Marie Nilsson: Höjd pensionsålder är ett svek
”Helt uppåt väggarna”
Krönikor är personligt hållna texter. Åsikterna är skribenternas egna.
Publicerad 2026-06-23, 13:00
Regeringens jobbpolitik är helt misslyckad och leder till mänskliga tragedier. Det skriver Marie Nilsson, förbundsordförande för IF Metall.
Regeringens jobbpolitik är helt misslyckad och leder till mänskliga tragedier.
Idag har vi en politik som lägger skulden för arbetslösheten på de som drabbas. För regeringen och Sverigedemokraterna slår på de arbetslösa – genom sänkt a-kassa och sänkt aktivitetsstöd. Som om människor lättare får jobb om de blir fattiga.
För mig är det uppenbart: Så resonerar bara politiker som faktiskt inte vet hur vanligt folk har det.
Det är ju inte fel på de arbetslösa människorna, utan på regeringens jobbpolitik. Den är helt misslyckad. Under den här mandatperioden har 100 000 fler blivit arbetslösa, samtidigt som arbetsmarknadsåtgärderna har skurits ned till ett minimum.
Allt detta leder till mänskliga tragedier. Människor måste lämna hus och hem för att regeringen hellre sänker deras ersättning med flera tusen i månaden än driver en politik för fler jobb.
Men det är också ett rent slöseri med våra gemensamma resurser. Om vi ska kunna finansiera välfärden tillsammans har vi inte råd med hög arbetslöshet. Då måste målet vara full sysselsättning.
Och då är industrin avgörande – för varje nytt industrijobb skapar minst ett till jobb i andra branscher. Men regeringen satsar inte på industrin. I stället för att driva en offensiv industripolitik, har de låtit Sverigedemokraterna göra industrin till ett vapen i sitt eviga kulturkrig.
Infrastrukturen håller inte måttet. Elen är för dyr och för osäker. Tillståndsprocesserna är för opålitliga och långsamma. Och kommuner där nya industrier etablerar sig får alldeles för dåligt stöd av staten.
Det är vansinne. För industri skapar välstånd. Mineralerna behöver utvinnas, stålet behöver kokas, bilarna behöver byggas – överallt i världen. Och om industrin inte växer i Sverige, så växer den i andra länder. Och då är det där industrijobben hamnar, i stället för här.
Men en aktiv industripolitik är inte det enda som krävs för att uppnå full sysselsättning. För att lyckas med det krävs ett helt batteri av åtgärder.
Arbetsförmedlingen behöver fungera och finnas på plats i hela landet. Fler måste få gå en riktig yrkesutbildning. Vi måste få i gång bostadsbyggandet. Och vi måste självklart satsa på sjukvården, skolan och omsorgen.
Allt det här skapar förutsättningar för fler jobb. Och det bidrar till att stärka Sveriges beredskap i en orolig värld.
Men regeringen och Sverigedemokraterna sänker hellre skatten för de rika. De som redan har ska få ännu mer, kosta vad det kosta vill. I september är det vi som väljer om den politiken ska få fortsätta.
Marie Nilsson är förbundsordförande för IF Metall.