Made in Europe – men hur?
USA storsatsar på grön omställning som ska ge nya industrijobb i Amerika. Europa famlar efter ett motdrag för att behålla sin industri. Ska ditt jobb få stödpengar från EU?, frågar sig DA:s Harald Gatu.
Industriarbetarnas tidning
I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.
Peter Carlsson, Northvolts vd, var på plats.
– Det är jättespännande att vi efter dryga året börjar bygga. Tillståndsprövning har gått otroligt snabbt, säger han till till tidningen VLT i en livesändning.
Han berättar att beskedet om att tillstånden var klara kom så sent som i morse, fredag.
– Det har varit väldigt intensivt, men vi har haft otrolig support av alla vi samarbetat med, myndigheter och partners. Alla vill att det här ska ske, säger han till VLT.
Läs också: Batterifabriken läggs i Skellefteå
Företaget räknar med att behöva anställa ytterligare över 100 personer till anläggningen i Västerås under året.
Utifrån har det sett osäkert ut huruvida företaget ens skulle få ihop pengarna till sin testanläggning, medan Northvolt upprepade gånger sagt att allt går enligt planerna. Nu har de fått ihop cirka 1,2 miljarder vilket räcker för att bygga Northvolt Labs i Västerås. Nästa investeringsfas för att hitta pengar till fabriken i Skellefteå ska lanseras under året berättar Peter Carlsson.
De stora investerarna i projektet så här långt är Vattenfall, ABB, Scania, Energimyndigheten, Vinnova, Vindkraftsbolaget Vestas, EU och Stena. Northvolt har även fått ett lån av Europeiska investeringsbanken till projektet.
Peter Carlsson hoppas att alla tillstånd för fabriken i Skellefteå ska bli klara under sommaren så att markarbetet inför bygget kan inledas.