Industriarbetarnas tidning

Batterifabriken läggs i Skellefteå

19 oktober, 2017

Skrivet av

(Uppdaterad)Förhandsryktena stämde. Batteriföretaget Northvolt satsar både i Skellefteå och Västerås.
– Vi kommer att behöva anställa folk i alla kategorier, säger vd Peter Carlsson till DA.

Fabriken med industriell tillverkning ska ligga i Skellefteå. På en tomt på vägen ut mot Rönnskärsverken har det redan satts igång en miljöprövning. Enligt planen ska fabriken ge 2 000 till 2 500 jobb på sikt.

Den så kallade demonstrationslinan byggs i Västerås, där också utvecklingsavdelningen kommer att finnas, med 300-400 anställda.

– Vi ser båda kommunerna som vinnare. Nästa vecka drar arbetet igång med att etablera ett projektkontor i Skellefteå, säger Northvolts vd Peter Carlsson, som vill  bygga ”världens grönaste batteri”.

Han säger att städer som Paris och Stuttgart är på gång att förbjuda förbränningsmotorer, och att diskussioner även finns om Gamla Stan i Stockholm. Eldrivna bilar kommer att bli efterfrågade.

– Det kommer att skapa ett enormt behov av bilbatterier.

Om miljöprövningar och annat går igenom kan fabriken i Skellefteå börja byggas andra halvan av 2018.

– Skellefteå är enormt starkt inom industri, gruvindustri och är ett recyklingkluster, säger Peter Carlsson.

Den fabriken kallas Northvolt 1, vilket enligt Peter Carlsson kan ses som en indikation på att det kan bli fler fabriker.

Kommunalrådet i Skellefteå Lorents Burman är mycket glad över beskedet.
– Det är ett styrkebesked för hela regionen.

Han pekar på ortens fördelar:hamnen, energin, marken.

I början av 2019 planeras en testlina vara igång i Västerås.

– Det är för att kunna ge våra kunder tillgång till batterier för tester och validering, säger Peter Carlsson.

Anders Teljebeck, kommunalråd i Västerås pekar på det han anser är den stadens fördelar: Innovation, industri, digitalisering, elektrifiering.

– Det är Västerås DNA. Det här har varit en fantastisk resa att vara med om.

Northvolt har tidigare, så också i dag, fått många frågor om finansieringen av den satsning som sägs kräva totalt 40 miljarder kronor. Peter Carlsson säger att han ”inte är orolig”, att man nu har samlat ett par hundra miljoner och ser ett väldigt ”commitment” från investerare.

– Vi är inne i ett antal processer.

Vad händer om ni inte får pengar?

– Om vi mot förmodan inte skulle lösa vår finansiering, då kan vi inte köra vidare. Men just nu har vi ingenting som motsäger att vi kommer att kunna hålla de tidsplaner som ligger, säger han till DA.

Han säger att det just nu är fokus på demolinan i Västerås, sedan kommer det att behövas ytterligare kapital för att starta byggnationen av fabriken i Skellefteå.

Näringsminister Mikael Damberg, som också deltog på presskonferensen, säger att bilbatterier är helt nödvändigt för att klara miljöomställningen.

– Det finns en väldigt stor optimism just nu, säger han och pekar på investeringar i Sverige från även Google och Amazon.

Industrin har redan i dag svårt att hitta kvalificerad arbetskraft. Hur lockar ni 2000 kvalificerade arbetare i Skellefteå?

– Det är en fråga för hela regionen. Skellefteå ligger mellan två studentstäder, säger kommunalrådet Lorents Burman.

Han pekar också på att det redan finns basindustri, och en stark tillväxt i regionen.

– Det är också ett arbete för Northvolt. Det kommer att krävas en hel del akademiska utbildningar.

Företagets Peter Carlsson säger att det finns ett stort intresse för att jobba med deras frågor:

– När vi har annonser har vi hundratals, ibland kanske till och med 1000 sökande.

