franzén, före detta vice riksbankschef.

”Kortsiktigheten hotar framtiden”

DEBATTFöretagens kortsiktighet är det stora hotet mot framtiden, skriver Thomas Franzén, före detta vice riksbankschef. Med höga avkastningskrav blir det svårare för politiken att undvika en djup depression. Han efterlyser ”en ordentlig diskussion om kapitalmarknaden och företagens roll”.

2

Bensinupproret

”Att säga att det handlar om överlevnad är verkligen att ta i”

Replik”I stället för att stödja ett lyxuppror som vill sänka bensinpriset, stöd ett som vill öka möjligheten till avdrag för jobbresor eller sänka fordonsskatten för dem som bor i glesbygd. Där finns det dessutom en reell möjlighet att påverka lagstiftaren och förändra”, skriver Kennet Bergqvist.

5

”Det handlar tamejfan om vår överlevnad”

DEBATT”Ska vi som tvingas resa längst, med de sämst betalda yrkena, stå för allt?” Carl Hällströmer, brevbärare och deltagare i Bensinupproret, svarar Kennet Bergqvist om bensinpriser och nedmontering av samhällsservice i glesbygd.

2

”EU-parlamentet ligger närmare är du tror”

DEBATT”Varför ska du rösta i EU-valet? Låt mig ge dig flera goda skäl. Både till dig som industriarbetare, fackmedlem och människa”, skriver Aleksandar Srndovic, avdelningsordförande för Pappers i Hallstavik.

Tacka f-n för att vi är olönsamma

DEBATT”Vi ställs mot maskinerna och förväntas att vara lika effektiva, lönsamma och till samma låga kostnad. Robotarna måste betala skatt som alla andra på de jobb som utförs. Det finns säkert redan färdiga algoritmer för detta”, skriver DA-läsaren Kjell Dahlén.

”Alla måste få ta del av vinsten”

DebattDet behövs bättre kompetensutveckling och att även de anställda får ta del av automationens vinst, om företagen vill att människor ska se positivt på omställningen. Det skriver Carl Melin på TCO:s tankesmedja Futurion.

Foto: Juliana Wiklund

”Samhall sviker sitt uppdrag”

Debatt”Samhall sviker till stora delar sitt samhällsuppdrag och redan utsatta människor får betala priset”, skriver Mats Jutterström, som studerat Samhall och andra statliga bolag.

10

Bemannings­företag eller fackförening?

DEBATT”Om de lokala verkstadsklubbarna skall överleva i framtiden måste splittringen genom inhyrning stoppas", skriver en bemanningsanställd industriarbetare.

4

Industrin och jämställdhet

”Reglerna finns – men vi måste se till att de efterlevs”

DebattDet finns redan tillräckliga regler, fokuset behöver ligga på förebyggande arbetet mot sexuella trakasserier. Här behövs fortsatt intensivt samarbete mellan parterna så att riktlinjerna också efterlevs, skriver Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten.

1

”Kvotera. Just do it”

DEBATTEftersom det är bevisat att det är för få kvinnor i bolagsstyrelser är det väl bara att åtgärda genom kvotering? Som arbetstagare är jag för övrigt själv inkvoterad”, skriver Kenneth Bergqvist, på Indexator i Vindeln.

1

Farliga vibrationer

”Vibrationsskadade patienter är en del av vår vardag”

DEBATT”Vibrationsskadorna vi återkommande ställs inför är helt onödiga och har uppkommit på grund av felaktig och ibland olaglig hantering av verktyg. Vi vill vädja till alla att ta problemet på allra största allvar.”  Det skriver sex forskare i arbets- och miljömedicin.

3

”Alla måste stå upp för en nollvision mot dödsolyckor”

DEBATT”Det är provocerande och nonchalant att en del partier i Sveriges riksdag väljer att rösta emot en nollvision mot dödsolyckor.” Det skriver representanter för sex IF Metall-avdelningar i norra Sverige.

