Skugg­samhället är livsfarligtDen växande arbetslivskriminaliteten hotar både marknadsekonomin och människovärdet, skriver Helle Klein.

”Att fylla 50 – i vår tid är det lika gammalt som Bockstens­mannen”Carl-Einar Häckner om att ta emot sin ålder.

Saabs kamp mot klockan

AnalysEn kamp mot klockan – igen. Inga pengar från delägarna i Kina och Saabfabriken i Trollhättan går en ny kvalfylld sommar till mötes. Nu står hoppet till indiska Mahindra eller möjligen andra kinesiska ägare. Men det är bråttom.

Nevs – National Electric Vehicle Sweden – tog över konkursboet efter Victor Muller för ganska precis två år sedan. Maktskiftet över fabriken på Stallbacka markerade en ny tid. Inga yviga löften, inga stora ord, bara en vision om framtidens bil och en försäkran om pengar från Kina.

Visionen om framtidens elbil finns kvar, men pengarna från den kinesiska delägaren, mångmiljonstaden Qingdao, har plötsligt frusit inne. Nevs gjorde vad Victor Muller inte gjorde: omedelbart stoppa produktionen. Underleverantörerna, som återigen lovat att ställa upp med leveranser till Trollhättefabriken, skulle inte plågas i onödan den här gången.

Nu säger Nevs att produktionen ska stå till efter semestrarna. Men det kräver att pengarna finns på bordet redan nu. Underleverantörerna kräver att betalningen lämnas samtidigt med ordern.

Det är i det perspektivet som Nevs nu skyndsamt försöker hitta en ny ägarkonstruktion när Qingdao sviktar. Enligt företaget förhandlar man med fyra intressenter, två biltillverkare och två investerare, att gå in som nya delägare.

Biltillverkarna är dels indiska Mahindra, dels kinesiska Dongfeng. Bägge har tagit små, trevande steg in i elbilsvärlden.

Mahindra uppges vara det hetaste alternativet. Med Saab skulle de få tillgång till ett premiummärke att komplettare sitt sortiment som annars består av stadsjeepar, skolbussar och lättare lastbilar. För fyra år sedan köpte man in det indiska elbilsföretaget Reva som tillverkar cirka 4 000 elbilar om året.

Den andra intressenten, Dongfeng har redan svenska kopplingar. I fjol tecknade Dongfeng och AB Volvo ett samarbetsavtal om tillverkning och försäljning av lastbilar i Kina. Dongfeng är Kinas näst största bilföretag, statligt och med goda relationer till de myndigheter som styr mycket av industripolitiken i landet.

Dongfeng tillverkar redan personbilar och presenterade för några år sedan en elbil på bilmässan i Peking.

Så, varför skulle Mahindra och Dongfeng vara intresserade över att bli delägare i Nevs och en bilfabrik i Trollhättan?

Svaret är: kunskapen och plattformen. Det industriella kunnande som finns på orten, kring bilfabriken, var Saabs livlina under alla de stormiga åren med General Motors. En av Europas få kompletta bilfabriker med allt från utveckling, konstruktion, marknadsföring, press, måleri och montering under i stort sett samma tak. Hade fabriken varit en enkel sammansättningsenhet skulle den ha varit nedlagd för årtionden sedan.

Därutöver, äger Nevs rätten till den tekniska godbit som heter Phoenix, den plattform som nästa generation bilar ska byggas på.

Att utveckla en ny plattform är extremt dyrt och resurskrävande. Det tar tid, kräver spetskompetens och slukar stora mängder pengar. Phoenix-plattformen finns färdig att använda.

Men det finns även annat som slukar pengar för att en bilfabrik ska kunna rulla. Underleverantörerna måste betalas. Annars kommer inga komponenter fram till monteringslinan. Nevs har ännu inte fått igång någon större försäljning av sin Saab och har därför heller inga intäkter. De har varit helt beroende av pengarna från delägaren i Kina.

