"Ödesvalet är inte över. Kampen måste fortsätta"Nu måste Liberalerna och de rödgröna bilda allians, skriver Helle Klein på bloggen.

”Vi behöver fundera över vilken makt vi har över teknologin – och den över oss”Daniel Mathisen om digital ensamhet.

Northvolt

Northvolt kommer att placera själva fabriken i Skellefteå, medan forskning och utveckling placeras i Västerås. Det meddelades på pressträffen på torsdagen. Från vänster: Anders Teljebäck, kommunalråd i Västerås, Peter Carlsson, Northvolts vd, närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Lorents Burman, kommunalråd från Skellefteå. Foto: Anders Wiklund / TT

Batterifabriken läggs i Skellefteå

(Uppdaterad)Förhandsryktena stämde. Batteriföretaget Northvolt satsar både i Skellefteå och Västerås.
– Vi kommer att behöva anställa folk i alla kategorier, säger vd Peter Carlsson till DA.

Fabriken med industriell tillverkning ska ligga i Skellefteå. På en tomt på vägen ut mot Rönnskärsverken har det redan satts igång en miljöprövning. Enligt planen ska fabriken ge 2 000 till 2 500 jobb på sikt.

Den så kallade demonstrationslinan byggs i Västerås, där också utvecklingsavdelningen kommer att finnas, med 300-400 anställda.

– Vi ser båda kommunerna som vinnare. Nästa vecka drar arbetet igång med att etablera ett projektkontor i Skellefteå, säger Northvolts vd Peter Carlsson, som vill  bygga ”världens grönaste batteri”.

Han säger att städer som Paris och Stuttgart är på gång att förbjuda förbränningsmotorer, och att diskussioner även finns om Gamla Stan i Stockholm. Eldrivna bilar kommer att bli efterfrågade.

– Det kommer att skapa ett enormt behov av bilbatterier.

Om miljöprövningar och annat går igenom kan fabriken i Skellefteå börja byggas andra halvan av 2018.

– Skellefteå är enormt starkt inom industri, gruvindustri och är ett recyklingkluster, säger Peter Carlsson.

Den fabriken kallas Northvolt 1, vilket enligt Peter Carlsson kan ses som en indikation på att det kan bli fler fabriker.

Kommunalrådet i Skellefteå Lorents Burman är mycket glad över beskedet.
– Det är ett styrkebesked för hela regionen.

Han pekar på ortens fördelar:hamnen, energin, marken.

I början av 2019 planeras en testlina vara igång i Västerås.

– Det är för att kunna ge våra kunder tillgång till batterier för tester och validering, säger Peter Carlsson.

Anders Teljebeck, kommunalråd i Västerås pekar på det han anser är den stadens fördelar: Innovation, industri, digitalisering, elektrifiering.

– Det är Västerås DNA. Det här har varit en fantastisk resa att vara med om.

Northvolt har tidigare, så också i dag, fått många frågor om finansieringen av den satsning som sägs kräva totalt 40 miljarder kronor. Peter Carlsson säger att han ”inte är orolig”, att man nu har samlat ett par hundra miljoner och ser ett väldigt ”commitment” från investerare.

– Vi är inne i ett antal processer.

Vad händer om ni inte får pengar?

– Om vi mot förmodan inte skulle lösa vår finansiering, då kan vi inte köra vidare. Men just nu har vi ingenting som motsäger att vi kommer att kunna hålla de tidsplaner som ligger, säger han till DA.

Han säger att det just nu är fokus på demolinan i Västerås, sedan kommer det att behövas ytterligare kapital för att starta byggnationen av fabriken i Skellefteå.

Näringsminister Mikael Damberg, som också deltog på presskonferensen, säger att bilbatterier är helt nödvändigt för att klara miljöomställningen.

– Det finns en väldigt stor optimism just nu, säger han och pekar på investeringar i Sverige från även Google och Amazon.

Industrin har redan i dag svårt att hitta kvalificerad arbetskraft. Hur lockar ni 2000 kvalificerade arbetare i Skellefteå?

– Det är en fråga för hela regionen. Skellefteå ligger mellan två studentstäder, säger kommunalrådet Lorents Burman.

Han pekar också på att det redan finns basindustri, och en stark tillväxt i regionen.

– Det är också ett arbete för Northvolt. Det kommer att krävas en hel del akademiska utbildningar.

Företagets Peter Carlsson säger att det finns ett stort intresse för att jobba med deras frågor:

– När vi har annonser har vi hundratals, ibland kanske till och med 1000 sökande.

