Industriarbetarnas tidning

Analys: GM vill inte sälja Saab

10 januari, 2010

Skrivet av

DA-ANALYS: General Motors vill inte sälja Saab. Det är den enda rimliga slutsatsen av de gångna dagarnas utspel. Saab förvägras chansen till nystart. På fredag kan allt vara över.

Först beskedet om likvidation i fredags – ett långfinger i luften åt dem som vill köpa Saab.

Sedan uppgifterna i lördags om verktygen till nya 9-5:an, som ska skeppas över till Kina.

Det bådar inte gott för Saab. Allt tyder på att General Motors har bestämt sig. Saab ska läggas ned, inte säljas.

Det snabba, oförutsägbara agerandet tyder på att GM haft en dold dagordning, en plan B som inte ens Saabs ledning känt till.

När Koenigsegg i slutet av november hoppade av bestämde sig av allt att döma GM: Krama ut det som går ur Saab och lägg ned.

Visserligen sa GM att man skulle ta in nya anbud under en månad. Deadline sattes till i början av januari. Men redan den 18 december slogs det fast att Saab skulle läggas ner.

Sedan kunde nye vd:n Ed Whitacre fira jul utan att i alla fall tänka på Saabs öde.

Nedläggningsbeslutet hade tagits mycket snabbt efter det att GM avböjt Spykers första bud. Som om beslutet förberetts noga.

Men samtidigt sa företaget att nya spekulanter skulle beaktas under nedläggningsfasen. Nya spekulanter anmälde sig, la bud – men GM räckte upp sitt långfinger åt dem alla genom likvidationsbeslutet i fredags.

Och nu: karossverktygen till nya 9-5:an monteras ner i tyska Rüsselsheim och skeppas över – inte till Trollhättan som tidigare sagts, utan till Kina. På fredag packas containrarna med kinesiska adresslappar.

Två råsopar mot Trollhättan på två dagar.

Råsoparna går inte ihop med GM:s utfästelser att man ska titta på nya bud. Likvidation och flyttade karossverktyg talar ett annat språk. GM har haft sin egen hemliga plan B.

Agerandet är en gåta. Varför inte sälja och få in pengar? GM behöver ju varje cent och varje dollar då koncernen är skyldig den amerikanska staten 50 miljarder dollar, pengar som den skuldtyngda amerikanska statskassan vill ha in fortast möjligt.

Kanske GM tänker så här:

* Vi kan dra in en hel del pengar på att tillverka några tiotusentals Buick i Kina med Saabs 9-5-verktyg. Då får vi också behålla kontrollen över verktygen. Teknologin är densamma som i nya Opel Insignia och det är lugnast om vi har koll på grejerna. Vi har ju ändå satsat en hel del pengar i att ta fram tekniken.* Saab är idag ett så gott som skuldfritt företag och därför inte särskilt dyrt att avveckla. I samband med rekonstruktionen skrevs tre fjärdedelar av Saabs skulder av – en smäll som underleverantörerna fick ta. GM har självt efterskänkt sina skulder till Saab.

Dessutom fylldes Saabs kassa på med halvannan miljard när kinesiska BAIC köpte verktygen till den gamla 9-5:an.

I företaget finns därutöver värden för åtskilliga miljarder. Svenska staten gick in som garant för EIB-lånet på fyra miljarder kronor. När staten värderar tillgångar tillämpas alltid ”lägstavärdesprincipen”. Alltså: försiktighet i överkant.

Det innebär att det borde finnas betydligt mer än fyra miljarder kronor i tillgångar i Saab. Tillgångarna i företaget skulle därmed kunna finansiera en betydande del av avvecklingskostnaderna.

Så kan kalkylen från GM se ut.

Vi vet idag inte hur feta buden på Saab är. Vi vet heller inte vilka finansiella muskler som finns hos spekulanterna.

GM har hela tiden sagt att den som tar över Saab måste ha pengar. Av en enkel anledning: GM kommer att sälja motorer och växellådor och annat till den som tar över Saab. Då måste också Saabs nya ägare kunna betala för grejerna.

