Industriarbetarnas tidning

Volvo­arbetaren som vill sätta stopp för bilarna

2 maj, 2011

Skrivet av

Lars Henriksson är Volvoarbetaren som vill skrota massbilismen för att rädda världen. Bilfabrikerna skulle kunna vara nyckeln till ett grönare samhälle, men då måste profit bytas mot samhällsnytta. I sin bok ”Slutkört” förklarar han hur även jobben kan räddas.

Lars Henriksson har byggt Volvobilar i mer än 30 år trots att han alltid har varit kritisk till bilismen. Att han ändå hamnade där beror på en lögn. Han studerade till ingenjör och gick till Volvo för att söka sommarjobb.

– När jag stod i kön – för det gjorde man på den tiden – sa killen framför mig att han ville ha sommarjobb. Det har vi inga, sa Volvo. Så när de frågade mig vad jag ville så sa jag att jag ville ha jobb. Och det fick jag.

Han minns att han togs emot med öppna armar, men också att det var en turbulent tid. Han hamnade mitt i en vild strejk och upplevde en otrolig sammanhållning där på golvet. Han återvände aldrig till studierna och har aldrig ångrat sig.

När krisen kom 2008 och hotade jobben, i bland annat bilindustrin, upplevde Lars att hela världen plötsligt skiftade fokus. Under flera år hade klimatdebatten varit ständigt närvarande. Nu dog den totalt.

Allt handlade istället om jobben och om ekonomin. Hur konsumtionen skulle stimuleras och jobb skapas. Om Saab och Volvo skulle överleva. Två falanger drev varsin linje – död eller stöd. Antingen låta företagen gå under eller tigga stödpengar hos staten.

Det måste gå att göra något annat, tänkte Henriksson, som fortsatte att köra ut bilar ur fabriken. Om massbilismen är ohållbar, hur ska vi då rädda våra jobb utan att förstöra världen? Med sin bok ”Slutkört” hoppas han så fröet till en debatt om och en tro på att ett annat samhälle är möjligt.

Han menar att det gäller att bestämma sig. Att vad som är möjligt att göra beror på vad vi gemensamt bestämmer oss för att göra och vilka intressen som är starkast. På 50-talet bestämde vi oss för att satsa enorma pengar på att knyta samman städerna med vägnät. Sen rev vi våra stadskärnor och byggde om dem för bilarnas skull.

Det tog bara 20 år att bygga om Sverige till ett bilberoende samhälle. Vem kunde på den tiden tro att vi sen skulle bestämma oss för att börja plocka upp bajset efter våra hundar? Eller att vi skulle sluta röka på krogen? Alltså kan vi – även om det verkar omöjligt – skrota massbilismen bara vi bestämmer oss.

Bilindustrins försvar mot klimathotet har varit förnekelse, bränslesnåla bilar, biodrivmedel och elbilar. Tyvärr räcker det inte. Antalet bilar blir bara fler och koldioxidutsläppen från trafiken fortsätter att öka. Enda lösningen är att köra mindre, skriver Henriksson, väl medveten om att han provocerar.

Trots det finns räddningen för både jobben och klimatet i just bilfabrikerna, menar han. Förmågan till omställning och de anställdas samlade kompetens gör bilindustrin perfekt för klimatanpassad produktion. Här kan vad som helst tillverkas. Spårvagnschassin eller vindkraftverk lika väl som bilar.

Men det kräver att samhällsnytta sätts före profit. Och det kräver politiska beslut som efterfrågar produkterna, som sätter kollektivtrafik och spårbunden trafik framför vägbyggen och biltrafik. Det kräver samhällen med närbutiker istället för avlägsna köplador.

– Jag är inte ute efter en livsstilsförändring. Jag är ute efter en systemförändring så att man kan ställa bilen. Vi måste definiera om välstånd och välfärd till att inte ha bil.

Henriksson förväntar sig inte att bilindustrin ska gå i spetsen för en sån samhällsförändring. Den kräver att engagemang och kraft kommer underifrån. Men arbetarrörelsen har tappat sitt kollektiva självförtroende, skriver han. Och bilarbetarna på golvet har berövats all sin initiativkraft.

– Vi får inte ens bestämma i vilken ordning vi ska dra åt muttrarna. Men det är ändå vi som gör allting när bilarna tillverkas.

I det ligger en potentiell makt, menar han, och låter sig inte hejdas av vad som är omöjligt i dag när han skriver att makten över omställningen kan läggas i händerna på de anställda. De som egentligen har kontrollen.

Du kanske också vill läsa…

Ångesten tog över Tommys liv

Ångesten tog över Tommys liv

Människor är olika, och det är bra, har Volvoarbetaren Tommy Jeansson alltid tyckt. Ändå tvekade han att berätta varför han hela livet känt sig annorlunda.

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Smittskydd i fokus när Volvo drar igång igen

Svensk fordonsindustri startar upp sin produktion i mindre skala. På Volvo powertrain i Köping har montörer som varit permitterade i fyra veckor börjat komma tillbaka till jobbet.

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemannings­anställda: Önskar vi hade samma villkor

Bemanningsanställda rök först när Volvo stängde. När produktionen drar igång igen står de sist i kön för att få tillbaka jobben. Än så länge är Joel Gustafsson och Mikael Olsson utan arbete.

