Skräddarsydd för jobb på bruket
Unga processoperatörer är hett eftertraktade i pappersindustrin. Ett specialutformat gymnasieprogram kortar internutbildningen – men att komma in i laget är fortfarande viktigast.
Industriarbetarnas tidning
2 november, 2023 - 07:06
Skrivet av Pontus Ohlin
Pappersarbetare på Nymölla bruk erbjuds en dags ledigt om de deltar i det stora oljesaneringsarbetet efter passagerarfärjan Marco Polo som pågår längs med Blekingekusten just nu. Bakom idén står operatören Kai Kemppainen.
Till vardags tillverkar 58-årige Kai Kemppainen A3- och A4-papper på Sylvamo Nymölla, ett bruk som inte ligger långt ifrån den plats där passagerarfärjan Marco Polo stötte på grund förra veckan. Sedan dess har stora mängder tjockolja läckt ut.
Nu erbjuds de anställda på bruket att använda en arbetsdag till att delta i saneringsarbetet. Det välkomnar Kai Kemppainen. Det är nämligen hans idé från början.
– Ja, det var jag som drog igång den här cirkusen. Jag frågade nämligen om jag inte kunde vara ledig för detta, för det som har hänt är ju verkligen en katastrof. Avdelningschefen tyckte att det lät jättebra och sedan lyfte han det för ledningsgruppen, och på den vägen är det!
Lediga dagar för behjärtansvärda insatser har bruket tillämpat förut, berättar Kai Kemppainen. När bruket ägdes och drevs av den förre ägaren Stora Enso.
– Ja, vi hade motsvarande dagar på Stora Ensos tid. Att på olika sätt få vara med och hjälpa till i samhället, till exempel rensa stränder en dag. Och nu verkar det alltså som Sylvamo har anammat det här.
Kai Kemppainen är aktiv i Röda korset och tillbringar just nu nästan all sin lediga tid åt att vara standby på hamnkontoret i Hörvik.
– Det är där vi har vår bas. Och min roll är alltså inte att kratta olja, utan att ge förstahjälpen om någon skulle skada sig. Vi är ett litet gäng rödakorsare där under dagens alla ljusa timmar.
Vilka skador kan det röra sig om?
– Allt möjligt. Att man kanske råkat vricka en fot, att man halkar och slår sig på en sten, att man bryter en hand, och liknande.
Har någon tvingats åka vidare till sjukhus?
– Det har det. Du vet, andas man in tjockolja kan ju kroppen reagera på fel sätt. Och hittills lär det vara fyra fem personer som har fått någon form av andningsbesvär. Eller allergiska besvär. De fick åka till akutmottagningen i Karlshamn. Men mer än så vet jag inte.
Har du någon sjukvårdsutbildning?
– Nej, jag är varken sjuksköterska eller läkare i grunden. Men alla rödakorsare går en grundutbildning genom Röda korset.
Hjärt- och lungräddning med mera?
– Ja, HLR, omhändertagande, sårskador och ja – förstahjälpen vid akuta situationer helt enkelt.
Det var den 22 oktober som passagerarfärjan Marco Polo gick på grund i Pukaviksbukten. Det skadade fartyget har flera hål i skrovet, tar in vatten och stora mängder tjockolja har alltså läckt ut och flutit i land. Exakt hur mycket olja det rör sig om är ännu inte fastställt, uppger Kustbevakningen som hitintills sanerat cirka 50 kubikmeter.
Kai Kemppainen är övertygad om att saneringsarbetet kommer att ta lång tid.
– Säkert fram till jul, säger han. Saneringsarbetarna håller till i eländig terräng och hinner inte få upp mer än kanske max tio kubikmeter olja per dag. Dessutom är det ett manuellt och väldigt tungt arbete.
Bärgningen inleddes under onsdagsmorgonen. Under bärgningen upptäcktes ytterligare ett utsläpp, enligt Kustbevakningen.