På fredag går som sagt flyttcontainrarna från Rüsselsheim till Kina med karossverktygen som egentligen skulle till Trollhättan.

Bara ett riktigt fett bud från någon av spekulanterna skulle kunna få GM att i alla fall fundera på att ändra adresslappen. Och i praktiken ge Saab en ny chans med ny ägare. Eller biter inte ens pengar på GM?

Det finns många frågor att ställa till General Motors. En som har möjlighet till det är näringsdepartementets statsekreterare Jöran Hägglund. Han befinner sig just nu i Detroit i samband med den årliga bilmässan.

Vad Hägglund kommer att säga till GM vet vi inte. Regeringen har hela tiden varit konsekvent i sin positionering: Saab är GM:s ansvar, inte vårt.

Saab skulle behöva hängivna vänner en vecka som denna.

På fredag kan allt vara över.

Och det mesta tyder på att det var bestämt sedan lång tid tillbaka. Även om vi andra inbillade oss något helt annat.

Du kanske också vill läsa…

Ännu oklart om Saabs ägare

DA-ANALYS: Media-Sverige lanserar skånska sportbilstillverkaren Koenigsegg som ny ägare av Saab Automobile. Men det kan lika gärna bli någon av de två andra slutintressenterna. Förhandlingarna med alla tre fortsätter nämligen. En icke-bekräftad nyhet i SVT:s Rapport fick media att rusa åt samma håll. Saab Automobile skulle åter få en svensk ägare, den här gången med […]

Saab-affären klar?

Koenigsegg och GM är nu överens om att Koenigsegg köper Saab, enligt flera samstämmiga pressuppgifter på tisdagen. Men ännu återstår en hel del innan hela affären kan sägas vara i hamn. Bland annat finns det fortfarande frågetecken kring finansieringen. Augie Fabela, styrelseordförande i Koenigsegg Group, bekräftar för Dagens Industri, att det finns ett bindande avtal […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Pensionerad GM-chef: Vi har tryckt på avvecklingsknappen

General Motors stänger Saab Automobile. Det är ett bättre alternativ än att sälja till någon man inte tror på. – Hellre ett slut med terror än terror utan slut, säger Bob Lutz, pensionerad GM-chef till TT i samband med bilmässan i Detroit. Lutz säger att han inte tror på Saabs framtid. – Om man vill […]

Massprotest mot GM

Det var tjockt med folk vid Saabs huvudport i dag, då alla anställda lade ner sitt arbete för att visa General Motors att man inte tål vad som helst. Facken har skickat ett brev till GM-ledningen med uppmaningen att sälja Saab. När lunchrasten var över på Saab i Trollhättan i dag drog inte produktionen i […]

Analys: All press på GM

DA-ANALYS: Fram till måndag klockan 23 svensk tid riktas allt fokus på General Motors i Detroit. Duger Spykers nya bud – eller föredrar GM att lägga ner Saab? På söndagseftermiddagen tog Saab-affären en ny oväntad vändning. Ett pressmeddelande från Spyker Cars i Holland förändrade plötsligt läget för den dödsdömda Trollhättefabriken och Saab. Spyker sade sig […]

Saab kan bli en rysare för regeringen

DA-ANALYS Äntligen stod ministern på Saab-fabriken! Det här var dagen då Maud Olofsson kom till Trollhättan. Hittills har ministern knappast varit någon draghjälp för bilindustrin. Men nu kallnar fötterna. Ett plundrat Saab och ett Volvo på väg till Kina kan bli en rysare för regeringen. Det kan mycket väl bli så. Att Saab plundras och […]

Maud Olofsson: Otroligt tråkigt för alla som kämpat hårt

Ett mycket överraskande och mycket beklagligt beslut, sa näringsminster Maud Olofsson idag på presskonferensen i Trollhättan. – Otroligt tråkigt för alla på Saab som kämpat hårt. – Ingen skugga ska falla på de anställda. GM har fattat sitt beslut på sina grunder. Maud Olofsson försäkrade att regeringen varit ”involverad i den här processen från början” […]

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen