Industriarbetarnas tidning

Debattartiklar är texter som tar ställning. Åsikterna är skribenternas egna.

”När alla får jobb – då känner jag stolthet”

31 augusti, 2017

Debatt Arbetslösheten för ungdomar kan utrotas med det lärlingsavtal som Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna och IF Metall nu har tecknat. Samtidigt tryggas konkurrenskraften för industrin och tjänstesektorn, skriver industriledaren Carl Bennet.

Om skribenten

Carl Bennet är huvudägare och styrelseordförande i Getinge, Lifco och Elanders och styrelseledamot i de börsnoterade bolagen Holmen och Lundbergs. Han har varit drivande i att ta fram den lärlingsutbildning som parterna nu tecknat avtal för. Hans industrikoncern har 27 000 anställda.

Läs mer:

Avtal klart för lärlingar

 

Sveriges industriskolor i kris

 

När alla får jobb – då känner jag stolthet.

I en otrygg värld framstår Sverige som en förebild för internationella bedömare. World Economic Forum skriver: ”Om du är svensk borde du vara ganska stolt över dig själv just nu. Sverige slår andra länder på i princip allt”. OECD fyller på med att ”svensk ekonomi växer starkast bland rika länder”.

Den svenska modellen har lyckats förena ekonomisk tillväxt, social välfärd, och humanism. Grunden har varit full sysselsättning, arbetsfred och en exportindustri vars ekonomiska framgångar tryggat välfärd och social rättvisa. Som industriledare med totalt 27 000 anställda känner jag stolthet för detta.

Men bilden är inte entydig. Jag känner en växande oro för ett utdraget systemfel med en stigande arbetslöshet – trots ekonomiskt goda tider. Just nu är 356 000 personer arbetslösa. Av dessa är 53 000 under 24 år. Samtidigt skriker vården efter folk. Industrin saknar yrkeskunniga och brottas med uppenbara flaskhalsar som hotar den industriella utvecklingen. Enligt arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg behöver Sverige ett invandringsöverskott med 64 000 människor under lång tid för att klara tillväxten.

Ett samhälle som inte kan ge de unga och nyanlända ett meningsfullt arbete och chans att utveckla sig har på sikt ingen framtid. Det är lätt att identifiera problemet. Jag har i tre år sökt finna en väg ut ur ungdomsarbetslösheten. Den finns i det mångåriga lärlingssystemet som Tyskland och Österrike har. Där är ungdomsarbetslösheten väsentligt lägre, där har också arbetsmarknaden tryggat den kompetens som behövs för att uthålligt ligga i topp.

Men trots att inget annat utbildnings- och anställningssystem har samma helhetslösningar som lärlingssystemet har frågan ändå varit svårlöst i Sverige. Det nya avtalet mellan Teknikföretagen, Industriarbetsgivarna och IF Metall – samt ett inom vårdsektorn är en konstruktiv öppning som äntligen kan knäcka problemet.

I vårt system Svensk gymnasielärling är lärlingen elev i gymnasieskolan och samtidigt anställd med lön hos en arbetsgivare. Upplägget är smidigt och följer avtal och andan i den svenska modellen. Det bygger på att koppla samman arbete med kvalificerad utbildning. Halva tiden är eleven i skolan, och halva tiden arbetar han eller hon på företaget.

Det finns 16 skolor som startar redan nu i höst och fler är på gång. Det är bra, för i dag söker bara 25 procent till gymnasiets yrkesutbildningar. Det borde vara dubbelt så många. Ofta nämns missuppfattningen att ett yrkesprogram inte kan leda vidare till högre studier som en orsak till det låga intresset att söka en yrkesutbildning. Det kan vara så, vilket är olyckligt.

”Svensk gymnasielärling” leder till yrkesexamen och möjligheter att gå vidare till högre studier. Lönen i modellen är en ny motivationsfaktor för både den som söker till gymnasiet och den som går utbildningen. Lärlingen utbildas med förutsättningar och villkor som gäller i arbetslivet och då är lön naturlig och motiverande för individen.

Skolan har ansvar för utbildningen. Kostnaden för lärlingens lön delar arbetsgivarna och staten på. Efter utbildningen får eleverna oftast ett fast jobb på företaget. Arbetsgivarna tryggar därmed kompetensbehovet i ett flexibelt arbetsliv och riskerar inte felrekryteringar. Företaget slipper ansvaret för dokumentation av utbildningstiden – det kan skolan bäst.

Detta system kompletterar andra modeller som till exempel Yrkesintroduktionsanställningar. Skillnaden mot dessa är, som framgått innan, att gymnasielärlingar är elever på ett yrkesprogram på gymnasiet och skolan är ansvarig för utbildningen. När det gäller Teknikcollege är gymnasial lärlingsanställning en utbildningsform som ligger rätt i linje med samverkansformen och förhoppningsvis ytterligare kan bidra till ökad attraktivitet och kvalitet.

Målet är att nu få igång ett pilotprojekt och ett lärlingssystem med kollektivavtal som på sikt kan leda till att 60 000 unga får både lön, utbildning och anställning. Sveriges konkurrenskraft tryggas och vi förblir bland de bästa i världen.

Jag har varit engagerad som företagsledare sedan 1989. Jag har i samarbete med mina anställda byggt och utvecklat kvalitetsproduktion både i Sverige och internationellt. Jag har på nära håll upplevt vad det betyder för människor att bli sedda och behövda. Det ger dem kraft och vitalitet och skapar kvalitet på alla områden.

Det är ett sådant samhälle jag vill medverka till att skapa. Vi har inte råd att kasta bort unga i en arbetslöshetskö som hotar att förbli lång som på 1930-talet. Med ett lärlingssystem grundat på kollektivavtal utrotar effektivt ungdomsarbetslösheten och det skulle också kunna användas för att ge nyanlända utbildning, arbete och identitet.

Då kan vi i Sverige fullt ut känna den stolthet World Economic Forum prisar oss för.

Carl Bennet, industriledare

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.