Industriarbetarnas tidning

”Största skillnaden är ljudnivån”

22 juli, 2019

Skrivet av

Eldrivna truckar Gruvbolaget Boliden satsar på eldrift i Aitik. Med fyra truckar som går på el från vattenkraft sparar bolaget 800 000 liter diesel per år. Som bonus får truckarna mer effekt och går dubbelt så fort.

700 meter på 70 sekunder
  • Totalt finns 29 truckar i Aitik. 22–24 truckar är i gång hela tiden i produktion. Fyra kan i nuläget köras med eldrift, fler är på gång.
  • Dieselförbrukningen ligger på omkring 600 liter per timme med fullt lass uppför ramperna. På plan mark förbrukas 70 liter per timme.
  • Att köra upp för den 700 meter långa banan tar 70 sekunder med eldrift jämfört med 140 sekunder för truckar som går på diesel.
  • Gruvan i Aitik startade 1968. Koppar är huvudmineral men även mindre mängder guld och silver bryts.
  • Det jobbar ungefär 700 personer i Aitik vilket gör dagbrottet till Gällivares största privata arbetsgivare.
  • Sveriges utsläpp av koldioxid skulle bli 0,15 procent lägre som en följd av en full utbyggnad av eldrift i Aitikgruvan enligt Energimyndigheten

Sommaren närmar sig i Sverige när Dagens Arbete är på besök. Men i Bolidens dagbrott utanför Gällivare vill vintern göra en sista markering. Nattens snöfall har gjort att eltruckarna tillfälligt står stilla. Inte för att snön egentligen är ett problem för eldriften. Det handlar om att det just i dag var svårt att få fram snöröjning till den 700 meter långa banan där eltruckarna går.

– Det krävs plogning för att få vägbanan i rätt höjd så truckarna får kontakt med ledningarna, säger Peter Palo, projektledare för försöket med eltruckarna.

Tekniken är densamma som på järnvägarna. De luftburna elledningarna får kontakt med gruvtrucken via en pantograf, strömavtagare, som hissas upp längst fram på fordonet. Allt föraren behöver göra är att trycka på en knapp. Innan trucken körs in på banan mäts också höjden på lasten så den inte riskerar att gå emot elledningarna.

Karolin Liinanki framför den stora eltrucken.
Karolin Liinanki är en av förarna som utbildats för att köra eltruckarna. Foto: David Lundmark
”Det har varit ett enormt intresse”, säger Peter Palo, projektledare. Foto: David Lundmark

Karolin Liinanki är 30 år och har jobbat i Aitik sedan 2012. Hon är en av förarna som fått utbildning för att köra eltruckarna.

– Den största skillnaden är ljudnivån. Det bullrar mycket mindre med eldriften, säger hon.

Truckarna är försedda med både el- och dieseldrift vilket innebär att de går på diesel när de inte körs på elbanan. Med eldrift ökar effekten från över 3 000 hästkrafter till 6 400. Och trots att ett fullastat ekipage väger 570 ton dubbleras hastigheten till 32 kilometer i timmen.

De problem som uppstått under projektet har varit att pantografen kärvade när temperaturen gick ner under 30 minusgrader. Men det löstes genom att hydrauloljan får cirkulera hela tiden. Det är också noga att vägarna hålls i gott skick och är plogade så det är kontakt mellan truck och luftledningar.

Projektet har varit så lyckat att Boliden kommer att bygga ut elbanan och utöka eltrucksflottan.

– Det har varit ett enormt intresse. Vi har besök från hela världen som vill se hur vi gjort och vi har inga hemligheter. En av våra gruvor i Finland står näst på tur, säger Peter Palo.

Förutom miljövinsten ser Boliden stora ekonomiska besparingar genom att byta ut diesel mot miljövänlig elkraft.

Karolin Liinanki tycker att företagets miljösatsning ligger rätt i tiden. Själv är hon miljömedveten och försöker handla ekologisk och närproducerad mat.

– Jag skulle då aldrig köpa utländskt kött, men det är en generationsfråga det här med miljöfrågor. Vi yngre är mer intresserade tycker jag.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Han var i gruvan när det rasade

Han var i gruvan när det rasade

Skalvet den 18 maj är det största i svensk gruvhistoria och fick många Kirunabor att vakna skräckslagna. 13 personer befann sig nere i gruvan. Två timmar senare skulle de ha varit flera hundra.

