Industriarbetarnas tidning

”Volvoavtalet är ett föredöme”

13 mars, 2009

Skrivet av

Volvo-avtalet är ett bra exempel på hur klubbarna kan utnyttja krisavtalet, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Det är snart två veckor sedan IF Metall tecknade krisavtalet – eller ramavtalet som Säikkälä kallar det – med arbetsgivarna.
I går tecknades den första lokala uppgörelsen på Volvo Personvagnar. Efter en het debatt följer nu den lokala tillämpningen av avtalet.

Var ni beredda på de kraftiga reaktionerna?

– Vi var förberedda på att det skulle bli reaktioner, men kanske inte så kraftiga som det nu blev. Innan vi gick ut tänkte vi igenom noga hur ramavtalet skulle presenteras. Tyvärr var det många som målade upp bilden av lönesänkningar. Men man styr inte över hur det uppfattas av media.

– För oss var det viktigt att se ramavtalet som ett medel att hejda uppsägningarna i denna nödlägessituation som vi befinner oss i. Om det hade varit en vanlig lågkonjunktur skulle vi aldrig ha träffat den här typen av tillfälligt avtal. Men nu befinner vi oss inte i en vanlig lågkonjunktur.

Innan krisavtalet undertecknades kom rapporter om klubbar som i smyg gjorde avsteg från kollektivavtalet. Kan man säga att ni träffade uppgörelsen med arbetsgivarna i en paniksituation?

– Panik är fel ord. Men vi hade att ta ställning till hur vi agerar.

Vad hade ni att välja på då?

– Antingen kunde vi ha gått ut med kraft och talat om att den typen av uppgörelser som träffades var olovliga. Då hade vi begärt förhandling, begärt skadestånd och kanske tvingats driva fallen till Arbetsdomstolen.

– Alternativet var att träffa ett ramavtal, som vi nu gjorde.

– Det fanns också en tredje väg. Det var att göra ingenting. Men det skulle ha fått allvarliga konsekvenser för kollektivavtalet på längre sikt.

Menar du att kollektivavtalet hotades?

– Ja, därför att om vi inte gjorde någonting skulle det innebära att man lokalt kunde bryta mot kollektivavtalet. Då hade vi fått en ”negativ reglering”, kollektivavtalet skulle ha urholkats. För IF Metall fanns aldrig alternativet att inte agera. Nu agerade vi och vi tecknade ett ramavtal.

Om du tittar bakåt – hade ni kunnat göra något annorlunda?

– Vi kanske borde ha varit ännu tydligare med att det rörde sig om en sänkning av arbetstiden.

Ni fick beröm av Svenska Dagbladets ledarsida, men kritik från era kompisar i Facken inom industrin. Hur känns det?

– Klart att man inte vill ha beröm från den kanten. Vad gäller de andra facken inom industrin har vi gjort en annan bedömning utifrån våra förutsättningar. Krisen slår oerhört hårt i våra branscher. Titta på Livs branscher, där märks krisen inte alls.

Men Skogs- och Träfackets branscher upplever ju en liknande utslagning som IF Metalls – de säger att krisavtalet är fel väg.

– Vi har valt att göra en annan bedömning. Vi hade kunnat välja en annan väg, att inte göra någonting. Då kanske vi inte hade fått någon kritik. Men å andra sidan hade vi heller inte gjort något för att hjälpa våra medlemmar som hotas av uppsägning och arbetslöshet. Nu agerade vi.

Samtidigt har ni inga garantier för att varslen hejdas.

– Det finns inga garantier för någonting i den här situationen. Först efteråt, när krisen är över, vet vi i vilken omfattning ramavtalet hejdade uppsägningarna. Men vi vet i alla fall att nu skapar vi en situation av konkurrensneutralitet i koncerner med verksamhet i olika länder.

– Volvo Lastvagnar har varslat många i Umeå men inte i Gent i Belgien där det finns permitteringslöneavtal. Klart att det missgynnade Umeå.

