Skuggsamhället är livsfarligtDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

”Att fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen”Carl-Einar Häckner om att ta emot sin ålder.

Det nya arbetslivet

”Vi söker en bredare syn”

Veli-Pekka Säikkälä är avtalssekreterare på IF Metall

Veli-Pekka Säikkälä är avtalssekreterare på IF Metall,

Replik, bemanningsdebatten.

Det framgår med all tydlighet av Henrik Bäckströms inlägg att han enbart företräder Bemanningsföretagen och dess intressen. Vi i IF Metall försöker ha en något bredare syn på frågorna och vi är därför beredda att försöka hitta lösningar som både kan tillgodose företagens behov av ökad flexibilitet och de anställdas behov av ökad trygghet – oavsett om de är fast anställda på företagen eller inhyrda via bemanningsföretag.

Veli-Pekka Säikkälä

5Kommentarer

André Börvall Proffice f.d klubbordförande.:

Företagens ”Flexibilitet” är en myt, skapad för att försämra villkoren. Det är tragiskt att fackliga ledare går på denna myten gång på gång. Det är ganska oansvarigt för både kundföretagens medlemmar, och de organiserade i bemanningsbranschen att säga att ni vill hitta lösningar på detta. Resultatet blir fler arbetslösa på kundföretagen, och mer osäkerhet och sämre villkor för inhyrd personal. Alla bevis pekar på detta.

Det har bara försämrats i bemanningsavtalet sedan det skapades. Men att säga att man vill medverka till detta är totalt oförsvarbart om man är en facklig ledare.
Frågar man bland de andra förbunden, så har just IF Metall bidragit till försämringar i avtalet. Ni har inte de mest ”flexibla” arbetsplatserna, och verkar totalt oinsatta i hur det funkar i till exempel logistikvärlden. Vi bemanningsanställda är inte ens timanställda längre, vi är minutsanställda. Hur ska du kunna göra oss mer flexibla? Vi har inga liv bokstavligen talat. Vi sitter fast med 10 minuters avstånd från bostaden, med en telefon fastlimmad i handen.

Jag ska vara helt ärlig, hade vi inte haft bemanningsavtalet, då hade vi inhyrda haft ett väldigt mycket bättre liv rent lagstadgat. Vi hade inte haft 88 timmars arbetsveckor. Vi hade inte kunnat bli schemalagda på så oregelbundna tider att man blir sjuk.

Att jobba skift är en sak, men att börja en vecka såhär är inget ovanligt. (utan att veta nästkommande starttid i förväg). Måndag kl 15, tisdag kl 11, onsdag kl 6 torsdag kl 12, och fredag kl 8 för att sedan precis få veckovilan till söndagen i bästa fall så man börjar kl 12:00.

Hur vill ni öka flexibiliteten? Varje morgon kl 06:00 påbörjas den ambulerande tiden igen, då måste vi vara uppe och hålla mobilen i handen igen, oavsett om man slutar kl 00:00 dagen innan. Har man inte blivit bokad, så flyttas dagen då man ska vara tillgänglig till en dag på helgen, och så får du inte betalt för de timmarna du suttit hemma.

Kan ni ens föreställa er hur våra familjeliv ser ut?

Mitt förslag är riv upp bemanningsavtalet omgående. Vägra skriv ett avtal som är sämre än vad lagen säger rakt av. Det är inte företagen du ska representera, det är oss medlemmar. Inte kundföretagens medlemmar, utan de bemanningsanställda så länge det gäller våra villkor. Vi skiter fullständigt i vad företagen skriker om. Behöver de personal så får de anställa. Det är knappast ett ekonomisk problem med tanke på att de kan betala 1.7 eller 1.8 gånger lönen för en inhyrd. Då borde det rimligen finnas ekonomiska marginaler till att anställda själva.

Att förstå att bemanningsbranschen enbart medför en ökad arbetslöshet är det mest grundläggande inom det fackliga. Vad tror ni händer med era egna avtal i längden om detta får fortsätta?

