Industriarbetarnas tidning

Truckförare vill lyfta arbetsmiljön

3 november, 2021

Skrivet av

Säkerhet Foppatofflor och mjukisbyxor i stället för skyddsskor och varselkläder. Lastbilschaufförer som varken kan språk eller regelverk utmanar arbetsmiljön för truckförare på SSAB i Oxelösund. 

Foto: David Lundmark

Katta Persson

Bor: Oxelösund.

Ålder: 51 år.

Familj: Katten Zorro, två utflugna söner.

Intressen: Spela ps5, lyssna på musik.

Lovis Spjut

Bor: I ett hus i Nyköping.

Ålder: 28 år.

Familj: Gift och har tre bonusbarn.

Intressen: Teknik och att få vara kreativ.

”Det har hänt att jag fått grejer kastat mot trucken, som handskar”, säger Katta Persson, truckförare SSAB. Foto: David Lundmark

Katarina ”Katta” Persson började på stålverket strax före millennieskiftet. Få slår henne på fingrarna när det gäller att lasta stora plåtar på lastbil. För att jobbet ska flyta gäller det att alla följer regelverken. Men tyvärr är det vardagsmat att stressade och pressade utländska lastbilsförare gestikulerar och rör sig framför, på sidan och under hängande last. 

– Jag vet hur man ska lasta. Men en del förare litar inte på att jag vet, säger Katta Persson. 

Eftersom många inte har på sig varselkläder blir det svårt för truckförarna att ha koll på var de befinner sig. Katta Perssons arbetskamrat Lovis Spjut berättar att det är svårt att hålla uppsikt från den stora trucken. På nästan varje skift händer incidenter där chaufförer är inblandade. 

– De rör sig under gaffelplankan, glömmer var den är och slår i huvudet. Men de ska inte vara där, säger hon. 

Många av flaken har ett innermått på bredden på två meter och 48 centimeter. De breda stålplåtarna har måtten två meter och 50 centimeter. Två centimeter som skapar problem.  

– Jag försöker förklara hur det ska gå till. Men nästan ingen kan engelska, säger Katta Persson. 

Svårigheterna att kommunicera kombinerat med stress har lett till irritation. 

– Det har hänt att jag fått grejer kastat mot trucken, som handskar, säger Katta Persson. 

Läs också

Tio års dödsfall på jobbet

27 oktober är inte bara skyddsombudens dag, det är även en onsdag i oktober – en av årets mest olycksdrabbade dagar på svenska företag. Totalt inträffade 494 arbetsolyckor med dödlig utgång mellan 2011 och 2020.

Det värsta hon varit med om var en chaufför som kallade henne hora. Då fick hon nog och ringde vakten som eskorterade ut den otrevliga föraren. Men han kom tillbaka dagen efter, dock körde han inte lastbilen utan satt bredvid. En annan förare körde åt honom. 

– Det var jobbigt. Att han fick komma in igen, säger Katta Persson. 

Hon uppskattar att problemen med dåligt bemötande sker minst en gång per skiftcykel. 

– Men vi ska inte glömma att många är trevliga också, säger hon. 

”De rör sig under gaffel­plankan, glömmer var den är och slår i huvudet. Men de ska inte vara där”, säger Lovis Spjut, truckförare SSAB. Foto: David Lundmark

Lovis Spjut har också erfarenhet av att bli dåligt bemött. Två gånger har hon fotograferats. Hon kan också få kommentarer som ”vackra flicka” och får en del slängkyssar. 

– En hel del chaufförer är trevliga mot mig men är otrevliga mot manliga kollegor. Så jag har blivit behandlad annorlunda vilket inte alltid är negativt.  

Det finns ett regelverk som chaufförerna ska rätta sig efter när de åker in på SSAB i Oxelösund. Varselväst och skyddsskor är två krav, vilket Lovis Spjut och Katta Persson alltid påpekar när de ser att det fattas. 

– Våra medlemmar ska inte behöva ta de diskussionerna med förarna, säger Nina Wikström Tiala, IF Metallklubbens vice ordförande. Vi behöver lyfta frågorna och få till permanenta lösningar. 

I ett försök att komma till rätta med språkbarriärerna gjordes ett försök med att översätta viktiga fraser från svenska till flera olika språk. Fraserna präntades ner och skulle finnas på papper i alla truckar. 