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Gravid? Risk att du förlorar pengar

Väntar du barn och har ett riskfyllt jobb? Då kan du bli förbjuden att jobba – och förlora inkomst. Det hände Sandra Ekholm i Oxelösund.

Hon forskar om kvinnor i gruvan

Hon forskar om kvinnor i gruvan

Trots hårda skämt trivs de flesta kvinnor bra med att jobba i gruvan. Lisa Ringblom har undersökt arbetet med jämställdhet i svenska gruvor.

Virtuell värld skyddar montörer

Virtuell värld skyddar montörer

VR-glasögon och smarta kläder ska förhindra att du blir skadad på jobbet.

Varannan ung tycker att jobbet är tungt

Varannan ung tycker att jobbet är tungt

Unga industriarbetare har svårare än äldre att säga i från, visar IF Metalls arbetsmiljöundersökning. De tycker att arbetet är tyngre, mer enformigt och känner mer olust inför jobbet än sina äldre jobbarkompisar.

Ögonspårning ska sprida ­kunskaper

Ögonspårning ska sprida ­kunskaper

Ett par glasögon som registrerar vad du tittar på när du jobbar – kan det vara något? På Gnosjö automatsvarvning håller man på att testa. Kanske blir det lättare för erfarna att lära ut jobbet till nya.

Slingrig väg för elbilens batteri

Slingrig väg för elbilens batteri

Om bara drygt tio år spås nio av tio nya bilar var eldrivna i Sverige. Men då krävs det mycket större mängder av metallen kobolt, vars utvinning kan äventyra klimatmålen.

Gör verklighet av nollvisionen

Gör verklighet av nollvisionen

Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet. Industrins konkurrenskraft hör samman med arbetarnas hälsa, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

”Klimatomställning gynnar gruv­industrin”

Klimatomställningen kommer att lyfta gruvindustrin. Det nya resurssnåla samhället kräver mer metaller, säger Bolidens vd Mikael Staffas.

Arbetsmiljön måste bli bättre!

Arbetsmiljön måste bli bättre!

”Arbetsmiljön är en av våra viktigaste frågor, och en medlemsundersökning visar att den ofta brister. Så kan vi inte ha det”, skriver IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Döden på jobbet

Varje år dör runt 50 människor i olyckor på jobbet. Genom de anhöriga visar vi vilka de omkomna var. I snitt tar det tusen dagar innan åtal väcks. En lång väntan för de sörjande.

De kom inte hem från arbetet

Förra året omkom 46 personer i olyckor på jobbet. Här berättar anhöriga om människorna bakom statistiken.

Föräldrarna: Man vittrar sönder

Olle Andersson Larsson och Christina Andersson fick vänta ett och halvt år innan åtalet lades ner. Ingen ställs till svars för deras son Robins död.

Utdragen väntan för de anhöriga

Efter en dödsolycka tar det i snitt 1000 dagar innan åtal väcks, visar Dagens Arbetes genomgång. Sedan kan det dröja över ett år innan domen kommer.

Hon startar en minnesfond för anhöriga

Christina Anderssons son Robin fastnade i en maskin och dog på jobbet. Nu startar hon en minnesfond för att hedra sonen och hjälpa andra anhöriga ekonomiskt.

”Det behövs mer pengar till rättsväsendet”

Saila Quicklund (M): Det behövs mer resurser till berörda myndigheter och att preskriptionstiden för arbetsmiljöbrott förlängs.

”Arbets­platserna ser inte ut som när lagarna skrevs”

Lagstiftaren och domstolarna behöver lära sig om den förändring som skett på arbetsmarknaden, skriver åklagaren Christer B Jarlås.

Så löser Norge brotten på halva tiden

Norge har klart kortare utredningstider vid arbetsmiljöbrott än Sverige. Hur vi jobbar kan kanske därför ses som förslag på förbättringar hos er, skriver norska domaren Rune Bård Hansen.

Åklagaren: Förstår att det kan upplevas som lång tid

Dödsolyckor är svåra att utreda, säger Jörgen Lindberg, vice kammarchef och vice chefs­åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, Rema.

Las-uppgörelsen

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

”Nu är det slut med ping-pong-politiken”

När IF Metall gjorde upp med arbetsgivarna om anställningsskyddet var det inget svek, utan solidaritet med dem som har det sämst, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.