Industriarbetarnas tidning

Goda tider för svenska bruken

28 februari, 2023

Skrivet av

Stora vinster Den svenska massa- och pappersindustrin gör miljardvinster, visar DA:s kartläggning. ”Nu är det dags att omsätta en del av vinsterna i fler anställda”, säger Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Pappers ordförande Pontus Georgsson. Foto: Niklas Porter

Bruken har haft goda ­tider i många år nu. Vi har pratat med de lokala före­trädarna och bilden de förmedlar är entydig: Svensk pappers- och massaindustri upplever en guldålder av sällan skådat slag.

– Jag kan inte minnas när företagen gick med sådana här vinster senast. Och jag har ändå varit med i 30 år, säger Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Hans motpart Per Hidesten, vd på ­Industriarbetsgivarna, tvingas också tänka till ordentligt.

– Precis före 2007, innan Lehman Brothers-kraschen, hade vi också en vinst-peak, säger han efter att ha funderat en stund, och erkänner utan omsvep att massa, papper och även träindustrin gått bra i flera års tid.

Listan på bruk som gör guld av skogen är lång: Braviken och Hallstavik inom ­Holmenkoncernen gör, numera, miljardvinster. Liksom Smurfit Kappas anläggning i Piteå. SCA-bruken Munksund (all time high), Obbola och inte minst Östrand, som under ett kvartal toppade med en över 50-procentig avkastning.

Aspa och Billingsfors inom Ahlstrom-koncernen lägger goda år bakom sig, liksom det nyss avyttrade Stora Enso-bruket Nymölla, som också passerar vinstmiljarden.

Det behövs fler arbetskamrater ute på bruken.

Pontus Georgsson, Pappers ordförande.

De goda tiderna har sköljt över stora och små. Men ohotade i den absoluta toppen ligger Södrakoncernens tre bruk i Mönsterås, Mörrum och Värö. De landar på en vinst uppemot sju miljarder!

Nu tycks dock det lilla roliga vara över för den här gången.

Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna. Foto: Rikard Westman

Per Hidesten pekar på den nedgående konjunkturen för träindustrin, orsakat av minskat byggande. Att leveranserna på papper och kartong, liksom grafiskt papper, minskar eller dämpats.

– Massa är väl det som sticker ut som det mest positiva.

Det hörs att en avtalsrörelse står för dörren.

Pontus Georgsson instämmer i att branschen visat goda resultat i många år, även om covidtiden var påfrestande för en del bruk.

– Jag har svårt att se att marknaden ska bli sämre kommande år.

– Och det är ett fåtal arbetsplatser som har det kämpigt, typ Klippan, Lessebo och i viss mån Domsjö (Aditya Birla).

Just Klippan och Lessebo nämner även Per Hidesten som exempel på bruk som har och har haft svårt på senare tid. Båda bruken är hårt drabbade av stigande priser på el och gas. I Klippans fall har man till och med investerat i en kombipanna, för att elda olja.

Inför avtalsrörelsen menar Pontus Georgsson att de nu lagda lönekraven inte kan kompensera inflationen. Men det finns annat på kravlistan, anser han. Nu när vinsterna samlats på hög.

– Det behövs fler arbetskamrater ute på bruken.

Han pekar på att det blivit allt svårare att få ledigt eller sammanhängande ledighet. Folk jobbar mer övertid. Företagen har blivit alltför slimmade.

– Man ska inte behöva stanna fabriken för att skiftarbetare saknas. Många känner krav att rycka in på sin lediga tid.

Arbetsgivarna har utnyttjat detta länge nog, menar han.

– Pappers har närmat sig förhållandena i vården i detta avseende.

Vi ser stora risker framåt. Lessebo, Klippan, Rottneros är de första tecknen.

Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten om elprisets påverkan.

En fråga som återkommit vid DA:s rundringning är elpriserna. Hur stort problem är det i branschen?

– Många arbetsplatser har varit duktiga på att effektivisera sin användning av el, säger Per Hidesten.

– De har också varit bra på att säkra priserna på el. Här lär det bli en ny situation framöver, när elavtalen ska förhandlas om. Elkostnaderna kommer att öka.

Läs också

Pappersbruk eldar olja – för att klara elkrisen

Energikrisen slår hårt mot den svenska pappersindustrin. Flera bruk har börjat elda olja för att klara produktionen. Andra ändrar arbetstiderna för att få ner elräkningen. Samtidigt tjänar massaindustrin stora pengar på att sälja el.

Pontus Georgsson menar att elpriserna slagit olika.

– Vissa har drabbats brutalt medan andra täljer guld.

De senare är massabruken och en del integrerade bruk (massa/papper), där processen i sig ger gratis energi.

– Elpriserna är tokhöga. Vi behöver stabila och hyfsat låga priser. Ser man till hela industrin, även den utanför vår bransch, går det inte att betala fem kronor per kilowattimme.

Per Hidesten menar att man varnat för den här situationen.

– Vi ser stora risker framåt. Lessebo, Klippan, Rottneros är de första tecknen.