Rekryteringsprocessen sätter igång direkt.

– Till att börja med handlar det om att bemanna ett projektkontor för byggnationen. Sedan kommer vi behöva rekrytera produktions- och processfolk, säger Peter Carlsson till DA.

Proportionerna mellan folk som jobbar direkt i produktionen i Skellefteå och andra vill han inte säga. I första fasen, planerad till 2020, tror han det kan röra sig om totalt 800 personer.

– Det kommer att behövas mycket underhållstekniker, produktionsmänniskor, materialhanterare etcetera, säger Carlsson.

Det har ju varit en ganska speciell process, där kommuner ställts mot varandra, nästan som i ”Idol”. Varför har ni valt att göra det på det sättet?
– Det var absolut inte vår ambition att det skulle bli en så publik process som det blivit. Vi frågade 20 kommuner, vi fick 40 svar. De hjälpte oss med en frågelista kring kraven på etablering. Utifrån det har vi sållat och kommit på att Västerås och Skellefteå är det optimala.

 


aj@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer på samma tema:

Scania investerar i Northvolts batteriprojekt

Scania investerar nästan 100 miljoner i Northvolt för att ta fram batterier för tunga transporter. ”Dagens batteriteknik måste utvecklas”, säger Scanias vd Henrik Henriksson.

 

"Man är ju inte nöjd förrän man sett fabriken"

Northvolts planer för Skellefteå gör att IF Metall I Norra Västerbotten måste börja planera för uppemot 1 000 medlemmar. "Jag är glad, säger avdelningsordförande Jimmy Faltin, men man är ju inte riktigt nöjd förrän man sett fabriken".

 

Läs mer från Dagens Arbete:

Ögonspårning ska sprida ­kunskaper

EYETRACKING Ett par glasögon som registrerar vad du tittar på när du jobbar – kan det vara något? På Gnosjö automatsvarvning håller man på att testa. Kanske blir det lättare för erfarna att lära ut jobbet till nya.

Kassör misstänks för grov förskingring

En kassör vid en av Pappers avdelningar misstänks för grov förskingring. Det är avdelningens ordförande som har polisanmält kassören. ”Exakt hur mycket pengar det rör sig om vet vi inte”.

”Lägg inte på för tjockt”

TIPS FRÅN PROFFSET | BREDSPACKLINGVill du jämna till väggen lite innan du målar kan det vara bra att bredspackla. Robin Norén och Muamer Delic på Eksjöhus ger sina bästa tips.

Northvolts tänkta batterifabrik och dess vd Peter Carlsson.

Grönt ljus för batterifabrik i Skellefteå

TEKNIKBatteribolaget Northvolt ska nu ha säkrat finansieringen för bygget av batterifabriken i Skellefteå. Det kan starta i augusti.

Makten över företagen

Thomas Franzén, före detta vice riksbankschef.

”Kortsiktigheten hotar framtiden”-puff

DEBATT

Vinsten framför allt-puff

Aktieägarna först

Vad gäller när vi har städhjälp?

FRÅGA DA | RUTEn läsare köper funderar på att köpa in städning varannan vecka och vill veta vad som gäller för Rutavdraget i år. Privatekonomen Annika Creutzer reder ut.

Noll är en livsviktig siffra

KrönikaTrafiken och arbetsmiljön har mycket att lära av varandra, skriver DA:s krönikör, Peter Larsson, civilingenjör och senior rådgivare hos Sveriges ingenjörer.

1

När röken har lagt sig

arbetsmiljöGummibranschen har en mörk historia. Men nu är arbetsmiljön bättre. Eller? Ingen vet vad gummiröken innehåller, så arbetarna har hittat egna sätt att skydda sig.

Därför är skogen så bra för klimatet

DA REDER UTVår skog är en tyst klimathjälte. Varje år tar den upp lika mycket koldioxid som Sveriges industrier, trafik och jordbruk släpper ut.

1
General Electric i Belfort. Foto: AP

Franska facket tar strid mot GE

TvistGeneral Electric lovade att skapa 1000 nya jobb i Frankrike. I stället blir det tvärtom. Facken är ursinniga. "Företaget drivs av rent finansiella intressen", säger ombudet Philippe Petitcolin.

Vilken öl blir din favorit i sommar?

TEST | ALKOHOLFRITTOm du fick ett glas kall öl på krogen, skulle du då känna om den var alkoholfri? Sju grafiker satte sju öl på prov.