– Nu är det enklare att använda översättningsappar i telefonerna i stället, säger Lovis Spjut. 

Sari Heikkinen är kommunikationschef på SSAB i Oxelösund. Hon framhåller att SSAB ska vara världens säkraste stålbolag. Säkerhetsinformation finns på många språk och förarna ska se en säkerhetsfilm innan de kommer in. 

– Alla på området ska bära varselväst. Ingen anställd ska behöva agera polis. Men det är viktigt att avvikelser rapporteras så det kommer upp till ytan så vi kan agera, säger Sari Heikkinen.

Stress bidrar till dödsolyckor

17 utländska lastbilsförare har dött i Sverige de senaste tio åren. Många gånger sker olyckorna vid lastning och lossning.

Hur ofta chaufförer från andra länder är inblandade i olyckor utan dödlig utgång vet ingen säkert, det är de utländska arbetsgivarnas ansvar att anmäla till Arbetsmiljöverket.

Enligt Jimmy Ovesson, ombudsman på Transportarbetareförbundet, kan många olyckor förklaras med stress och osund konkurrens.

– Just in time-systemet gör att industriernas lager ligger på vägarna. Chaufförerna har stor press på sig att hämta och leverera gods i tid.

Jimmy Ovesson lyfter även fram levnadsvillkoren för många utländska lastbilschaufförer.

– Lönerna räcker inte till att köpa tillagad mat och de bor ständigt i lastbilarna.

Tio år: dödsolyckor med utländska företag

2012

  • Ihjälkörd av lastbil. Tjeckiskt företag.
  • Hittad död i lastbil. Danskt företag.

2013

  • Körde av vägen. Litauiskt företag.

2014

  • Körde in i lastbilssläp. Finskt företag.
  • Misshandlad till döds. Polskt företag.
  • En död. Uppgift saknas. Norskt företag.

2015

  • Älgkollision. Lettiskt företag.

2017

  • Körde in i stillastående fordon. Okänt land.
  • Påkörd av truck. Slovakiskt företag.

2018

  • Klämd mellan lastbilar. Polskt företag.
  • Träffad av fallande harv från lastmaskin.Makedoniskt företag.
  • Kastad ur lastbilshytten, klämd mot träd. Slovakisk egenföretagare.

2019

  • Körde av vägen med lastbil. Okänt land.
  • Fallande gods. Bulgariskt företag.
  • Fallande last från grävmaskin. Utländskt företag, föraren från Serbien.

2020

  • Fall från lastbil. Litauiskt företag.

2021

  • Klämd vid lossning. Serbiskt företag.

Kommentera

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Det kan dröja en stund innan din kommentar publiceras. Dela gärna artikeln så kan fler delta i debatten! E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Du kanske också vill läsa…

Så lyfter de säkerheten på Hällingsjö Hus

Så lyfter de säkerheten på Hällingsjö Hus

Blockerade utrymningsvägar, truckar med dåliga bromsar och kapsågar utan klingskydd. Allt är historia. På Hällingsjö Hus har dåliga vanor ersatts av säkra rutiner.

Repstopp i gruvan mitt under coronakrisen

Repstopp i gruvan mitt under coronakrisen

Bajamajor till entreprenörerna. Dygnet-runt-arbete för att minska smittan. Zinkgruvan har reparationsstopp – mitt i coronatider. Hundra man extra befinner sig innanför grindarna.

Strid på järn­verket efter SD-petning

Strid på järn­verket efter SD-petning

När en avdelning på SSAB i Luleå valde en aktiv sverigedemokrat till gruppordförande sade IF Metall stopp. Nu står medlemmar mot varandra och fackordföranden Tomas Karlsson får möta både uppretade medlemmar och media.

Fler positiva drogtest på SSAB Borlänge

Fler positiva drogtest på SSAB Borlänge

Efter att droger hittades på en toalett inne på SSAB Borlänge förra året, införde företaget fler slumpmässiga drogtest.

SD-politiker vald till gruppordförande på SSAB

SD-politiker vald till gruppordförande på SSAB

En aktiv Sverigedemokrat har valts till gruppordförande på SSAB i Luleå. Nu utreder IF Metall om det går att kombinera uppdraget i IF Metall med ett uppdrag i SD.

