Industriarbetarnas tidning

Här bloggar Dagens Arbetes chefredaktör, Helle Klein, om alltifrån möten med fackliga medlemmar runtom i Sverige till debatter med makthavare i samhälls- och arbetslivet. Här blandas högt och lågt, allvar och roligheter, det politiska med det mer personliga.

Lyssna på industrin, Hadzialic

31 maj, 2016

Skrivet av

Dagens Arbete har granskat krisen för yrkesgymnasierna. Det är ett allvarligt problem då industrin skriker efter utbildad och kompetent arbetskraft. Jag skrev på ledarplats: Höj statusen på yrkesgymnasiet!

Ministern Aida Hadzialic delar oron och skrev på debattplats i DA om vikten av att säkerställa kompetensförsörjningen. Hon pekade på att LO och Svenskt Näringsliv tillsammans med staten har utropat 2016 till Yrkesutbildningens år. Ministern pekade också att industriutbildningarna bör ge högskolebehörighet. Det är en viktig principiell markering.

Men det finns mer att göra, vilket IF Metalls ordförande Anders Ferbe visar i sitt debattinlägg som svar på ministerns.

” För drygt 10 år sedan tog IF Metall initiativ till Teknikcollege. Vi såg en utveckling där ungdomar valde bort industriprogrammet, parallellt med en dramatisk teknikutveckling inom svensk industri – som ställde allt större krav på medarbetarnas kompetens”, skriver Ferbe.

Teknikcollege bygger på gymnasieskolans teknikprogram i kombination med ett tekniskt inriktat yrkesprogram. Det har byggts upp i samverkan mellan fack och arbetsgivare inom industrin.

Ferbe konstaterar att den uppdelning som präglar svensk gymnasieskola, mellan studieförberedande utbildningar och yrkesutbildningar, inte passar industrins behov. Industrin efterfrågar teoretiska praktiker och praktiska teoretiker.

Det finns ett färdigt förslag i en statlig utredning som bygger på erfarenheterna från Teknikcollege. Om minister Hadzialic vill göra något konkret för att värna industrins kompetensförsörjningsbehov kan hon redan nu göra politik av utredningens förslag.

Hadzialic har markerat bra mot Björklunds idé att de som ska jobba i industrin inte behöver några teoretiska kunskaper, men snäva inte in gymnasiebegreppet utan se till att yrkesutbildningarna klarar att både ge högskolebehörighet och utveckla en pedagogik i nära samverkan med industriföretagen. Teori och praktik är kunskapskällor som befruktar varandra. Och framförallt måste yrkesutbildningarna vara relevanta så att eleverna kan bli anställningsbara när de gått klart utbildningen.

Lyssna på industrin och utveckla yrkesutbildningen, Hadzialic!

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.