Alltid minnas, aldrig normalisera

Plötsligt har det där brunblå blocket som ansågs omöjligt för några år sedan blivit verklighet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Replokalen är en magisk plats

Hur mycket får drömmar kosta?, undrar Carl-Einar Häckner.

Northvolt

Northvolt kommer att placera själva fabriken i Skellefteå, medan forskning och utveckling placeras i Västerås. Det meddelades på pressträffen på torsdagen. Från vänster: Anders Teljebäck, kommunalråd i Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Lorents Burman, kommunalråd från Skellefteå. Foto: Anders Wiklund / TT

Batterifabriken läggs i Skellefteå

(Uppdaterad)Förhandsryktena stämde. Batteriföretaget Northvolt satsar både i Skellefteå och Västerås.
– Vi kommer att behöva anställa folk i alla kategorier, säger vd Peter Carlsson till DA.

Fabriken med industriell tillverkning ska ligga i Skellefteå. På en tomt på vägen ut mot Rönnskärsverken har det redan satts igång en miljöprövning. Enligt planen ska fabriken ge 2 000 till 2 500 jobb på sikt.

Den så kallade demonstrationslinan byggs i Västerås, där också utvecklingsavdelningen kommer att finnas, med 300-400 anställda.

– Vi ser båda kommunerna som vinnare. Nästa vecka drar arbetet igång med att etablera ett projektkontor i Skellefteå, säger Northvolts vd Peter Carlsson, som vill  bygga ”världens grönaste batteri”.

Han säger att städer som Paris och Stuttgart är på gång att förbjuda förbränningsmotorer, och att diskussioner även finns om Gamla Stan i Stockholm. Eldrivna bilar kommer att bli efterfrågade.

– Det kommer att skapa ett enormt behov av bilbatterier.

Om miljöprövningar och annat går igenom kan fabriken i Skellefteå börja byggas andra halvan av 2018.

– Skellefteå är enormt starkt inom industri, gruvindustri och är ett recyklingkluster, säger Peter Carlsson.

Den fabriken kallas Northvolt 1, vilket enligt Peter Carlsson kan ses som en indikation på att det kan bli fler fabriker.

Kommunalrådet i Skellefteå Lorents Burman är mycket glad över beskedet.
– Det är ett styrkebesked för hela regionen.

Han pekar på ortens fördelar:hamnen, energin, marken.

I början av 2019 planeras en testlina vara igång i Västerås.

– Det är för att kunna ge våra kunder tillgång till batterier för tester och validering, säger Peter Carlsson.

Anders Teljebeck, kommunalråd i Västerås pekar på det han anser är den stadens fördelar: Innovation, industri, digitalisering, elektrifiering.

– Det är Västerås DNA. Det här har varit en fantastisk resa att vara med om.

Northvolt har tidigare, så också i dag, fått många frågor om finansieringen av den satsning som sägs kräva totalt 40 miljarder kronor. Peter Carlsson säger att han ”inte är orolig”, att man nu har samlat ett par hundra miljoner och ser ett väldigt ”commitment” från investerare.

– Vi är inne i ett antal processer.

Vad händer om ni inte får pengar?

– Om vi mot förmodan inte skulle lösa vår finansiering, då kan vi inte köra vidare. Men just nu har vi ingenting som motsäger att vi kommer att kunna hålla de tidsplaner som ligger, säger han till DA.

Han säger att det just nu är fokus på demolinan i Västerås, sedan kommer det att behövas ytterligare kapital för att starta byggnationen av fabriken i Skellefteå.

Näringsminister Mikael Damberg, som också deltog på presskonferensen, säger att bilbatterier är helt nödvändigt för att klara miljöomställningen.

– Det finns en väldigt stor optimism just nu, säger han och pekar på investeringar i Sverige från även Google och Amazon.

Industrin har redan i dag svårt att hitta kvalificerad arbetskraft. Hur lockar ni 2000 kvalificerade arbetare i Skellefteå?

– Det är en fråga för hela regionen. Skellefteå ligger mellan två studentstäder, säger kommunalrådet Lorents Burman.

Han pekar också på att det redan finns basindustri, och en stark tillväxt i regionen.

– Det är också ett arbete för Northvolt. Det kommer att krävas en hel del akademiska utbildningar.

Företagets Peter Carlsson säger att det finns ett stort intresse för att jobba med deras frågor:

– När vi har annonser har vi hundratals, ibland kanske till och med 1000 sökande.

Rekryteringsprocessen sätter igång direkt.

– Till att börja med handlar det om att bemanna ett projektkontor för byggnationen. Sedan kommer vi behöva rekrytera produktions- och processfolk, säger Peter Carlsson till DA.

Proportionerna mellan folk som jobbar direkt i produktionen i Skellefteå och andra vill han inte säga. I första fasen, planerad till 2020, tror han det kan röra sig om totalt 800 personer.

– Det kommer att behövas mycket underhållstekniker, produktionsmänniskor, materialhanterare etcetera, säger Carlsson.

Det har ju varit en ganska speciell process, där kommuner ställts mot varandra, nästan som i ”Idol”. Varför har ni valt att göra det på det sättet?
– Det var absolut inte vår ambition att det skulle bli en så publik process som det blivit. Vi frågade 20 kommuner, vi fick 40 svar. De hjälpte oss med en frågelista kring kraven på etablering. Utifrån det har vi sållat och kommit på att Västerås och Skellefteå är det optimala.

