Det våras för välfärden!

Plötsligt framträder en ny politisk dagordning bortom brott och straff-hegemonin som rått alltför länge, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein efter årets första partiledardebatt.

”Jag hyllar dem som faktiskt härdar ut”

I betraktarens öga ter sig konstnärsmyten romantisk. För de som balansera­r på dess tunna egg är den allt annat än just det, skriver Carl Linnaeus.

I fronten på den stora trucken sitter den svarta strömavtagaren som hissas upp när Karolin Liinanki kör in på elbanan. Foto: David Lundmark

”Största skillnaden är ljudnivån”

Eldrivna truckar Gruvbolaget Boliden satsar på eldrift i Aitik. Med fyra truckar som går på el från vattenkraft sparar bolaget 800 000 liter diesel per år. Som bonus får truckarna mer effekt och går dubbelt så fort.

700 meter på 70 sekunder
  • Totalt finns 29 truckar i Aitik. 22–24 truckar är i gång hela tiden i produktion. Fyra kan i nuläget köras med eldrift, fler är på gång.
  • Dieselförbrukningen ligger på omkring 600 liter per timme med fullt lass uppför ramperna. På plan mark förbrukas 70 liter per timme.
  • Att köra upp för den 700 meter långa banan tar 70 sekunder med eldrift jämfört med 140 sekunder för truckar som går på diesel.
  • Gruvan i Aitik startade 1968. Koppar är huvudmineral men även mindre mängder guld och silver bryts.
  • Det jobbar ungefär 700 personer i Aitik vilket gör dagbrottet till Gällivares största privata arbetsgivare.
  • Sveriges utsläpp av koldioxid skulle bli 0,15 procent lägre som en följd av en full utbyggnad av eldrift i Aitikgruvan enligt Energimyndigheten

Sommaren närmar sig i Sverige när Dagens Arbete är på besök. Men i Bolidens dagbrott utanför Gällivare vill vintern göra en sista markering. Nattens snöfall har gjort att eltruckarna tillfälligt står stilla. Inte för att snön egentligen är ett problem för eldriften. Det handlar om att det just i dag var svårt att få fram snöröjning till den 700 meter långa banan där eltruckarna går.

– Det krävs plogning för att få vägbanan i rätt höjd så truckarna får kontakt med ledningarna, säger Peter Palo, projektledare för försöket med eltruckarna.

Tekniken är densamma som på järnvägarna. De luftburna elledningarna får kontakt med gruvtrucken via en pantograf, strömavtagare, som hissas upp längst fram på fordonet. Allt föraren behöver göra är att trycka på en knapp. Innan trucken körs in på banan mäts också höjden på lasten så den inte riskerar att gå emot elledningarna.

Karolin Liinanki framför den stora eltrucken.

Karolin Liinanki är en av förarna som utbildats för att köra eltruckarna. Foto: David Lundmark

”Det har varit ett enormt intresse”, säger Peter Palo, projektledare. Foto: David Lundmark

Karolin Liinanki är 30 år och har jobbat i Aitik sedan 2012. Hon är en av förarna som fått utbildning för att köra eltruckarna.

– Den största skillnaden är ljudnivån. Det bullrar mycket mindre med eldriften, säger hon.

Truckarna är försedda med både el- och dieseldrift vilket innebär att de går på diesel när de inte körs på elbanan. Med eldrift ökar effekten från över 3 000 hästkrafter till 6 400. Och trots att ett fullastat ekipage väger 570 ton dubbleras hastigheten till 32 kilometer i timmen.

De problem som uppstått under projektet har varit att pantografen kärvade när temperaturen gick ner under 30 minusgrader. Men det löstes genom att hydrauloljan får cirkulera hela tiden. Det är också noga att vägarna hålls i gott skick och är plogade så det är kontakt mellan truck och luftledningar.

Projektet har varit så lyckat att Boliden kommer att bygga ut elbanan och utöka eltrucksflottan.

– Det har varit ett enormt intresse. Vi har besök från hela världen som vill se hur vi gjort och vi har inga hemligheter. En av våra gruvor i Finland står näst på tur, säger Peter Palo.

