Cyberattack stänger ner A-kassorna
På grund av en cyberattack har alla a-kassors system tillfälligt stängts. Det kan därför vara svårt att just nu nå sin a-kassa.
Industriarbetarnas tidning
Handläggningstiderna för IF Metalls a-kassa har mer än fördubblats sedan cyberattacken för två månader sedan. A-kassorna i Sverige har ännu inte återhämtat sig efter attacken.
Lagom till att julstressen precis dragit igång för Sveriges arbetslösa stängde samtliga Sveriges a-kassor ner sina system. Anledningen var att en av a-kassorna utsatts för en cyberattack.
Som resultat fick de som skulle få utbetalningar den åttonde december vänta till Luciadagen för att få sina pengar. Allt eftersom har systemen startats upp igen, men allt är inte tillbaka till det normala än.
– Det tar tid att få upp allt samtidigt, när så många system har varit stängda. Vissa system tar längre tid än andra, för vissa a-kassor behövs mer tid, säger Johan Ahlgren, kommunikationschef på Sveriges a-kassor.
För a-kassorna är det viktigaste att se till att utbetalningar och handläggningar återgår till det normala. I dagsläget är det främsta bekymret att tiden för handläggningar är betydligt längre än tidigare.
Genomsnittet för handläggningstiden hos IF Metalls a-kassa gått från två veckor till fem veckor sedan början av december. För andra a-kassor har snittet gått från fyra till sju veckor, enligt statistik från Inspektionen För Arbetslöshetsförsäkringen.
– Vi ligger efter lite, precis som alla andra a-kassor, säger Peter Johansson, kassaföreståndare för IF Metall.
För att ta reda på hur attacken kunde ske samarbetar Sveriges a-kassor och driftleverantören bakom systemen med en säkerhetskonsult för att utreda vad det egentligen var som hände.
– Den utredningen är väldigt viktig, också för att skydda oss från framtida hot. Men ännu finns ingen färdig rapport från utredningen, säger Johan Ahlgren.
Cyberattacken är inte det enda som kan ha ökat handläggningstiderna. A-kassorna har även under hösten 2022 stegvis infört ett helt nytt handläggningssystem. Systemet har utvecklats i flera års tid men det var först i september som det började installeras. Johan Ahlgren beskriver det som det största IT-projektet som genomförts inom a-kassan, och den sista installationsveckan sammanföll med cyberattacken.
– Därför är det lite svårt att avgöra och särskilja vad som har påverkat handläggningstiderna mest, incidenten eller att 24 a-kassor ska ta emot och börja arbeta i ett nytt system.