Industriarbetarnas tidning

Stålbad väntar Volvo

19 oktober, 2012

Skrivet av

DA analys Ett stålbad väntar Volvo Personvagnar. Försäljningen har rasat på europamarknaden. Nya vd:n Håkan Samuelssons utmaning blir att börja leverera vinst igen.

Det är ett sargat Volvo som Håkan Samuelsson får i sitt knä. Försäljningen av nya bilar dalar. Vilket inneburit att företaget gjort sig av med nästan 300 inhyrda på Torslandafabriken. Takten har minskat till 50 bilar i timmen och under vecka 44 stoppas produktionen helt. Till det kommer att 50 bemanningsanställda får sluta på karossfabriken i Olofström.

Nya vd:n Håkan Samuelsson är ingen gröngöling när det kommer till fordonstillverkning. Han fostrades på Scania i Södertälje innan han gick vidare till den tyska lastbilsindustrin. Karriären toppades med vd-posten för industrikoncernen MAN, ett uppdrag han hade till 2009.

År 2010, i samband med att kinesiska Geely köpte Volvo, värvades han till bolaget styrelse.

Frågan är om de två åren av erfarenhet räcker till för att få Volvo på rätt köl igen. Nu handlar det om känsla för personbilmarknaden. Att sälja lastbilar till företagskunder är något helt annat än sälja personbilar till privatpersoner.

Den största huvudvärken är hur Volvo ska börja leverera vinst igen. Håkan Samuelsson har kvartalsekonomin att förhålla sig till. Men strategier och planer för det närmaste dryga året ligger fast och modellprogram och investeringar kommer inte att påverkas, sägs det.

Det handlar om att få kontroll på intäkter och kostnader. Plus och minus. Och det viktigaste: Sälja fler bilar.

Den avsatte Stefan Jacoby har gjort sig känd som en karismatiskt person som levererade drömmar och visioner om Volvos framtid. Hur bolaget skulle konkurrera i premiesegmentet med tillverkare som Audi, BMW och Mercedes. Kanske var Stefan Jacoby inte rätt person att föra bolaget genom det stålbad som väntar. När försäljningen började vika påverkades hans trovärdighet.

Personbilsmarknaden lider av överkapacitet. Volvo är inte ensamt om att blöda, många bilföretag gör stora förluster. De tyska konkurrenterna tar marknadsandelar genom att priskriga. Och de har råd. Volkswagen och BMW stora egna kapital att plocka av vid sämre tider.

När Volvos försäljning viker 10–15 procent går hela vinsten förlorad. Det finns inga kassakistor att hämta pengar ur.

Det är här Volvo befinner sig när Håkan Samuelsson tar över. Nu gäller det att härda ut och samtidigt får bilköparna att välja Volvo. Framtiden får visa om ekvationen går ihop.

Arbetsrätt Striden om las

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Släpp laghotet – förhandla vidare om las

Helle Klein: ”Både fack och arbetsgivare har varit tydliga med att det inte är mer tid de behöver utan mindre av politiskt tvång.”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

”Är inte politisk strejk en aktuell kampmetod?”

Utredningsförslaget kan inte tillåtas bli lag. I den kampen måste hela arbetarrörelsen ställa sig på rätt sida, skriver IF Metall-klubbens styrelse på AB Volvo i Umeå.

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Wennemo: Det blir en komplicerad avtalsrörelse

Risk att en redan krånglig avtalsrörelse blir nu ännu krångligare, tror Medlingsinstitutets Irene Wennemo.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen