Industriarbetarnas tidning

Batterifabriken läggs i Skellefteå

19 oktober, 2017

Skrivet av

(Uppdaterad)Förhandsryktena stämde. Batteriföretaget Northvolt satsar både i Skellefteå och Västerås.
– Vi kommer att behöva anställa folk i alla kategorier, säger vd Peter Carlsson till DA.

Fabriken med industriell tillverkning ska ligga i Skellefteå. På en tomt på vägen ut mot Rönnskärsverken har det redan satts igång en miljöprövning. Enligt planen ska fabriken ge 2 000 till 2 500 jobb på sikt.

Den så kallade demonstrationslinan byggs i Västerås, där också utvecklingsavdelningen kommer att finnas, med 300-400 anställda.

– Vi ser båda kommunerna som vinnare. Nästa vecka drar arbetet igång med att etablera ett projektkontor i Skellefteå, säger Northvolts vd Peter Carlsson, som vill  bygga ”världens grönaste batteri”.

Han säger att städer som Paris och Stuttgart är på gång att förbjuda förbränningsmotorer, och att diskussioner även finns om Gamla Stan i Stockholm. Eldrivna bilar kommer att bli efterfrågade.

– Det kommer att skapa ett enormt behov av bilbatterier.

Om miljöprövningar och annat går igenom kan fabriken i Skellefteå börja byggas andra halvan av 2018.

– Skellefteå är enormt starkt inom industri, gruvindustri och är ett recyklingkluster, säger Peter Carlsson.

Den fabriken kallas Northvolt 1, vilket enligt Peter Carlsson kan ses som en indikation på att det kan bli fler fabriker.

Kommunalrådet i Skellefteå Lorents Burman är mycket glad över beskedet.
– Det är ett styrkebesked för hela regionen.

Han pekar på ortens fördelar:hamnen, energin, marken.

I början av 2019 planeras en testlina vara igång i Västerås.

– Det är för att kunna ge våra kunder tillgång till batterier för tester och validering, säger Peter Carlsson.

Anders Teljebeck, kommunalråd i Västerås pekar på det han anser är den stadens fördelar: Innovation, industri, digitalisering, elektrifiering.

– Det är Västerås DNA. Det här har varit en fantastisk resa att vara med om.

Northvolt har tidigare, så också i dag, fått många frågor om finansieringen av den satsning som sägs kräva totalt 40 miljarder kronor. Peter Carlsson säger att han ”inte är orolig”, att man nu har samlat ett par hundra miljoner och ser ett väldigt ”commitment” från investerare.

– Vi är inne i ett antal processer.

Vad händer om ni inte får pengar?

– Om vi mot förmodan inte skulle lösa vår finansiering, då kan vi inte köra vidare. Men just nu har vi ingenting som motsäger att vi kommer att kunna hålla de tidsplaner som ligger, säger han till DA.

Han säger att det just nu är fokus på demolinan i Västerås, sedan kommer det att behövas ytterligare kapital för att starta byggnationen av fabriken i Skellefteå.

Näringsminister Mikael Damberg, som också deltog på presskonferensen, säger att bilbatterier är helt nödvändigt för att klara miljöomställningen.

– Det finns en väldigt stor optimism just nu, säger han och pekar på investeringar i Sverige från även Google och Amazon.

Industrin har redan i dag svårt att hitta kvalificerad arbetskraft. Hur lockar ni 2000 kvalificerade arbetare i Skellefteå?

– Det är en fråga för hela regionen. Skellefteå ligger mellan två studentstäder, säger kommunalrådet Lorents Burman.

Han pekar också på att det redan finns basindustri, och en stark tillväxt i regionen.

– Det är också ett arbete för Northvolt. Det kommer att krävas en hel del akademiska utbildningar.

Företagets Peter Carlsson säger att det finns ett stort intresse för att jobba med deras frågor:

– När vi har annonser har vi hundratals, ibland kanske till och med 1000 sökande.

Rekryteringsprocessen sätter igång direkt.

– Till att börja med handlar det om att bemanna ett projektkontor för byggnationen. Sedan kommer vi behöva rekrytera produktions- och processfolk, säger Peter Carlsson till DA.

Proportionerna mellan folk som jobbar direkt i produktionen i Skellefteå och andra vill han inte säga. I första fasen, planerad till 2020, tror han det kan röra sig om totalt 800 personer.

– Det kommer att behövas mycket underhållstekniker, produktionsmänniskor, materialhanterare etcetera, säger Carlsson.

Det har ju varit en ganska speciell process, där kommuner ställts mot varandra, nästan som i ”Idol”. Varför har ni valt att göra det på det sättet?
– Det var absolut inte vår ambition att det skulle bli en så publik process som det blivit. Vi frågade 20 kommuner, vi fick 40 svar. De hjälpte oss med en frågelista kring kraven på etablering. Utifrån det har vi sållat och kommit på att Västerås och Skellefteå är det optimala.

 

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Made in Europe – men hur?

Made in Europe – men hur?

USA storsatsar på grön omställning som ska ge nya industrijobb i Amerika. Europa famlar efter ett motdrag för att behålla sin industri. Ska ditt jobb få stödpengar från EU?, frågar sig DA:s Harald Gatu.

