Industriarbetarnas tidning

Frågor och svar om Scaniaavtalet

2 april, 2014

Skrivet av

Avtalet mellan facken och Volkswagen är unikt. Dagens Arbete förklarar varför.

Scanias koncernfack är överens med Volkswagen om vad som ska gälla om den tyska biltillverkaren tar över hela Scania.

Avtalet gäller alltså inte om Volkswagen inte blir ensam ägare till Scania?

Nej.

Varför är avtalet så ovanligt?

Därför att facket ges långtgående inflytande. I praktiken har facket skaffat sig vetorätt mot nedläggningar och flytt av jobb från Sverige. Och att Scania ska förbli ett svenskt företag med säte i Södertälje.

Hur kan man säga att Scania förblir ett svenskt företag om tyska Volkswagen äger Scania?

Därför att det mesta av verksamheten, produktion och utveckling sker i Sverige och att de dagliga besluten fattas nära verksamheten i Sverige. Det är så facken ser det.

Vad innebär det fackliga vetot?

Att företaget måste ha fackets tillåtelse att exempelvis flytta produktion eller forskning och utveckling till andra bolag inom koncernen. Är inte facket med på noterna så blir det inget. Det svenska facket kommer att vara representerat i de organ där Scanias framtid diskuteras.

Vad innebär det?

Sannolikt mera insyn, större tillgång till viktig information och ökad möjlighet att agera.

Facket stärker alltså sin ställning?

Det borde de kunna göra. Allt är upplagt för det.

Med inflytandet följer ökat ansvar. Riskerar facket nu att få vara med och fatta smärtsamma beslut?

Säkert. Man blir ju delaktig i besluten på ett helt annat sätt än tidigare genom att man bereds plats i verkställande organ.  I den mån facket ställer upp på smärtsamma beslut måste de ju motivera det inför medlemmarna med att beslutet är nödvändigt för helheten och för den långsiktiga verksamheten. ”En utmaning”, säger facket självt.

Scania har idag många inhyrda, runt 30 procent inom produktionen är inhyrd personal. Tyskaföretag brukar ha betydligt mindre andel bemanningsanställda. Hur blir det?

Svårt att säga idag, men inom Volkswagen finns det ett internt mål att runt 5 procent av personalen ska vara inhyrd. Det ska bli intressant att se det målet infrias i Södertälje.

Något annat nytt?

Att facket får rätt att förhandla om bonus. Hittills har de anställda kunnat få en extraslant om produktionen löper på så som arbetsgivaren vill.  Men erbjudandet har gjorts ensidigt av arbetsgivaren utan att facket tillåtits att förhandla.  Nu utlovas facket rätt till att förhandla om extrapengar i form av bonus.

Fackligt veto, rätt till inflytande, förhandlingar om bonus – hur kan man förklara att ett av världens största bilföretag ger facket så mycket?

Facket har en mycket stark ställning inom Volkswagen, vilket har historiska rötter efter andra världskriget då VW skulle byggas upp igen. Delstaten Niedersachsen och facket fick från början en stark ställning i det återuppbyggda företaget. Och på den vägen är det. VW står exempelvis utanför arbetsgivarorganisationen Gesamtmetall i Tyskland (motsvarigheten till Teknikföretagen).

Om nu avtalet är så bra – varför ger inte facket sitt stöd till att VW tar över hela Scania?

Därför att det inte är fackets bord. Facket är ingen aktieägare. För facket är det viktigast att ägaren är långsiktig och seriös. 

 

Läs mer:

DA Analys: Ett avtal starkare än tyska jobbgarantier

 

Försäkring & pension

”Jag hade ingen aning om att de tog 25 procent”

”Jag hade ingen aning om att de tog 25 procent”

Två år efter olyckan skulle Jimmy Hildingsson söka försäkringspengar för ärr och invaliditet. Men en knapptryckning på nätet var nära att kosta honom 25 000 kronor.

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.