Industriarbetarnas tidning

”Största skillnaden är ljudnivån”

22 juli, 2019

Skrivet av

Eldrivna truckar Gruvbolaget Boliden satsar på eldrift i Aitik. Med fyra truckar som går på el från vattenkraft sparar bolaget 800 000 liter diesel per år. Som bonus får truckarna mer effekt och går dubbelt så fort.

700 meter på 70 sekunder
  • Totalt finns 29 truckar i Aitik. 22–24 truckar är i gång hela tiden i produktion. Fyra kan i nuläget köras med eldrift, fler är på gång.
  • Dieselförbrukningen ligger på omkring 600 liter per timme med fullt lass uppför ramperna. På plan mark förbrukas 70 liter per timme.
  • Att köra upp för den 700 meter långa banan tar 70 sekunder med eldrift jämfört med 140 sekunder för truckar som går på diesel.
  • Gruvan i Aitik startade 1968. Koppar är huvudmineral men även mindre mängder guld och silver bryts.
  • Det jobbar ungefär 700 personer i Aitik vilket gör dagbrottet till Gällivares största privata arbetsgivare.
  • Sveriges utsläpp av koldioxid skulle bli 0,15 procent lägre som en följd av en full utbyggnad av eldrift i Aitikgruvan enligt Energimyndigheten

Sommaren närmar sig i Sverige när Dagens Arbete är på besök. Men i Bolidens dagbrott utanför Gällivare vill vintern göra en sista markering. Nattens snöfall har gjort att eltruckarna tillfälligt står stilla. Inte för att snön egentligen är ett problem för eldriften. Det handlar om att det just i dag var svårt att få fram snöröjning till den 700 meter långa banan där eltruckarna går.

– Det krävs plogning för att få vägbanan i rätt höjd så truckarna får kontakt med ledningarna, säger Peter Palo, projektledare för försöket med eltruckarna.

Tekniken är densamma som på järnvägarna. De luftburna elledningarna får kontakt med gruvtrucken via en pantograf, strömavtagare, som hissas upp längst fram på fordonet. Allt föraren behöver göra är att trycka på en knapp. Innan trucken körs in på banan mäts också höjden på lasten så den inte riskerar att gå emot elledningarna.

Karolin Liinanki framför den stora eltrucken.
Karolin Liinanki är en av förarna som utbildats för att köra eltruckarna. Foto: David Lundmark
”Det har varit ett enormt intresse”, säger Peter Palo, projektledare. Foto: David Lundmark

Karolin Liinanki är 30 år och har jobbat i Aitik sedan 2012. Hon är en av förarna som fått utbildning för att köra eltruckarna.

– Den största skillnaden är ljudnivån. Det bullrar mycket mindre med eldriften, säger hon.

Truckarna är försedda med både el- och dieseldrift vilket innebär att de går på diesel när de inte körs på elbanan. Med eldrift ökar effekten från över 3 000 hästkrafter till 6 400. Och trots att ett fullastat ekipage väger 570 ton dubbleras hastigheten till 32 kilometer i timmen.

De problem som uppstått under projektet har varit att pantografen kärvade när temperaturen gick ner under 30 minusgrader. Men det löstes genom att hydrauloljan får cirkulera hela tiden. Det är också noga att vägarna hålls i gott skick och är plogade så det är kontakt mellan truck och luftledningar.

Projektet har varit så lyckat att Boliden kommer att bygga ut elbanan och utöka eltrucksflottan.

– Det har varit ett enormt intresse. Vi har besök från hela världen som vill se hur vi gjort och vi har inga hemligheter. En av våra gruvor i Finland står näst på tur, säger Peter Palo.

Förutom miljövinsten ser Boliden stora ekonomiska besparingar genom att byta ut diesel mot miljövänlig elkraft.

Karolin Liinanki tycker att företagets miljösatsning ligger rätt i tiden. Själv är hon miljömedveten och försöker handla ekologisk och närproducerad mat.

– Jag skulle då aldrig köpa utländskt kött, men det är en generationsfråga det här med miljöfrågor. Vi yngre är mer intresserade tycker jag.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören prisad för jobb mot gruvbränder

Sören Eriksson, huvudskyddsombud i Bolidens gruva i Kristineberg, får branschorganisationen Swemins arbetsmiljöpris för sitt mångåriga jobb mot bränder i gruvor. Han delar priset med brandskyddssamordnaren Johan Holmberg Garpenbergsgruvan.

