"Det pågår en ständig kamp mellan arv och förnyelse."Helle Klein om arbetarrörelsens framtid.

”Demokratin styrs av det som klickar bra”Jan Scherman efterlyser fler tråkiga och seriösa politiker och mindre yta. Men då måste vi väljare också ta vårt ansvar och lyssna, skriver han.

Stålkrisen

Monstret som riskerar sänka hela Outokumpu

ANALYSFör varje dag gick verksamheten bättre och bättre. Dessutom fanns ett spännande samordningsalternativ med Tyskland. Men Outokumpu struntade i alla siffror, i tidigare investeringar, i interna utredningar. Priset kan bli högt. Ett monster riskerar sänka hela koncernen: nedläggningskostnaden.

Nej, det handlar inte om uppsägningskostnaden för personal. Den kostnaden är försumbar i nedläggningarnas lågprisland. Mycket lägre i Långshyttan än i Långshyttans tyska systerfabriker enligt Outokumpus egna beräkningar.

Monstret heter sanering. Alltså de miljökostnader som Outokumpu måste betala för när de avvecklar Långshyttan.

Outokumpu har uppskattat den totala nedläggningskostnaden till 180 miljoner kronor. Personal, nermontering, miljösanering – rubbet.

En kalkyl som får stålbranschen att höja på ögonbrynen.

På den plats där Outokumpu  idag valsar rostfria tunna band har det smälts stål i sekler.

Den som petar i jorden vill helst inte veta vad som ryms där. I alla fall om man äger marken och en dag tvingas ta ansvar för dess miljösanering.

I stålbranschen talar man inte ett par hundra miljoner i saneringskostnader. Utan några tusen miljoner. Alltså miljarder.

Har Outokumpu de pengarna när koncernen går med nära nog miljardsförlust varje månad? Vet investerarna som håvat in pengar i samband med Outokumpus nyemission vilket ekonomiskt hazardspel  som väntar i Långshyttan?

I det ljuset känns nedläggningsbeslutet ännu mer märkligt och oförklarligt.

Den som investerat i Outokumpu borde också ställa frågan:

Varför inte göra som den interna utredningen ville: samordna valsningen i Långshyttan med systeranläggningen i tyska Dahlerbrück?

Det skulle bägge anläggningarna tjäna på och ge skaplig vinst, enligt Outokumpus egen utredning. Varför inte testa? Varför inte se om en sådan samordning skulle bli lyckad? Dahlerbrück har ju ändå utlovats att få vara igång till 2020 enligt det avtal om jobbgarantier som koncernen slutit med det tyska metallfacket.

Vi vet inte om investerarna ställt frågor och i vilken mån de fått svar.

Många andra har däremot ställt frågor men inte fått några svar.

Styrelsen tiger. Dess enda svenska representant tiger. Arbetsmarknadsministern vill inte prata med länets bekymrade politiker när hon besöker Dalarna.

Ägarna är onåbara. De är tysta och idag sänker sig tystnaden över den lilla bruksorten.

I Långshyttan känns ägarnas tystnad som något främmande. Det fanns en tid, inte särskilt länge sedan, när de anställdas fackliga representanter hade telefonnumret direkt till ägarna och när som helst kunde kontakta vd:n.

Ägarna och ledningen var inte bara tillgängliga utan också erfarna och kunniga i den stålbransch där ledstjärnorna hette långsiktighet och uthållighet.

Även om ägaren råkade befinna sig på andra sidan jordklotet så var han tillgänglig. Så tillgänglig att järnbruksklubbens ordförande kunde ta flyget till New York och diskutera det tokiga i att lägga ner en del av järnverket.

Allan Mattson, en av alla dessa Långshyttebor som börjat på järnverket som tonåring och som med tiden blev just järnbruksklubbens ordförande reste på sin tid till dåvarande ägaren Jan Stenbeck när denne befann sig i New York.

Den gången hade ledningen bestämt sig för att lägga ner den del av Långshyttan som tillverkar snabbstål.

Stenbeck var ärlig med att stålet inte var hans grej. Istället var han på väg att ”skicka upp en satellit för att kunna sända reklam-tv över Sverige”. Han var i färd med  att lämna stålet, men det innebar inte att han struntade i det.

Allan Mattsson visade Stenbeck alternativa utredningar som sa att snabbstålet har framtiden för sig. Stenbeck såg till att nedläggningsförslaget drogs tillbaka.

Snabbstål tillverkas fortfarande i Långshyttan, under franska Erasteels försorg.

Stenbeck lyssnade alltså, tog intryck och ändrade sig.

Men Outokumpu struntar i både interna utredningar och konsultrapporter. De visar inte ens facket beslutsunderlaget som bolagsstyrelsen hade på bordet när de klubbade nedläggningsbeslutet.

Ägarna tiger. Och det järnverk som av tidigare ägare kallats ”pärlan i skogen” kan med dagens besked förvandlas till ”monstret i skogen”.


hg@da.se

Läs mer på samma tema:

Dags för ett Industrilyft, Löfven

LedareNu måste Stefan Löfven visa på en offensiv politik för den nyindustrialisering han talat sig varm för.

