Industriarbetarnas tidning

Likvidatorerna lämnar – en ny ägare kommer

26 januari, 2010

Skrivet av

DA-ANALYS Två likvidatorer lämnar Saab och en ny ägare stiger in. En ihärdig, holländsk bilentusiast uppbackad av täta entreprenörer blev Saabs mirakulösa räddare.

Om Saab har nio liv, vilket är då detta? Det tionde?

Det påstås att en Spyker-bil redan är på väg till Saab-museet i Trollhättan. Spyker är på väg in i Saab och därmed undgår Saab att enbart bli en museal företeelse.

De senaste dagarnas utdragna spänning fick en upplösning till slut. Som Dagens Arbete skrev igår berodde förseningen på rena procedurfrågor. Parterna var i princip redan överens.

Saab lever vidare. Tusentals anställda har skäl att dra en lättnadens suck och fira en dag som denna.

Inte många trodde att Saab skulle överleva.

Regeringen snackade ner varumärket. Näringsministern förklarade tidigt att ingen vill ju köpa bilar från Trollhättan. Vad ministern förbisåg var att bara några månader tidigare hade produktionen gått för högvarv och i rekordtakt rullade 600 bilar ut från monteringen varje dag.

Sedan kom finanskrisen. Den slog hårt mot en bransch som var beroende av kundernas lånefinansiering och som också var beroende att det finmaskiga nät av små och medelstora underleverantörer fick sina nödvändiga krediter. Finanskrisen ströp utlåningen och därmed också bilindustrin. En finanskris som slog extra hårt mot Saabs ägare GM som inte var i takt med sin tid.

Med finanskrisen åkte Saab ut på sin besvärligaste resa under sina sextio år.

Försäljningen störtdök, GM beslutade sälja Saab, bilanalytiker tvivlade på dess överlevnadsförmåga, Saab rekonstruerades, en ny ägare dök upp, hoppade av, General Motors tog tillbaka Opel men lämnade Saab åt sitt öde.

De anställda fortsatte att jobba, blev varslade, uppsagda, gick ner i skift, utsattes för en kanonad av rykten och blev till och med nedlagda före jul. Två likvidatorer tillsattes och VD:n avsattes. Den sista veckan har det knappt funnits nåt material att jobba med.

Saab överlever ändå.

Nu kan Victor Muller göra entré i Trollhättan.

Som ny Saab-ägare kommer Muller och Spyker att granskas. Den som läser företagets senaste årsredovisning blir knappast imponerad. Snarare förskräckt.

Spyker är en nischad tillverkare av extrema bilar som kostar några miljoner och som tillverkas på ett rent hantverksmässigt sätt.

Som mest har de sålt 74 bilar på ett år. Lika många som morgonskiftet på Saab hinner tillverka före frukost en normal produktionsdag.

Spyker är en nischbil. Saab behöver komma upp i volymer, göra många bilar. De hade behövt massproduktion att kunna slå ut kostnaden för sina 900 ingenjörer på. Alternativet är att göra färre – men betydligt dyrare och mer exklusiva fordon. Klarar Spyker den uppgiften?

Spyker har i stort sett bara förlustår bakom sig. För de två senaste bokföringsåren har förlusterna till och med varit fyra fem gånger större än omsättningen.

Sånt borde väcka tvivel.

Men då borde General Motors också ha tvivlat och inte sålt till Spyker. GM har föresatt sig att sälja Saab till en långsiktigt uthållig och finansiellt stark ägare. Skulle Saab under Spykers ägo säcka ihop inom ett år så står GM där med dryga kostnader ändå.

GM har, för att tala med gamle chefen Bob Lutz, önskat ett slut utan kaos i stället för ett kaos utan slut. Därför har vi varit noga, säger man.

Det finns många som hoppas att GM nu verkligen överlåtit Saab till en långsiktigt uthållig ägare.

Tvivlen finns onekligen hur denna lilla spelare ska kunna pytsa in de miljarder och åter miljarder som krävs för att inte bara driva företaget, utan även att sätta igång det långsiktiga och extremt dyrbara, men likafullt livsnödvändiga utvecklingsarbete, som måste utmynna i en helt ny typ av bilar. För en ny tid är här. Med nya, dyra krav.

En ny tid är här för Saab. Ny ägare men också tuffare tider.

De anställda på Saab har en tuff tid bakom sig. Och en krävande tid framför sig. Om Saabs framtid hängde på deras engagemang vore Saab ett blomstrande företag. De är naturligtvis en ovärderlig tillgång.

Men uppförsbacken för Saab är brantare nu än i höstas. Desto viktigare att ägaren lägger i rätt växel.