Förutom miljövinsten ser Boliden stora ekonomiska besparingar genom att byta ut diesel mot miljövänlig elkraft.

Karolin Liinanki tycker att företagets miljösatsning ligger rätt i tiden. Själv är hon miljömedveten och försöker handla ekologisk och närproducerad mat.

– Jag skulle då aldrig köpa utländskt kött, men det är en generationsfråga det här med miljöfrågor. Vi yngre är mer intresserade tycker jag.

Läs mer:


md@da.se

Vad tycker du?

Håll god ton, håll dig till ämnet och skriv gärna kort.

Läs mer från Dagens Arbete:

Foto: Adam Daver

En sista vända med svarven

ÖgonblicketKlockan är 13.41 på Xylem Emmaboda

Knarket i industrin

Droger på arbetsplatsen hotar arbetarens trygghet

DEBATTUnder för lång tid har politiken inte tagit det växande problemet med droger på arbetsplatsen på allvar, skriver riksdagspolitikern Mattias Jonsson (S).

Måste jag kissa när andra ser på?

Koll påDrogtester av anställda ökar och fler åker fast. Bra för säkerheten, men vad händer med den personliga integriteten? Vad är du skyldig att göra – och vad händer om någon testar positivt?

5

”Jag vill försöka vara drogfri”

Viktor fuskade sig genom drogtest flera gånger. Efter en överdos kom vändpunkten. Kompisen Pontus hade inte samma tur. Han dog.

1

Dagens Arbete granskar knarket i industrin

Fabriksgolven är knarklangarnas nya arena. Polisen står handfallen. Dagens Arbete granskar knarket i industrin. Läs de anställdas berättelser om hur de knarkat på jobbet.

2

”Allt gick att få tag på inne på Volvo”

Folk gick in på toaletten och knarkade. I nästan ett år jobbade Josef på Volvo i Göteborg – sida vid sida med påtända kollegor.

SKR: Hindrar lagen att missbrukare söker vård?

I 31 år har det varit olagligt att använda droger i Sverige. Men effekterna av lagen blev inte vad man önskade. Nu vill Sveriges Kommuner och Regioner att lagen utreds igen.

1

Ny föreskrift sågas: ”Fler uppsägningar att vänta”

Nu kan det bli svårare att få rehabilitering för alkoholmissbruk och andra beroendesjukdomar, menar fackliga företrädare. En ny föreskrift från Arbetsmiljöverket sågas.

Polisen om knarket innanför industri­grindarna

Arbetsgivarens tillstånd är inte tillräckligt för att polisen ska kunna bekämpa droger inne på arbetsplatser. Klas Johansson, regionchef för polisregion Väst, svarar på DA:s frågor om knarket i industrin.

”Jag var ständigt rädd för att åka på ett drogtest”

Vägen tillbakaChristoffer fick ett ultimatum: Behandlingshem eller sparken. SSAB hade fått nog av hans knarkande. Men redan när Christoffer packade väskan tänkte han på att bli hög igen.

”Arbetsgivaren ska ha ansvaret för drogrehabilite­ringen”

DEBATTLagen säger att arbetsgivaren har rehabiliteringsansvar för ”Alkohol och andra berusningsmedel”. Vi vill att rutiner för rehabilitering även ska omfatta narkotikamissbruk, skriver IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic.

1

Sålde knark via företagets mobil

Langare använde företagets mobil för att sälja knark. Trots att företaget tidigare flaggat för drogrelaterade problem inledde polisen ingen förundersökning.

Gasutsläppet höll på att ta Claes liv

GasutsläppSkyddsmasken hjälpte inte. Claes Karlsson fick ingen luft och sprang för sitt liv. – Jag tänkte bara bort, bort, bort, säger han.

Så får du rätt pengar

Koll på Sedan 2013 har de flesta industriarbetare delpension. Du ska få extra inbetalning till tjänstepensionen. Men alla arbetsgivare betalar inte, och det är bara du som kan kolla att det blir rätt. Vi hjälper dig!

MBL får liv i poesin

Ombudsmannen Tomas Lundmark vet vad som rimmar på bemanningsanställd. Nu bokdebuterar han med en samling dikter om arbetet. Alla på rim såklart.