1

Prisfall och oro pressar stålet

AnalysDet som kallats Sverigies industriella ryggrad hukar under sjunkande priser och en orolig omvärld.

"Mycket bekymmersam utveckling"

IntervjuNu krävs en nationell samling kring stålet, säger IF Metalls förbundsorförande Anders Ferbe.

"Dags att fundera på sitt liv"

"Dags att fundera på sitt liv"Tomi Kumpula är en av 180 anställda vid Outokumpu i Långshyttan som förlorar sitt jobb. – Ett tillfälle att fundera på vad man ska göra av sitt liv, säger han.

Nermin Basic ser gärna ett samarbete mellan Långshyttan och tyska Dahlerbrück som också är specialiserat på tunna stålband i rostfritt. Foto: HARALD GATU

Klart idag att Långshyttan läggs ner

Idag blev det klart. Outokumpu lägger ner sin anläggning i Långshyttan. MBL-förhandlingarna mellan företaget och facket har avslutats i oenighet. Facket godkänner inte nedläggningen.

Frågorna som Outokumpu måste svara på

AnalysI dag måndag samlas Outokumpus ägare till bolagsstämma i Esbo utanför Helsingfors. Bolagsstyrelsen står till svars för det gångna året. Harald Gatu listar sju frågor som styrelsen borde svara på.

Läs mer från Dagens Arbete:

Vad ska vi leva av?

REPORTAGENu är avtalsrörelsen igång på allvar igen, det kommer att som vanligt att bli ett manglande om löner, övertidsersättning, pensioner. Men det finns också en bakomliggande, molande fråga: vad ska vi jobba med i framtiden? Harald Gatu ställde den under en resa genom industrisverige 2014. Nu kan du lyssna på reportaget.

"Café Åa ska bli en samlingspunkt"

Möte medNär Outokumpu lade ner i Långshyttan tog Annelie Moilainen chansen att göra något nytt.

Företagen som flyttar hem

Konstruktion och produktion nära  varandra – produktionsteknikern  Magnus Palmqvist och operatören  Johan Skarfelt samarbetar när en ny produkt ska utvecklas. Närheten  snabbar på förnyelsen. Foto: OLA HÅKANSON

Därför tar företagen hem jobben

Jobbflytten till utlandet har mattats av. Läs om varför det lönar sig att tillverka nappar i Sverige i stället för i Asien.

10 orsaker 
att ta hem 
produktionen

Krångel, kvalitetsproblem och ökade kostnader.Här är tio av de vanligaste skälen till att företag flyttar tillbaka.

210 varslas på SSAB i Borlänge

All tillverkning av galvaniserad plåt och färgbelagd plåt i Borlänge ska läggas ner, enligt SSAB:s pressmeddelande nu på eftermiddagen.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Super-Mario sätter fart på jobb och löner

ANALYSMed sedelpressen vill ECB få fart på investeringarna. Det ska ge jobb och ekonomisk tillväxt.

ABB:s "allergifabrik" flyttar

JobbflyttABB Composites i Öjebyn lägger ner och flyttar till Polen. 110 personer förlorar jobbet på en av de fabriker där isocyanter först upptäcktes i arbetsmiljön.

General Motors vd Mary Barra pratar om Chevrolets nya hybrid Volt.  Foto: TT

Bilmingel i väntan på framtiden

ANALYSBilindustrin minglar i Detroit. På ytan är det fest, men fordonsindustrin står inför en rad smärtsamma utmaningar.

Nedläggningen av Element Six

IF Metall: "Så var inte avtalet tänkt"

Det skulle bli svårare att säga upp personal och sedan hyra in. Nu sparkar Element Six alla och anlitar ett bemanningsföretag fram till nedläggningen i Robertsfors.  – Så var inte avtalet tänkt, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Ingrid Hanke är verkstadsklubbens ordförande på Element Six. "Får företaget verkligen bära sig åt på det här viset?, undrar hon. Foto: HARALD GATU

"Dags att testa företrädesrätten"

Element SixAlla som sägs upp vid Element Six i Robertsfors får samma avgångsvederlag, oavsett anställningstid.  Vissa av dem kan komma tillbaka som inhyrda nästa sommar. Klubben begär nu centrala förhandlingar.

"Den här luckan måste täppas till"

Element sixElement Six i Robertsfors sparkar hela personalen och låter ett bemanningsföretag köra fabriken fram till nedläggningen. Var och en av de 120 uppsagda får 100 000 kronor som plåster på såren.

314 jobb bort från Volvo i Umeå

VarselTurordningsförhandlingarna vid Volvo Lastvagnars Umeåfabrik är klara. Uppgörelsen innebär att 314 IF Metallare tvingas lämna företaget till sommaren.

