Industriarbetarnas tidning

Perspektiv är kommenterande texter. Analys och ställningstagande är skribentens.

Visst gör det ont när fastighetsbubblor brister

22 september, 2021

Skrivet av

PERSPEKTIV Visst känns det igen? En fastighetsbubbla spricker på en annan kontinent och hotar att dra med sig en bilfabrik i Trollhättan i eländet. Finns det liv efter döden – den här gången också?

Harald Gatu, reporter.

Förra månaden varslades halva personalen, 300 av 600 anställda, på elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan. Delvis på grund av teknisk omställning, enligt företaget. Men sanningen var att ägaren hamnat på obestånd.

Ägaren till Nevs och därmed Saabs gamla bilfabrik är världens mest skuldsatta bolag, den kinesiska fastighetsjätten Evergrande. Bolaget tyngs under ett skuldberg som bara växer och växer och som nu lär uppgå till svindlande 2 600 miljarder kronor. Att Evergrandes huvudägare heter Hui Ka Yan och är Kinas rikaste spelar mindre roll.

Däremot gav namnet glans åt Trollhättan när hans Evergrande i fjol övertog hela ägandet i Nevs. Kapitalstarkare ägare fick man leta efter. Ett fastighetsbolag med 140 000 anställda och med så många lägenheter i Kina att tre Sverige gott och väl kunde rymmas i dem.

Nu skulle fastighetsjätten bli en storspelare i bilindustrin, i segmentet elbilar. Övertagandet av Nevs kunde därför ses som en strategisk satsning.

Nevs och Trollhättefabriken hamnade i det nystartade affärsområdet Evergrande New Electric Vehicle. Tre nya bilfabriker började byggas i Kina. Men utöver det har det inte blivit så mycket mer av synliga framtidssatsningar. Analytiker uppmärksammade redan för ett halvår sedan att Evergrande New Electric Vehicle mest sysslade med – just det, fastighetsaffärer.

Bakom utvecklingen tickar en kris. En skuldkris som hotar hela den kinesiska fastighetsbranschen.

Fastigheter och bostadsbyggande har varit motorn i Kinas ekonomi. Och därmed också i världsekonomin. Inflyttningen till städerna har kallats ”världshistoriens största migration” där hundratals och åter hundratals miljoner människor har lämnat sina byar för ett liv i de snabbväxande städerna.

Städer, den ena större än den andra, har byggts. Nya bostadshus, det ena högre än det andra, har skjutit i höjden. Kinas urbanisering kom att dra världsekonomin och har så gjort i ett par decennier nu.

Men, bakom utvecklingen tickar en kris. En skuldkris som hotar hela den kinesiska fastighetsbranschen som är så stor att den ensam står för uppåt en tredjedel av Kinas samlade produktion.

Så här har det gått till om du hade valt att bli fastighetsspekulant i Kina: Du startar ett fastighetsbolag och tar lån. Inte svårt eftersom myndigheterna uppmuntrat byggande. Du köper mark på en av alla de auktioner som de lokala myndigheterna arrangerar. Att marken auktioneras ut för med sig att priserna blir höga. Men vad gör det, när du kan ta nya lån. Skulle statens banker händelsevis säga nej så finns alltid ”skuggbanker”, mer eller mindre inofficiella finansinstitut med gott om pengar.

Så börjar du bygga. Det kostar också och då behöver du ännu mera lån. Tips: Ge ut företagsobligationer som du kan locka europeiska och amerikanska investerare med. Dessa investerare kan ju själva ta stora lån nu när räntorna är så låga.

Där är vi nu. Billiga lån har fått investeringståget i Kina att skena. För mycket har byggts i spekulationssyfte vilket den kinesiska regeringen varnade för redan för fyra år sedan. Hela 90 miljoner lägenheter står tomma, nybyggda hus rivs och då kan det se ut som i ett Youtubeklipp härom månaden. Det ena höghuset efter det andra rasar samman. 85 000 sprängladdningar får byggnaderna att säcka ihop som suffléer. Att bygga klart dem var meningslöst. Inga hyresgäster fanns.

Så, där står alltså många kinesiska fastighetsbolag i dag. Belånade, skuldsatta, utan pengar att betala kreditorerna. Och värst utsatta av alla är alltså Evergrande, ägaren till bilfabriken på Stallbacka industriområde i Trollhättan.

Dagens drama är långt ifrån det första som Trollhättefabriken tvingas genomlida på grund av en fastighetsbubbla på en annan kontinent. För tretton år sedan, under finanskrisen, var det Saabs ägare General Motors som plötsligt saknade pengar och därför lade ut Saab Automobile till försäljning, alternativt nedläggning.  

Visserligen var General Motors ett skakigt företag redan innan finanskrisen men kraschen på den amerikanska bostadsmarknaden blev ändå spiken i kistan för världens då största biltillverkare. General Motors förstatligades tillfälligt och Obama-administrationen satte biljätten under ett hårdhänt och osentimentalt förmyndarskap innan företaget återintroducerades på börsen. I den industriella saneringen, styrd från Washington och Detroit, fanns ingen plats för en liten bilfabrik i Västergötland.

Frågan är vad samma fabrik i dag betyder för beslutsfattarna på Evergrandes huvudkontor i Shenzhen.