Avtal 2020

Pappers avtalskrav: ”Vår bransch tål fyra procent”

Fyraprocentiga löneökningar, utökad ATK och högre delpension. Det är några krav som Pappers lämnade över till Industriarbetsgivarna under fredagen.

Industriarbetsgivarnas svar till Pappers: Märket gäller

Pappers kan glömma fyraprocentiga lönelyft. Åtminstone om Industriarbetsgivarna får bestämma, som menar att löneökningstakten snarare måste ner under dagens märke på 2,17 procent.

3

Arbetstid en stridsfråga i avtalskraven

Större möjligheter att variera arbetstiden och höjt övertidsuttag. Det vill Teknikarbetsgivarna se. IF Metall möter med krav på det motsatta.

Kampen om flexibiliteten har börjat – igen

PERSPEKTIVArbetstid, bemanning, lön. Där står slaget om flexibiliteten. Om den handlar avtalsrörelsen, skriver DA:s Harald Gatu.

GS: Arbetstiden måste bli mer förutsägbar

Flexibilitet eller förutsägbarhet. Det är makten över arbetstiden som blir den heta frågan i GS-fackets förhandlingar.

Vad är viktigast i avtalsrörelsen?

DA frågarVilka frågor är viktigast att ditt fackförbund driver i avtalsförhandlingarna? Vi frågade några industriarbetare vad de tycker. Nu vill vi även höra DIN åsikt!

4

Läroböckerna i ekonomi stämmer inte längre

PerspektivVi har sett det förr i avtalsrörelsens upptakt. Dagarna före jul överlämnar parterna detaljerade krav till varandra. Men den här gången är ingenting är som förut. Läroböckerna stämmer inte längre, skriver DA:s Harald Gatu.

1

Guds hus byter roll

BildreportagetPrecis som Sverige genomgick Norge en väckelserörelse i slutet av 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Och det byggdes mötes­lokaler över hela landet. I dag avvecklas de norska ”bönehusen” i allt snabbare takt.

Striden om arbetsrätten

Mattias Dahl på Svenskt Näringsliv och Torbjörn Johansson på LO

Överens om fortsatta Las-förhandlingar

Allmän visstid ska ersättas, omställningsstödet ska förstärkas och a-kassan stöpas om helt – det är en del av innehållet i den avsiktsförklaring som parterna kommit överens om inför fortsatta förhandlingar.

5

Kommer mitt jobb att bli mindre tryggt nu?

Kris inom LO, anklagelser om svek och lögner. När facket förhandlar med arbetsgivarna om anställningstryggheten har det väckt ilska och rädsla. Men vad handlar förhandlingarna om? DA guidar dig.

”Vi borde vara mer öppet kritiska till S”

REPLIK | LASDet handlar inte så mycket om intern information som att förbundet behöver visa sin ståndpunkt i den offentliga debatten när självklara fackliga frågor får stryka på foten, skriver Jan-Inge Ogenfalk i ett svar till IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

1

”Vi gör allt för att nå ut i de kanaler vi förfogar över”

REPLIK | LASVi delar inte bilden av att förbundet varit tyst i  debatten om januariavtalet och Las, och om informationen har drunknat i mediebruset är det beklagligt. Det skriver IF Metalls ordförande Marie Nilsson om kritiken.

”Er tystnad slår oss med häpnad”

DEBATT | LASDet hörs inte ett knyst från IF Metalls ledning, varken om att S genom januariavtalet säljer ut politiken, eller nu senast om turerna i förhandlingarna om las. Vi frågar oss varför, skriver flera tidigare förtroendevalda från IF Metall i Linköping.

1

Stora brister i Lernias yrkesutbildning Liljeholmen

YrkesutbildningTrots att deltagarna på yrkesutbildningarna på Lernia i Liljeholmen har larmat om stora brister tog det skolledningen över ett år att agera.

1

Judo kan mildra fallet

FALLOLYCKORLär dig falla som en kampsportare, och du kan slippa göra dig illa. Ny forskning visar att fallträning genom judo kraftigt ökar deltagarnas förmåga att falla på rätt sätt.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.