Striden om arbetsrätten

”Vi ska inte vara rädda för att prata om las”

DEBATTUppgörelsen med C och L kommer inte att leda till de förändringar som befaras, med hotet om ett nyval så nära. Och att diskutera las är tvärtom viktigt, så att lagen tillsammans med krav på omställning och höjd a-kassa faktiskt skyddar arbetarna. Det skriver Alexandar Srndovic, på Pappers i Hallstavik.

1

”Det finns en gräns för flexibiliteten”

DebattArbetsrätten har nu blivit en central politisk fråga. Men det är inte las som är krånglig och otidsenlig, det är slimmade personalavdelningar och minskad tro på fackliga förhandlingar som ställer till det, skriver Mikael Ybert, avdelningsordförande på Pappers i Skutskär.

1

”Det minst onda är inte nog!”

DEBATT Är ”det minst onda alternativet” tillräckligt skäl till att förlama nödvändig kamp mot samhällets orättvisor, skriver Jan-Olov Carlsson, ordförande för IF Metallklubben vid Volvo Lastvagnar i Umeå. 

5

Skuldfällan

”Det måste bli lättare att få skuldavskrivning”

Debatt”Vi har i dag en för alla öppen kreditmarknad. Det måste rimligen balanseras av en motsvarande för alla öppen väg ut.” Det skriver två forskare efter våra artiklar om skuldfällan.

1

INDUSTRI PÅ HÖGVARV

”Inför gränsvärden för belastning”

DEBATT”Om man har en fast gräns för hur mycket som är tillåtet att belasta kroppen under en vanlig arbetsdag, är det mycket lättare att kräva åtgärder om belastningarna ligger över gränsen”, skriver två forskare inom Arbets- och miljömedicin.

”Nationalism är farligt för mänsklig­heten”

Debatt”På Balkan ställde nationalisterna grupper mot grupper, och det var början till ett av historiens värsta folkmord.” Krigsveteranen och industriarbetaren Kennet Bergqvist uppmanar alla att rösta bort rasism och nationalism i valet.

”Därför stöder facken S”

DEBATT”Det finns skäl till varför Svenskt Näringsliv uppvaktar Moderaterna och Sverigedemokraterna, det gynnar deras medlemmar. Det finns lika grundliga skäl till att LO-facken uppvaktar Socialdemokraterna. Det gynnar deras medlemmar”, skriver Thomas Lindell, som jobbar på Älvsbyhus och är förtroendevald i GS.

”Låt dig inte förföras av högerns locktoner”

DebattTill valet 2006 bländades väljarna av löften om skattesänkningar, och frågan om a-kassan och välfärden kom i skymundan. Men Alliansen genomförde sin arbetarfientliga politik då, och kommer att göra det igen om de får chansen. Och nu tillsammans med SD, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

”M är inte för vanligt folk”

DEBATT”Att göra fattiga människor fattigare är inte ett sätt att skapa ett tryggare Sverige”, skriver Jan Öberg, ordförande för Pappers Avdelning 16 i Ortviken.

2

”SD och Alliansen är löntagarfientliga”

DEBATT”I de fall facket inte nått fram förhandlingsvägen har S beslutat att politiskt genomföra löntagarnas krav – efter motstånd från de borgerliga partierna.” Det skriver fem tidigare fackligt förtroendevalda från fyra olika LO-förbund, och uppmanar alla väljare att tänka till noga inför det kommande valet.

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

”Saneringsföretag måste kontrolleras hårdare”

DebattDet måste göras fler kontroller och bli större fokus på asbest vid utbildning av berörda skyddsombud och arbetsledare. Det skriver Johnny Daveman, ombudsman och regionalt skyddsombud för Byggnads Stockholm-Gotland, efter Dagens Arbetes granskning.

”Det finns inget omfattande missbruk”

Debatt”Skuggsamhället är skadligt, men kopplingarna till arbetskraftsinvandring är ofta rent felaktiga”, skriver Caspian Rehbinder, från tankesmedjan Timbro.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.