Industriarbetarnas tidning

Vinnare och förlorare på Volvos modellbyte

14 februari, 2000

Skrivet av LISBETH ULFSTEDT

När Volvo byter modell på sina personvagnar blir några underleverantörer vinnare, andra förlorare.

I Eskilstuna tillhör Segerström & Svensson vinnarskaran. Där talas om ökade leveransvolymer och nyanställningar.

– Jo, vi ska nyanställa, säger metallklubbens vice ordförande Kurt Nilsson.

Cirka 218 metallare arbetar på företaget, som bland annat tillverkar plåtdetaljer till Volvo, både till nuvarande S70 och V70-modeller samt S80. När Volvo nu byter modell är företaget med och levererar plåtdetaljer till den nya V70-combin, som totalt innebär att produktionen kommer att öka.

– Vi kan inte i dag säga hur många nya som kommer att behövas, säger Kurt Nilsson.

Förlorarna på modellbytet är Fuji Autotec. Där får totalt cirka 75 metallare gå, varav 24 fast anställda. Där är nästan en tredjedel av personalstyrkan på totalt 240 anställda.

– Det här var ju inte något nytt för oss, säger Mats Andersson i verkstadsklubbens styrelse.

Företaget har nämligen sedan länge planerat för Volvos modellbyte, och därför bara tillsvidareanställt personal under det senaste året, cirka 50 personer.

Fuji Autotec tillverkar styrkoloner till Volvos nuvarande modeller S70 och V70 men ska i framtiden bara leverera styrkoloner till C70 cab och coupé, bilmodeller som tillverkas i betydligt färre exemplar.

Styrkolonerna till Volvos nya V70-modell tillverkas i Tyskland. Det beror inte på att de är billigare, utan att Fuji Autotec inte klarade att både tillverka styrkoloner till nuvarande Volvo70-serien och samtidigt utveckla styrkoloner till den nya Volvomodellen.

Fuji Autotec är dock ledande tillverkare av styrkoloner för lastvagnar för hela den Europeiska marknaden. Dessutom har företaget kompletterat sin produktion med tillverkning av maskindelar till Tetra Pak.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Industrin svarar på första avtalsskissen

De opartiska ordförandena föreslår ett 29 månader långt riksavtal för industrin. För att gå med på det kräver facken inom industrin en rad förbättringar.