Enligt Svenska Dagbladet har Nevs tvingats ta korta dyra lån med hög ränta för att betala de mest akuta utgifterna. Dessutom måste de skaka fram miljardbelopp för att betala underleverantörerna.  Utan deras leveranser – ingen tillverkning. Och: utan nya delägare – inga pengar att betala med.

För Nevs förhandlare väntar knappast någon semester. För de 600 som jobbar på fabriker väntar en sommar som plågsamt påminner om gångna somrar med ovisshet, rykten och otålig väntan.

 


hg@da.se

Läs mer från Dagens Arbete:

Nevs rekonstruktion förlängs

Tingsrätten i Vänersborg beslutade i dag att billtillverkaren Nevs ska få fortsätta att försöka få företaget på fötter igen. Sammanlagt är företaget skyldigt 400 miljoner kronor till olika fordringsägare.

155 får gå från Nevs

Sammanlagt är det 155 personer som får lämna Nevs. 131 arbetare och 24 tjänstemän.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Besked lämnas till var och en

Tidigt i morse fick de första Nevsanställda besked om de hör till dem som sägs upp. Under dagen kommer var och en att få information. Det har inte ens gått en vecka sedan varslet på 200 personer lades.

Förhandlingar på Nevs klara

Förhandlingarna efter förra veckans varsel vid Nevs är nu klara. Först i morgon får de anställda information om hur många som sägs upp.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Två av tre arbetare kan få gå på Nevs

Den nya krisen på Nevs i Trollhättan kan göra att 150 arbetare, två tredjedelar av IF Metalls medlemmar, blir av med jobbet. Företaget vill att uppsägningarna ska vara klara redan på måndag.

Bilanalytikern: Brist på pengar, modern teknik och förtroende

En utbredd skepsis bland bilköparna. En bil som upplevs som omodern. Och brist på pengar. Fordonsanalytikern Martin Sköld ser tre orsaker till krisen för Nevs.

Facket: "Inte bra för omstarten"

– Varslet äventyrar omstarten, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande på Nevs i Trollhättan.

Bilder inifrån Saab-fabriken i Trollhättan, numera Nevs, som nu begärs i konkurs. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Nevs varslar 200 i Trollhättan

Det krisande bilföretaget Nevs varslar uppemot 200 personer i Trollhättan. Orsaken är att det kommer att dröja längre än planerat att återuppta produktionen som stoppades i maj.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Tingsrätten säger ja till Nevs

Igår fick Nevs nej. Men i dag sa tingsrätten i Vänersborg ja till rekonstruktion av företaget.

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL

Nevs mister rätten till Saab

Försvarskoncernen Saab har dragit tillbaka biltillverkaren Nevs rätt att använda varumärket Saab i sin försäljning.

Tingsrätten säger nej till Nevs

Det blir ingen rekonstruktion av biltillverkaren Nevs. Tingsrätten i Vänersborg anser att Nevs underlag är alltför vagt.

Inga löner till de anställda, inga pengar till leverantörerna. Till slut blev situationen ohållbar för Nevs som så sent som förra veckan presenterade sin första elbil, tillverkad i Trollhättan. Nu vill ägaren att företaget rekonstrueras i väntan på nya delägare. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT

Så ville Nevs rädda bilfabriken

Friska pengar från nya delägare. Delar av bolaget förs över till ett nybildat dotterbolag. Så ville Nevs betala sina skulder och rädda biltillverkningen i Trollhättan.

Nevs drar i nödbromsen

Biltillverkaren Nevs i Trollhättan ansöker om rekonstruktion. Jag är inte alls förvånad, kommenterar Stefan Larsson, IF Metalls verkstadsklubb.

Lönerna dröjer på Nevs

Lönerna till över 500 anställda vid Nevs i Trollhättan dröjer. Senast den 5 september ska de få sina löner, lovar företaget.

"Loppet är inte kört"

Underleverantörerna tonar ner dramatiken kring att Nevs begärts i konkurs. – Trista rubriker, men det är absolut inte kört, säger Fredrik Sidahl, vd på Fordonkomponentgruppen.