 

Läs mer:


aj@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Rekryteringsträff i Stockholm

Northvolt letar arbetskraft till Skellefteå

RekryteringNorthvolt behöver anställa 2500 personer till sin batterifabrik i Skellefteå. En landsomfattande turné ska ge svar på om det ens är möjligt.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Europa sent ute med egna batterifabriker

PerspektivScania och Ikea stöttar svenska Northvolt. Men Volvo Cars väljer asiatiska tillverkare. Europa har hamnat på efterkälken i batteritekniken, skriver DA:s Harald Gatu.

Slingrig väg för elbilens batteri

DA reder utOm bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Nu börjar Northvolt bygget i Västerås

I dag, fredag, togs det första spadtaget i bygget av batteriföretaget Northvolts pilotfabrik i Västerås, som ska innehålla demolina och forskningsanläggning.

Scania investerar i Northvolts batteriprojekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

Läs mer från Dagens Arbete:

DA-fotograf kan prisas på ”Årets Bild”

En av de nominerade till den prestigefyllda Årets Bild är Dagens Arbetes fotopraktikant Lina Larsson.

Pappersarbetare andades in livsfarlig gas

ArbetsplatsolyckaAspa bruk i Olshammar står still sedan gasläckan på söndagen. – Det är mycket som snurrar i huvudet på folk, säger Sonny Johansson, arbetsställets huvudskyddsombud.

Fängelse för nazisten som hotat Helle Klein

Nazisten som trakasserat och hotat DA:s chefredaktör Helle Klein och två andra kvinnliga opinionsbildare döms till sex månaders fängelse.

Äntligen! Nu öppnar sågen på Seskarö igen

För tolv år sedan lades sågen ner. Men Seskaröborna gav aldrig upp. Tillsammans har de kämpat för att väcka den till liv igen.

En bra svets låter som en arg humla

Tips från proffsetKanske har du en gammal bil som du drömmer om att fixa eller ett smidesstaket som faller isär? Luis Olivares visar att det inte alls är svårt att lära sig svetsa – var bara nyfiken och våga.

Avtal 2020

Vem vinner matchen?

Avtal 2020Lönen, flexibiliteten och arbetsmiljö är några de stora frågorna som står på spel i avtalsrörelsen.

Avtalsrörelsen från a till ö

OrdlistaVad betyder lönepott, fredsplikt, reallön? Här är guiden för dig som är vilse i avtalsspråket. Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra. Från a till ö.

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

”Ge oss en välfärd att lita på, politiker”

DebattVälfärd är plötsligt ordet på alla politikers läppar. Bra så, men vi måste också kunna lita på att vi får del av den, skriver Thomas Nilsson, ordförande i Pappers avd 11.

4

Ladda ner senaste e-DA här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

3

Knarket i industrin

”Utan rehabilitering föds farlig tystnadskultur”

DebattLagstiftningen måste bli tydligare på vilket ansvar som åligger arbetsgivarna om de inte förstår fördelarna att agera på ett ansvarsfullt och humant sätt, skriver Erik Arnberg, som bland annat jobbat med rehabilitering för SSAB.

Sju industriföretag: så drogtestar vi vår personal

EnkätHur företagen hanterar drogtester och om någon åker fast skiljer sig åt. DA frågade sju stora industriföretag om drogtester och rehabilitering.

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten?

7

Maries son dog av en överdos

Marie hade förberett sig på det värsta. Men när sonen Pontus varit drogfri i flera veckor började hon hoppas.

Efter överdosen – här möts Viktor och Marie

DA dokumentärMarie förlorade sin son Pontus i en drogöverdos för snart två år sedan. Viktor, hans kompis, tog också en överdos vid samma tid, men överlevde. DA var med när de möttes igen, ett och ett halvt år efter Pontus begravning.

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

Årtiondets första utmaningar är här

KRÖNIKADet är inte lätt att sia om framtiden. Men klart är att två stora fackliga utmaningar väntar oss redan i närtid. Ett nytt kollektivavtal och förhandlingarna om arbetsrätten, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Skyddsom­buden är livsviktiga

KRÖNIKASedan några månader tillbaka pågår en het debatt om de regionala skyddsombuden. För IF Metall råder det ingen tvekan om att regionala skyddsombud är ovärderliga, skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson.

Smörgåsbordet är dukat, varsågoda!

KRÖNIKAArbetsgivarna vill minska fackets inflytande över lönen, tiden och arbetsmiljön. Nu är det viktigt att vi håller ihop så vi får tyngd bakom våra krav.

”Därför ska du inte proteströsta på SD”

DEBATTLåt mig berätta vilken politik Socialdemokraterna vill genomföra – och hur SD röstat i viktiga frågor som rör din ekonomi och ditt arbetsliv, skriver Ermine Khachatryan (S).

4
Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

”Det är en jävla tur att det finns händiga människor”

KRÖNIKATill alla er händiga, som jobbar så att vi andra har en fungerande maskin att köra eller en travers att åka i: I salute you, skriver industriarbetaren Marcus Raihle.

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Mer nerv, mindre splatter

SKRÄCKFILMModern skräck drar samtiden till sin spets. Visst är filmerna fasliga, men också underhållande. Och framför allt säger de någonting om världen i dag.

Han ser varför döds­olyckorna sker

DA MÖTERMichael Nilsson ser mönstret. Varför döds­olyckor sker. Han är inspektör på Arbetsmiljöverket och har i mer än tjugo år utrett vad som leder fram till tragedin i just industrin.

Nu drömmer han om ett ännu större legobygge

VAD HÄNDE SEN?Legofabriken är fortfarande det största skogsarbetaren Anders Nilsson hittills byggt. Men nu hoppas han kunna överträffa den med ett drömprojekt.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.