"Det pågår en ständig kamp mellan arv och förnyelse."Helle Klein om arbetarrörelsens framtid.

”Demokratin styrs av det som klickar bra”Jan Scherman efterlyser fler tråkiga och seriösa politiker och mindre yta. Men då måste vi väljare också ta vårt ansvar och lyssna, skriver han.

Frågor och svar om Scaniaavtalet

Avtalet mellan facken och Volkswagen är unikt. Dagens Arbete förklarar varför.

Scanias koncernfack är överens med Volkswagen om vad som ska gälla om den tyska biltillverkaren tar över hela Scania.

Avtalet gäller alltså inte om Volkswagen inte blir ensam ägare till Scania?

Nej.

Varför är avtalet så ovanligt?

Därför att facket ges långtgående inflytande. I praktiken har facket skaffat sig vetorätt mot nedläggningar och flytt av jobb från Sverige. Och att Scania ska förbli ett svenskt företag med säte i Södertälje.

Hur kan man säga att Scania förblir ett svenskt företag om tyska Volkswagen äger Scania?

Därför att det mesta av verksamheten, produktion och utveckling sker i Sverige och att de dagliga besluten fattas nära verksamheten i Sverige. Det är så facken ser det.

Vad innebär det fackliga vetot?

Att företaget måste ha fackets tillåtelse att exempelvis flytta produktion eller forskning och utveckling till andra bolag inom koncernen. Är inte facket med på noterna så blir det inget. Det svenska facket kommer att vara representerat i de organ där Scanias framtid diskuteras.

Vad innebär det?

Sannolikt mera insyn, större tillgång till viktig information och ökad möjlighet att agera.

Facket stärker alltså sin ställning?

Det borde de kunna göra. Allt är upplagt för det.

Med inflytandet följer ökat ansvar. Riskerar facket nu att få vara med och fatta smärtsamma beslut?

Säkert. Man blir ju delaktig i besluten på ett helt annat sätt än tidigare genom att man bereds plats i verkställande organ.  I den mån facket ställer upp på smärtsamma beslut måste de ju motivera det inför medlemmarna med att beslutet är nödvändigt för helheten och för den långsiktiga verksamheten. ”En utmaning”, säger facket självt.

Scania har idag många inhyrda, runt 30 procent inom produktionen är inhyrd personal. Tyskaföretag brukar ha betydligt mindre andel bemanningsanställda. Hur blir det?

Svårt att säga idag, men inom Volkswagen finns det ett internt mål att runt 5 procent av personalen ska vara inhyrd. Det ska bli intressant att se det målet infrias i Södertälje.

Något annat nytt?

Att facket får rätt att förhandla om bonus. Hittills har de anställda kunnat få en extraslant om produktionen löper på så som arbetsgivaren vill.  Men erbjudandet har gjorts ensidigt av arbetsgivaren utan att facket tillåtits att förhandla.  Nu utlovas facket rätt till att förhandla om extrapengar i form av bonus.

Fackligt veto, rätt till inflytande, förhandlingar om bonus – hur kan man förklara att ett av världens största bilföretag ger facket så mycket?

Facket har en mycket stark ställning inom Volkswagen, vilket har historiska rötter efter andra världskriget då VW skulle byggas upp igen. Delstaten Niedersachsen och facket fick från början en stark ställning i det återuppbyggda företaget. Och på den vägen är det. VW står exempelvis utanför arbetsgivarorganisationen Gesamtmetall i Tyskland (motsvarigheten till Teknikföretagen).

Om nu avtalet är så bra – varför ger inte facket sitt stöd till att VW tar över hela Scania?

Därför att det inte är fackets bord. Facket är ingen aktieägare. För facket är det viktigast att ägaren är långsiktig och seriös. 

 

Läs mer:

DA Analys: Ett avtal starkare än tyska jobbgarantier

 


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Vad ska vi leva av?

REPORTAGENu är avtalsrörelsen igång på allvar igen, det kommer att som vanligt att bli ett manglande om löner, övertidsersättning, pensioner. Men det finns också en bakomliggande, molande fråga: vad ska vi jobba med i framtiden? Harald Gatu ställde den under en resa genom industrisverige 2014. Nu kan du lyssna på reportaget.