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Det är bara att börja röjningsarbetet”

”Löntagarmakt, demokratisk planering och jämlikhet. Det som nu behövs, akut och för framtiden, är varken nya eller märkvärdiga idéer.” Volvoarbetaren Lars Henriksson skriver om vägen framåt efter coronakrisen.

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

Nu stänger stora delar av industri-Sverige

När fordonsjättar som Volvo Cars, Scania och AB Volvo stoppar produktionen berörs uppåt hundra tusen anställda runtom i landet. 

Ännu inget större tapp i produktionen

Ännu inget större tapp i produktionen

Än så länge märks inga eller få störningar på de största svenska industriföretagen. Men läget kan förändras snabbt. ”Om någon hostar här inne kan andra bli förbannade”, säger Glenn Bergström.

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Hur ska Volvo undvika att hamna vid sidan av?

Kinesiska Geely kan slå ihop sina bägge biltillverkare Volvo Cars och Geely Automotive till ett gemensamt bolag. Ännu ett tecken på att bilindustrin står inför sitt ”iPhone-ögonblick”, skriver DA:s Harald Gatu.

Volvos personalbil användes vid knarkbrott

Volvos personalbil användes vid knarkbrott

Volvos personalbil användes för att frakta stora mängder knark. Det är inte första gången Volvos personalbilar används vid brott, enligt polisen.

Volvo kan ha begått narkotikabrott

Volvo kan ha begått narkotikabrott

Volvo kan ha gjort sig skyldigt till narkotikabrott. Företaget har inte polisanmält när de hittat misstänkta droger i lokalerna.
I stället har Volvo sparat misstänkt knark.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Arbetsrätt Striden om las

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

IF Metall: Vad finns det för alternativ?

Det går inte att tro att det inte ska bli någon förändring av arbetsrätten, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Bra att regeringen lyssnar på parterna

Regeringen har nu visat att den vill värna den svenska modellen och låta parterna ha huvudinflytandet, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

Blandade känslor för regeringens las-besked

Blandade känslor för regeringens las-besked

”Ett beslut i rätt riktning”, enligt GS ordförande Per-Olof Sjöö. Pappers ordförande Pontus Georgsson är däremot starkt kritisk.

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Kommer regeringen att lyssna på LO:s nej?

Fredagens besked från Svenskt näringsliv och PTK ställer frågan: Kan regeringen driva igenom en ny arbetsrätt trots att LO har sagt nej till förslaget? skriver DA:s reporter Rasmus Lygner.

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

LO säger nej till förslaget om ny arbetsrätt

En enig LO-styrelse säger nej till las-förslaget. ”Det gav allt för mycket makt åt arbetsgivarna”, säger GS ordförande Per-Olof Sjöö.

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Välj förnuftet framför fundamentalismen

Dra tillbaka utredningsförslaget och låt parterna förhandla igen efter avtalsrörelsen utan politiska hot, skriver DA:s chefredaktör Helle Klein.

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

”Industri­arbetare behöver ett starkt anställningsskydd”

Industriarbetare styr ju inte marknaden, dollarkursen eller virusspridningen, skriver Håkan Wågvi.

Las-förhandlingarna återupptas

Las-förhandlingarna återupptas

För två veckor sedan kraschade las-förhandlingarna – nu återupptas de. Tidigast på fredag ska fack och arbetsgivare lämna besked.

Avtal 2020 Det senaste från avtalsrörelsen

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Industrifacken skickar hem sina delegationer

Fack och arbetsgivare kan fortfarande inte enas om storleken på löneökningarna. Nu skickar industrifacken hem sina delegationer.

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Mer än lön som står på spel i avtalsrörelsen

Lönen är alltid i fokus i en avtalsrörelse, men det är mycket mer än så uppe på förhandlingsbordet. Frågor om makt och trygghet.

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

”Vi skulle haft nya lönen för länge sedan”

På Skärblacka förväntar man sig att lönepåslagen ska gälla från den 1 april, då avtalet egentligen gick ut.

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Att förhandla löneförhöjningar under coronan

Harald Gatu är en av DA:s mest erfarna reportrar. Men hur många avtalsrörelser har han egentligen bevakat? Och vilken var den mest dramatiska? Lyssna på DA:s poddspecial om avtalsrörelsen.

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Industrifacken säger nej till första förslag om löneökningar

Facken inom industrin säger nej till första lönebudet för anställda inom industrin. De anser att opo:s förslag är ”oacceptabelt lågt”. Den första hemställan från opo, opartiska ordföranden, nådde fack och arbetsgivare igår. I den föreslogs ett så kallat ”avtalsvärde” på 4,5 procent över en avtalsperiod på 29 månader. Samtliga fackförbund inom industrin säger nej till […]

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Arbetarna räddar Sverige ur krisen

Medan vårdpersonal gör heroiska insatser för människors hälsa ser industriarbetare till att landet fortsätter att fungera samhällsekonomiskt, skriver Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein.

Tuff väg till ett rättvist avtal

Tuff väg till ett rättvist avtal

Arbetsmarknaden har drabbats på olika sätt av pandemin. Det blir svårt att hitta en lönenivå som fungerar för alla, skriver GS ordförande Per-Olof Sjöö.