Rekryteringsprocessen sätter igång direkt.

– Till att börja med handlar det om att bemanna ett projektkontor för byggnationen. Sedan kommer vi behöva rekrytera produktions- och processfolk, säger Peter Carlsson till DA.

Proportionerna mellan folk som jobbar direkt i produktionen i Skellefteå och andra vill han inte säga. I första fasen, planerad till 2020, tror han det kan röra sig om totalt 800 personer.

– Det kommer att behövas mycket underhållstekniker, produktionsmänniskor, materialhanterare etcetera, säger Carlsson.

Det har ju varit en ganska speciell process, där kommuner ställts mot varandra, nästan som i ”Idol”. Varför har ni valt att göra det på det sättet?
– Det var absolut inte vår ambition att det skulle bli en så publik process som det blivit. Vi frågade 20 kommuner, vi fick 40 svar. De hjälpte oss med en frågelista kring kraven på etablering. Utifrån det har vi sållat och kommit på att Västerås och Skellefteå är det optimala.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

”Vi behöver EU – och mer ödmjukhet”

Sverige behöver nya system för att trygga leverantörskedjorna, en positiv EU-politik och ödmjukt lärande, skriver Christian Berggren, professor och en en av författarna till boken ”Alternativ till outsourcing”.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

Northvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

Batteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

Europa sent ute med egna batterifabriker

Scania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Staten stöttar Nortvolts batterifabrik med 146 miljoner

Northvolt har fått ytterligare en finansiär. Den statliga Energimyndigheten skjuter till 146 miljoner kronor till projektet.

Scania investerar i Northvolts batteri­projekt

Scania investerar i Northvolts batteri­projekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

”Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken”

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. ”Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken”.

Sjuka Samhall

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Otryggt att jobba helg med hjärtfel

Per har ett medfött hjärtfel. I åtta år har han försökt få Samhall att satsa på att utbilda de anställda i hjärt- och lungräddning.

Samhall i Umeå:  Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Samhall i Umeå: Vi följer Folkhälso­myndighetens riktlinjer

Andreas Zittra, områdeschef och affärschef på Samhall i Umeå, svarar på kritiken om bristande skyddsutrustning och utbildning för de anställda.

Dagens Arbete granskar Samhall

Dagens Arbete granskar Samhall

Statsägda Samhall får miljarder varje år för att utveckla människor med funktionshinder. Men idag styr affärerna.
Kunden är i fokus och medarbetarnas hälsa sätts på spel, särskilt under pandemin. Många är rädda. Men flera väljer nu att vittna.

Larmade om brister – ärendet lades ner

Larmade om brister – ärendet lades ner

Richard Fredriksson slog slår larm om arbetsmiljön på Samhall redan i april 2020. Åtta månader senare lades ärendet ner.

Hon städar äldreboenden utan skydd

Hon städar äldreboenden utan skydd

Lulu städar flera olika äldreboenden. Utan skydd. Hon är orolig både för den egna hälsan och för att smitta de gamla.

Nettan: Vi väntar fortfarande på riktiga masker

Nettan: Vi väntar fortfarande på riktiga masker

Nettan städar i polishuset, men får bara ett visir som skydd. ”Vi städar ju med vatten. Det stänker”, säger hon. Som skyddsombud känner hon sig motarbetad av företaget när hon påpekar brister.

Får inte desinficera bilarna – ”ratten torkar ut”

Får inte desinficera bilarna – ”ratten torkar ut”

Samhalls bilar får under pandemin inte rengöras med något annat än en fuktad trasa. Medel förstör interiören.

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

Samhall i Sörmland: Vi har gjort så mycket vi kan

Anställda på Samhall i Sörmland kritiserar att de skickats ut under coronapandemin utan rätt skyddsutrustning. Fredrik Nilsson, distriktschef Sörmland/Gotland, svarar.

Samhall har städat bort sin själ

Samhall har städat bort sin själ

Människovärdet offras på vinstmaximeringens altare, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.