Det är verkligen hög tid att ni tar ert ansvar. Ni representerar oss bemanningsanställda medlemmar, inte företagen, inte riksdagen, och definitivt inte bemanningsbranschens lobbyklubb.
Men det tycks fullständigt ha glömts bort.

Det enda jag kan finna som likhet, är de aristokratiska generalerna under första världskriget som gömde sig 4 mil bakom fronten. Verklighetsuppfattningen är den samma. Man drar bara ner rullgardinen för att slippa se de som går under, och fortsätter bläddra bland sina papper.

Arne Johansson:

Veli-pekka!
Företagens behov av ökad flexibilitet är din början på ditt inlägg här! Skall du inte företräda dina medlemmar?!

Jim:

Bra skrivet Andre. Man måste jobba själv inom bemanningsindustrin för att förstå hur jävligt det är. Många som jag jobbar med är inte ens med i facket längre då det är som det är, och i ärlighetens namn funderar även jag på att lämna.
Kundföretaget jag är på, så ligger min avdelning på 65 procent bemanning, det var ca 25 procent när jag började.

Andra avdelningar ligger på närmare 80 procent. Jag har hört siffran att de betalar 1.9 per bemanningsanställd och då alla varit där mer eller mindre 2-6 år så frågar man sig hur det är lönsamt.

Nä, dags att IF metall tar tag i detta så jag får vara med om mina barns uppväxt, för i dagsläget missar jag det.

André Börvall:

Hej Jim!

Jag åker runt i landet och håller föreläsningar om bemanningsbranschen. Jag delar med mig av mina erfarenheter och min historia, och om hur vi bildade klubb på proffice i hbg. Men även om hur det ser ut branschen idag. Jag brukar alltid samtala med bemanningsanställda vart man än kommer i landet.
Historierna är desamma över allt från dem, oavsett stad eller län. Management by fear, man struntar fullständigt i lag och avtal, och man dumpar lönerna.

Det ser likadant ut även på kundföretagen. Det börjar med ett par få, och efter nått år så är de bemanningsanställda så pass många att kundföretagen omöjligen skulle klara sig utan bemanning en dag ens.

Hur i hela fridens namn kan LO gå med på detta? Det tycks att man tappat det fackliga löftets innebörd helt och hållet på förbundsnivå.

Micke:

André har rätt.
”Det fackliga löftet”, som facket informerar alla om vid kurser och som är anledningen till att facken bildats från början, verkar inte alls vara högprioriterat på förbundsnivå.
Ganska underligt men en orsak till medlemstapp.

Den som påpekar det ”förstår inte” att när de lämnar facket så blir den ännu värre enligt höga fackföreträdare.
Borde de inte istället fråga sig varför medlemmar lämnar?

Vilket fack är våra höga företrädare och deras anställda tjänstemän medlemmar i egentligen?
Har de samma villkor som de medlemmar ”som inte förstår bättre och därför inte går med i eller lämnar facket” i de förbund de leder?

Kommentera artikeln här.

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Bemanningens pris

INHYRNINGFör 20 år sedan var tanken att det skulle användas för att klara tillfälliga toppar. I dag har det blivit en permanent lösning, antalet bemanningsanställda har tiofaldigats. För många är det en väg in på arbetsmarknaden. Andra fastnar i en ­evighet av osäkra uppdrag. Som Antonio.

Bakom den europeiska jobbexplosionen

UtblickSedan 2013 har det skapats 5,4 miljoner nya jobb enbart i de 19 euroländerna. Men fyra av fem av dem är deltidsarbeten eller tillfälliga anställningar – och mestadels lågavlönade. DA visar i ett reportage från journalistnätverket Investigate Europe baksidan av det som kallats det europeiska jobbmiraklet.

"Krisen gav inget systemskifte i Sverige"

AnalysDet försvann 70 000 industrijobb i ett slag i Sverige - men arbetsmarknadens regler förändrades inte, skriver DA:s Harald Gatu. Inhyrningen har ökat, men de korta, otrygga jobben är inte fler och kollektivavtalen har fått extra hängslen och livrem för nästa kris.

Många får jobb hos kundföretaget

Ungdomar och utlandsfödda har större chans att få jobb på bemanningsföretag än hos andra arbetsgivare. Många går snabbt vidare till jobb hos kundföretagen.