Northvolt kände till missförhållanden – ingrep inte

Northvolt kände till missförhållanden – ingrep inte

Ansvariga på Northvolt visste att flera personer arbetade för 100 kronor i timmen inne på deras arbetsplats. Trots det agerade de inte.

Facket: ”Vi förstod inte hur stor etableringen var”

Facket: ”Vi förstod inte hur stor etableringen var”

Både Northvolt och IF Metall har gjort misstag. Det konstaterar Christina Lundin, organisationschef på IF Metall, som är självkritisk.

Det liggande Eiffeltornet i Dalarna

Det liggande Eiffeltornet i Dalarna

Ett mästerverk i stål och glas som skimrade i rosa och blått. I dag står den öde i utkanten av ett nedlagt pappersbruk – och vad ­händer när Northvolt kommer?

När blir det ordning på Northvolt?

När blir det ordning på Northvolt?

Northvolt lovar omkring 4 000 gröna jobb i Skellefteå. Ännu fler planeras i Göteborg och Borlänge. Men facken har sett den snabba omställningens baksida och än saknas flera bitar innan framtidens fabrik är trygg och säker.

Northvolt misstänks för brott efter ammoniakolycka

Northvolt misstänks för brott efter ammoniakolycka

Flera personer utsattes för giftig gas vid en ammoniakolycka på Northvolt Ett. Ingen räddningstjänst tillkallades och batteriföretaget rapporterade inte olyckan när den inträffade.

Northvolt tar över i Kvarnsveden

Northvolt tar över i Kvarnsveden

De övergivna lokalerna efter Kvarnsvedens gamla pappersbruk får nytt liv. Uppemot 1 000 nya arbetstillfällen väntas när Northvolt bygger batterifabrik på området.

”Tänk vad tillgången på energi och kompetens kan betyda”

”Tänk vad tillgången på energi och kompetens kan betyda”

Northvolt tänder ett ljus i mörkret när företaget tar över Kvarnsvedens pappersbruk, skriver Dagens Arbetes reporter Harald Gatu.

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

Tillgång på kompetens gav Göteborg nya batterifabriken

Att Göteborg tog hem spelet om Volvo Cars och Northvolts batterifabrik var knappast någon högoddsare, skriver DA:s reporter Harald Gatu.

Underleverantörer saknar kollektivavtal

Underleverantörer saknar kollektivavtal

Northvolt vill bygga upp en bra arbetsmiljö. Men facken menar att de gör fel från början genom att inte kräva kollektivavtal för underentreprenörer.

NATTENS ARBETE

Pusslet går ihop tack vare nattis

Pusslet går ihop tack vare nattis

Allt färre kommuner erbjuder barnomsorg som har öppet på kvällar och nätter. Men gjuteriarbetaren Jenny Fredin har haft tur. ”Tack vare nattis. Annars vet jag inte hur det hade gått”, säger hon.

Trettio år av sent sällskap

Trettio år av sent sällskap

En del har musik i öronen när de jobbar. Andra har Karlavagnen.

Här är bästa nattkäket

Här är bästa nattkäket

Skift- eller nattarbete? Forskaren Maria Lennernäs Wiklund tipsar om vad du bör äta – och när.

Hur ska skiftgåtan lösas?

Hur ska skiftgåtan lösas?

På en skiftlagsträff i Skoghall försöker man skruva till det perfekta schemat. Kan man ha dygnet runt-drift utan att det går ut över de anställdas hälsa? Sveriges ledande forskare har svaret.

Så skapas det bästa skiftschemat

Så skapas det bästa skiftschemat

Du riskerar hälsan när du jobbar skift. Men det finns en effektiv lösning: arbetstidsförkortning.
Det anser Göran Kecklund, professor vid stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet.

Vad händer i kroppen vid nattjobb?

Vad händer i kroppen vid nattjobb?

Hur påverkas kroppen – och knoppen – när man är vaken på natten? DA:s expert reder ut det du behöver veta om återhämtning, dygnsrytm och den biologiska klockan.

Pappers­arbetaren drev igenom nattis i Hudiksvall

Pappers­arbetaren drev igenom nattis i Hudiksvall

Alla föräldrar borde ha lagstadgad rätt till barnomsorg på obekväm arbetstid. Det tycker både röda och blå i riksdagen. Men där får de inget gehör.

Kvällsjobb i skogen – inget för mörkrädda

Kvällsjobb i skogen – inget för mörkrädda

I dag jobbar många maskinförare tvåskift. Arbetet är detsamma kvällstid, men känslan en annan. Mats Lind och Patrik Olson kör utanför Skinnskatteberg en mörk och snöfri kväll i februari.

”Vi kommer hitta andra livsformer”

”Vi kommer hitta andra livsformer”

Mekanikern Jim Gage har byggt teleskop och konstruerat maskiner som gör att han kan fotografera och filma fenomen i rymden.

Nattens rytm

Nattens rytm

Ulf Isacson började att fotografera när han arbetade som taxichaufför. Bilderna i reportaget är från hans bok Jag valde bort dagen.

Avtal 2023

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för facken för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Nej till förslag om treårigt avtal

Nej till förslag om treårigt avtal

Facken inom industrin säger nej till förslaget om ett treårigt avtal – ”med tanke på det osäkra läget i världen och inflationen”.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.