Företagen som flyttar hem

Konstruktion och produktion nära  varandra – produktionsteknikern  Magnus Palmqvist och operatören  Johan Skarfelt samarbetar när en ny produkt ska utvecklas. Närheten  snabbar på förnyelsen. Foto: OLA HÅKANSON

Därför tar företagen hem jobben

Jobbflytten till utlandet har mattats av. Läs om varför det lönar sig att tillverka nappar i Sverige i stället för i Asien.

10 orsaker 
att ta hem 
produktionen

Krångel, kvalitetsproblem och ökade kostnader.Här är tio av de vanligaste skälen till att företag flyttar tillbaka.

210 varslas på SSAB i Borlänge

All tillverkning av galvaniserad plåt och färgbelagd plåt i Borlänge ska läggas ner, enligt SSAB:s pressmeddelande nu på eftermiddagen.

Stålkrisen

"Mycket bekymmersam utveckling"

IntervjuNu krävs en nationell samling kring stålet, säger IF Metalls förbundsorförande Anders Ferbe.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Super-Mario sätter fart på jobb och löner

ANALYSMed sedelpressen vill ECB få fart på investeringarna. Det ska ge jobb och ekonomisk tillväxt.

ABB:s "allergifabrik" flyttar

JobbflyttABB Composites i Öjebyn lägger ner och flyttar till Polen. 110 personer förlorar jobbet på en av de fabriker där isocyanter först upptäcktes i arbetsmiljön.

General Motors vd Mary Barra pratar om Chevrolets nya hybrid Volt.  Foto: TT

Bilmingel i väntan på framtiden

ANALYSBilindustrin minglar i Detroit. På ytan är det fest, men fordonsindustrin står inför en rad smärtsamma utmaningar.

Nedläggningen av Element Six

IF Metall: "Så var inte avtalet tänkt"

Det skulle bli svårare att säga upp personal och sedan hyra in. Nu sparkar Element Six alla och anlitar ett bemanningsföretag fram till nedläggningen i Robertsfors.  – Så var inte avtalet tänkt, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Ingrid Hanke är verkstadsklubbens ordförande på Element Six. "Får företaget verkligen bära sig åt på det här viset?, undrar hon. Foto: HARALD GATU

"Dags att testa företrädesrätten"

Element SixAlla som sägs upp vid Element Six i Robertsfors får samma avgångsvederlag, oavsett anställningstid.  Vissa av dem kan komma tillbaka som inhyrda nästa sommar. Klubben begär nu centrala förhandlingar.

"Den här luckan måste täppas till"

Element sixElement Six i Robertsfors sparkar hela personalen och låter ett bemanningsföretag köra fabriken fram till nedläggningen. Var och en av de 120 uppsagda får 100 000 kronor som plåster på såren.

314 jobb bort från Volvo i Umeå

VarselTurordningsförhandlingarna vid Volvo Lastvagnars Umeåfabrik är klara. Uppgörelsen innebär att 314 IF Metallare tvingas lämna företaget till sommaren.

Efter tolv månaders praktik på Atlas Copco Secoroc i Fagersta blir det lättare att söka jobb, hoppas Charles Ntakije, Hassan Nuor och Barre Ahmed. ”Praktiken betydde mycket, inte minst för språket”, säger Niclas Bergström initiativ­tagare till projektet. Foto: ROBIN HALDERT

De fick chansen att testa ett jobb

Barre, Hassan och Charles tog chansen och skaffade sig praktik på Atlas Copco Secoroc i Fagersta

"En krockkudde inför lågkonjunkturer"

Volvo PowertrainEn krockkudde inför kommande lågkonjunktur. Så betecknas det nya arbetstidsavtalet på Volvo Powetrain Production i Köping och Skövde.  Men hur fungerar det? Dagens Arbete förklarar.

Ett tyskt vedträ i den svenska avtalsbrasan

AnalysNoll – eller 5,5 procent. Två vedträn som slängs in i den avtalsbrasa som ännu inte riktigt tänts.