Har fack och arbetsgivare gjort tillräckligt för att lyfta fram elpriserna i den allmänna debatten?

– Tydligen inte tillräckligt för att kunna påverka, säger Pontus Georgsson.

– Den nya regeringen måste lösa frågan här och nu, konstaterar Per Hide­sten. 

Läs också

Från skogen till varukorgen

Det mesta som bruken producerar blir i slutänden till sådant vi använder i vardagen. Ofta utan att tänka på vem som tillverkar vad – och var det sker.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Bojkott mot transport av Teslabilar genom Norge

Bojkott mot transport av Teslabilar genom Norge

”En tydlig signal till Tesla om att de inte kan transportera svenska Tesla genom Norge”, säger Fellesförbundets Jørn Eggum.

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar i hela Norden inom kort

Källa: Stopp för transporter av Teslabilar i hela Norden inom kort

Danska transportfacket har varslat om sympatiåtgärder och även de norska och finska facken väntas lägga varsel inom kort, erfar Dagens Arbete.

Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om

Så blev kampen för några bilmekanikers villkor en storstrid alla pratar om

Från varsel till sympatiåtgärder. Fem veckors strejk för att värna den svenska modellen.

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Så många strejkar på Tesla – IF Metall går ut med siffra

Tesla hävdar att över 90 procent av personalen arbetar, trots strejken. Nu går IF Metall ut med en egen siffra.

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Teslas registreringsplåtar blir kvar hos Postnord: ”Glädjande”

Tesla får inte genast tillgång till de registreringsskyltar som blockerats av facket.

Så kan Tesla runda postblockaden

Så kan Tesla runda postblockaden

Transportstyrelsens registreringsskyltar får bara skickas via Postnord, men det finns sätt att kringgå stoppet.

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Facket till Musk: ”Galenskap att inte teckna kollektivavtal i Sverige”

Nu får Teslaägaren svar på tal – ”klart man vill att det ska slå hårt”.

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

Totalstopp för nya Teslabilar får Elon Musk att reagera: ”Galenskap”

De nya uppgifterna får Tesla-ägaren att bryta tystnaden på sin plattform X.

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Karta: Så här utvidgas strejken – dag för dag

Snart ökar trycket på Tesla ytterligare när fler stridsåtgärder genomförs.

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren dementerar: Ingen order har kommit från Elon Musk

Medlaren Kurt Eriksson dementerar uppgifterna om att Elon Musk nu ska ha lagt sig i den svenska konflikten.

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

Fackens hårda ord mot Svenskt Näringsliv: ”De är syltryggar”

”Det kan påverka konflikten, att den blir längre.”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

Svenskt Näringsliv vill se över rätt till sympatistrejk: ”Inte rimligt”

”Det måste vara Teslas val”, säger Svenskt Näringslivs vd Jan-Olof Jacke.

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Inga byggarbeten på Teslas verkstäder – ”Det får stå och förfalla”

Byggnads ordförande Johan Lindholm: ”Tror absolut att det är hundraprocentig uppslutning.”

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

Fackets nya steg: Stoppa kritiska delar till Tesla-bilar

”Utan den detaljen kan man inte leverera bilen.”

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

IF Metall: Medlemmar som inte strejkar ska uteslutas

”Har förbundsstyrelsen beslutat om en konflikt så har man en skyldighet att delta i den.”

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

IF Metalls nya taktik: Så mycket höjer de strejkersättningen

Högre ersättning ska få fler att sluta upp

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Strejkbrytare – en krigsförklaring mot fackföreningsrörelsen

Harald Gatu: Teslas strejkbrytare tvingar oss tillbaka till tiden när arbetare ställdes inför frågan: Vilken sida står du på?

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

All billackering av Teslor stoppas: ”Vi kommer stänga ner allt Tesla-arbete”

Målarna varslar om totalstopp för all lackering av Tesla-bilar.

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Det här betyder kollektivavtal för Teslas mekaniker

Rimliga villkor och garanterad lön ställs mot osäkra aktieoptioner

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas  tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

”Vi skickar ut trasiga bilar” – Tesla-anställdas tuffa arbetsvillkor drabbar kunder

Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken.

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

Perspektiv: Motor­branschen förlorare – ”Har Svenskt Näringsliv ringt Elon Musk?”

”Utan kollektivavtal kan Tesla när som helst och utan diskussion sänka lönen och försämra villkoren för de anställd”

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

”Partiell strejk” på Tesla – många rädda efter hot enligt IF Metall

IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä konstaterar att långt ifrån alla bilmekaniker på Tesla deltar i strejken.

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Spänt läge för strejkvakterna i Malmö: ”Hotade med att ringa polisen”

Så har strejken slagit på Teslas verkstäder runt om i landet.

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Tesla-anställd: ”Är man obekväm, då får man sparken”

Obetald övertid, arbetsmoment med minutkrav – stenhårda produktionskrav på Tesla enligt anställda

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

Det här gäller när du strejkar – vi har listan

I fredags inleddes en strejk på Teslas alla bilverkstäder i landet. Vi har tagit fram en lista på vad som händer vid en strejk, vad du får och inte får göra.