Du kanske också vill läsa…

”Skjut upp nedläggningen”

Skjut upp nedläggningen av Saab. Det kräver IF Metall, Unionen och Sveriges Ingenjörer i ett gemensamt öppet brev till General Motors.Nu när det finns ett nytt bud från Spyker måste GM ge tid för ”en förnyad genomgång och analys”, skriver facken. De tre facken skickade ut det öppna brevet på söndagskvällen. Brevet är undertecknat Stefan […]

Muller direkt till Trollhättan

Så stod han där som Saabs nye ägare. Spykers vd Victor Muller presenterade sig inför pressen på Café Opera i Stockholm. Klockan 12 i morgon kommer han till Trollhättan för att träffa de anställda. Vilket han ser fram emot. Han uttryckte beundran för alla anställda. – Jag ser fram mot att träffa dem. Vad de […]

Genii Capital tackar för sig

Genii Capital tackar för sig och önskar Saab och dess anställda lycka till. Därmed drar sig investmentbolaget formellt ur budgivningen om Saab. I ett pressmeddelande förklarar Genii Capital varför man intresserade sig för Saab, bara tre dagar innan GM:s deadline. Genii Capital ville ge den svenska bilmärket en ”innovativ industriell och fiansiell grund” för att […]

GM och Spyker nära uppgörelse

Förhandlingarna om Saab är inne i ett slutskede. GM och Spyker befinner sig just nu i Stockholm. På måndag beräknas affären vara klar – om inget oförutsett händer. Representanter för General Motors och Spyker Cars kom i dag fredag till Stockholm från Amsterdam för att gå igenom hundratals serviceavtal som är knutna till Saab. Enligt […]

Spyker enda kandidaten

Spyker Cars är nu den enda kandidaten till att överta Saab. På måndag bestämmer sig GM om förhandlingarna ska fortsätta eller om likvideringen ska fullföljas. Det uppger nyhetsbyrån Bloomberg som hänvisar till två källor med god insyn i processen. Enligt uppgiftslämnarna har Spyker erbjudit GM 75 miljoner dollar i kontanter plus ytterligare 325 miljoner dollar […]

Genii höjer budet på Saab

Genii ger inte upp. Vi kommer att förbättra vårt bud ytterligare, säger Geniis talesman Lars Carlström. – Jag har inte fått någon information att Spyker skulle vara den enda kvarvarande kandidaten, säger han. – Jag utgår från att vi fortfarande är en het kandidat till att överta Saab. Gruppen med det Luxemburg-baserade investmentbolaget Genii Capital […]

Nu får Spyker svar av GM

Torsdag eller fredag. Då tippas General Motors säga definitivt ja eller nej till om Saab säljs till Spyker. Annars gäller nedläggning. Den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars uppges vara den enda spekulanten till Saab. I förra veckan ryktades att även Merbanco, ett investmentbolag i delstaten Wyoming, lämnat in ett bud. Men det förnekas av källor med […]

Amerikansk rätt avgör Saabs öde

I dag ansöker Saab-ägaren General Motors om konkurs. En av världshistoriens största – och kanske krångligaste – konkurser. Dagens Arbete reder ut de vanligaste frågorna. Vad innebär det att GM går till konkursdomstolen? Att GM begär att företaget ska skyddas mot de som har fordringar på bolaget. Samtidigt utses en konkursförvaltare som ska rekonstruera GM. […]

Förlängd tidsfrist för Spyker

Spyker säger sig ha fått förlängd tidsfrist av General Motors till den 7 januari. Den holländska sportbilstillverkaren lade ett nytt bud på Saab straxt före jul. Detta efter att GM sagt nej till Spykers första bud och därefter annonserat Saabs nedläggning. Hittills har inte GM sagt något om det förnyade budet. Men nu skriver Spykers […]

GM kallar till presskonferens i Detroit i kväll

General Motors kallar till presskonferens i Detroit klockan 17.30 i kväll. Det är GM:s koncernchef Ed Whitacre som kommer att hålla i presskonferensen. Men pressmeddelandet på GM:s hemsida säger inget om den kommer att handla om Saab eller inte. Regeringen samlades i eftermiddag och näringsminsiter Maud Olofsson säger till TT: – Vi hoppas att de […]

Skiftarbetets fram- och baksidor

Het näthandel ger helgskift

Het näthandel ger helgskift

Näthandelns uppsving under 2020 ledde till många timmar övertid på DS Smith i Värnamo. Nu har de infört ett nytt helgskift för att hinna med – och över 200 sökte jobben.

”Mycket man måste ha koll på”

”Mycket man måste ha koll på”

August Wieser gick i första kullen på pappersarbetarutbildningen på Polhemsskolan i Gävle. Nu har han fått jobb, och behovet av kompetent arbetskraft inom pappersindustrin är fortsatt stort. Men nu tar utbildningen paus – på grund av för få sökande.

Det är något med natten i gruvan

Det är något med natten i gruvan

När kroppen ska sova som djupast dricker vi kaffe och hjälps åt, skriver DA:s nya krönikör, musikern och gruvarbetaren Johan Airijoki.

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Lämnade skiftarbetet – efter två missfall

Skiftarbetet gjorde att Nadine Dabo mådde dåligt.
Efter två missfall jobbar hon nu dag och väntar barn.

Så kan nattjobbet bli mer  hälsosamt

Så kan nattjobbet bli mer hälsosamt

Att arbeta flera nätter i rad tär på kroppen. Forskare i Norden har nu vägt samman sina studier. Skiftarbete är ännu sämre för hälsan än vad man tidigare trott.

Måste jag jobba på julen i år igen?

Måste jag jobba på julen i år igen?

Kan samma skiftlag jobba under julen flera år i rad? Juristen Henric Ask svarar.

Julkort från fabriken

Julkort från fabriken

Hur är det att arbeta på julen när alla andra är lediga? DA besökte Rottneros bruk och pratade julskift och traditioner.

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Högtryck på Getinge – nu jobbar de tvåskift

Vissa permitteras, andra sägs upp. Men på medicinteknikbolaget Getinge i Solna kan de anställda lugnt räkna med att de får behålla jobben.