Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

22 september, 2021

Skrivet av

PERSPEKTIV Visst känns det igen? En fastighetsbubbla spricker på en annan kontinent och hotar att dra med sig en bilfabrik i Trollhättan i eländet. Finns det liv efter döden – den här gången också?

Harald Gatu, reporter.

Förra månaden varslades halva personalen, 300 av 600 anställda, på elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan. Delvis på grund av teknisk omställning, enligt företaget. Men sanningen var att ägaren hamnat på obestånd.

Ägaren till Nevs och därmed Saabs gamla bilfabrik är världens mest skuldsatta bolag, den kinesiska fastighetsjätten Evergrande. Bolaget tyngs under ett skuldberg som bara växer och växer och som nu lär uppgå till svindlande 2 600 miljarder kronor. Att Evergrandes huvudägare heter Hui Ka Yan och är Kinas rikaste spelar mindre roll.

Däremot gav namnet glans åt Trollhättan när hans Evergrande i fjol övertog hela ägandet i Nevs. Kapitalstarkare ägare fick man leta efter. Ett fastighetsbolag med 140 000 anställda och med så många lägenheter i Kina att tre Sverige gott och väl kunde rymmas i dem.

Nu skulle fastighetsjätten bli en storspelare i bilindustrin, i segmentet elbilar. Övertagandet av Nevs kunde därför ses som en strategisk satsning.

Nevs och Trollhättefabriken hamnade i det nystartade affärsområdet Evergrande New Electric Vehicle. Tre nya bilfabriker började byggas i Kina. Men utöver det har det inte blivit så mycket mer av synliga framtidssatsningar. Analytiker uppmärksammade redan för ett halvår sedan att Evergrande New Electric Vehicle mest sysslade med – just det, fastighetsaffärer.

Bakom utvecklingen tickar en kris. En skuldkris som hotar hela den kinesiska fastighetsbranschen.

Fastigheter och bostadsbyggande har varit motorn i Kinas ekonomi. Och därmed också i världsekonomin. Inflyttningen till städerna har kallats ”världshistoriens största migration” där hundratals och åter hundratals miljoner människor har lämnat sina byar för ett liv i de snabbväxande städerna.

Städer, den ena större än den andra, har byggts. Nya bostadshus, det ena högre än det andra, har skjutit i höjden. Kinas urbanisering kom att dra världsekonomin och har så gjort i ett par decennier nu.

Men, bakom utvecklingen tickar en kris. En skuldkris som hotar hela den kinesiska fastighetsbranschen som är så stor att den ensam står för uppåt en tredjedel av Kinas samlade produktion.

Så här har det gått till om du hade valt att bli fastighetsspekulant i Kina: Du startar ett fastighetsbolag och tar lån. Inte svårt eftersom myndigheterna uppmuntrat byggande. Du köper mark på en av alla de auktioner som de lokala myndigheterna arrangerar. Att marken auktioneras ut för med sig att priserna blir höga. Men vad gör det, när du kan ta nya lån. Skulle statens banker händelsevis säga nej så finns alltid ”skuggbanker”, mer eller mindre inofficiella finansinstitut med gott om pengar.

Så börjar du bygga. Det kostar också och då behöver du ännu mera lån. Tips: Ge ut företagsobligationer som du kan locka europeiska och amerikanska investerare med. Dessa investerare kan ju själva ta stora lån nu när räntorna är så låga.

Där är vi nu. Billiga lån har fått investeringståget i Kina att skena. För mycket har byggts i spekulationssyfte vilket den kinesiska regeringen varnade för redan för fyra år sedan. Hela 90 miljoner lägenheter står tomma, nybyggda hus rivs och då kan det se ut som i ett Youtubeklipp härom månaden. Det ena höghuset efter det andra rasar samman. 85 000 sprängladdningar får byggnaderna att säcka ihop som suffléer. Att bygga klart dem var meningslöst. Inga hyresgäster fanns.

Så, där står alltså många kinesiska fastighetsbolag i dag. Belånade, skuldsatta, utan pengar att betala kreditorerna. Och värst utsatta av alla är alltså Evergrande, ägaren till bilfabriken på Stallbacka industriområde i Trollhättan.

Dagens drama är långt ifrån det första som Trollhättefabriken tvingas genomlida på grund av en fastighetsbubbla på en annan kontinent. För tretton år sedan, under finanskrisen, var det Saabs ägare General Motors som plötsligt saknade pengar och därför lade ut Saab Automobile till försäljning, alternativt nedläggning.  