Grafik: JOSEF MOLIN

Jorden runt på trehundra år

DA REDER UT TEXTILINDUSTRINJobben inom textilindustrin har alltid flyttat. Jakten på låga löner driver i dag jobben bort från Kina – till Bangladesh och till den nya uppstickaren Etiopien. Häng med på resan som börjar i Indien för trehundra år sedan.

Tyska kravet: 5,5 procent

Tyska metallfacket kräver 5,5 procent i lönehöjning nästa år. Plus kompetensutveckling och rätt till deltid för äldre arbetare.

Foto: TT

Sydafrikas LO utesluter metallfacket

Sydafrikanska LO kastar ut metallarbetarförbundet Numsa. Skälen är politiska. Numsa vägrar stödja ANC och tycker att fackföreningsrörelen går i regeringens ledband.

IF Metallare får pengar ur konkursboet

Saab PowertrainEtt femtiotal IF Metallare får nu sina fordringar på semester och arbetstidsförkortning utbetalda av Saab Powertrains konkursbo.

Lågprislandet

EBBA OLSSON WIKDAHL

"Att dra ner här var betydligt smidigare"

Lågprislandet SverigeLönsamma, effektiva fabriker stängs i Sverige. I går Gislaved och Västervik. I dag Tranås och Långshyttan. Dagens Arbete kan berätta hur direktörerna resonerar.

85 procent skulle få full a-kassa med nytt förslag

En höjning av taket i a-kassan till 910 kronor gör att betydligt fler verkligen får 80 procent i ersättning. Idag är det bara 10 procent av de som är arbetslösa under de första hundra dagarna som har full a-kassa. Med höjt tak: 85 procent, enligt Arbetslöshetskassornas samorganisation, SO.

Foto: Raúl Benavides

Zarko tar Hammarkullen till Bryssel

En maskinoperatör på SKF belönas för sitt internationella arbete. Zarko Djurovic tilldelas Marcellopriset.

Volvo går på tvärs med fasta jobb

DA ANALYS Är det någon bransch som gått i bräschen för inhyrning och visstidare så är det bilindustrin. Men när Volvo nyrekryterar för att slå produktionsrekord handlar det i första hand om fasta jobb. Flexibiliteten fixas med nya arbetstider, inte inhyrning.

Foto: ANDERS WIKLUND

Uppgång i skift ger 1 300 nya jobb

Volvo nyanställer 1 300 personer vid fabriken i Torslanda.  Tillverkningen av nya XC90 kräver ett extra skift.  - Det känns mycket bra, säger Glenn Bergström, Volvo verkstadsklubb.

Dödläget i Europa pressar industrin

DA ANALYSI går varslades 23 anställda på en verkstad i Östersund. Just på den arbetsplats där finanskrisen utlöste det första krisavtalet för snart sex år sedan. Den krisen plågar fortfarande industrin. Gårdagens varsel påminner om att Europa ännu inte hämtat sig från finanskraschen.

Ständigt beredd – utan betalt

Som bemanningsanställd kan du få sitta redo vid telefonen hela dagen, för att sedan ringas in på kvällen. Men hur tillgänglig behöver du egentligen vara?

Foto: TT Nyhetsbyrån

VW-facken upprepar kravet på lastbilsbolag

Volkswagens köp av ScaniaScaniafacket är för att Volkswagens lastbilstillverkning samlas i ett nytt bolag. – Ett sätt att stärka vårt inflytande, säger Johan Järvklo.

Oenighet om uppsägningar vid Northland

Northland240 anställda varav 154 IF Metallare sägs upp vid Northlands gruva i Pajala. Företaget och facket avslutade förhandlingarna i oenighet.

Janne Bylund, CA Östbergs Fläkt, Avesta. Foto: Prevent

"Jag tar reda på fakta"

ArbetsmiljöstipendiumJan Bylund, fläktmontör och huvudskyddsombud på CA Östbergs Fläkt i Avesta, är en av tre nominerade till Prevents arbetsmiljöstipendium på 30 000 kronor.

Industrin står och stampar

KonjunkturTrögt och avslaget. Ekonomin lyfter inte. Men ingen ny kris i sikte.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.