Industriarbetarnas tidning

”Volvoavtalet är ett föredöme”

13 mars, 2009

Skrivet av

Volvo-avtalet är ett bra exempel på hur klubbarna kan utnyttja krisavtalet, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Det är snart två veckor sedan IF Metall tecknade krisavtalet – eller ramavtalet som Säikkälä kallar det – med arbetsgivarna.
I går tecknades den första lokala uppgörelsen på Volvo Personvagnar. Efter en het debatt följer nu den lokala tillämpningen av avtalet.

Var ni beredda på de kraftiga reaktionerna?

– Vi var förberedda på att det skulle bli reaktioner, men kanske inte så kraftiga som det nu blev. Innan vi gick ut tänkte vi igenom noga hur ramavtalet skulle presenteras. Tyvärr var det många som målade upp bilden av lönesänkningar. Men man styr inte över hur det uppfattas av media.

– För oss var det viktigt att se ramavtalet som ett medel att hejda uppsägningarna i denna nödlägessituation som vi befinner oss i. Om det hade varit en vanlig lågkonjunktur skulle vi aldrig ha träffat den här typen av tillfälligt avtal. Men nu befinner vi oss inte i en vanlig lågkonjunktur.

Innan krisavtalet undertecknades kom rapporter om klubbar som i smyg gjorde avsteg från kollektivavtalet. Kan man säga att ni träffade uppgörelsen med arbetsgivarna i en paniksituation?

– Panik är fel ord. Men vi hade att ta ställning till hur vi agerar.

Vad hade ni att välja på då?

– Antingen kunde vi ha gått ut med kraft och talat om att den typen av uppgörelser som träffades var olovliga. Då hade vi begärt förhandling, begärt skadestånd och kanske tvingats driva fallen till Arbetsdomstolen.

– Alternativet var att träffa ett ramavtal, som vi nu gjorde.

– Det fanns också en tredje väg. Det var att göra ingenting. Men det skulle ha fått allvarliga konsekvenser för kollektivavtalet på längre sikt.

Menar du att kollektivavtalet hotades?

– Ja, därför att om vi inte gjorde någonting skulle det innebära att man lokalt kunde bryta mot kollektivavtalet. Då hade vi fått en ”negativ reglering”, kollektivavtalet skulle ha urholkats. För IF Metall fanns aldrig alternativet att inte agera. Nu agerade vi och vi tecknade ett ramavtal.

Om du tittar bakåt – hade ni kunnat göra något annorlunda?

– Vi kanske borde ha varit ännu tydligare med att det rörde sig om en sänkning av arbetstiden.

Ni fick beröm av Svenska Dagbladets ledarsida, men kritik från era kompisar i Facken inom industrin. Hur känns det?

– Klart att man inte vill ha beröm från den kanten. Vad gäller de andra facken inom industrin har vi gjort en annan bedömning utifrån våra förutsättningar. Krisen slår oerhört hårt i våra branscher. Titta på Livs branscher, där märks krisen inte alls.

Men Skogs- och Träfackets branscher upplever ju en liknande utslagning som IF Metalls – de säger att krisavtalet är fel väg.

– Vi har valt att göra en annan bedömning. Vi hade kunnat välja en annan väg, att inte göra någonting. Då kanske vi inte hade fått någon kritik. Men å andra sidan hade vi heller inte gjort något för att hjälpa våra medlemmar som hotas av uppsägning och arbetslöshet. Nu agerade vi.

Samtidigt har ni inga garantier för att varslen hejdas.

– Det finns inga garantier för någonting i den här situationen. Först efteråt, när krisen är över, vet vi i vilken omfattning ramavtalet hejdade uppsägningarna. Men vi vet i alla fall att nu skapar vi en situation av konkurrensneutralitet i koncerner med verksamhet i olika länder.

– Volvo Lastvagnar har varslat många i Umeå men inte i Gent i Belgien där det finns permitteringslöneavtal. Klart att det missgynnade Umeå.

Räcker det med ramavtalet?

– Nej, nu är det upp till staten att skjuta till resurser. Staten måste gå in och hjälpa till med utbildningssatsningar. Tyvärr har regeringen hela tiden varit kallsinnig till den typen av insatser. Trots att det skulle stärka företagens långsiktiga konkurrenskraft. Men nu har vi i alla fall tagit vårt ansvar. Vi väntar på regeringen.

Om vi återvänder till kritiken från era vänner inom Facken inom industrin – betyder inte den något för er?

– Jovisst, det är klart att den gör. Det är naturligtvis tråkigt att höra kritiken. Men vi måste göra vår bedömning som vi tror är bäst för våra medlemmar. Vi har våra medlemmars bästa för ögonen hela tiden.

De andra förbunden känner sig överkörda.

– Jag kan förstå det. Vi har en förbundsstyrelse som måste fatta beslut i svåra frågor. Ibland måste besluten fattas snabbt.

– Ramavtalet var en sådan fråga som måste avgöras snabbt. Men vi informerade de andra inom Facken inom industrin, innan vi skrev på ramavtalet.

Nu anser de andra förbunden att de riskerar få samma typ av avtal i knät, trots att de inte bett om det.

– På 1990-talet infördes konjunkturanpassade arbetstider på många av våra arbetsplatser. Vi fick kritiken, bland annat från fack inom offentliga sektorn, att den typen av avtal också skulle sprida sig till deras avtalsområden. Men det gjorde det inte.

– Vad vi gör nu är att vi går ner i arbetstid och behåller minst 80 procent av lönen. I andra förbund, med utbrett deltidsarbete, är 80 procent en hög nivå. Vi går ner i arbetstid därför att efterfrågan rasat, näst intill kollapsat.

– Vi har en typ av efterfrågekris som inte alls finns inom exempelvis vården. Efterfrågan på vård och omsorg har inte minskat.

Vad har du för råd att ge till den klubb vars arbetsgivare kommer med utpressningen antingen varslar vi eller också skriver ni på ett lokalt krisavtal?

– Klubben måste göra en bedömning om den här typen av uppgörelse behövs. Man måste göra en så bra analys som möjligt.

Men öppnar ni inte för mera utpressning med det här avtalet?

– Pressen på klubbarna fanns redan innan. Arbetsgivare kan hota med uppsägningar, nedläggning, utflyttning. Det är inget nytt.

– Situationen har inte varit enkel för klubbarna. Men nu kan klubbarna förhandla utifrån ramavtalet och känner de sig osäkra kan de begära central förhandling.

– Det viktiga är att man tidigt gör en bra analys. Kommer man fram till en uppgörelse kan man som i Volvo-avtalet skriva in bestämmelser som ger pengarna tillbaka om företaget ändå varslar.

Du ser uppgörelsen på Volvo Personvagnar som ett föredöme?

– Den uppgörelsen kan tjäna som ett bra exempel. Volymerna har gått ned och de har hittat en lösning som gör att de slipper uppsägningar.

– Tusen IF Metallmedlemmar får behålla sin anställning. Det är oerhört viktigt för dem att få behålla sina jobb i stället för att hamna på a-kassa med 50-60 procents ersättning.

– För företaget är det också viktigt att få behålla folk. Då kan företaget snabbt komma igång sedan när det vänder och då gå upp i arbetstid.

Du kanske också vill läsa…

”Jag var inte den som höll tyst”

”Jag var inte den som höll tyst”

När han började på fabriken visste Adrian Avdullahu inte vad en fackförening var. Nu har han valts till ett av Sveriges tyngsta fackliga uppdrag, ordförande för Volvo verkstadsklubb.

Skövde­facket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Skövde­facket försiktigt positivt till nya motorbolaget

Facket på Volvo Cars motorfabrik i Skövde är försiktigt positivt till Geelys planer på att lägga tillverkningen av förbränningsmotorer i ett eget bolag – ser möjligheter att växa. Men det finns en oro att man missar elektrifieringen.

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

”Det pågår ett arbete i kulisserna”

Volvos USA-etablering är en känslig fråga. För facket. IF Metall vill inte svara på hur man kommer att stötta amerikanska bilarbetarfacket.

Inget lån till Volvo Personvagnar

Det blev inga pengar från Europeiska Investeringsbanken, EIB, till Volvo Personvagnar. Stödet får vänta till ägarfrågan är klar, enligt regeringen. Det var i december förra året som regeringen presenterade ett stödpaket för bilindustrin. En av punkterna var att företagen skulle få stöd från EIB, max 20 miljarder. Staten skulle stå som kreditgarant, vilket innebär att […]

”Bra att affären är i hamn”

I dag fullbordade kinesiska Geely köpet av Volvo Personvagnar. IF Metall välkomnar köpet och hoppas på positiva sysselsättningseffekter då Kina är den största tillväxtmarknaden för fordonsindustrin. Geely betalade i dag 1,3 miljarder dollar till Ford för att slutföra köpet, skriver Ford i ett pressmeddelande. Totalt uppgick köpet till en summa av 1,8 miljarder dollar. – […]

Rätt att lyssna på Adrian

Rätt att lyssna på Adrian

När Magdalena Andersson höll tal i Almedalen hamnade industriarbetaren och numera ordförande för verkstadsklubben på Volvo, Adrian Avdullahu i centrum. Helt rätt, statsministern!

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Avtal 2023

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

LO har presenterat ett ”första steg” till samordning, som bland annat innehåller en satsning på lägstalönerna. De ska öka mer än andra löner.

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.