Industriarbetarnas tidning

Krönikor är personligt hållna texter. Åsikterna är skribenternas egna.

Röt­månad i politiken – året runt

15 september, 2016

Skrivet av Matts Jutterström

Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.
Matts Jutterström är förbundsordförande för Pappers.

Krönika Inom politiken är rötmånaden inte begränsad till augusti – det kommer nya tokiga förslag hela tiden. Nu senast om enkla jobb och ökade avgifter för lastbilstransporter.

Ja då har sommaren passerat och som vanligt gick den alldeles för fort. Tanken är att man ska hinna med så mycket när man är ledig, men sällan blir det som det är tänkt.
Till sommaren hör också rötmånaden. Just rötmånaden verkar inte ha någon speciell tidpunkt, utan den pågår ju hela året. I alla fall i den politiska debatten.

Det första rötmånads- tecknet var Centerns utspel i Almedalen om ungas löner. Att enkla arbeten som hamnarbetare, paketerare, vaktmästare, ja det fanns en jättelång lista på olika jobb, kunde betalas sämre.

Det här visar bara hur okunniga och fulla av förakt Centern är för just arbetar-
yrken. Låt oss för en gångs skull slippa politiker som ska bestämma hur mycket ett
arbete ska värderas.

Men rötmånaden är inte slut, nejdå. Nu planerar regeringen för ett förslag om avståndsbaserad vägslitageskatt. Pappersindustrin är mycket transportberoende och en av landets största transportköpare. Vi har stora avstånd mellan fabrik och marknad, samt stora volymer råvara som ska fraktas ur skogen till fabriken. Vi exporterar cirka 80 procent av produktionen. I kulisserna snackar de om en vägslitageavgift på 26 kronor milen för timmertransporter.

Här tycker jag att de är helt fel ute. Det kommer inte att innebära, som vissa socialdemokrater påstår, att miljöpåverkan från transportsektorn minskar. Det kommer inte att motverka att svensk åkerinäring slås ut av utländsk trafik.

Ökade kostnader på lastbilstransporter leder till att det blir för dyrt att frakta biobränsle från skogen till kraftvärmeanläggningar. Det finns också en risk att skogsbruket, med långa sträckor till fabrikerna, blir olönsamt.

Det är inte lastbilstrafiken till och från våra fabriker som är problemet, utan trafik i största allmänhet. Ett sätt att värna miljön är faktiskt att höja tonnaget till 74 ton på lastbilar, det skulle ersätta var fjärde timmertransport.

ytterligare ett argument som förs fram är att avgiften ska leda fram till justa villkor för chaufförer. I dag sker en rovdrift på framför allt utländska förare, som tvingas vara f-skattare eller inhyrda, och få betalt efter körda kilometer. Det problemet kommer man inte åt genom en kilometerskatt. Redan i dag ska utländska åkare betala i det så kallade Eurovinjettsystemet, men uppenbart sker en hel del fusk och en osund konkurrens när det gäller lastbilstransporter genom bland annat cabotagesystemet. Men det löser man inte med extra skatt på svenska åkare, det är en fråga för polisen, tullen och skattemyndigheten.
Så, rötmånaden finns under hela året numera, och det kommer säkert mera tokigheter, det kan vi vara fullkomligt säkra på.

För övrigt så anser jag att SD är ett antifackligt och fascistiskt parti.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Nu måste vi kämpa för Las!

Nu måste vi kämpa för Las!

I nästa nummer av Dagens Arbete har Matts Jutterström skrivit sin sista krönika. Med anledning av hans bortgång publicerar vi den nu. I krönikan slår han fast att det är dags att stå upp för Las.

”En viktig röst för kollektivavtalen”

Det är dags att rösta igen, och vad man än tycker om EU är det ett mycket viktigt val. Vill vi ha en union för eller mot trygga anställningar?

Svenskt Näringsliv vädrar morgonluft

”Nu utbasuneras det ena galna förslaget efter det andra, som inte på något sätt gynnar dig”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Nytt år – och en ny tvär högergir

”Vi får hoppas att det nya året rymmer många bra dagar, trots blå-brun budget och en arbetsrätt på förhandlingsbordet”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Friskare arbetsliv – var god dröj

”Jakten på de sjuka fortsätter oavsett regering. Det är helt galet”, skriver Matts Jutterström, förbundsordförande för Pappers.

Vi måste spänna bågen hårdare

”Är det någon grupp i detta samhälle som lever på knivs­eggen av stenhård konkurrens är det pappersarbetaren”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Vi fortsätter kampen framåt

En ny tid, med en ny riksdag ställer nya krav på förbundet.

Nu har du chansen att välja rättvist

”Det är dags att välja vilket samhälle vi ska ha. Ett som dras isär eller håller ihop”, skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

”Det gäller att vi väljer rätt väg”

”Det är alltid ­pengarna som styr, det har jag lärt mig under alla år, men när ska kapitalägarna bli nöjda?”, skriver Matts Jutterström, förbundsordförande för Pappers.

”Valrörelsen har skötts som om vi vore kunder på en marknad”

”Med solen kommer en debatt om ökade bensinpriser” skriver Pappers förbundsordförande Matts Jutterström.

Industrin och klimatet

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Från alger i barnpooler till rening av tungmetaller

Algodlingen på bakgården vid Bäckhammars pappersbruk blev framgångsrik. Nu har algerna renat metaller på Boliden – och forskarna vill satsa i stor skala.