Industriarbetarnas tidning

Nu höjs insatserna i tysk avtalsrörelse

17 november, 2022 - 13:27

Skrivet av

Avtal eller storstrejk Efter veckor av varningsstrejker går nu löneförhandlingarna för 3,9 miljoner anställda i tysk verkstadsindustri in i en avgörande fas. Något som följs noga av parterna i Sverige.

– Det är viktigt hur det går i vårt största konkurrentland, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Under högljutt blåsande i visselpipor samlades i tisdags 20 000 strejkande bilarbetare utanför Audi-fabriken i sydtyska Ingolstadt. Det var kulmen på den våg av kortare så kallade varningsstrejker som fått hundratals fabriker att stanna för några timmar runt om i Tyskland de senaste veckorna.

Sedan avtalet för den tyska verkstadsindustrin mellan facket IG Metall och arbetsgivarna gick ut i slutet av september har förhandlingarna gått trögt. IG Metall kräver 8 procent i lönelyft i ett ettårigt avtal för att bland annat kompensera för den höga inflationen. Det är det högsta kravet sedan 2008.

Arbetsgivarna har å sin sida vägrat gå med på några löneökningar alls och i stället erbjudit en engångsutbetalning på 3 000 euro i ett avtal över 30 månader. Något som förkastats av facket.

– Det engångsbelopp som hittills erbjudits är inte en grund för seriösa förhandlingar. Anställda behöver permanenta och anständiga löneökningar, hälsade IG metall-ordföranden Jörg Hoffman.

I dag, torsdag, inleds den femte förhandlingsrundan i den bilindustri-tunga delstaten Baden-Württemberg. Om man inte lyckas träffa något avtal kommer facket trappa upp konflikten med 24-timmarsstrejker och eventuell storstrejk.

– Jag bedömer det som rätt stor chans att man når ett avtal nu. Det är i Baden-Württemberg man traditionellt brukar teckna avtal först och så att säga sätta märket för resten av delstaterna, säger Jonathan Herlitz, utredare på IF Metall med särskilt fokus på Tyskland.

Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare. Foto: TT Nyhetsbyrån

Skulle de teckna ett bra avtal, finns det möjlighet för oss att höja lönerna mer i Sverige utan att vi försämrar vår konkurrenssituation.

Och vad som händer i Tyskland har bärighet på svensk avtalsrörelse.

– Vi följer naturligtvis det, våra löneökningar måste gå i takt med Europa eftersom det är där våra viktigaste konkurrenter finns. Skulle de teckna ett bra avtal, finns det möjlighet för oss att höja lönerna mer i Sverige utan att vi försämrar vår konkurrenssituation, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Enligt honom är just delstaten Baden-Württemberg extra viktig att hålla ögonen på från svensk horisont. Delstaten har runt 10 miljoner invånare är Tysklands rikaste region. Arbetskraften består av cirka 4,5 miljoner, varav cirka en miljon i industrin, direkt eller indirekt. Precis som i Sverige. Runt Stuttgart-området finns de stora biltillverkarna Daimler Benz och Porsche samt elektronikföretaget Bosch.

– Det är en rätt bra spegel, som ett litet Sverige i Tyskland, säger han.

Det finns dock avgörande skillnader mellan svensk och tysk avtalsrörelse.

– Man ska inte jämföra alltför mycket, vi har helt olika system. Vi gör upp om utgående löner. De gör upp om hur mycket minimilönerna ska höjas i de olika avtalen. När vi träffar avtal så blir det ett märke för hela arbetsmarknaden. I Tyskland finns det inte några sådana förhållanden. Det påverkar inte hur lönerna ökar i tjänstesektorn exempelvis. Det är helt fristående, säger Veli-Pekka Säikkälä.

En annan skillnad är engångsbeloppen, som fått allt större betydelse i Tyskland under senaste åren. Faktum är att de så kallade tarifferna – minimilönerna i avtalen – inte höjts alls i verkstadsindustrin sedan 2018. Löneökningar har i stället betalts ut i engångsbelopp, vilket staten också uppmuntrat genom att göra utbetalningar på upp till 3 000 euro skattefria för arbetsgivaren.

Den trenden vill IG Metall bryta. Permanenta löneökningar är ett absolut krav. Men troligtvis kommer slutresultatet bli en kombination av engångsbelopp och löneökningar, tror IF Metalls utredare Jonathan Herlitz.

– Förmodligen kommer det landa i ett liknande avtal som det inom stålindustrin och kemiindustrin, säger han.

I förhandlingarna i stålindustrin gick IG Metall först ut med ett krav på 8,2 procents löneökningar. Slutresultatet, i avtalet som tecknades i somras, blev 6,5 procents löneökningar på 18 månader och 500 euro i engångsbelopp. I kemiindustrin tecknade fack och arbetsgivare avtal i oktober på 20 månader som ger sammanlagt 6,5 procents löneökningar och två engångsbelopp om vardera 1 500 euro.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Du kanske också vill läsa…

Nytt avtal i tyska verkstads­industrin

Nytt avtal i tyska verkstads­industrin

Tyska IG Metall har tecknat ett tvåårigt avtal för verkstadsindustrin. De anställda får löneökningar på 4,25 procent i snitt per år, samt engångsbelopp på sammanlagt 3 000 euro.

Lägstalönerna en stötesten för LO

Lägstalönerna en stötesten för LO

På tisdag avgörs det. Kommer de 14 LO-förbunden att samordna sina avtalskrav eller inte? I förra avtalsrörelsen hoppade Kommunal av dagen innan förbunden skulle samlas. I Dagens Arbetes avtalspodd kollar reportern Anna Julius hur läget är.

En magisk gräns spräcktes – men osäkerheten består

En magisk gräns spräcktes – men osäkerheten består

Vi kan komma överens – även när det blåser kallt. Kanske är det det viktigaste budskapet från både fack och arbetsgivare, skriver Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Facken säger nej till första avtalsförslaget

Facken säger nej till första avtalsförslaget

”Nivåerna måste upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

”Det är ren och skär självbevarelsedrift”

”Det är ren och skär självbevarelsedrift”

i vill till varje pris undvika att lönerna börjar bidra till en inflationsspiral, skriver IF Metalls Marie Nilsson och Veli-Pekka Säikkälä.

”IF Metalls uttalande en rak käftsmäll i medlemmarnas ansikten”

”IF Metalls uttalande en rak käftsmäll i medlemmarnas ansikten”

Vad har hänt med fackets syn på klassisk fördelningspolitik? skriver Waldemar Tapojärvi, gruvarbetare i Kiruna.

Här står parterna inför avtalsrörelsen

Här står parterna inför avtalsrörelsen

Att årets avtalsrörelse är speciell är fack och arbetsgivare överens om. Och att det är inte lönerörelsens uppgift att se till att du får mer pengar kvar i plånboken när inflationen drar iväg. Men sen går synen isär, inte minst på hur det går för svensk industri.

Volvo­anställda får engångsbelopp 

Volvo­anställda får engångsbelopp 

Jobbar du hos någon av de stora biltillverkarna hör du till ”vinnarna” i de lokala löneförhandlingarna – i alla fall jämfört med andra.

Parterna ska svara på förslag i morgon

Parterna ska svara på förslag i morgon

Parterna har fått en första hemställan, avtalsförslag, från de opartiska ordförandena Opo.

Nej till förslag om treårigt avtal

Facken inom industrin säger nej till förslaget om ett treårigt avtal – ”med tanke på det osäkra läget i världen och inflationen”.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.