Industriarbetarnas tidning

Saab-kvinnorna lade i en ny växel

16 oktober, 2017

Skrivet av

Vad hände sen?3 400 personer fick gå när Saab gick i konkurs 2011. När kinesiska Nevs tog över fick Pia, Pia och Sylvia från dörrmonteringen inte plats.

Läs reportaget från januari 2014:

Drömmen om att komma tillbaka

70 anställningsår på Saab hade Pia Pettersson, Pia Jacobsson och Sylvia Persson gemensamt skrapat ihop. Dagens Arbete träffade dem några år efter en av de största svenska konkurserna i modern tid. Elbiltillverkaren Nevs, National Electric Vehicle Sweden, hade tagit över och sökte 90 personer till produktionen. Alla tre sökte men ingen fick jobb i den gamla Saabfabriken.

Pia Jacobsson minns sina 30 år på Saab med värme. Kamratskap, skratt och en hygglig lön som ramlade in varje månad.

– Visst tjänar jag lite sämre i dag men jag har fast jobb, säger hon.

Efter en ettårig betald utbildning i restaurang och storhushåll vikarierade hon i olika storkök. Nu har hon fast tjänst på en gymnasieskola i Uddevalla. Pia Pettersson gick samma utbildning och har också jobb i dag. Sylvia Persson jobbar i vården på Norra Älvsborgs länssjukhus.

– Vi tre håller kontakten. Pratar på telefon och ses och tar en fika ibland, säger Pia Jacobsson.

När konkursbeskedet kom och alla kallades till stormöte tänkte hon på vad som skulle hända med alla människor.

– På ett sätt var det bra att jag kom därifrån. Min axel var opererad och jobbet på linan var slitigt. Jag hade nog inte tagit steget självmant.

Hon blir 56 i år och tror så här i efterhand att hon kanske orkat vara kvar på Saab till 55.

– Det är märkligt hur man är. På nya jobbet har jag ledigt hela sommaren. Det första jag frågade var om jag kunde hoppa in och jobba ändå.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

”Det är illavarslande signaler”

Signalerna påminner för mycket om gamla Saabtiden. Det är illavarslande, säger Leif Håkansson, ombudsman på IF Metall Norra Älvsborg.

Drömmen om att komma tillbaka

Drömmen om att komma tillbaka

Saab gick i konkurs och in flyttade Nevs, elbilstillverkaren som vuxit i det tysta. Fabriken lever igen och gamla Saabare längtar tillbaka. Men det bestäms ytterst av kinesisk miljöpolitik.

”Vi är ju här för att jobba”

”Vi är ju här för att jobba”

Efter flera sorger startar nu ett nytt kapitel för biltillverkaren Nevs. Efter sommaren nästa år ska företaget börja tillverka elbilar i gamla Saab-fabriken. ”Det känns hur bra som helst”, säger metallklubbens ordförande Stefan Larsson.

Ny ödesvecka för Saab

Saab står inför avgörandets vecka – igen. På fredag kan tingsrätten upphäva rekonstruktionen som öppnar dörren för konkurs. Och kanske nya, kinesiska ägare. Uppsagda avtal, rykten om en ny finansiär och en begäran om att rekonstruktionen ska stoppas. Det har stormat rejält kring Saab Automobile de senaste dagarna. Dramat har ett antal aktörer: 1. De […]

Saabs öde kan avgöras på tisdag

Om det inte blir rekonstruktion för Saab lämnar IF Metall in konkursansökan på tisdag nästa vecka. Senast tisdag 20 september måste hovrättens beslut om rekonstruktion för Saab lämnas in. Annars lämnar IF Metall in en konkursansökan på tisdag eftermiddag, meddelar IF Metall i ett pressmeddelande. Skälet är att säkerställa att reglerna om lönegaranti för de […]

Nya konkursansökningar mot Saab

Underleverantören Takata-Petri har ansökt om att Saab Automobile ska försättas i konkurs. Ansökningarna kom in sent igår eftermiddag. Takata-Petri med verksamhet i Tyskland, Polen och Rumänien lämnade in en betalningsuppmaning till Saab i mitten av augusti. Skulderna som Saab har till Takta-Petri rör sig om 1,9 miljoner euro, eller runt 17,5 miljoner kronor. Enligt pressmeddelande […]