"Det är illavarslande signaler"

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Nevs begärs i konkurs

Biltillverkaren Nevs med 600 anställda i Trollhättan begärs i konkurs.

Fördubblad skuld för Nevs

Biltillverkaren Nevs skulder hos kronofogden fortsätter att öka. Bolaget fortsätter att belåna tillgångar och har hittills kunnat betala ut lön till de 600 anställda.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN/TT

Behärskad optimism på Nevs

De anställda på Nevs i Trollhättan får gå på semester idag utan att veta om när i höst bilproduktionen kommer igång igen.  Den nya verkstadsklubben har fått besked om att företagets försök till ny finansiering går bra.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nevs stoppar produktionen

Problemen hopar sig för Nevs, National Electric Vehicle Sweden. Trollhätteföretaget stoppar produktionen under fyra veckor och drar ner på inhyrd personal. Orsaken är likvida problem.

Konkurser vi minns

Det är inte bara anställda och fordringsägare som drabbas hårt av konkurser. Ibland kan ett företag dra med sig en hel bransch i fallet. Läs om konkurser vi minns.

Flygvapenmuseums bevarade B3 år 1976.

Från bombplan till kinesisk elbil

1937 bildades  Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Trollhättan för tillverkning av flygplan. Men efter krigsslutet behöver Saab nya uppdrag. Saabo, Sonett och turbomotor – följ med på resan här.

Beata Milewska kom till karossavdelningen på Saab i Trollhättan för trettio år sedan. Var en av de sista som lämnade fabriken och en av de första som anställdes när elbilstillverkaren Nevs flyttade in. ”Spännande att få vara med om en framtidssatsning”, säger hon. Foto: THEO ELIAS

Drömmen om att komma tillbaka

ReportageSaab gick i konkurs och in flyttade Nevs, elbilstillverkaren som vuxit i det tysta. Fabriken lever igen och gamla Saabare längtar tillbaka. Men det bestäms ytterst av kinesisk miljöpolitik.

Lättare, smartare, renare – hård konkurrens om framtidens bil

ANALYS I Detroit samlas världens bilindustri just nu till den årliga mässan. En bilindustri som andas något lättare än under de senaste åren. De amerikanska bilmärkena är tillbaka, Volvo är åter ovanför vattenytan – och i en annan del av världen har Saab-fabriken fått nytt liv.

Saab tillbaka – men Kina är nyckeln

DA-AnalysIdag rullar åter en Saab 9-3 av monteringsbanan i Trollhättan. Nu är det varken Wallenberg, GM eller Muller som sitter vid ratten. Fabrikens framtida öde bestäms av hur den kinesiska miljöpolitiken lyckas. Myndigheterna har satt upp höga mål.

Nya Saab-planer möts av skepsis

Saabs nya ägare Nevs vill återuppta produktionen av gamla 9-3:an i höst och om två år tillverka 120 000 bilar i Trollhättan. Men bilanalytikern Martin Sköld, Handelshögskolan i Stockholm, är skeptisk.

Kinesisk stad ny delägare i Nevs

Den kinesiska staden Qingdao investerar två miljarder kronor och förvärvar 22 procent av aktierna i Nevs – företaget som köpte Saabs konkursbo. Huvudkontor, utveckling och produktion blir kvar i Trollhättan.

Saabägare startar batterifabrik

Den nya Saabelbilen kommer att utrustas med batterier från en av världens modernaste batterifabriker som byggts upp i Kina. Våren 2014 väntas den första elsaaben finnas på marknaden.

Saab får heta Saab

Nu är Nevs köp av Saab Automobile helt i hamn och det är helt klart att det blir elbilsproduktion i Trollhättan framöver. Ett beslut som applåderas från alla håll.

Saabs nya ägare i tvist om märket

Saabs nya ägare får inte använda Gripen-symbolen. Det är även oklart om de ens får använda namnet Saab. "Det kommer såklart kännas märkligt om bilarna inte heter Saab", säger Håkan Skött, IF Metall-klubbens ordförande.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.