Den frågan sysselsätter en och annan i Trollhättan idag. Återigen kommer det att spekuleras i nya ägare, om dessa har tillräckligt med pengar, tillräckligt med kunnande och tålamod. Om det verkligen finns någon som vill satsa i en anläggning som varit uträknad så många gånger.

Den fråga som plågar resten av världen är om fastighetskrisen får hela den kinesiska tillväxtmodellen att säcka ihop. Om draglokets motor har skurit samman. Vad det nu skulle betyda för resten av världsekonomin. För en sak vet vi sedan förr: att det gör ont när fastighetsbubblor brister.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Stora ord, mycket pengar, enorma utmaningar

Globala ledare talar om ett historiskt skifte. Nu ska den gröna industrin byggas, skriver DA:s Harald Gatu.

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

Så har Kina ökat sitt grepp om världen

När Kina köper upp utländska företag och investerar i järn­vägar, kolkraftverk och hamnar knyter sig stor­makten närmare resten av världen – och andra länder blir mer beroende av Kina.

Nevs siktar på 2020

Nevs siktar på 2020

Nevs planerar för att börja tillverka elbilar i Trollhättan 2020, men i Kina redan nästa år. Företaget fick en ny investerare i somras, och ännu en är på väg, säger vd Mattias Bergman till DA.

Inflationen ett dilemma för facket

Inflationen ett dilemma för facket

Jobb, investeringar, reallöneökningar – facket borde jubla. Men ett spöke från förr har dykt upp: inflationen. Den ställer fackföreningsrörelsen inför ett dilemma, skriver Harald Gatu.

Därför kan halvledare påverka din semester

Därför kan halvledare påverka din semester

Bristen på halvledare tvingar fordonsindustrin att improvisera. Kanske har den sig själv att skylla, skriver DA:s Harald Gatu.

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Harald Gatu: Ska åtstramningspolitiken begravas nu?

Den bräckliga världsekonomin har legat som en våt filt över årets avtalsrörelse. Men i förra veckan hände det något.

Elbilen banar väg för industripolitiken

Elbilen banar väg för industripolitiken

I dag säljs inte många elbilar. Ändå håller elbilen på att utlösa stora skälvan i världens viktigaste bilnation Tyskland. Samtidigt har utvecklingen fått EU att brådstörtat damma av en gammal goding: industripolitiken.

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Världsekonomin och klimatet påverkar avtalsrörelsen

Snart börjar dragkampen om din nya lön. Förr varnade man att alltför höga löneökningar skulle sänka ekonomin. Nu kommer hotet från helt andra håll: Trumps tullar och klimatet, skriver Harald Gatu.

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

Trumps ståltullar hotar industrijobben i USA

President Trumps nya importtullar kan det bli en hård nöt för svensk stålindustri, som har USA som stor marknad. ”Men det kan ändå bli värst för de amerikanska industriarbetarna – det vet vi sedan förra gången USA införde ståltullar”, skriver DA:s Harald Gatu i en analys

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

Hårt stål mot Kinas prisdumpning

På Industri Alls Europamöte i Madrid är tongångarna hårda mot det som kallas Kinas dumpning av stålpriserna. En av talarna var Bjarne Rasmussen Degerfors järnverk.
”Hela vår industri slås sönder medan den kinesiska staten skiter i miljön”, säger han.

Avtal 2023

GS säger ja till avtalskrav

GS säger ja till avtalskrav

GS ställer sig bakom de framlagda kraven inför kommande avtalsrörelse.

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

IF Metalls avtalsråd sa ja till plattformen

Många tyckte att avtalskraven var för låga men IF Metalls avtalsråd röstade ändå ja till att vara med i Facken inom industrins och LO:s plattformar. 

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Intern kritik i IF Metall: Fick veta budet för sent

Många förtroendevalda blev tagna på sängen av fackens bud på 4,4 procent. Lars Ask, klubbordförande på Volvos Verkstadsklubb i Skövde, tycker att de borde fått veta budet i förväg.

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

”Nu tar vi lönekampen till IF Metalls kongress”

Vi gick ner i lön vid krisen 2008, och lät oss permitteras under pandemin, samtidigt som företagen tog ut jättevinster. Vi måste visa ledamöterna på IF Metalls kongress att vi inte tänker nöja oss med luft i plånboken, skriver IF Metall-medlemmen Andreas Köhler.

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Arbetsgivarna: Kraven är för höga

Varken Industriarbetsgivarna eller Trä- och möbelföretagen tycker att Facken inom industrins lönekrav är rimliga. ”Vi betraktar världen ur olika perspektiv.”

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Facken inom industrins avtalskrav: 4,4 procent

Ett ettårigt avtal med löneökningar på 4,4 procent. Mer till de med lägst löner, och ytterligare avsättningar till flexpension. Det föreslår Facken inom industrin ska vara kraven i avtalsrörelsen.

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

Samordning inför avtalsrörelsen – här är LO:s krav

LO har presenterat ett ”första steg” till samordning, som bland annat innehåller en satsning på lägstalönerna. De ska öka mer än andra löner.

Vilse i avtalsspråket?

Vilse i avtalsspråket?

Dagens Arbete hjälper dig att förstå de vanligaste orden som har med dina villkor att göra.