Kan jag slippa byta uppgifter?
Jag vet att företaget har rätt att omplacera, men ska personalen behöva må dåligt? undrar en läsare. Jurist Henric Ask svarar.
Industriarbetarnas tidning
6 maj, 2015
Skrivet av Marie Edholm
Blotta tanken på chefen får ilskan att stiga i kroppen. En översittare som skäller, klagar och får alla att må dåligt. Ni är få på jobbet och ingen vågar säga emot. Hur får man stopp på otrevligheterna? Vi bad tre experter om råd.
Jonas Mosskin, leg. psykolog och organisationskonsult.
”Ibland är en chef eller arbetsgivare oförbätterlig och då är det bästa tyvärr att söka sig bort. Men många gånger är knasiga chefer möjliga att förändra. Det är bra att snabbt försöka lösa situationer som präglas av dålig stämning och konflikter. Se upp med konsulter som använder metoder som går ut på att dölja eller undvika att göra något åt det som inte fungerar. Att gå till roten med problemet är det enda som hjälper. Det är viktigt att alla – chef som medarbetare – tar ansvar för att vara uppriktiga och tydliga med vad som inte fungerar och hur man tillsammans ska arbeta för att det ska bli bättre. Förlora inte hoppet! ”
Henric Ask, arbetsrättsjurist LO-TCO Rättsskydd.
En chef som genom sitt beteende får alla att må dåligt kan vara ett arbetsmiljöproblem enligt lagen. Ansvaret för att arbetsmiljön är god vilar på arbetsgivaren. I ansvaret ingår att vidta alla åtgärder som är möjliga för att före- bygga ohälsa och olycksfall på jobbet. Tala om för arbetsgivaren att det finns problem, denne är skyldig att undersöka och åtgärda situationen. Om arbetsgivaren inte gör det trots att ett skyddsombud först begär
det och sedan skriver en särskild anmälan om det, kan Arbetsmiljöverket kontaktas. De kan begära åtgärder och besluta om vite (böter) om inget sker.
Mikael Sinclair, leg. psykolog och psykoterapeut, specialist i klinisk psykologi, Manpower Hälsopartner.
Vi kan märka att det finns chefsproblem på en arbetsplats när flera anställda kommer till oss och mår dåligt, men av sekretessskäl måste vi ha individens samtycke för att lämna information vidare till arbetsgivaren. En arbets-
miljökartläggning kan hjälpa oss att ta reda på mer om situationen. Vi erbjuder vanligen handledning och samtal, chefen kan ju själv befinna sig i en svår sits. Insatserna kan ske på både individ- och gruppnivå. Det är viktigt att alla talar om vad de tycker. Ska uppdraget lyckas måste arbetsgivaren också vara beredd att göra förändringar.
Mari Burmeister, regionalt skyddsombud för GS-facket i östra Småland:
”På mindre företag är det ofta svårt att få ett lokalt skyddsombud att ta upp frågan. Man vill inte stöta sig med chefen, för sen ska man fortsätta att jobba ihop. Det händer att man som regionalt skyddsombud blir kontaktad av medlemmar som tycker att man ska komma och ta tag i saker, eftersom man kan åka därifrån sen.
Blir jag kontaktad av en medlem berättar jag absolut ingenting för arbetsgivaren. Vårt mål är att hinna runt till alla företag varje år, så jag gör ofta besök utan att det ligger något särskilt bakom. Att ta upp problemet efter att jag har gjort en vanlig skyddsrond kan vara ett sätt. Men jag har ingen chans att göra något om ingen vittnar om hur det står till.
Om ni tillsammans vågar stå för att ni tycker att situationen är jobbig är det lättare för en utomstående att komma in och hjälpa. Ofta kan det räcka med ett lugnt samtal, många gånger kan det vara saker som egentligen inte är så stora, men som fått växa och bli allvarliga.
Psykosociala frågor är en väldig gråzon, det är svårt att ta på när det inte finns uppenbara bevis. En enkätundersökning kan göra det lättare att sätta fingret på problemet och uppmärksamma arbetsgivaren på vad som inte fungerar. Därifrån kan man göra en handlingsplan.”
Lennart Stéen svarar på frågor om försäkringar, juristen Henric Ask svarar på frågor om arbetsrätt, läkaren Ulf Nordlund svarar på frågor om hälsa, ekonomen Annika Creutzer svarar på frågor om privatekonomi och psykologen Jonas Mosskin svarar på frågor om psykologi.