1

”Vi sydde våra egna matchshorts”

FOTBOLLS-VMI sommar åker landslaget till Frankrike med en dröm om final. Allt började i Öxabäck för 50 år sedan.

Foto: Mats Erlandsson

95 varslas när V-Tab lägger ner i Västerås

95 varslas.Anledningen är MittMedias val att inte förnya sitt avtal med V-Tab, uppger vd Peder Schumacher.

Res miljösmart i sommar

KLIMATKOLLENDags att ta tag i sommarens semesterplaner. Att flyg är sämst för klimatet vet vi. Men hur mycket sämre är det? Och vilka färdsätt är bäst?

Här byggs framtidens vindkraft

ENERGIBara de sista detaljerna återstår. Sedan har en före detta båtbyggares idé från 90-talet förverkligats. På Moelvens limträfabrik byggs vindkraftstorn i trä.

Hur mycket kostar vårt nya tak?

FRÅGA DA | ROTEn läsare ska lägga om taket på huset och vill veta vad som blir kvar att betala efter rotavdraget. Privatekonomen Annika Creutzer reder ut.

1

Lågmäld extas

BildreportageGenom åren har Anders Petersen dokumenterat städer och miljöer jorden runt. Nu har turen kommit till Liljevalchs i Stockholm.

”Personalbrist – på grund av stress”

Gästkrönika Säkerheten kommer alltid först, det är ingen som säger emot. Men när man ligger efter i produktionen, vem är det egentligen som prioriterar säkerheten då? Marcus Raihle på Ovako i Smedjebacken tackar facket för skyddsombuden.

Makten över företagen

Vinsten framför allt

Aktieägarna förstFörr tackades de anställda för sina insatser. I dag är aktieägarna viktigas­t. Sveriges största industriaffär gjordes för att ägarna skulle tjäna miljarder.

”Kortsiktigheten kan leda till katastrof”

INTERVJUAktieägarnas makt riskerar att leda till katastrof. Därför måste företagen styras efter helt nya regler. Det kan politikerna ordna, säger Oxfordprofessorn Colin Mayer.

Rekordstora utdelningar – men hur länge till?

PERSPEKTIV”Våren är aktieägarnas skördetid. Sällan har bolagen på Stockholmsbörsen delat ut så mycket pengar som nu: långt över 250 miljarder kronor. Kul för dem som är med på festen, men är det bra för morgondagen?”, skriver DA:s Harald Gatu.

”Det är fränt på riktigt”

ProfilenSuget i magen och känslan att flyga och inte veta var bilen landar. Kartläsaren Frida Lindström berättar om kontroll och åksjuka, och hur hon håller reda på höger och vänster.

Snart blir det Aktuellt i Politiken

ÖGONBLICKETKlockan är 10.14 på V-tab i Västerås. Trycktornet gapar hungrigt. Pjäsen på plats och den riktas mot gapet. Snart kan en ny tidning tryckas.

1

Pappers har fått ny ordförande

Pontus Georgsson – så heter Pappers nya förbundsordförande. ”Det känns fantastiskt, nästan ofattbart!” säger förbundets förhandlingschef som nu tar över efter Matts Jutterström.

Ladda ner DA nr 5 här!

Dagens Arbete finns som gratis e-tidning. Här finns också ett sökbart arkiv två år bakåt, du når lätt våra inlästa reportage och kan länka till spännande vidareläsning. Här kan du ladda ner appen.

2

De böjda gurkorna – och andra EU-myter

SkruvatEU har inte förbjudit lakritspipor – inte heller påskmust eller ostkaka. Vi hittar en rad myter men också en absolut sanning.

Bensinupproret

”Att säga att det handlar om överlevnad är verkligen att ta i”

Replik”I stället för att stödja ett lyxuppror som vill sänka bensinpriset, stöd ett som vill öka möjligheten till avdrag för jobbresor eller sänka fordonsskatten för dem som bor i glesbygd. Där finns det dessutom en reell möjlighet att påverka lagstiftaren och förändra”, skriver Kennet Bergqvist.

4

V-Tab tappar tryckuppdraget för MittMedia

Vid årsskiftet går MittMedias tryckavtal med V-Tab ut, och tio tidningar ska då flytta till MittMedia-koncernens egna tryckerier. Värst drabbas V-Tab i Västerås, som förlorar åtta titlar.

Nu måste vi stå upp för varandra

KRÖNIKA ”Arbetstagarnas ställning behöver stärkas och vi måste få förhandlingarna om ett nytt anställningsskydd att handla om det”, skriver GS förbundsordförande Per-Olof Sjöö.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.