”Något litet extra borde man väl kunna få”
Förra året gav kollektivavtalen inga lönehöjningar alls. Nu förhandlar många fackklubbar för att få ut lite extra som kompensation för hög inflation och rusande bränslepriser.
Industriarbetarnas tidning
Chefstjänstemännen på Renault höjde sina löner med närmare 16 procent i fjol. Arbetarna fick nöja sig med 1,4 procent.
– Chockerande, men vi är tyvärr inte förvånade, säger fackföreningsombudet Ali Kaya.
De tio personer som ligger i toppen av löneligan på Renault fick 15,6 procent mer i lön 2018 jämför med året före. Totalt delade de på 150 miljoner kronor, jämfört med 130 miljoner 2017. Det blir alltså 2 miljoner mer i snitt per person.
Renaultledningen försvarar de höga lönerna med att de bland annat berör personer som företaget har rekryterat utifrån, till exempel ingenjörer och designers som behövs för att företaget ska förbli konkurrenskraftigt.
På verkstadsgolvet var utfallet lägre. Genomsnittsiffran var 1,4 procent, enligt Ali Kaya som är ombud för facket CGT, och arbetar på Renaults fabrik i Flins nordväst om Paris.
– Det betyder reallönesänkningar eftersom inflationen var på 1,8 procent. Vår bonus var också lägre än året innan. Företagsledningen skyllde på att Renaults vinster hade minskat.
Han säger att han inte är särskild förvånad. För några år sedan räknade han ut vad dåvarande vd:n och ordföranden i Renault-Nissan-Mitsubishi hade i daglig inkomst år 2016.
– Han tjänade 350 000 kronor om dagen. Sju dagar i veckan hela året runt. Sådan är kapitalismen, säger Ali Kaya.
Han vill dock inte döma någon ohörd, säger han, apropå att Carlos Ghosn är anklagad för ekonomisk brottslighet. Ghosn bedyrar sin oskuld och har försvarats av den franska staten, som är storägare i Renault, men han avgick som bilföretagets ordförande i januari i år.
Att missnöjet med sociala orättvisor växer i Frankrike, har bland annat visats vid de Gula västarnas demonstrationer under de senaste fem månaderna.
Det är en av anledningarna till att Renaultfacken har krävt ett ordentligt lönepåslag för i år. 4 procent. Men arbetsgivarens bud stannar vid 2,8. Nettovinsten för hela koncernen var i fjol cirka 30 miljarder euro, 37 procent lägre än 2017. Minskningen förklaras framför allt med att det gick sämre för Nissan.
Farid Meziane, som är fackombud för CFDT vid Renaultfabriken i Sandouville i norra Frankrike, säger att kollegorna riskerar att bli ilskna när de ser vad de får i sina lönekuvert under våren.
– Jag kan förstå att personer som har mycket ansvar har högre inkomster. Men chefstjänstemännens löner ger ju svindel. Samtidigt får man ju inte glömma att de som jobbar på fabrikerna tar andra risker, arbetstakten är hög och man kan råka ut för olyckor, säger han.
Anna Trenning-Himmelsbach-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike
Svetsaren Annica Lindkvist pratar om att bli utsatt för sexuella trakasserier, att bli utfryst och inte trodd. Om sorgebearbetning och om att hitta en starkare närvaro i livet.
Undra vem som skall göra jobbet o m verkstadsarbetarna inte längre finns?
Problemet är flaskhalsen och den sitter som bekant högst upp!