”Av 110 operatörer är 46 inhyrda”

Catharina Berlin var klubbordförande 1998 på Evox-Rifa i Gränna, där anställda sades upp för att ersättas med inhyrda dagen därpå. Vad hände sedan?

”Det blev för dyrt att hyra in personal”

För tre år sedan var varannan arbetare inhyrd på Hjältevadshus. När DA nu kollar igen finner vi att bilden förändrats helt.

Bemanningens baksida

Gillar du att arbeta i högt tempo under extrema förhållanden? Bemannings­företag söker dig som är stark och snabb. Dagens Arbete och Handelsnytt granskar en bransch med rädda unga som blir av med jobbet när de slits ut.

1

”Personalen är vår viktigaste resurs”

– Det ser ju ut som om branschen skulle vara mer skadetyngd än övriga och det tror jag hänger ihop med att vi inte är en utan många branscher. Det säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör på Bemanningsföretagen, som välkomnar en genomlysning av arbetsmiljön.

1

Var är debatten, var är kraven?

Krönika"Bemanningsavtalet är mer eller mindre ett bevis på att facket har misslyckats med att kontrollera villkoren", skriver Sara Flink om avtalet som löpte ut i dag.

Scanias kamp mot belastningsskador

På Scania har man på ett år minskat andelen inhyrda från 80 till 8 procent och jobbar aktivt mot belastningsskador: "Det kan går på tre veckor, en månad att bygga upp en skada", säger Christian Lindström på de inhyrdas egna fackklubb.

1

Utnyttjandet av unga oacceptabelt

LEDARE"Låt inte inhyrning bli ett sätt för företagen att strunta i dålig arbetsmiljö", skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

"Ni saknar förankring i verkligheten"

Debatt"Det är som att se två visionärer måla varsin tavla föreställande någonting helt annat än vad det egentligen är", skriver André Börvall på DA Debatt.

2

"Ni utmanar den svenska bemanningsmodellen"

Debatt"Ingen kommer att tjäna på en facklig reglering där bemanningsanställda med automatik ska övergå i anställning hos kundföretaget."

1

IF Metall: Så kan flexibiliteten bli tryggare

Debatt"Om man stänger möjligheten till flexibilitet på ett håll ökar trycket från ett annat. Därför behövs en strategi som vilar på flera ben", skriver Veli-Pekka Säikkälä på IF Metall i den pågående debatten om inhyrning av arbetskraft.

12
André Börwall

"LO-facken skjuter sig själva i foten"

DebattFacken skjuter sig själva i foten när de inte driver de bemanningsanställdas frågor hårdare, skriver André Börvall, före detta klubbordförande för Proffice i Helsingborg, angående nya bemanningsavtalet.

5

"Utan organisering blir det julafton året runt"

Debatt"För att kunna försvara vårt avtal måste det ges bättre möjligheter att organisera inhyrda. Annars chansar många företag på att komma undan med sämre villkor." Johan Sandberg, ombudsman för IF Metall i Sydvästra Skåne.

Dags för nytt avtal för inhyrda

InhyrningBemanningsfrågan är en av industrins mest eldfängda frågor. Om några veckor möts parterna för att förhandla om ett nytt avtal, det nuvarande går ut den sista april.

7

Här är LO-fackens krav

Facken kräver höjd garantilön, stopp för vikariat samt lön för all tid som den anställde är tillgänglig. Motparten önskar fler anställningsformer i bemanningsavtalet.

6

"Bäckström verkar tondöv"

LedareDA:S chefredaktör Helle Klein svarar branschorganisationens vd i debatten om det nya bemanningsavtalet.

"Arbetsgivarna håller sig till avtalet"

Debatt"Det är en historielös bild av verkligheten", skriver Henrik Bäckström på Bemanningsföretagen.

1

"Stoppa det moderna slaveriet"

Ledare"Många upplever att arbetsgivare försöker runda las med hjälp av bemanningsavtalet", skriver Helle Klein i en ledare.