Saab-förhandlingar på måndag

Konkursförhandlingar mot Saab kommer att hållas på måndagen den 26 september. Det meddelar tingsrätten idag. Vänersborgs tingsrätt har kallat till förhandlingar mot Saab Automobile och Saab Automobile Powertrain, efter att fackförbunden Unionen och Ledarna begärt företagen i konkurs. Förhandlingarna kommer att vara offentliga, men kan ställas in om konkursbegäran från Unionen och Ledarna dras tillbaka […]

Ingen konkursbegäran från IF Metall

IF Metall kommer inte att begära Saab i konkurs idag. Saab lämnar in sitt överklagande om rekonstruktionen under dagen och därför har IF Metall beslutat att vänta. Saabs ansökan om en ny prövning av begäran om rekonstruktion väntas komma in till hovrätten på tisdagen. – Hovrätten har sagt att ärendet ska behandlas skyndsamt, säger Lars […]

Fackets svåra dilemma: lön eller kanske jobb

DA ANALYS. Spiken i kistan eller is i magen? Facken står inför ett dilemma. Säkra medlemmarnas lön – eller kanske försöka rädda jobben? Solen sken i morse när IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven slank in genom fabriksgrindarna vid Saab Automobile. Sedan satt han i timmar med medlemmar, förtroendevalda och till sist klubbstyrelsen. Det fanns ett […]

IF Metall väntar med konkurs

IF Metall väntar med att begära Saab i konkurs. Förbundet anser att man har medlemmarna på företaget med sig i att avvakta några dagar. I dag befinner sig IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven på Saab Automobile i Trollhättan. Han har träffat såväl förtroendevalda som klubbstyrelse. Beskedet från igår gäller fortfarande. IF Metall avvaktar de närmaste […]

Avtal 2023

Avtal klart – löneökningar på 7,4 procent på två år

Avtal klart – löneökningar på 7,4 procent på två år

Facken inom industrin har kommit överens med arbetsgivarsidan om ett tvåårigt avtal. Därmed är märket satt.

Risk för strid om låglöne­satsningen

Risk för strid om låglöne­satsningen

Parterna hade inte ens hunnit lämna presskonferensen innan det blev tydligt att en del i industrins avtal verkar tolkas olika. Ska satsningen ingå i det överenskomna löneutrymmet, eller läggas ovanpå?

Fem avgörande frågor i årets avtalsrörelse

Fem avgörande frågor i årets avtalsrörelse

På lördag ska det finnas ett nytt avtal. Fack och arbetsgivare sitter nu i slutförhandlingar för att hinna i tid. Här är fem frågor som återstår att lösa.

Facken säger nej till första avtalsförslaget

Facken säger nej till första avtalsförslaget

”Nivåerna måste upp”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Strejkar vi svenskar för lite?

Strejkar vi svenskar för lite?

Samförstånd före strejk har länge varit den svenska modellen i praktiken. Men är fackens hot om strejk en nödvändig muskelträning för att hålla sig i trim? Och vilka frågor är så viktiga att facket bör gå ut i strejk?

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Därför är avtalsrörelsen laddad som ingen annan

Priserna stiger och ibland handlar det bara om att lönen ska räcka månaden ut. Kommer förhandlarna att ta hänsyn till det, undrar Dagens Arbetes reporter Anna Julius.

”Det är vår tur att få det bättre”

”Det är vår tur att få det bättre”

Vi LO-medlemmar måste få kompensation för det vi stått tillbaka för under de senaste åren, skriver Rainor Melander, Pappers avdelningsordförande på Väja bruk.

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Bankkris – ordet som får industrin att rysa

Många minns hur en kraschad bank på andra sidan jordklotet kan stoppa produktionen och skicka ut tusentals i arbetslöshet. Är det annorlunda den här gången?

Så lyckades tyska facket få högre löner

Så lyckades tyska facket få högre löner

Hur lönerna ökar i konkurrentlandet Tyskland påverkar svensk avtalsrörelse. Men vad betyder de siffror som slungas nedifrån kontinenten? DA reder ut vad som hände när 3,9 miljoner tyska verkstadsarbetare fick ett nytt kollektivavtal.

Missnöje med lågt lönekrav

Missnöje med lågt lönekrav

Inflationen äter upp löneökningarna. På industrier runt om i landet frågar sig många: Varför är det vi arbetare som ska ta smällen?

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.