Räcker det med ramavtalet?

– Nej, nu är det upp till staten att skjuta till resurser. Staten måste gå in och hjälpa till med utbildningssatsningar. Tyvärr har regeringen hela tiden varit kallsinnig till den typen av insatser. Trots att det skulle stärka företagens långsiktiga konkurrenskraft. Men nu har vi i alla fall tagit vårt ansvar. Vi väntar på regeringen.

Om vi återvänder till kritiken från era vänner inom Facken inom industrin – betyder inte den något för er?

– Jovisst, det är klart att den gör. Det är naturligtvis tråkigt att höra kritiken. Men vi måste göra vår bedömning som vi tror är bäst för våra medlemmar. Vi har våra medlemmars bästa för ögonen hela tiden.

De andra förbunden känner sig överkörda.

– Jag kan förstå det. Vi har en förbundsstyrelse som måste fatta beslut i svåra frågor. Ibland måste besluten fattas snabbt.

– Ramavtalet var en sådan fråga som måste avgöras snabbt. Men vi informerade de andra inom Facken inom industrin, innan vi skrev på ramavtalet.

Nu anser de andra förbunden att de riskerar få samma typ av avtal i knät, trots att de inte bett om det.

– På 1990-talet infördes konjunkturanpassade arbetstider på många av våra arbetsplatser. Vi fick kritiken, bland annat från fack inom offentliga sektorn, att den typen av avtal också skulle sprida sig till deras avtalsområden. Men det gjorde det inte.

– Vad vi gör nu är att vi går ner i arbetstid och behåller minst 80 procent av lönen. I andra förbund, med utbrett deltidsarbete, är 80 procent en hög nivå. Vi går ner i arbetstid därför att efterfrågan rasat, näst intill kollapsat.

– Vi har en typ av efterfrågekris som inte alls finns inom exempelvis vården. Efterfrågan på vård och omsorg har inte minskat.

Vad har du för råd att ge till den klubb vars arbetsgivare kommer med utpressningen antingen varslar vi eller också skriver ni på ett lokalt krisavtal?

– Klubben måste göra en bedömning om den här typen av uppgörelse behövs. Man måste göra en så bra analys som möjligt.

Men öppnar ni inte för mera utpressning med det här avtalet?

– Pressen på klubbarna fanns redan innan. Arbetsgivare kan hota med uppsägningar, nedläggning, utflyttning. Det är inget nytt.

– Situationen har inte varit enkel för klubbarna. Men nu kan klubbarna förhandla utifrån ramavtalet och känner de sig osäkra kan de begära central förhandling.

– Det viktiga är att man tidigt gör en bra analys. Kommer man fram till en uppgörelse kan man som i Volvo-avtalet skriva in bestämmelser som ger pengarna tillbaka om företaget ändå varslar.

Du ser uppgörelsen på Volvo Personvagnar som ett föredöme?

– Den uppgörelsen kan tjäna som ett bra exempel. Volymerna har gått ned och de har hittat en lösning som gör att de slipper uppsägningar.

– Tusen IF Metallmedlemmar får behålla sin anställning. Det är oerhört viktigt för dem att få behålla sina jobb i stället för att hamna på a-kassa med 50-60 procents ersättning.

– För företaget är det också viktigt att få behålla folk. Då kan företaget snabbt komma igång sedan när det vänder och då gå upp i arbetstid.

Du kanske också vill läsa…

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Skövdefacket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Inget lån till Volvo Personvagnar

Det blev inga pengar från Europeiska Investeringsbanken, EIB, till Volvo Personvagnar. Stödet får vänta till ägarfrågan är klar, enligt regeringen. Det var i december förra året som regeringen presenterade ett stödpaket för bilindustrin. En av punkterna var att företagen skulle få stöd från EIB, max 20 miljarder. Staten skulle stå som kreditgarant, vilket innebär att […]

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.