Bemanningsbranschen vill fortsätta att öka

"Rimligt att fördubbla omsättningen", tror Henrik Bäckström på Bemanningsföretagen.

"Jag kan ju inte neka till att jobba"

Jobba när kunden vill. Det är affärsidén för bemanningsföretagen. Andreas (påhittat namn) berättar hur det är att aldrig vara riktigt ledig.

Läs mer från Dagens Arbete:

Är det här verkligen liberal politik?

KRÖNIKAMan kan bli förbannad på S när de lägger fram en budget för rika män. Men ännu mer på de liberala partierna som kräver dessa kompromisser, skriver Per-Olof Sjöö, förbundsordförande för GS-facket.

1

Kvinnornas löner ökar för sakta

KRÖNIKALönerna i kvinno- och mansdominerade jobb måste värderas lika. Men det får inte innebära att vi ger avkall på våra krav mot att få större del av företagens vinster, skriver Pappers ordförande Pontus Georgsson.

Drogerna ska bort – inte människorna

KRÖNIKAVi måste hjälpas åt att få bort alkohol och droger från våra arbetsplatser – och se till att de som fastnat i missbruk får hjälp, skriver Marie Nilsson är förbundsordförande för IF Metall.

”Hårdför nationalism – en dålig väg framåt för arbetarrörelsen”

GÄSTKRÖNIKAArbetarrörelsens framtid ligger inte i att låna in rasistiskt och antidemokratiskt tankegods från SD. Det finns inte tillräckligt många väljare med rasistiska åsikter i Sverige för att det ska löna sig, skriver historikern Henrik Arnstad

DA GRANSKAR SKUGGSAMHÄLLET

Skuggsamhället är livsfarligt

LEDAREDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

3

Industrin och klimatet

”S och LO måste enas om en grön politik”

DEBATTMiljoner demonstrerade för klimatet förra fredagen. Kampen för kommande generationers klimaträttvisa börjar allt mer likna arbetarrörelsens krav på demokrati, jämlikhet och ekonomisk rättvisa för hundra år sedan, skriver företrädare för S-föreningen Reformisterna.

1

”Skogsbruket har en nyckelroll i klimatomställningen”

DEBATT Ett ökat brukande av skogen gynnar klimatet och gör klimatomställningen mer rättvis då det ger försörjning och framtidstro till glesbygden, skriver GS-fackets ordförande Per-Olof Sjöö.

Vilket ansvar har vi som gör bilarna?

GÄSTKRÖNIKASka vi låta klimatskreden drabba oss med full kraft eller, sent omsider, själva försöka ta kontrollen och ställa om produktionen? Att nyktert börja diskutera det borde vara vår viktigaste fackliga uppgift, skriver Volvoarbetaren Lars Henriksson

3

”En klimatstrejk riktar kraven åt rätt håll”

DEBATTEn generalstrejk för klimatet riktar kraven gentemot politikerna – till skillnad från exempelvis bensinskatt, som mest drabbar vanliga arbetare utan att ge några långsiktiga lösningar, skriver medlemmarna i verkstadsklubben på RZ Zam Parts, i Karlstad

Den här gången tänker jag inte sticka

KRÖNIKAAtt fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen, skriver Carl-Einar Häckner.

”Många tankevurpor om skyddsombuden”

DEBATT | ARBETSMILJÖ Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärenden om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Ta rygg på Kommunal – slopa bidraget till S

DEBATTArgumentet att Socialdemokraternas politik är den bästa för LO:s medlemmar faller platt. Vilken politik som är bäst för den ena och den andra är inte upp till någon kongress att besluta om, skriver industriarbetaren Marcus Raihle.

1

Med tåg – och tid – genom Europa

KRÖNIKAAnneli Jordahl: När maken föreslog fjällvandrarryggsäck slog jag bakut. Jag ville anlända till en ny stad med stil.

Följ med oss på skyddsronden, Svenskt Näringsliv och Företagarna

DEBATT | ARBETSMILJÖI stället för att prata om hur mycket de regionala skyddsombuden kostar kanske vi ska prata om hur mycket vi sparar åt företagen. I sanktionsavgifter – eller i att människoliv räddas, skriver Linda Forså och Victoria Boström, regionala skyddsombud för IF Metall.

