Industriarbetarnas tidning

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

1 juni, 2009

Skrivet av

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna.

Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen?

Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. Konkursförvaltaren arbetar på uppdrag av fordringsägarna.

Hur ställer sig konkursförvaltaren till Saab Automobile?

Ingen vet. En inte alltför djärv gissning är att GM delas i två olika delar. En del som bedöms som livskraftig med märkena Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC. En annan del som avvecklas eller säljs: Saab, Pontiac, Saturn, Hummer och Opel som ju håller på att säljas till den kanadensiska underleverantören Magna och ryska banker.

Försvåras Saabs försäljning av GM:s konkurs?

Det spekuleras i om konkursförvaltaren skulle kunna lämna exempelvis Saab utanför konkursen. I så fall skulle försäljningsprocessen fortlöpa.

Men om Saab inte lämnas utanför?

Då finns risken att Saab måste återbetala sin skuld på nästan 10 miljarder kronor till GM.

Vad innebär det då?

Sannolikt att det blir svårare att sälja Saab. Saab behöver mycket pengar. Man räknar med att Trollhättan behöver över 7 miljarder kronor i kapitaltillskott. Dessutom vill Saab skriva ner värdet på de 11 miljarder i skulder man redan har till olika underleverantörer.

De skulderna vill man skriva ner värdet med 75 procent och betala om ett år för att klara nystarten. Att i det läget punga ut med ytterligare 10 miljarder kronor till GM skulle bli mycket tungt.

Allt hänger i slutändan på hur den amerikanska konkursdomstolen väljer att se på Saabs roll i en konkurs. Varken företaget eller den amerikanska staten har något att säga till om i den frågan.

Hur snabbt kan ett nytt GM återuppstå?

Efter ett par månader troligtvis. Vissa tror att det krävs ett halvår. Det blir ett helt nytt bolag och med helt andra vinstkrav på sig. New York Times skriver att det kommer att krävas högre vinster av det nya GM som inte har någon lönsam finansiell verksamhet att luta sig mot.

Många jobb kommer att försvinna i USA. Mellan 12 och 20 fabriker väntas stänga. Över 20 000 arbetare riskerar att mista sina jobb. Detta i ett företag som för trettio år sedan hade 600 000 anställda och var världens största företag och som i dag krympt till 90 000 anställda.

Och detta i en delstat (Michigan) som redan plågas av en 13-procentig arbetslöshet.

Är GM bankrutt?

Absolut. Sedan 2005 har de gått med astronomiska 700 miljarder kronor i förlust. En GM-aktie är värd mindre än en dollar i dag. Och det har inte hänt sedan de allra mörkaste dagarna under depressionen på 1930-talet.

Du kanske också vill läsa…

GM-plan berör inte Saab

Konkurshotet mot General Motors (GM) är avvärjt, åtminstone tillfälligt. En konkursdomare i USA har godkänt rekonstruktionsplanen för företagets överlevnad. Planen innebär bland annat att de lönsamma delarna av GM säljs ut till ett nystartat bolag där den amerikanska och den kanadensiska staten är huvudägare. Delarna som säljs ut till det nya bolaget är bland annat […]

GM och Spyker nära uppgörelse

Förhandlingarna om Saab är inne i ett slutskede. GM och Spyker befinner sig just nu i Stockholm. På måndag beräknas affären vara klar – om inget oförutsett händer. Representanter för General Motors och Spyker Cars kom i dag fredag till Stockholm från Amsterdam för att gå igenom hundratals serviceavtal som är knutna till Saab. Enligt […]

Likvidator för Saab utses

Saab-såpan fortsätter med avveckling som mål. Likvidator ska utses. Men på måndag drar produktionen igång av 9-3 och 9-5 efter ombyggnad av produktionsutrustningen. Något nytt besked som pekar på en vändning för Saab i Trollhättan kom alltså inte efter dagens styrelsemöte vid Saab i Trollhättan. GM-ledningen har hela tiden hävdat att avvecklingsbeslutet gäller till dess […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

Massprotest mot GM

Det var tjockt med folk vid Saabs huvudport i dag, då alla anställda lade ner sitt arbete för att visa General Motors att man inte tål vad som helst. Facken har skickat ett brev till GM-ledningen med uppmaningen att sälja Saab. När lunchrasten var över på Saab i Trollhättan i dag drog inte produktionen i […]

Ännu oklart om Saabs ägare

DA-ANALYS: Media-Sverige lanserar skånska sportbilstillverkaren Koenigsegg som ny ägare av Saab Automobile. Men det kan lika gärna bli någon av de två andra slutintressenterna. Förhandlingarna med alla tre fortsätter nämligen. En icke-bekräftad nyhet i SVT:s Rapport fick media att rusa åt samma håll. Saab Automobile skulle åter få en svensk ägare, den här gången med […]

Analys: All press på GM

DA-ANALYS: Fram till måndag klockan 23 svensk tid riktas allt fokus på General Motors i Detroit. Duger Spykers nya bud – eller föredrar GM att lägga ner Saab? På söndagseftermiddagen tog Saab-affären en ny oväntad vändning. Ett pressmeddelande från Spyker Cars i Holland förändrade plötsligt läget för den dödsdömda Trollhättefabriken och Saab. Spyker sade sig […]

Maud Olofsson: Otroligt tråkigt för alla som kämpat hårt

Ett mycket överraskande och mycket beklagligt beslut, sa näringsminster Maud Olofsson idag på presskonferensen i Trollhättan. – Otroligt tråkigt för alla på Saab som kämpat hårt. – Ingen skugga ska falla på de anställda. GM har fattat sitt beslut på sina grunder. Maud Olofsson försäkrade att regeringen varit ”involverad i den här processen från början” […]

GM:s engagemang var aldrig helhjärtat

DA-ANALYS Som de kämpat under alla år under alla rykten och spekulationer. Medan ägarna visat halvhjärtat engagemang har Saabs fortlevnad vilat i händerna på dess anställda. Till julen 2009 fick de beskedet de fruktat i så många år: nedläggning. Halmstrået Spyker Cars var inte mer än ett halmstrå. De penningstarka magnaterna från ryska bankpalats och […]

Muller direkt till Trollhättan

Så stod han där som Saabs nye ägare. Spykers vd Victor Muller presenterade sig inför pressen på Café Opera i Stockholm. Klockan 12 i morgon kommer han till Trollhättan för att träffa de anställda. Vilket han ser fram emot. Han uttryckte beundran för alla anställda. – Jag ser fram mot att träffa dem. Vad de […]

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.