Insjuknade på SSAB – vågar inte återvända: ”Aldrig i livet”
Efter månader av paus Bygget åter igång Men oron lever kvar
Publicerad 2026-06-25, 14:49
Länsstyrelsen i Norrbotten tror inte på SSAB:s förklaring till de mystiska sjukdomsfallen vid bygget av ett nytt stålverk i våras.
Nu ska myndigheten göra egna mätningar i ett närliggande bostadsområde, skriver Dagens Nyheter.
Över 30 personer insjuknade i våras under byggandet av SSAB:s nya elektrostålverk i Luleå. Enligt SSAB:s egen utredning var det en kombination av damm, kall väderlek och virus hos de insjuknade som ledde till de kraftiga sjukdomsfallen.
Det är en förklaring som flera experter DN talat med inte tror på. Det gör inte heller länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet.
– Vi saknar en röd tråd. Just nu ser vi inte att det är rimligt att man drar den här slutsatsen utifrån de analysresultat som presenterats, säger enhetschefen Sabina Hoppe till tidningen.
Många personer som bor i närheten har ringt länsstyrelsen och varit oroliga för gifter i luften. Nu ska myndigheten genomföra egna mätningar i bostadsområdet Svartsöstaden, som ligger nära bygget.
Sabina Hoppe säger till DN att de ska genomföra metallanalyser där även vanadin ingår.
SSAB uppger för DN att företaget inte känner till länsstyrelsens kritik.
”Vi känner oss trygga med våra slutsatser och de åtgärder som har vidtagits. Omstarten sker stegvis och under kontrollerade former med förstärkt övervakning, skyddsåtgärder och löpande uppföljning”, skriver bolaget till tidningen.