EU-regler stoppar gruvjobb för gravida

EU-regler stoppar gruvjobb för gravida

Mullret stiger i LKAB:s Kirunagruva. År 2023 totalförbjuds gruvarbete under jord för gravida och ammande på grund av ett EU-direktiv. Det upprör många kvinnliga gruvarbetare.

Tio års dödsfall på jobbet

Tio års dödsfall på jobbet

27 oktober är inte bara skyddsombudens dag, det är även en onsdag i oktober – en av årets mest olycksdrabbade dagar på svenska företag. Totalt inträffade 494 arbetsolyckor med dödlig utgång mellan 2011 och 2020.

Industri­facket i Myanmar vädjar om svenska sanktioner

Industri­facket i Myanmar vädjar om svenska sanktioner

Fackliga företrädare arresteras, torteras och dödas i Myanmar efter militärkuppen i februari. Industrifackets ledare Khaing Zar Aung är i Sverige för att be om hjälp.

Arbetsmiljöverket ska se över reglerna

Arbetsmiljöverket ska se över reglerna

Antalet olyckor ökar. Samtidigt pågår ett omfattande fusk med truckkort.
”Vi ser mycket allvarligt på att obehöriga kör truck”, säger Torben Vincentsen på Arbetsmiljöverket.

Så lätt är det att skaffa truckkort

Så lätt är det att skaffa truckkort

Kan man verkligen skaffa truckkort på bara ett par timmar? DA tog reda på det.

DA granskar skuggsamhället i en smutsig bransch

Vi städar Sverige – utanför lagen

Vi städar Sverige – utanför lagen

Dagens Arbete fortsätter granskningen av Sveriges laglösa arbetsliv där kriminella bolag mjölkar staten på miljarder. Det är valår och vi lyfter människorna som städar vårt land, från verkstadsgolv till statsministerns villa.

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Facket: Bolaget som städade hos stats­ministern är ökänt

Statsministerns städerska fick svarta pengar direkt av ägaren till städbolaget. Hans tidigare firma är dömd för ekonomisk brottslighet och han själv är ökänd hos facket som en oseriös aktör.

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo städade hos stats­ministern fyra gånger

Chilo blev rikskänd för att ha städat svart hos statsminister Magdalena Andersson. Här är hennes ord från tiden i Migrationsverkets förvar.

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Smutsigt städjobb i maktens centrum

Bland underentreprenörerna i Projekt Rosenbad finns ett stort städbolag som bryter mot lag och avtal. Anställda vittnar om hemska arbetsförhållanden.

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

Skatte­verket: Vi sitter med munkavle

”När vi följer pengarna så ser vi att ersättning betalas ut, men sen går tillbaka igen. Arbetarna har alltså inte fått behålla pengarna”, säger Skatteverkets samordnare Nina Blomkvist.

De jobbade med syra utan skyddskläder

De jobbade med syra utan skyddskläder

Städarnas berättelser: Monika, Milan och Boris städar livsmedelsindustrin och vittnar om en vardag fylld av rädsla i arbetet hos kriminella bolag.

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Shakhzoda bröt högerarmen, fick städa med vänster

Städarnas berättelser: Shakhzoda, Uzbekistan. ”Arbetsgivaren tvingade mig att jobba trots att jag var sjukskriven. Jag fick städa med vänsterarmen.”

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Aziza blev sjuk under pandemin – tvingades jobba ändå

Städarnas berättelser: Aziza, Uzbekistan. ”Jag blev inte behandlad som en människa.”

Rebecca terroriserades av chefen

Rebecca terroriserades av chefen

Städarnas berättelser: Rebecca, Venezuela. ”’Jag sparkar skiten ur dig och skickar dig till helvetet’, sa min chef om vi protesterade.”

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

Städ­branschen Sverige: Vi uppskattar Magdalena Anderssons fadäs

För att stoppa bolag som inte gör rätt för sig måste upphandlare bli bättre på att upptäcka fifflet, anser Städbranschen Sveriges ordförande Matthias Lindholm.

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Tio råd till upphandlare för att ta ansvar

Svartarbete i offentlig verksamhet är vanligt. Med hjälp av den här checklistan kan upphandlare få bättre koll.