1

När löpbandet blir vår nya skärseld

KrönikaDet finns något djupt sorgligt i att vi ställer allt större krav på oss själva samtidigt som förväntningarna på samhället omkring oss sjunker, skriver Daniel Mathisen.

”Höj gärna lönen – men gör det rättvist”

DEBATTDet är sorgligt att facken börjat närma sig arbetsgivarnas och de liberala politikernas krav på ökad lönespridning som något positivt, skriver Anders Törnberg (S).

Nu är det dags att visa vår styrka

KRÖNIKAVår sammanhållning är vårt starkaste vapen när det är dags att förhandla fram nytt avtal, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Återvinning

Tryck på paus, Isabella Lövin

LedareDet nya direktivet är ogenomtänkt för återvinning riskerar att få förödande konsekvenser på en bransch som faktiskt i dag är riktigt bra på återvinning, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Värna framtidens pappers­arbetare

LedareBranschen står inför en gigantisk generationsväxling. Företag och fack måste hitta strategier för föryngring.

Varning för nostalgin

LedareTill arbetarrörelsens styrka hörde en gång dess förmåga att odla längtan i stället för saknaden, förmågan att bära de provisoriska utopierna utan att fastna i dogmerna.

1

Bensinupproret

”Att säga att det handlar om överlevnad är verkligen att ta i”

Replik”I stället för att stödja ett lyxuppror som vill sänka bensinpriset, stöd ett som vill öka möjligheten till avdrag för jobbresor eller sänka fordonsskatten för dem som bor i glesbygd. Där finns det dessutom en reell möjlighet att påverka lagstiftaren och förändra”, skriver Kennet Bergqvist.

5

”Det handlar tamejfan om vår överlevnad”

DEBATT”Ska vi som tvingas resa längst, med de sämst betalda yrkena, stå för allt?” Carl Hällströmer, brevbärare och deltagare i Bensinupproret, svarar Kennet Bergqvist om bensinpriser och nedmontering av samhällsservice i glesbygd.

2

”Bensin­upproret är ett lyxuppror”

GästkrönikaHade bensinupproret verkligen varit för landsbygdsborna så borde det rimligen handla om bättre samhällsservice, skriver skriver industriarbetaren Kennet Bergqvist från Umeå.

24

”Demokratin styrs av det som klickar bra”

GästkrönikaJan Scherman efterlyser fler tråkiga och seriösa politiker och mindre yta. Men då måste vi väljare också ta vårt ansvar och lyssna, skriver han.

3

”Ta hand om de nya på jobbet”

KrönikaJag är nyvald förbundsordförande, det är på riktigt, inte ens när jag nyper mig i armen försvinner det, skriver Pontus Georgsson, förbundsordförande för Pappers.

”Sommarjobbarna är industrins framtid”

KrönikaSommaren är här, och med den chansen för unga människor att påbörja sitt arbetsliv. Se till att stötta dem som sätter foten på industrigolvet för första gången, skriver Marie Nilsson, förbundsordförande för IF Metall.

”GS fortsätter att vara medlemsnära”

KrönikaTio år efter bildandet fortsätter vi att blicka framåt, skriver GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Meningen med livet är att ha något att göra

KrönikaKulturhus ger hopp inför framtiden och ska finnas i hela Sverige, överallt, skriver DA-krönikören och trollkarlen Carl-Einar Häckner.

Makten över företagen

Thomas Franzén, före detta vice riksbankschef.

”Kortsiktigheten hotar framtiden”

DEBATTFöretagens kortsiktighet är det stora hotet mot framtiden, skriver Thomas Franzén, före detta vice riksbankschef. Med höga avkastningskrav blir det svårare för politiken att undvika en djup depression. Han efterlyser ”en ordentlig diskussion om kapitalmarknaden och företagens roll”.

2

Noll är en livsviktig siffra

KrönikaTrafiken och arbetsmiljön har mycket att lära av varandra, skriver DA:s krönikör, Peter Larsson, civilingenjör och senior rådgivare hos Sveriges ingenjörer.

1
Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.