Efter tolv månaders praktik på Atlas Copco Secoroc i Fagersta blir det lättare att söka jobb, hoppas Charles Ntakije, Hassan Nuor och Barre Ahmed. ”Praktiken betydde mycket, inte minst för språket”, säger Niclas Bergström initiativ­tagare till projektet. Foto: ROBIN HALDERT

De fick chansen att testa ett jobb

Barre, Hassan och Charles tog chansen och skaffade sig praktik på Atlas Copco Secoroc i Fagersta

"En krockkudde inför lågkonjunkturer"

Volvo PowertrainEn krockkudde inför kommande lågkonjunktur. Så betecknas det nya arbetstidsavtalet på Volvo Powetrain Production i Köping och Skövde.  Men hur fungerar det? Dagens Arbete förklarar.

Ett tyskt vedträ i den svenska avtalsbrasan

AnalysNoll – eller 5,5 procent. Två vedträn som slängs in i den avtalsbrasa som ännu inte riktigt tänts.

Grafik: JOSEF MOLIN

Jorden runt på trehundra år

DA REDER UT TEXTILINDUSTRINJobben inom textilindustrin har alltid flyttat. Jakten på låga löner driver i dag jobben bort från Kina – till Bangladesh och till den nya uppstickaren Etiopien. Häng med på resan som börjar i Indien för trehundra år sedan.

Tyska kravet: 5,5 procent

Tyska metallfacket kräver 5,5 procent i lönehöjning nästa år. Plus kompetensutveckling och rätt till deltid för äldre arbetare.

Foto: TT

Sydafrikas LO utesluter metallfacket

Sydafrikanska LO kastar ut metallarbetarförbundet Numsa. Skälen är politiska. Numsa vägrar stödja ANC och tycker att fackföreningsrörelen går i regeringens ledband.

IF Metallare får pengar ur konkursboet

Saab PowertrainEtt femtiotal IF Metallare får nu sina fordringar på semester och arbetstidsförkortning utbetalda av Saab Powertrains konkursbo.

Lågprislandet

EBBA OLSSON WIKDAHL

"Att dra ner här var betydligt smidigare"

Lågprislandet SverigeLönsamma, effektiva fabriker stängs i Sverige. I går Gislaved och Västervik. I dag Tranås och Långshyttan. Dagens Arbete kan berätta hur direktörerna resonerar.

85 procent skulle få full a-kassa med nytt förslag

En höjning av taket i a-kassan till 910 kronor gör att betydligt fler verkligen får 80 procent i ersättning. Idag är det bara 10 procent av de som är arbetslösa under de första hundra dagarna som har full a-kassa. Med höjt tak: 85 procent, enligt Arbetslöshetskassornas samorganisation, SO.

Foto: Raúl Benavides

Zarko tar Hammarkullen till Bryssel

En maskinoperatör på SKF belönas för sitt internationella arbete. Zarko Djurovic tilldelas Marcellopriset.

Volvo går på tvärs med fasta jobb

DA ANALYS Är det någon bransch som gått i bräschen för inhyrning och visstidare så är det bilindustrin. Men när Volvo nyrekryterar för att slå produktionsrekord handlar det i första hand om fasta jobb. Flexibiliteten fixas med nya arbetstider, inte inhyrning.

Foto: ANDERS WIKLUND

Uppgång i skift ger 1 300 nya jobb

Volvo nyanställer 1 300 personer vid fabriken i Torslanda.  Tillverkningen av nya XC90 kräver ett extra skift.  - Det känns mycket bra, säger Glenn Bergström, Volvo verkstadsklubb.

Dödläget i Europa pressar industrin

DA ANALYSI går varslades 23 anställda på en verkstad i Östersund. Just på den arbetsplats där finanskrisen utlöste det första krisavtalet för snart sex år sedan. Den krisen plågar fortfarande industrin. Gårdagens varsel påminner om att Europa ännu inte hämtat sig från finanskraschen.

Ständigt beredd – utan betalt

Som bemanningsanställd kan du få sitta redo vid telefonen hela dagen, för att sedan ringas in på kvällen. Men hur tillgänglig behöver du egentligen vara?

Foto: TT Nyhetsbyrån

VW-facken upprepar kravet på lastbilsbolag

Volkswagens köp av ScaniaScaniafacket är för att Volkswagens lastbilstillverkning samlas i ett nytt bolag. – Ett sätt att stärka vårt inflytande, säger Johan Järvklo.

Oenighet om uppsägningar vid Northland

Northland240 anställda varav 154 IF Metallare sägs upp vid Northlands gruva i Pajala. Företaget och facket avslutade förhandlingarna i oenighet.

Janne Bylund, CA Östbergs Fläkt, Avesta. Foto: Prevent

"Jag tar reda på fakta"

ArbetsmiljöstipendiumJan Bylund, fläktmontör och huvudskyddsombud på CA Östbergs Fläkt i Avesta, är en av tre nominerade till Prevents arbetsmiljöstipendium på 30 000 kronor.

Hämta mer

Jag förstår DA använder cookies enbart för att läsa av besöksstatistik. Läs mer om vår integritetspolicy här​. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du insamlandet av din IP-adress.