”Det är illavarslande signaler”
Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.
Industriarbetarnas tidning
16 oktober, 2017
Skrivet av Marcus Derland
Vad hände sen?3 400 personer fick gå när Saab gick i konkurs 2011. När kinesiska Nevs tog över fick Pia, Pia och Sylvia från dörrmonteringen inte plats.
70 anställningsår på Saab hade Pia Pettersson, Pia Jacobsson och Sylvia Persson gemensamt skrapat ihop. Dagens Arbete träffade dem några år efter en av de största svenska konkurserna i modern tid. Elbiltillverkaren Nevs, National Electric Vehicle Sweden, hade tagit över och sökte 90 personer till produktionen. Alla tre sökte men ingen fick jobb i den gamla Saabfabriken.
Pia Jacobsson minns sina 30 år på Saab med värme. Kamratskap, skratt och en hygglig lön som ramlade in varje månad.
– Visst tjänar jag lite sämre i dag men jag har fast jobb, säger hon.
Efter en ettårig betald utbildning i restaurang och storhushåll vikarierade hon i olika storkök. Nu har hon fast tjänst på en gymnasieskola i Uddevalla. Pia Pettersson gick samma utbildning och har också jobb i dag. Sylvia Persson jobbar i vården på Norra Älvsborgs länssjukhus.
– Vi tre håller kontakten. Pratar på telefon och ses och tar en fika ibland, säger Pia Jacobsson.
När konkursbeskedet kom och alla kallades till stormöte tänkte hon på vad som skulle hända med alla människor.
– På ett sätt var det bra att jag kom därifrån. Min axel var opererad och jobbet på linan var slitigt. Jag hade nog inte tagit steget självmant.
Hon blir 56 i år och tror så här i efterhand att hon kanske orkat vara kvar på Saab till 55.
– Det är märkligt hur man är. På nya jobbet har jag ledigt hela sommaren. Det första jag frågade var om jag kunde hoppa in och jobba ändå.