Visserligen var General Motors ett skakigt företag redan innan finanskrisen men kraschen på den amerikanska bostadsmarknaden blev ändå spiken i kistan för världens då största biltillverkare. General Motors förstatligades tillfälligt och Obama-administrationen satte biljätten under ett hårdhänt och osentimentalt förmyndarskap innan företaget återintroducerades på börsen. I den industriella saneringen, styrd från Washington och Detroit, fanns ingen plats för en liten bilfabrik i Västergötland.

Frågan är vad samma fabrik i dag betyder för beslutsfattarna på Evergrandes huvudkontor i Shenzhen.

Den frågan sysselsätter en och annan i Trollhättan idag. Återigen kommer det att spekuleras i nya ägare, om dessa har tillräckligt med pengar, tillräckligt med kunnande och tålamod. Om det verkligen finns någon som vill satsa i en anläggning som varit uträknad så många gånger.

Den fråga som plågar resten av världen är om fastighetskrisen får hela den kinesiska tillväxtmodellen att säcka ihop. Om draglokets motor har skurit samman. Vad det nu skulle betyda för resten av världsekonomin. För en sak vet vi sedan förr: att det gör ont när fastighetsbubblor brister.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Snart börjar dragkampen om din nya lön. Förr varnade man att alltför höga löneökningar skulle sänka ekonomin. Nu kommer hotet från helt andra håll: Trumps tullar och klimatet, skriver Harald Gatu.

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

President Trumps nya importtullar kan det bli en hård nöt för svensk stålindustri, som har USA som stor marknad. ”Men det kan ändå bli värst för de amerikanska industriarbetarna – det vet vi sedan förra gången USA införde ståltullar”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

På Industri Alls Europamöte i Madrid är tongångarna hårda mot det som kallas Kinas dumpning av stålpriserna. En av talarna var Bjarne Rasmussen Degerfors järnverk.
”Hela vår industri slås sönder medan den kinesiska staten skiter i miljön”, säger han.

”Vi fick årets julklapp”

”Vi fick årets julklapp”

”Som vi väntat på detta ögonblick”, säger Stefan Larsson, verkstadsklubbens ordförande, om storordern. Nu väntar nyanställningar i bilfabriken.

Sjuka Samhall

Samhall får i år 6,6 miljarder kronor från staten för att utveckla människor med funktionsnedsättningar. De väljer medarbetare som klarar det hårda arbetet ute hos kunderna. Andra sorteras bort. Unga funktionshindrade hamnar utanför arbetslivet.

Samhalls vd: Kritiken mot oss är allvarlig

Sara Revell Ford svarar på kritiken mot Samhall och ger sin syn på det som kommit fram i Dagens Arbetes granskning.

Så gick det till när Samhall satte vinsten före människorna

Under våren granskade Dagens Arbete bristerna i arbetsmiljön på Samhall. Men hur blev det som det blev? För tio år sedan skedde något avgörande. För Kenneth Harnesk, då första linjens chef, gick det inte längre att vara kvar.

”Det fanns de som inte ville leva”

Två år efter Richard Fredrikssons första begäran om ingripande agerar Arbetsmiljöverket. Samhall får bakläxa.

Riksdagen vill ha en oberoende utredning av Samhall

Samhall måste utredas, av någon utifrån. Det anser en samlad opposition som via riksdagen uppmanar regeringen att tillsätta en extern utredning.

Ministrarna: Våra bolag ska vara föredömen

De ansvariga ministrarna är djupt bekymrade över att unga med funktionsnedsättningar inte platsar på Samhall. Regeringen har nu gett ett tydligt besked om vilka grupper som ska slussas till företaget.

Samhall­anställda känner sig svikna av facket

År efter år betalar medlemmarna in pengar till facket. Men när jobbet gör dem sjuka finns ingen där. Samhalls vittnen berättar hur fackförbunden slutat agera i arbetsmiljöfrågor.

”Jag är så arg på att facket inte agerar”

Magnus hade det så stressigt på jobbet att han inte orkade längre. Då blev sambon Catharina svårt sjuk i Covid. Nu kämpar de för att komma vidare.

De utsatta på Samhall behöver fackets stöd

Anställda på Samhall vittnar om att fackförbunden gör för lite för att hjälpa dem. Som en röd tråd i berättelserna från Samhallgolvet kommer facket in, fackets svek, skriver DA:s Elinor Torp.