LKAB provar nya brytmetoder inför jätte­satsning

LKAB provar nya brytmetoder inför jätte­satsning

LKAB ska under detta år starta en testgruva i Kiruna, där man ska prova olika nya metoder för att bryta malm. Testerna ska ligga till grund för företagets hittills största investering, nya huvudnivåer i Kiruna och Gällivare.

Berättelsen om Laisvall-gruvan

Historien om gruvan i Laisvall är för många okänd. Det ska en nyutkommen bok ändra på. I den berättas om sextio år av facklig gemenskap på en arbetsplats som försörjde en hel by i 60 år. Men också om en gruva som gjorde många svårt sjuka. I gruvan, som låg 40 kilometer från Arjeplog, inleddes […]

”Sverige har en bra utgångspunkt för omställningen”

”Sverige har en bra utgångspunkt för omställningen”

Det räcker inte att satsa på forskning, staten måste dela på riskerna även i produktionen om den ekologiska och sociala omställningen i industrin inte ska halka efter. Det säger DA:s ny krönikör Kajsa Borgnäs, som uppmanar alla industriarbetare att vara med att driva på förändringarna.

Till slut kommer dragspelet fram

Till slut kommer dragspelet fram

Johan Airijoki: Det är något alldeles speciellt med att höra vacker musik i den här smutsiga miljön.

Ge oss en svensk industripakt

Ge oss en svensk industripakt

Stat och industri måste gå åt samma håll om klimatomställningen ska genomföras i tid, skriver DA:s nya krönikör Kajsa Borgenäs.

Så lyfter de säkerheten på Hällingsjö Hus

Så lyfter de säkerheten på Hällingsjö Hus

Blockerade utrymningsvägar, truckar med dåliga bromsar och kapsågar utan klingskydd. Allt är historia. På Hällingsjö Hus har dåliga vanor ersatts av säkra rutiner.

Det rullar på

Det rullar på

Ögonblicket: Klockan är 13.49 på DS Smith i Värnamo.

DA granskar skuggsamhället

Åtal mot bolaget som städade hos statsministern

Åtal mot bolaget som städade hos stats­ministern

Företagaren som anlitat svart arbetskraft för att städa Magdalena Anderssons villa, åtalas för brott mot utlänningslagen. Städerskan Chilo kommenterar: ”Nyheten gör mig glad, äntligen skipas rättvisa.”

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Statsministerns städerska fick svarta pengar direkt av ägaren till städbolaget. Hans tidigare firma är dömd för ekonomisk brottslighet och han själv är ökänd hos facket som en oseriös aktör.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder.
Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

LO-ordföranden: Facken larmar om fusk – men myndigheterna gör ingenting

LO-ordföranden: Facken larmar om fusk – men myndigheterna gör ingenting

Kan fackförbunden göra mer för att få bukt med skuggsamhället? Nu svarar LO-ordföranden Susanna Gideonsson på kritiken. ”När allt ser bra ut på papperet måste vi ha någon som slår larm”, säger hon.

Arbetslivs­kriminalitet: Kollektivavtal ingen garanti för schysta villkor

Arbetslivs­kriminalitet: Kollektivavtal ingen garanti för schysta villkor

Till Syndikalisterna söker sig människor i hopp om att få ut löner som deras arbetsgivare struntat i att betala. Flera har försökt få hjälp av de LO-förbund som finns på arbetsplatsen, men utan resultat.

Så ska Sverige få kontroll över fusket i arbetslivet

Så ska Sverige få kontroll över fusket i arbetslivet

Genom regionala ”Akrim-center”, liknande dem i Norge, vill regeringen städa upp på svensk arbetsmarknad.

”Hela branscher korrumperas”

”Hela branscher korrumperas”

Grov brottslighet, människohandel och modernt slaveri – kriminaliteten är omfattande på svensk arbetsmarknad. Nu krävs förändringar på en rad områden, säger Ola Pettersson, ordförande i Delegationen mot arbetslivskriminalitet. 

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Så har skugg­samhället vuxit fram

Så har skugg­samhället vuxit fram

En rad politiska beslut har lett fram till ett laglöst arbetsliv där människor utnyttjas. Kontroller har slopats och det har lett till ökat fusk. Terrordådet på Drottninggatan blev en ögonöppnare.